(روزنامه صبح نو – 1395/06/17 – شماره 80 – صفحه 3)
* این روزها اظهار نظر شما درباره انتخابات 96 چالشبرانگیز شده است. شما صحبت از حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاستجمهوری کردهاید. پیشبینی شما نسبت به حمایت جامعه روحانیت مبارز از ایشان در انتخابات چقدر است؟
** واقعاً هیچ پیشبینی ندارم. شخصیتهای متعددی داریم که شایسته کاندیداتوری هستند. ممکن است بر اساس ملاحظاتی قدم به میدان بگذارند یا برعکس بنا بر ملاحظاتی قدم نگذارند. اما لازم است اینگونه مسائل در یک اتاق فکر مورد بحث و گفتوگو قرار بگیرد. بنده معتقد هستم بهترین راه، پیشنهاد کردن شخصی است که از شایستگی بالا و رأی آوری بالا برخوردار باشد؛ نه اینکه افراد اعلام حضور کنند و بعد ما در بمانیم که کدام یک را بر دیگری ترجیح دهیم.
* یک روزنامه اصلاحطلب خبر از تلاشهای آیتالله موحدی کرمانی برای راضی کردن جامعه مدرسین در حمایت از آقای روحانی برای انتخابات داده است، آیا این خبر صحت دارد؟
** البته این خبر نبوده است بلکه تحلیل یک تحلیلگر در روزنامه بوده است. اما اگر خبر این باشد که قصد آیتالله موحدی کرمانی گفتوگو با آیتالله یزدی درباره شخص خاصی از جمله روحانی است، این خبر قطعاً نادرست است. خبر این است که بنای ایشان در تماس برای گفتوگو ما بین جامعتین درباره انتخابات ریاستجمهوری است.
* اخیراً دستیار ویژه رییسجمهور در اظهارنظری گفته است: «اهلسنت ایران میتوانند در لابی سیاسی با عربستان مؤثر باشند» . بیان این جمله در حالی است که عربستان در ماجرای حج سال گذشته و حوادث پیش آمده نه فقط غرامتی پرداخت نکرد بلکه حتی حاضر به عذرخواهی نیز نشد؛ ارائه پیشنهاد علنی برای پیشقدم شدن به منظور لابی با سعودیها آیا موضع عزت است یا ذلت؟
** اهل سنت برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک مجموعه محترمی هستند و از آنجایی که قانون اساسی، اسلام را مبنا قرار داده است، هیچ گاه اهل سنت را به عنوان اقلیت تلقی نمیکنیم. وقتی سخن از اقلیتهای دینی میگوییم ناظر به غیر مسلمانها (یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان) هستیم، بنابراین اهل سنت در ایران، اقلیت نخواهند بود. اما در طبقهبندی اقوام باید گفت که بر اساس اصل 13 قانون اساسی اهل سنت در مناطقی که از اکثریت جمعیتی اهل سنت برخوردار هستند، تابع احوال شخصیه خود خواهند بود یعنی در دایره پایبندی به احکام خود قرار میگیرند. مشترکات شیعیان و اهل سنت بسیار زیاد است تا جایی که بیش از 90 درصد میان کلام، فقه و تفسیر شیعه و سنی شباهت وجود دارد و بر همین اساس لفظ استفاده از اهل سنت به منظور مسائل سیاسی و منطقهای، قابل قبول نیست و نگاه به این مسأله از موضع ضعف محسوب میشود.
اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران در جایگاه قدرت است، از سوی دیگر هیچ گونه تخطی نسبت به مناسبات کشور ما و عربستان وجود نداشته که اکنون بخواهیم از آنها استمالت کنیم و لفظ استفاده از اهل سنت ایران برای لابی با عربستان، تقلیل دادن مسأله سیاسی ایران و عربستان به مسائل مذهبی است.
* برخی افراد پیشنهاداتی برای انتخابات سال 96 دادهاند، به طور مثال آقای محمدجواد لاریجانی پیشنهاد معرفی معاون اول را برای هر کاندیدا ارائه دادهاند، نظرتان در این باره چیست و شما چه سازوکاری را مؤثر میدانید؟
** این پیشنهاد خیلی خوب است چراکه افراد را متوجه ترکیب رییسجمهور و معاون اول میکند و به شناخت تواناییهای افراد نیز کمک خواهد کرد. فرصت زیاد بوده و عجلهای برای این بحثها نیست. بعد از تصمیمگیری اعلام میکنیم.
* علل این اختلافها و چالشهای به وجود آمده میان ایران و عربستان چیست؟
** ما هیچگونه مسأله مذهبی با عربستان نداریم، شاید عربستانیها از این موضع با ما برخورد کنند ولی ما چنین موضعی نداریم چراکه آنها دائماً در تبلیغات خود بر شیعی بودن کشور ایران تکیه میکنند و ایران را به عنوان کشوری با مقاصد گسترش تشیع در جهان و ترویج اندیشههای مذهبی جلوه میدهند در حالیکه این یک دروغ بزرگ تاریخی است چراکه حضرت امام خمینی؟ره؟ عنوان اسلامی را برای این انقلاب برگزید و اهداف این انقلاب را محقق کردن اسلام و عزت اسلامی تعیین کردند.
ملت ایران همواره با مردم فلسطین و مصر به عنوان کشورهایی با جمعیت اهل سنت، همدردی میکنند، مسأله ما با عربستان، مسأله مذهبی نیست و با وجود درصد قابل اعتنای شیعیان حاضر در عربستان، ایران هیچگاه ادعای حمایت از آنها را نداشته است.
عربستان یک دولت تماماً وابسته به استکبار جهانی بوده که تنها پیادهکننده اهداف آمریکا در منطقه است، تأکید بر مؤثر بودن لابی اهل سنت با عربستان، قبول چالش مذهبی ایران و عربستان است لذا معتقد نیستم که ما از اهل سنت برای گفتوگو با عربستان استفاده کنیم چراکه آنها به عربستان نزدیکتر نیستند و مسأله ما هم اساساً اختلافات مذهبی نیست.
* اخیراً، بحثهایی درباره پذیرش FATF از سوی ایران و تحریم داخلی برخی شرکتها مطرح بوده است، چرا دولت به دنبال پیوستن به این کنوانسیون با وجود تبعات آن است؟
** این نهاد غیردولتی ولی بینالمللی ابتدا حقیقت وجود خود را تبیین نکرده بود. به عنوان یک مرکز ردهبندی کشورها در فساد ظهور و بروز کرده است و بخشی از گزینههای به کار گرفته قابل قبول بوده و بخشی دیگر قابل قبول نیست.
کشورها باید عزمی برای مبارزه با فساد داشته باشند و از جمله پولشویی را جرم تلقی کنند. منظور از پولشویی فعالیتهای مجرمانه سازمان یافته به منظور کسب درآمد و درآمدهای ناشی از جرم سازمان یافته است که در این راستا لازم است دولتها مانع از ورود این درآمدها به حسابهای بانکی، بیمهها، صندوقها و مؤسسات مالی و اعتباری شوند.
ما لایحه مبارزه با پولشویی را در سال 1386 تصویب کردیم و سپس لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در دستور کار قرار گرفت چراکه ایران خود آسیب دیده از تروریسم بود و ما گفتیم همه قوانین ایران هم این مسأله را دنبال میکند چراکه ما خود بیشترین آسیب و ضربه را از تروریسم متحمل شدهایم. رییس جمهور، نخست وزیر، مردم کوچه بازار و ائمه جمعه این کشور به شهادت رسیدهاند و فجایعی با حمایت کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم در کشور ما انجام گرفته است. اکنون نیز تروریستهایی که این اقدامات را انجام دادهاند، به آمریکا و اروپا پناهنده شدند و در پارلمانهای کشورهای غربی رفت و آمد میکنند؛ لذا ما خیلی مشتاق هستیم که مبارزه با تروریسم در دستور کار قرار بگیرد اما مشکل در تعریف تروریسم است که آنها تروریسم را به خوب و بد تقسیم میکنند اما از نظر ما تروریسم همیشه بد است.
* اما بر اساس قوانین FATF گروههای مقاومت مانند حزبالله و دیگران تروریست محسوب میشوند و حتی نهادهای نظامی در کشور نیز توسط بانکهای داخلی تحریم میشوند؟
** ما هیچگاه مبارزات ملتها برای آزادی از سلطه بیگانگان را تروریسم نمیدانیم. این مبارزات را مبارزات آزادیبخش و حمایت از ضروری و لازم می دانیم. لذا قانون تأمین مالی تروریسم را تصویب کردیم.
اخیراً مطالباتی مطرح میشود که دقیقاً خط قرمزهای ما را هدف قرار میدهد و بر این اساس است که هرجا مشمول تحریم کشورهای مستکبر مانند آمریکا قرار گرفت، بانکهای ایران نیز نباید آن مؤسسات مالی را تأمین مالی کنند که این یعنی بعضی از اصول قانون اساسی را کنار بگذاریم .
قانون اساسی ما حامی کشورهای مظلوم و ستمدیده و آزادیخواه است. امروز حامی ملت بحرین، یمن، لبنان، سوریه و عراق است و طبعاً در شرایط حاضر ناگزیر هستیم حمایتهای سیاسی معنوی و تبلیغاتی داشته باشیم لذا معنای فزونخواهی FATF یعنی ایران هرگونه کمک به سازمانهای آزادی بخش را متوقف کند و باید مقابل فزونخواهی FATF ایستاد و زیر بار نرفت.
http://sobhe-no.ir/newspaper/80/3/1930
ش.د9501759