تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۹۰
زيبا كلام: چه كسي گفته ظريف نمي‌تواند كشور را اداره كند؟

رایزنی قم با ظریف برای کاندیداتوری

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/06/15 – شماره 4703 – صفحه 2)

گروه سیاسی: آن وقت‌ها، اسطوره شده بود. یک قهرمان. یک افسانه. کسی که مثل بلبل انگلیسی حرف می‌زد، مذاکره‌ای را بعد از 12 سال به سرانجام رساند و تمام فکر و ذکرش شده بود رفع مشکلات ناشی از تحریم. آن وقت‌ها با خیلی شخصیت‌ها‌ مقایسه شد. یکی به او می‌گفت امیر کبیر زمان. یکی مصدق...

خلاصه محمد جواد ظریف با بقیه فرق داشت. کسی بود از جنس آدم‌ها‌ی فداکاری که خود را برای ملتشان جلو می‌اندازد، حاضراست قربانی شود، فحش بشنود و حتی از سوی برخی افراد معلوم الحال! خائن لقب بگیرد ولی از پوست و استخوان برای مردم مایه بگذارد.

هرچند در این ماه‌ها‌یی که از برجام گذشته، ملت دیگر مثل آن اوایل، خوش خیال نیستند و آن اسطوره‌سازی‌های پرطمطراق از وی را کنار گذاشته‌اند. اما جواد ظریف همان جواد ظریف است.

هنوز لبخند می‌زند، گاهی نطق‌های حماسی می‌کند، یک وقت‌هایی برای بدعهدی‌های خارجی خط و نشان می‌کشد و برای نامرامی‌ها‌ی داخلی، گلایه و شکوه سر می‌دهد... ولی با همه این احوال، چه بخواهیم چه نه، مردم هنوز هم او را دوست دارند.

همه رویش حساب باز می‌کنند، اگر محبوبیت وی به غلظت روزهای اول بعد از توافق هسته‌ای هم نباشد باز فرقی نمی‌کند... ملت، ظریف را بیشتر از باقی سیاستمداران این سرزمین قبول دارند. لااقل می‌گویند او تمام سعی اش را می‌کند و هرچه در چنته دارد رو.

رییس‌جمهور نمی‌شوم

و همین محبوبیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران است که باعث شده بارها در مصاحبه‌ها از او یک سوال بپرسند، سوالی با این عنوان که آیا او رییس جمهور آینده ایران خواهد شد؟

سوالی که گویی مصداق بارز از دیگران اصرار و از او انکار است! چرا که بارها وزیر خارجه ایران حضور و تمایلش در این عرصه (ریاست جمهوری) را رد کرده است. مثلا همان موقع که خبرنگار ای. بی. سی رندانه به او گفت:" قول بدهید اگر رئیس جمهور ایران شدید، نخستین مصاحبه را با شما داشته باشیم" وی پاسخ داد: " از آنجایی که رئیس جمهور نخواهم شد، قولی نمی‌دهم."

وی همواره در عدم کاندیداتوری اش برای ریاست جمهوری با اطمینان بسیار خاصی سخن می‌گوید مثلا این جمله:" نه، مطلقا، مطمئن هستم که نه" و یا در گفتگویی دیگر دراینباره که گفت: " به ضرس قاطع می‌گویم خیر. از خدا می‌خواهم به من در همین مسئولیت و جایگاهی که هستم کمک کند تا بخشی از محبت‌های مردم را پاسخ بگویم. فعلا تمام تلاش من و همکارانم در همین زمینه است. "

همه اینها را گفتیم تا برسیم به صحبت‌ها‌ی اخیری که حجه الاسلام محسن غرویان درگفتگو با "انتخاب" داشته است. غرویان از رایزنی جمعی از روحانیون قم با محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، در صورت «افزایش فشارها بر روحانی» خبر داده است.

وی اظهار کرده: نظر جمعی از علما، مدرسین و روحانیون در قم این است که آقای ظریف در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند، البته کاندیدای اول ما آقای دکتر روحانی است و آنچه گفتم تنها در صورتی است که فشارها روی دکتر روحانی افزایش یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: "هم اکنون، ما در حال رایزنی با شخص آقای دکتر ظریف هستیم تا ببینیم نظر ایشان چیست. اصرار بسیاری هست که ایشان ورود کنند."

مذاکره ظریف و روحانیون برای ریاست جمهوری بازهم قصه، قصه وسط کشیدن محمد جواد ظریف است و ریاست جمهوری. اما اینبار از سوی برخی روحانیون آن هم در قم!... و البته با مضمون افزایش فشارهای بر حسن روحانی وپیدا کردن یک جانشین به جای او برای روز مبادا... و چه گزینه‌ای بهتر از وزیر خارجه ایران برای چنین روز مبادایی!

اما آیا واقعا رییس دیپلماسی ایران، آنقدر خوب است که باید مدیریت کشور را نیز به ید او سپرد؟ خیلی‌ها‌ می‌گویند که وی هر چه قدر هم در امور خارجه زبانزد باشد و شهره، اما در این یک قلم یعنی ریاست جمهوری نمی تواند از عهده نقشش برآید.

چرا که بسیاری می‌گویند او بی خبر از سیاست ایران است. گواه این ادعا هم چند مصاحبه و سوالاتی است که از وی در باره امورداخلی کشور پرسیدند و او پاسخ‌ها‌یی داده که یا نشان از بی‌اطلاعی‌اش است و یا نداشتن پاسخی قانع‌کننده به آن سوالات. اما با تمام این احوال باید گفت او یکی از پتانسیل‌های ناب اصلاح‌طلبی برای سال‌های آتی است. به خاطر اظهارنظر اخیر غرویان و برای جستجوی این سوال که آیا به راستی ظریف همه گزینه‌های ریاست جمهوری را دارد یانه! به سراغ صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی رفتیم و از او در اینباره پرسیدیم.

وی گفت: " من به شخصه معتقدم در عرصه ریاست جمهوری توانایی آقای روحانی بیشتر از ظریف است، بنابراین انتخاب اول اصلاح‌طلبان باید شخص آقای روحانی باشد و همچنان قرص و محکم، از آقای روحانی دفاع کنیم و او را نامزد اصلی بدانیم. همان طور که من اطلاع دارم اصلاح‌طلبان روی "روحانی" اجماع کرده‌اند. هرچند این اجماع به آن معنا نیست که اصلاح‌طلبان از عملکرد وی رضایت کامل دارند."

او اضافه کرد: "اما اگر بنا به هر دلیلی آقای روحانی نامزد ریاست جمهوری نشد یعنی شخصا کنار کشید و خواست تا بر مجلس خبرگان تمرکز پیدا کند و یا مخالفین او از طرق مختلف توانستند باعث عدم حضور او شوند، چه باید کرد؟"

زیباکلام گفت: " اگر روحانی بنا به دلایلی، از ریاست جمهوری دوازدهم باز بماند، بی‌تردید باری دیگر با آن سوالی که پس از ردصلاحیت‌ها‌شمی در سال 92 با آن روبه‌رو شدیم، مواجه خواهیم بود، این که با این شرایط، اساسا باید در انتخابات شرکت کنیم یا نه!؟ ممکن است اصلاح‌طلبان

در صورت ردصلاحیت روحانی، تصمیمی به غیر از شرکت در انتخابات بگیرند. اما اگر بنای شرکت در انتخابات پس از رد صلاحیت روحانی بود، مطمئنا اصلاح‌طلبان با دو گزینه عارف یا ظریف به عنوان جانشین وی روبه رو هستند."

قبول ندارم

وی درباره اینکه آیا ظریف می‌تواند تمام فاکتورهای لازم برای ریاست جمهوری را داشته باشد، پاسخ داد:« ظریف در صورت ریاست جمهوری نیازمند آن است تا افراد بسیار قوی را در کابینه داشته باشد. ولی اینکه بگوییم توانایی ظریف تنها درسیاست خارجه است و اگر رئیس جمهور شود نمی تواند کشور را اداره کند، اصلا قبول ندارم."

با عطف به این موضوع که بسیاری می‌گویند ظریف اگر چه در سیاست خارجه بسیار خوب است اما در سیاست داخلی ضعیف، از زیباکلام درباره قاطعیتش در دفاع از ریاست جمهوری ظریف پرسیدیم. وی گفت: " این که بگوییم کسی که در سیاست خارجه ظرف 2 سال مذاکرات را به نتیجه رساند، تنها می‌تواند در سیاست خارجه موفق باشد! استدلال درستی نیست. به نظرم ظریف همانطور که در عرصه خارجی درخشید در عرصه داخلی هم می‌تواند."

وی اضافه کرد: "یکی از ظرفیت‌های ظریف، روحیه کار دسته جمعی است! مطمئنا در زمان مذاکرات با همراهانش اختلافاتی داشت ولی هیچ گاه تنهایی کاری نکرد. او مثل احمدی‌نژاد تکروی نداشت. این ویژگی مهم ظریف است. ویژگی که بین رجال سیاسی کشورمان کم پیدا می‌شود."

زیباکلام گفت:" برای همین من هیچ دلیلی نمی‌بینم که ظریف نتواند رئیس جمهور خوبی باشد."

وی همچنین در باره اینکه چرا وزیر خارجه ایران در حوزه سیاست داخلی اظهارنظرهای جنجالی و اشتباه داشته است، گفت: « کسی مثل او ( ظریف ) که همواره در مقابل پرسش‌ها‌ی خبرنگار قرار می‌گیرد، قرار نیست که 100 درصد صحبت‌هایش سنجیده باشد.چه بسا اگر ظریف موقعی که راجع به برخی مسائل داخلی نظر می‌داد می‌دانست قرار است چنین سوالی از او شود و یا قبلش مشورتی با افراد مسئول داشت، جوابی سنجیده تر می‌داد و دیگر جمله او، جمله "زندانی سیاسی نداریم" از آب درنمی‌آمد. ولی هیچ کدام از این‌ها‌ دلیل بر این نیست که ظریف رئیس جمهور موفقی نخواهد شد."

زیباکلام ادامه داد: " مگر شخص حسن روحانی تاکنون بارها اظهارنظرهایی نکرده که علیه خودش تمام شده؟ و یا بر اثر موضوعی عصبانی نشده؟ عصبانیتی که به زیان خود و یارانش خاتمه یافت. پس این ذات هر سیاستمداری است که گاهی در اظهارنظرهایشان اشتباه کند."

وی درباره صحبت‌های غرویان و اینکه "چرا در این بین، روحانیون قم برای مذاکره با ظریف پا پیش گذاشتند. آیا این موضوع عجیب نیست؟ "پاسخ داد: «روحانیون می‌خواهند بگویند که در سیاست نقش داریم، از طرفی کسانی مثل ظریف هم می‌خواهند تا همواره احترام به روحانیون حفظ بشود و همین دو موضوع چنین مذاکراتی را می‌توانست در برداشته باشد. هر چند بعید است که حمایت یا عدم حمایت گروهی در میزان آرای بالقوه ظریف تاثیری داشته باشد.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=48802

ش.د9501824

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات