تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶  ، 
شناسه خبر : ۳۰۲۱۲۵

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/03/03 – شماره 10879 – صفحه 6)

نشست یک روزه سران کشورهای اسلامی – عربی و آمریکایی یکشنبه درحالی با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ریاض برگزار شد که وی در سخنرانی خود در این نشست، با کنار هم قرار دادن داعش، حزب‌الله و حماس مدعی شد، این گروه‌ها تهدید تروریستی برای منطقه به شمار می‌روند؛ اظهاراتی که فاقد جنبه عقلانی است.

ترامپ همچنین در نشست ریاض از تمامی سران کشورهای اسلامی خواسته بود تا افراط گرایان را از کشورشان بیرون کنند؛ در این میان، بررسی ابعاد گوناگون اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و دستاوردهای این نشست، امری بایسته به نظر می‌رسد.

ترامپ در ریاض درحالی برای شرکت کنندگان از جمله 17 تن از سران کشورها از لزوم مقابله با تروریسم و افراط گرایی سخنرانی کرد، اما ماهیت سفر وی به ریاض معنایی جز حمایت از تروریسم دولتی در افکار عمومی منطقه و جهان نداشت.این نشست به پایان رسید و سران کشورهای اسلامی و عربی در ظاهر توافق کردند که منابع تامین و تجهیز تروریسم را از بین ببرند و همچنین از استقرار 34 هزار نظامی ذخیره برای حمایت از عملیات ضد تروریستی در عراق و سوریه و تاسیس یک مرکز بین‌المللی در ریاض برای مقابله با تفکر تندروی استقبال کردند.

براساس گزارش‌های منتشره، با افزایش قدرت سیاسی و نظامی محور مقاومت اسلامی در منطقه و متعاقب آن ناکام ماندن اهداف شوم گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، تروریسم تحت حمایت آمریکا و کشورهای غربی - عربی پس از تحمل شکست‌های سیاسی و نظامی، درصدد هستند تا در توهم خود جبهه‌ای جدید علیه محور مقاومت اسلامی در منطقه پدید آورند و طرح استقرار 34 هزار نظامی ذخیره نیز در همین راستا قابل ارزیابی و تحلیل است.

ریاض که تلاش می‌کند تا خود را از اتهامات مطروحه در خصوص حمایت از گروه‌های تروریستی و نقش خود در حمله 11 سپتامبر به برج‌های دو قلو که اسناد آن در معرض افکار عمومی قرار گرفته و نقش اتباع این کشور را در آن رویداد نشان می‌دهد، مبرا کند، تلاش کرد تا با برگزاری نشست عربستان، خود را در موقعیت صوری مقابله با تروریسم در منطقه قرار دهد؛ حال آنکه این رژیم خود علت العلل همه ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌های سال‌های اخیر در خاورمیانه است.

درحالی که دخالت نظامی کشورهای عربی در یمن به سرکردگی عربستان موجی از ناامنی و بی‌ثباتی را به همراه داشته و کنشگران صلحجوی منطقه ای، همواره خواستار در پیش گرفتن راه حل سیاسی و مشارکت انصارالله در آن شده‌اند و نیز مخالفت خود را با حملات آمریکا به سوریه اعلام کرده اند، ادعای بیانیه پایانی این نشست در مبارزه با تروریسم واهی و بی‌اساس است.

اکنون که راهبرد مشترک سوریه، ایران، روسیه و حزب‌الله در جنگ علیه تروریسم برای شکست تروریست‌های تکفیری و حامیان آنان که امنیت منطقه و مردم آن و کل جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد، بیش از پیش استحکام یافته، تلاش واشنگتن برای افزایش نقش آفرینی مخرب خود در این منطقه مهم از خاورمیانه، نشان از رفتار دوگانه آمریکا در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود دارد.

افزون بر‌آن، هدف اصلی کشورهای حامی تروریسم در سوریه بویژه آمریکا، متزلزل کردن روحیه مثال زدنی مردم سوریه، حمایت از تروریست‌ها و ناکام کردن روند برقراری صلح در این کشور است که در راستای خدمت به گروه‌های تکفیری تروریستی قرار می‌گیرد که متحمل شکست‌های سنگینی در مناطق مختلف سوریه شده‌اند و نشست ریاض نیز در همین خط دیپلماتیک طراحی و اجرایی شد.

ازسوی دیگر به گزارش ایرنا، بیانیه پایانی این نشست تاکیدی بر رابطه تنگاتنگ موجود میان گروه‌های تروریستی تکفیری و کشورهای حامی آنان بویژه آمریکا و هماهنگی‌های صورت گرفته در اتاق فکر مشترک دشمنان منطقه‌ای بود که همواره در خلاف جهت خواست ملت‌های منطقه حرکت کرده و به دنبال ایجاد تنش و ناآرامی در خاورمیانه هستند.

پرواضح است که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که به دروغ مدعی علاقه مندی به امنیت و زندگی مردم منطقه هستند، هیچ گونه توجه‌ای به جنایات تروریست‌های مورد حمایت خود نکرده و نمی‌کنند و اظهارات دونالد ترامپ در نشست ریاض نیز موید ثابت بودن همین روحیه مداخله‌گرایانه و جنگ‌افروزانه واشنگتن بود.

به هر روی، خشونت و افراطی گری و تروریسم در منطقه ریشه در نگاه غلط حاکمانی دارد که با وابستگی به قدرت‌های بیرونی و بر خلاف خواست ملت‌های منطقه، ناامنی، بی‌ثباتی و جنگ را در خاورمیانه به دنبال آورده‌اند و بدیهی است که برگزاری اینگونه نشست‌های صوری و فاقد محتوای قابل اجرا، نه تنها کمکی به مقابله با پدیده تروریسم در منطقه نمی‌کند، بلکه بستری مخرب را برای مداخله بیگانگان فراهم خواهد کرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=134854

ش.د9600703