صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۵۷۰۹۴
تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالا‌های اماراتی به اروپا که قبلا از مسیر دریایی تنگه باب‌المندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام می‌شد، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه انجام شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.
این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.
بودجه این پروژه حدود ۱۷ برآورد شده و در ۳ مرحله اجرا می‌شود. مرحله نخست سال ۲۰۲۸ مرحله دوم سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز سال ۲۰۵۰ تکمیل می‌شود.
باید توجه داشت که ترکیه برای اتصال به کشور‌های خلیج فارس قبل کریدور ترکیه-ایران-قطر یا امارات را آزمایش کرده و به نتایج مطلوب رسیده است. به نظر می‌رسد، این پروژه نیز در راستای کاهش اهمیت ترانزیتی ایران باشد.
 این توافق سبب شد تا تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالا‌های اماراتی به اروپا که قبلا از مسیر دریایی تنگه باب‌المندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام می‌شد، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه انجام شود.