صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۰۶۳۱
حامیان و متحدان داخلی و خارجی دونالد ترامپ که از محکومیت وی در ۳۴ فقره جرم توسط هیات منصفه دادگاه نیویورک خشمگین هستند، به دفاع از او پرداختند و اعلام کردند که محاکمه رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا انگیزه سیاسی دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

اثبات و اعلام مجرمیت ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن، بحران تازه‌ای را از کمپین انتخاباتی حزب جمهوریخواه به وجود آورده و حتی برخی سران حزب جمهوریخواه را وادار به انفعال و امتناع از استمرار حمایت از نامزدی نهایی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نموده است. حامیان و متحدان داخلی و خارجی دونالد ترامپ که از محکومیت وی در ۳۴ فقره جرم توسط هیات منصفه دادگاه نیویورک خشمگین هستند، به دفاع از او پرداختند و اعلام کردند که محاکمه رئیس‌جمهور ی پیشین ایالات متحده آمریکا انگیزه سیاسی دارد. با این حال قضات دادگاه و فراتر از آن، افراد دخیل در پرونده محاکمه وی مانند وکیل وی کوهن، معتقدند رئیس‌جمهور سابق آمریکا واقعا مرتکب جرم شده و اساسا راهی برای برون رفت از این پرونده جنجالی ندارد.

سردرگمی متحدان و مخالفان ترامپ
متحدان خارجی دونالد ترامپ، از ویکتور اوربان مجارستان گرفته تا نایجل فاراژ بریتانیایی، به دفاع از او پرداختند و اعلام کردند که محاکمه رئیس‌جمهور ی پیشین ایالات متحده آمریکا با انگیزه سیاسی انجام شده است. دیگران نیز به این موضوع محتاطانه واکنش نشان دادند، چرا که ممکن است به زودی مجبور شوند دوباره با دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سر و کار داشته باشند. ترامپ که می‌گوید کار اشتباهی انجام نداده است، مدعی شد که محاکمه‌اش ناعادلانه بوده است. این اولین باری است که یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده مجرم شناخته می‌شود. او اصرار داشت که «حکم واقعی» زمانی صادر خواهد گرفت که در ماه نوامبر او دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد می‌شود. محکومیت ترامپ (حتی محکومیت وی به زندان)، نمیتواند مانع از شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی شود. ضمن آنکه برگزاری دادگاه تجدید نظر وی و صدور حکم نهایی و قطعی، عملا به دوران پساانتخابات ریاست جمهوری امسال موکول خواهد شد. اگر ترامپ در این آوردگاه پیروز شود و بایدن را شکست دهد، می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور و فرد اول آمریکا، خود را دراین پرونده مورد عفو قرار دهد! موضوعی که بیانگر اوج فساد سیستماتیک و قضایی در آمریکاست.

نگرانی متحدان اروپایی ترامپ
ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا که رهبری حزب مهاجرستیز «لیگ» را بر عهده دارد، «همبستگی و حمایت کامل» خود را از ترامپ ابراز کرد و او را «قربانی آزار و اذیت قضایی» دانست که ناشی از منافع سیاسی است. نایجل فاراژ، یکی از چهره‌های برجسته در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (موسوم به برکسیت) نیز که قبلاً با ترامپ در کارزار انتخاباتی همکاری کرده بود، در پلتفورم ایکس نوشت: «این حکم مایه شرمساری است. ترامپ اکنون با قاطعیت پیروز خواهد شد.»
ترامپ در طول اولین دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بار‌ها با متحدان سنتی خود در اروپا و فراتر از آن بر سر تجارت، هزینه‌های دفاعی و بسیاری از سیاست‌های دیگر درگیر شد. این رابطه اغلب ناآرام بود و متحدان قدیمی از نحوه برخورد با ترامپ مطمئن نبودند. مشاوران سیاسی و دیپلمات‌های فعلی و سابق گفته‌اند که اگر او یک دوره دیگر به پیروزی دست یابد، ترامپ احتمالاً افراد وفادار را در پست‌های کلیدی منصوب می‌کند تا با این کار، ابتکار عمل بیشتری برای اعمال سیاست‌های انزواطلبانه و اجرای اولویت‌های سیاست خارجی‌اش داشته باشد. ترامپ در مورد اینکه اگر دوباره انتخاب شود، سیاست خارجی او چگونه خواهد بود، مشخصا برنامه‌ای را اعلام نکرده است. بلکه صرفا اظهارات کلی داشته است، از جمله اینکه ادعا می‌کند جنگ اوکراین را در ۲۴ ساعت پایان می‌دهد و گفته است که اگر اعضای ناتو به اندازه کافی در این ائتلاف مشارکت نکنند، ممکن است از آن‌ها در برابر حمله آینده روسیه دفاع نکند. این اظهارات باعث نگرانی متحدان سنتی شده است.

خیز حامیان ترامپ برای شورش
صورت مسئله در داخل آمریکا مشخص است: طرفداران ترامپ می‌گویند اگر وی به هر دلیلی نتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پیروز شود، دیگر امیدی برای بازگشت وی به راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا وجود ندارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز آوردگاه انتخاباتی اخیر را آخرین فرصت برای ابراز وجود خود قلمداد می‌کند. شکست در انتخابات به معنای پایان حیات سیاسی یا شاید کل زندگی ترامپ باشد و از آن پس، وی ناچار خواهد بود بقیه عمر خود را در دادگاه و زندان سپری کند. از این رو این بار بر خلاف سال ۲۰۲۰ میلادی، ترامپ و همراهانش بر آن هستند که هزینه‌هایی مانند ایجاد شورش‌های گسترده در سرتاسر آمریکا را نیز بپردازند. قطعا دامنه این شورشها، فراتر از اتفاقی خواهد بود که در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی رخ داد!

هم اکنون وب‌سایت‌های طرفدار ترامپ فراخوانی برای شورش، انقلاب و عقوبت خشونت‌آمیز منتشر کرده اند. بر اساس بررسی اجمالی رویترز از نظرات سه وب سایت همسو با ترامپ از جمله پلتفرم «تروث سوشیال» که خود ترامپ آن را ایجاد کرده است، حامیان او با انتشار ده‌ها پست آنلاین با محتوای خشونت‌آمیز به رای هیات منصفه دادگاه نیویورک پاسخ دادند. برخی خواستار حمله به هیات منصفه، اعدام قاضی پرونده خوان مرچان، جنگ داخلی آشکار و شورش مسلحانه شدند. یکی از افراد در وبسایت «وطن‌پرستان پیروزند / Patriots.win» با تهدید خشونت‌امیز قاضی مرچان نوشت: «یکی در نیویورک که چیزی برای از دست دادن ندارد، باید به حساب مرچان برسد.» در این پست با اشاره به مهاجران غیرقانونی آمده است: «امیدوارم که یک مهاجر غیرقانونی با یک چاقو به سراغ او برود.»

در سومین وب‌سایتی که رویترز بررسی کرده به نام Gateway Pundit، یکی از پوستر‌ها پیشنهاد تیراندازی به مخالفان ترامپ را داده است. در این پست آمده است: «زمان آن رسیده است که برخی از چپ‌ها را محدود کنیم. ولی این را نمی‌توان با رای گیری حل کرد.» تهدید به خشونت و لفاظی‌های این چنینی پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ اوج گرفت، در آن زمان ترامپ ادعا کرد که رای او به سرقت رفته است. ترامپ در حالی که این روز‌ها برای دومین بار در رسیدن به کاخ سفید تلاش می‌کند، قضات و دادستان‌های این پرونده را به عنوان ابزار‌های فاسد دولت بایدن معرفی کرده است که قصد دارند راه رسیدن او به کاخ سفید را خراب کنند. ترامپ هم پس از صدور حکم هیات منصفه به حملات آنلاین خود علیه قضات و دادستان‌های این پرونده ادامه داد. ترامپ در پلتفورم سوشیال تروث، قاضی مرچان را فردی «بسیار غرض‌ورز» خواند و مدعی شد که حکم هیات منصفه ناعادلانه است. در پاسخ، یکی از طرفداران، او تصویری از سکوی یک جلاد و طناب دار را با عنوان: «اوباش خیانتکار نظام عدلیه؟!» منتشر کرد، به این مضمون که قاضی مرچان مستحق مجازات شدید همچون اعدام است.