بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۶۹

ترسناک‌تر از ۶ ژانویه

بعد از اعلام مجرمیت ترامپ توسط دادگاه منهتن طرفداران او در فضای مجازی خواستار شورش مسلحانه شدند.

فضای سیاسی آمریکا بعد از اعلام خبر محکومیت دونالد ترامپ توسط دادگاه وارد فاز جدیدی شده است که شاید دوباره یک ۶ ژانویه و شورش بزرگ در این کشور رخ دهد و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به بدترین انتخابات آمریکا بدل شود.

هیات منصفه دادگاه نیویورک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را در پرونده حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در تمام ۳۴ مورد اتهامی مجرم شناخت. ترامپ در این پرونده به جعل اسناد مالی با هدف پنهان‌کردن حق‌السکوت متهم بوده است.

این حکم ترامپ را به نخستین رئیس‌جمهور آمریکا مبدل می‌کند که مرتکب بزه و مجرم شناخته می‌شود اما او را برای رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری منع نمی‌کند. حکم محکومیت ترامپ قرار است ۱۱ جولای (۲۱ تیر) صادر شود و روزنامه واشنگتن‌پست نوشته او با ۴ سال حبس روبه‌رو خواهد شد. ترامپ اما در خارج از دادگاه، خود را بی‌گناه خواند و گفت: «این دادگاه، متقلبانه و مایه ننگ‌ بود. مردم در روز ۵ نوامبر (روز انتخابات) حکم واقعی را صادر می‌کنند. کشور ما به سمت جهنم می‌رود. ما تا آخر مبارزه می‌کنیم».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا شاهدان و قاضی پرونده پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی را که در آن مجرم شناخته شده «ظالم» توصیف کرد و علیه یکی از شاهدان هم انتقادات تندی را مطرح کرد.

ترامپ با اشاره به رای «خوان مرچان» قاضی پرونده خود گفت: «در چندین مورد درخواست تجدیدنظر می‌دهیم. او (قاضی) اجازه نمی‌داد ما شاهدان خود را بیاوریم. نمی‌گذاشت صحبت کنیم. او اجازه هیچ کاری را به ما نداد. قاضی ظالم بود».

پنجشنبه گذشته هیات‌ منصفه دادگاه نیویورک ترامپ را در تمام ۳۴ مورد اتهام پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، مجرم شناخت. ترامپ در این پرونده به جعل اسناد مالی با هدف پنهان‌کردن حق‌السکوت متهم بوده و این حکم او را به نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بدل می‌کند که مرتکب بزه و مجرم شناخته می‌شود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین درباره شهادت «مایکل کوهن» وکیل سابق خود علیه او در این پرونده گفت: «این آدم یک زمانی وکیل خوبی بود. به دستور دادگاه حق ندارم اسمش را بیاورم. او فاسد و نابکار است. همه این را می‌دانند. من هم مدتی طول کشید تا بفهمم».

به دستور دادگاه، ترامپ حق ندارد شاهدان پرونده، اعضای هیات ‌منصفه و وکلای پرونده را هدف حملات کلامی خود قرار دهد. او در یک نشست خبری در «برج ترامپ» گفت: «ما (در این پرونده) یک قاضی داشتیم که درگیر تعارض بود، تعارض شدید. هرگز قضات تا این حد درگیر تعارض نبوده‌اند. دیدید که در مساله شاهدان چه اتفاقی افتاد». ترامپ همچنین برای چندمین‌بار این پرونده و روند محاکمه خود را «تقلبی» دانست و گفت: «این مرد (قاضی) شاهدان را به معنای واقعی کلمه به صلابه کشید، این مرد که شبیه فرشته‌هاست و در ظاهر بسیار آرام و خوب به نظر می‌رسد، درواقع شیطان است».

ترسناک‌تر از ۶ ژانویه

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «اصول آمریکایی که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، مجددا مورد تایید قرار گرفت. به دونالد ترامپ فرصتی داده شد تا از خود دفاع کند. هیاتی متشکل از ۱۲ نفر او را قضاوت کردند و اکنون او مثل هر شخص دیگری می‌تواند درخواست تجدید نظر دهد».

این در حالی است که ترامپ مدعی است تمام این اقدامات توسط رقیبش بایدن و افرادش طراحی شده است و همچنین قاضی این پرونده را «ظالم» توصیف کرد. بایدن در ادامه اظهاراتش که نخستین بیانیه او پس از مجرم شناخته شدن ترامپ تلقی می‌شود، افزود: «بی‌احتیاطی، خطرناک و غیرمسؤولانه است که کسی بگوید تقلب شده است، فقط به این دلیل که حکم صادر شده را دوست ندارد. سیستم قضایی ما نزدیک به ۲۵۰ سال پایدار بوده و به معنای واقعی کلمه سنگ بنای آمریکاست. به کسی اجازه نخواهیم داد سیستم قضایی ایالات متحده را نابود کند».

ترامپ که مجرم شناخته شده، قطعا درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و این فرآیند تجدیدنظر ممکن است ماه‌ها طول بکشد. تیم وکلای او سپس با دادگاه استیناف منهتن و احتمالا دادگاه‌های تجدیدنظر روبه‌رو خواهد شد. به این ترتیب بسیار بعید است ترامپ با دستبند از دادگاه خارج شود و پیش‌بینی می‌شود بعد از ارائه درخواست بازنگری، به قید وثیقه آزاد بماند. هر چند احتمال به زندان رفتن ترامپ روی کاغذ وجود دارد اما بسیار بعید است ترامپ در صورت مجرم شناخته شدن، به زندان بیفتد. ۳۴ اتهامی که علیه او مطرح است، در نیویورک جزو جرائم کلاس E محسوب می‌شود که پایین‌ترین سطح جرم در این ایالت است. هر کدام از این اتهام‌ها حداکثر ۴ سال حبس دارد.

طبق قانون اساسی آمریکا ترامپ هنوز می‌تواند برای ریاست‌جمهوری نامزد شود. قانون اساسی آمریکا شرایط نسبتا کمی را برای تایید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری تعیین کرده است؛ آنها باید دست‌کم ۳۵ سال داشته باشند، شهروند متولد ایالات متحده باشند و حداقل ۱۴ سال در این کشور زندگی کرده باشند. هیچ قانونی نیز برای جلوگیری از نامزدی کسانی که سوابق جنایی دارند، وجود ندارد.

از سویی نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس نشان می‌دهد محکومیت اخیر ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، تأثیر چندانی بر حمایت رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه از او ندارد. نظرسنجی جدید که پس از محکومیت ترامپ برگزار شده، نشان می‌دهد ۵۶ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌گویند حکم دادگاه تأثیری بر حمایت آنها از ترامپ ندارد، ۳۵ درصد می‌گویند این حکم حمایت آنها از ترامپ را افزایش خواهد داد، زیرا در نظر آنان، این حکم جنبه سیاسی دارد و نمایانگر واقعیت نیست و در مقابل، تنها ۱۰ درصد رای‌دهندگان گفته‌اند با محکومیت ترامپ، احتمال اینکه آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به او رای دهند، کاهش یافته است.

با این ‌حال، در گزارش رویترز آمده است: «از دست ‌دادن ۱۰ درصد حمایت رای‌دهندگان برای ترامپ مهلک‌تر از حمایت جدی‌تر آن ۳۵ درصد است، زیرا گروه دوم به ‌هر حال به ترامپ رای می‌دادند (و این آمار حامیان ترامپ را افزایش نخواهد داد). در میان رای‌دهندگان مستقل که به هیچ یک از احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات وابستگی حزبی ندارند، ۲۵ درصد گفته‌اند حمایت آنها از ترامپ کاهش یافته، ۱۸ درصد اعلام کرده‌اند حمایت آنها بیشتر شده و ۵۶ درصد گفته‌اند این حکم هیچ تأثیری در میزان حمایت آنها از ترامپ نخواهد داشت. اما مجرم شناخته شدن رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر تاثیر بگذارد.

اوایل امسال نظرسنجی بلومبرگ و مورنینگ کانسالت نشان داد ۵۳ درصد رای‌دهندگان ایالت‌های تعیین‌کننده، در صورت محکومیت ترامپ، از رای دادن به او امتناع خواهند کرد. نظرسنجی دیگری از دانشگاه کوئینی‌پیاک در ماه جاری میلادی نشان داد در صورت محکومیت، ۶ درصد رای‌دهندگان ترامپ، با احتمال کمتری به او رای خواهند داد؛ رقمی که در چنین رقابت نزدیکی می‌تواند بسیار مهم باشد. ترامپ همچنین امکان اینکه با استناد به اختیار ریاست‌جمهوری احتمالی آتی، خودش را در پرونده‌های ایالتی عفو کند نخواهد داشت. روسای جمهور می‌توانند کسانی را که مرتکب جرائم فدرال شده‌اند، عفو کنند. پرونده حق‌السکوت در نیویورک یک مساله ایالتی است و اگر ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شود، باز هم از دسترس او خارج خواهد بود. برای پرونده ترامپ در جورجیا هم همین مساله صدق می‌کند، جایی که او به توطئه برای معکوس کردن شکست خود از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ متهم شده است.

این پرونده در حال حاضر در مرحله تجدیدنظر است. اختیارات مربوط به عفو برای ۲ پرونده فدرال ترامپ - یکی درباره مدیریت نادرست اسناد محرمانه و دیگری درباره توطئه تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در سطح ملی - نامشخص است. در پرونده اول، یک قاضی منصوب ترامپ در فلوریدا محاکمه را به طور نامحدود به تعویق انداخته و گفته است تعیین تاریخ قبل از حل و فصل سوالات مربوط به شواهد «عاقلانه نخواهد بود».

پرونده دوم فدرال هم با درخواست تجدید نظر رئیس‌جمهور سابق آمریکا به تعویق افتاد. بعد از آنکه هیات منصفه دادگاه منهتن نیویورک دونالد ترامپ را مجرم شناخت، طرفدارانش با هجوم به فضای مجازی و وب‌سایت‌های حامی او، خواستار شورش مسلحانه و مجازات خشن عوامل دادگاه شدند. آنها شبکه‌های اجتماعی را با فراخوان برای شورش، انقلاب و مجازات خشن پر کردند. این فراخوان‌ها بعد از آن انجام شد که ترامپ بامداد روز جمعه به وقت تهران از سوی هیات منصفه دادگاه نیویورک در پرونده پرداخت حق‌السکوت، در هر ۳۴ فقره اتهام، گناهکار شناخته شد؛ تا ترامپ یکی دیگر از نخستین بارها را در تاریخ آمریکا رقم بزند که یک رئیس‌جمهور در جرائم کیفری گناهکار شناخته می‌شود.

بر اساس بررسی رویترز از نظرات در ۳ وبسایت همسو با ترامپ شامل پلتفرم Truth Social خود او، برخی حامیانش خواستار حمله به هیات منصفه دادگاه، اعدام قاضی یا جنگ داخلی آشکار و شورش مسلحانه شدند. یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داد در صورتی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه درباره ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

وی با بیان اینکه «اگر از نظر سیاسی، جزو طرفداران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری این کشور باشم، به هیچ‌وجه تمایل ندارم ترامپ را در زندان ببینم»، تاکید کرد: این کار نه فقط مردم را بیش از پیش ملتهب و عصبانی خواهد کرد، بلکه بر محبوبیت ترامپ در میان آنها نیز خواهد افزود. به نوشته هیل، دفتر دادستانی منطقه منهتن روز دوشنبه از قاضی دادگاه پرونده کیفری ترامپ خواست دستور بازداشت و زندانی شدن رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل پست‌های تحریک‌آمیزش در رسانه‌های اجتماعی درباره پرونده کیفری پرداخت حق‌السکوت (به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن) صادر کند.

کریس کانروی، دستیار دادستان منطقه خواستار جریمه هزار دلاری ترامپ برای هر پست در شبکه‌های اجتماعی شد و یادآور شد به دلیل اینکه ترامپ دستور قاضی مبنی بر ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی را زیر پا گذاشته است، باید بازداشت و حبس شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات