بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۷۹۸
سرپرست وزارت خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر خارجه ترکیه درباره خطرات گسترش جنگ غزه رایزنی کرد.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، پیرامون موضوعات روابط دوجانبه و آخرین تحولات مربوط به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین گفتگو و رایزنی کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی با قدردانی از حضور هیات ترکیه‌ای  در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران، بر استفاده فزاینده از ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی هشت)، سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری اسلامی در پیشبرد اهداف کشورهای مستقل و منطقه تاکید کرد.

باقری با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه اظهار داشت: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان، ادامه جنایات این رژیم علیه مردم غزه و بیانگر سرشت وحشیانه این رژیم است. در عین حال مقاومت در لبنان آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی را دارا است و قدرت بی‌بدیل مقاومت در لبنان، هرگونه سرکشی اشغالگران متجاوز برای آنها هزینه‌مند خواهد نمود.

باقری تصریح کرد: همانگونه که پس از نُه ماه، صهیونیست‌ها ناتوان از بازگرداندن شرایط به وضعیت قبل از هفت اکتبر هستند، باید بدانند هرگونه خطای جدید آنها در لبنان، شرایط جدیدی در سطح منطقه را به ضرر صهیونیست‌ها رقم خواهد زد که با کشتار و جنایت نیز نخواهند توانست شکست راهبردی خود را جبران‌ کنند.

سرپرست دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفتگو  به لزوم گسترش حمل و نقل ریلی میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: فعال سازی ظرفیت های تجاری و اقتصادی میان دو کشور موجبات امنیت پایدار را فراهم خواهد ساخت.

باقری تقویت همکاری میان دو کشور در قفقاز در قالب سازوکار کشورهای سه بعلاوه سه را نیز حائز اهمیت دانست.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفتگو ضمن تشکر از اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران به موضوع فلسطین و با انتقاد از جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه گفت: نسل‌کشی در غزه ادامه دارد و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی عاجز است.

وی افزود: سیاست رژیم صهیونیستی تداوم و توسعه تنش در سراسر منطقه است و طبعا این رویه تاثیر عمیقی بر سایر کشورهای منطقه نیز خواهد داشت.

فیدان استفاده از ظرفیت سازمان های منطقه ای نظیر دی هشت در موضوع فلسطین را شایان توجه توصیف کرد و افزود: همکاری تهران-آنکار در موضوع فلسطین  و حفظ امنیت و ثبات منطقه بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه ترکیه بر گسترش مناسبات میان دو کشور تاکید نمود و از توسعه همکاری‌ها در زمینه  حمل و نقل ریلی و ارتقای مناسبات در چارچوب سازوکارهای منطقه‌ای استقبال کرد.