اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۹۳۰
به گفته وزیر نفت ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کند و تخفیف فروش نفت خام از تعداد انگشتان دست من کمتر است.
علی اوجی گفت: با تولید روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام، وزارت نفت را تحویل گرفتیم اما با لطف پروردگار و همت کارکنان این صنعت تولید نفت خام افزایش یافته ومن وظیفه دارم که به نمایندگی از تمام کارکنان این صنعت از دستاوردهای صنعت برای کارهای شبانه‌روزی که انجام داده‌اند دفاع کنم. وی در خصوص وضعیت تولید نفت خام از سال 1398 تاکنون، اظهار داشت: در سال 1398 روزانه 2 میلیون و 290 هزار بشکه نفت خام و در سال 1399 روزانه 2 میلیون و 106 هزار بشکه نفت خام تولید می شد. تا خرداد ماه سال 1400 نیز تولید روزانه نفت خام به میزان 2 میلیون و 107 هزار بشکه بود اما در سال 1400 تولید نفت خام به 2 میلیون و 442 هزار بشکه در روز افزایش یافت و در سال 1401 تولید نفت خام به 2 میلیون و 670 هزار بشکه در روز و در سال 1402 به 3 میلیون و 320 هزار بشکه در روز رسید در سال جاری نیز تولید هر بشکه نفت خام به 3 میلیون و 570 هزار بشکه در روز رسیده است. وزیر نفت دولت سیزدهم در ادامه اظهار داشت: در بحث فروش مکاتبات هست و اتفاقا یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس نامه‌ها و مکاتبات را دیدند، وزیر وقت آقای روحانی گفتند که در ماه‌های بعد هم بحث صادرات باز هم کاهش می‌یابد لذا آنها سه مرحله – چهار مرحله هر شش ماه یکبار به سران گزارش می‌دانند مجوز می گرفتند و 12 کشتی می‌گرفتند که میعانات را در کشتی‌ها روی آب ذخیره کنند. 80 بشکه میعانات گازی روی آب بود.
وی با اشاره به خاموشی سال 1399 گفت: در زمستان نیروگاه‌ها گاز نداشتند و در زمستان خاموشی نیروگاه داشتند زیرا اینها هر جا توانسته بودند در دریا و خشکی میعانات گازی پر کرده بودند. آقای زنگنه به من گفتند مکاتباتی انجام داده‌ایم و از سران قوا مجوز 12 کشتی که هر کشتی ظرفیت ذخیره‌سازی 2 میلیون بشکه را دارد گرفته‌ایم و لذا می‌گفتند که میعانات را روی آب ذخیره کنید و می‌گفتند راهی نداریم جز ذخیره سازی میعانات گازی زیرا فروش نمی‌رود.
وی با بیان اینکه تمام مخازن در دریا و خشکی از میعانات گازی پرشده بود، افزود: بنابراین من هم به سران قوا در همان شهریور 1400 نامه نوشتم. و در ملاقاتی که با سران سه قوه آقایان شهید رئیسی، اژه‌ای و قالیباف داشتم آقای قالیباف به من گفتند که شما هم که پلان همین‌ها را ادامه می‌دهید؟ و نامه آورده‌اید که 12 کشتی هر 6 ماه یکبار بگیرید و میعنات را ذخیره کنید. البته من به وی اعلام کردم ما کار را شروع کرده‌ایم و برای مصارف و صادرات برنامه داریم. البته به ما هم مجوز دادند ولی من حتی یک کشتی برای ذخیره‌سازی خریداری نکردم. وی افزود: از همان شهریور 1400 تولید میعانات را با میزان مصارف و صادرات هماهنگ کردیم. 87 میلیون بشکه میعانات گازی 2 تا 3 سال روی آب بود و بخشی از این بشکه‌ها 2 و 3 فازی شده بودند ترکیب میعانات بهم خورده بود. اوجی با بیان اینکه آمار را ببینید که آیا در سال آخر در دولت قبل فروش نفت خام صورت می‌گرفت؟ افزود: ما می‌خواهیم چیزی نگوییم و اطلاعات محرمانه باقی بماند و اطلاعات را بازگو نکنیم اما نمی‌شود. وی بیان داشت: صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 1398 از 182 میلیون بشکه در سال به 565 میلیون بشکه در سال گذشته رسید. این آمار و اطلاعات و گزارشات توسط کارشناسان صنعت نفت به سران سه قوه اعلام می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه به ما می‌گویند پول صادرات نفت و میعانات کجاست؟ اظهار داشت: کسری بودجه سال 1400، چهارصد همت بود. شما نمی‌دانید که چه شبانه‌روزی بر ما گذشته است اما خوشبختانه قیمت نفت خام به 140 رسید.