سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۹۵۰
یوری اوشاکوف دستیار ولادیمیر پوتین در امور سیاست خارجی در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه با محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان دیدار خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، اوشاکوف در این نشست خبری به خبرنگاران، گفت: رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه (۴ ژوئیه / ۱۴ تیر) در پایتخت قزاقستان با سرپرست ریاست جمهوری ایران دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

دستیار پوتین در امور سیاست خارجی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ما به دنبال فرصت‌هایی برای برقراری تماس‌های دو جانبه بیشتر میان مسکو و تهران در حاشیه نشست آستانه خواهیم بود، افزود: دیدار پوتین و مخبر در روز پنجشنبه و پس از برگزاری نشست اعضای سازمان همکاری شانگهای انجام خواهد شد.

اوشاکوف در ادامه اظهارات خود در این نشست خبری، خاطرنشان کرد: تماس‌ها و تعامل‌های دیگری نیز میان مسکو و تهران در حال انجام یا در دست بررسی است.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی، نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۳ و ۴ ژوئیه / ۱۳ تا ۱۴ تیر) در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

 یک سال پیش (۱۳ تیرماه ۱۴۰۲) بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند و به طور مجازی برگزار شد که اهمیتی حیاتی و مضاعف هم برای این سازمان بزرگ منطقه‌ای و هم برای جمهوری اسلامی ایران داشت چرا که در آن نشست، ایران رسما به جمع اعضای اصلی این سازمان پیوست و این مهم به معنای فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان برای منافع متقابل ایران و سازمان همکاری شانگهای است.

در توصیف اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان کشوری با توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها فراوان اقتصادی، انرژی، تجاری، امنیتی-دفاعی و ترانزیتی منحصر بفرد همین بس که کشورهای عضو نتوانستند مراتب خرسندی خود را از این رویداد مهم برای این سازمان منطقه‌ای پنهان کنند.

از آنجا که سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک سازمان اوراسیایی و میان دولتی برای تقویت همکاری‌های چندجانبه اقتصادی، امنیتی و سیاسی و با هدف ایجاد موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه گذاری شد، لذا اهداف و رویکردهای این سازمان، در مجموع همسو و هم جهت با اهداف و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است و بطور طبیعی عضویت ایران به عنوان کشوری با ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فرد در منطقه در سازمان همکاری شانگهای ، بدون تردید یک پل همکاری برد - برد ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا