صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۰۱۸
سرپرست و کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن هشدار داد که با عناصر اخلال‌گر در روند انتخابات برخورد می‌شود.
علی متین‌فر در لندن گفت: ما تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم و با پلیس در تماس هستیم. پلیس متعهد شده است با افرادی که خارج از چارچوب رفتار کرده و به رای‌دهندگان اهانت می‌کنند برخورد کند.

وی ادامه داد که سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک اهانت به رای‌دهندگان در مرحله نخست انتخابات است. «در این زمینه اطلاعیه‌ای را صادر و ایمیلی را مشخص کرده‌ایم تا هرکدام از ایرانیان که مورد اهانت قرار گرفته و یا تهدید شدند مدارک را در اختیار ما قرار دهند. »

کاردار سفارت با اشاره به ملاقات‌های صورت گرفته با وزارت امور خارجه و پلیس دیپلماتیک انگلیس افزود که این مستندات برای پیگیری در اختیار طرف انگلیسی قرار خواهد گرفت تا امنیت شهروندان ایرانی تامین شود.

در مرحله نخست رای‌گیری که هشتم تیرماه برگزار شد، تعداد اندکی از عناصر ضد انقلاب با تجمع مقابل شعب اخذ رای و فحاشی، عصبانیت خود را از مشارکت ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات، به نمایش گذاشتند. بر اساس گزارش‌ها پلیس ۷ نفر از این عناصر اغتشاشگر را به دلیل ایجاد مزاحمت در لندن، منچستر و بیرمنگام دستگیر کرد.

یک سخنگوی پلیس لندن در همین پیوند اعلام کرد که مدارک تعرض به رای دهندگان ایرانی در انتخابات هشتم تیرماه را بررسی می‌کند. وی به خبرنگاران گفت: در لندن جایی برای این رفتارها وجود ندارد و ما از نزدیک در حال انجام تحقیقات و بررسی تخلف صورت گرفته علیه یکی از شهروندان هستیم.

پیشتر دبیرکل کمیسیون اسلامی حقوق بشر طی نامه‌ای به رئیس پلیس لندن نوشت که دستکم دو نفر از رای‌دهندگان ایرانی جمعه گذشته مورد حمله قرار فیزیکی گرفته‌ که در یک مورد حجاب از سر یک خانم مسن کشیده شده و رای‌دهنده دیگری از ناحیه انگشت آسیب دیده است.

بر اساس شنیده‌ها پلیس لندن مهاجم اول را شناسایی کرده و رای‌دهنده دوم نیز برای پیگری پرونده خود به پلیس مراجعه کرده است. در نامه کمیسیون اسلامی حقوق بشر به پلیس توصیه شده است که برای انتخابات پانزدهم تیرماه به‌گونه‌ای برنامه ریزی کند که از تکرار حوادث هفته پیش جلوگیری و «اطمینان حاصل شود که غیرنظامیان دوباره مورد حمله قرار نمی‌گیرند.»

در همین حال سفارت کشورمان به منظور پیگیری جرائم مربوط به اهانت، تعرض فیزیکی و روانی علیه شهروندان ایرانی، ستادی را متشکل از حقوقدان ها و وکلای انگلیسی تشکیل داده است.

در بیانیه سفارت ایران در انگلیس آمده است: تمامی مدارک و مستندات موجود از خشونت ها، تهدیدات و اقدامات نفرت پراکنی علیه شهروندان ایرانی در حال جمع آوری است؛ فیلم های موجود با معرفی و مشخصات، در اختیار پلیس قرار داده شده و تمامی توهین ها، تهدیدات، الفاظ تروریستی، نژادپرستانه و نفرت پراکنی استفاده شده توسط خشونت طلبان به انگلیسی در حال زیرنویسی و ارائه به پلیس، نهادهای حقوقی و دادگاه های ذیربط است.

گفته می‌شود که پلیس انگلیس برای انتخابات پانزدهم تیرماه، مترجم زبان فارسی به‌کار خواهد گرفت تا با مصادیق مجرمانه علیه رای‌دهندگان ایرانی برخورد کند.

متین‌فر در ادامه اظهار داشت که سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن مانند دور نخست انتخابات شعب دهگانه را در سراسر انگلیس، اسکاتلند و ولز در نظر گرفته است. وی افزود: «پنج شعبه لندن در همان مکان‌های قبلی مستقر خواهد بود و به جمع‌آوری آرای هموطنان محترم می‌پردازند. پنج شعبه دیگر نیز در سایر شهرها شامل بیرمنگام، نیوکاسل، منچستر، کاردیف و گلاسکو مستقر هستند و درخدمت هموطنان خواهند بود. »

کاردار سفارت کشورمان در پایان گفت: به امید فردای بهتر و ایرانی قدرتمندتر منتظر قدوم مبارک شما در روز ۱۵ تیرماه در پای صندوق های رای خواهیم بود.

مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچ یک از آن‌ها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند. از میان نامزدها مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در سراسر ایران و ۱۳۸ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از جمله انگلیس برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا