اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۱۳۷
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان قطعات نیروگاهی وابسته به شرکت تولید برق حرارتی گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای دارای توان برای بازسازی قطعات داغ نیروگاهی (پره‌های توربین) است و این توانایی توسط جوانان متخصص داخلی حاصل شده است.

«اصغر حکیمی» امروز (دوشنبه) در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت دانش‌بنیان افزود: این شرکت در حوزه بازسازی و ساخت انواع قطعات نیروگاهی، بازسازی و ساخت یاتاقان، ساخت انواع بسکت‌های سرد، گرم و میانی نیروگاهی مشغول به فعالیت است و این مجموعه از آخرین فناوری‌های روز جهان برای فعالیت‌های نیروگاهی برخوردار است.

این فعال صنعت نیروگاهی ایران خاطرنشان‌کرد: فعالیت‌های این شرکت در زمینه بازسازی و تکمیل عملیات ساخت قطعات توربین‌های گازی نقش مهمی در حفظ سطح تولید برق کشور و کاهش خاموشی‌های تابستان دارد.

وی اضافه‌کرد: در صورت عدم وجود چنین شرکتی باید قطعات برای بازسازی به خارج از کشور ارسال و یا قطعات نو از خارج کشور خریداری می‌شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: با توجه‌به شرایط تحریمی کشور، این موضوع یا ممکن نبود یا نیازمند صرف زمان بسیار طولانی و خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور بود که هزینه‌های تولید برق را چندین برابر می‌کرد و تعمیرات نیروگاهی را با وقفه و تاخیر روبرو می‌شد.

صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری با بازسازی و ساخت انواع قطعات نیروگاهی

حکیمی خاطرنشان‌کرد: خدمات این شرکت مانع وابستگی به خارج از کشور و خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شده است، ضمن آنکه این مجموعه سالیانه قادر به ساخت و بازسازی ۸۰۰ معادل ست (حدود ۵۰ توربین نیروگاهی) است که انجام این اقدام‌ها موجب صرفه‌جویی ارزی سالیانه ۸۰ میلیون دلار برای کشور شده است.

وی گفت: از زمان تاسیس این شرکت تاکنون، با بازسازی و ساخت ۱۱ هزار معادل ست قطعات نیروگاهی باعث صرفه‌جویی ارزی افزون بر یک میلیارد دلار شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: انجام خدمات این شرکت برای کشورهای همسایه از جمله در عراق و سوریه باعث ارزآوری چهار میلیون‌ دلاری برای کشور شده است.

حکیمی درباره سیر صعودی خدمات ارائه شده این شرکت، ادامه‌داد: این مجموعه خدمت‌رسانی به نیروگاه‌ها را با تولید سالیانه ۵۳ معادل ست قطعات نیروگاهی آغاز کرده بود و در سال‌های اخیر تولید خود را به بیش از ۱۲ برابر رسانده است؛ به‌نحوی‌که در سال گذشته این رقم به عدد ۶۷۰ معادل ست رسیده است.

وی اظهار داشت: این مجموعه در سال‌های اخیر در کنار افزایش سهم بازار داخلی در حوزه نیروگاهی در پی گسترش خدمات خود از نیروگاه‌ها به شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و ورود به بازار کشورهای همسایه است.

 شرکت قطعات توربین شهریار به‌عنوان بازوی توانمند شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بازسازی قطعات گران‌قیمت توربین‌های گازی و بازگرداندن آنها به سرویس به‌جای تعویض آن‌ها، علاوه بر قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، نقشی کلیدی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات این حوزه داشته است.

منبع: ایرنا