صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۳۱۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: ناترازی بانک‌ها باید رفع شود و رشد نقدینگی کنترل شود، اما دراین مسیر نباید تولید از دست برود، چرا که فشار به تولید کننده و آسیب به تولید به معنای تحمیل صدمات جبران ناپذیری به کل اقتصاد است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با محمود بهمنی

به گزارش بصیرت، یکی از راهبرد‌های بانک مرکزی در طی دو سال گذشته در راستای کنترل نرخ تورم، جلوگیری از رشد نقدینگی بوده است با این حال ضمن اینکه این سیاست آثار مطلوبی داشته است، اما تولید کنندگان نسبت به تضعیف تولید و عدم تامین مالی تولید گلایه‌هایی دارند. رئیس اسبق بانک مرکزی در این موضوع با ما گفتگو کرده است.

محمود بهمنی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی و رئیس اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع تداوم برنامه‌های مرتبط با کنترل ترازنامه بانک‌ها بدون تحت فشار قرار دادن تولید گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دولت شهید رئیسی و بانک مرکزی در دوره دکتر فرزین دنبال شد موضوع کنترل ترازنامه بانک مرکزی با هدف جلوگیری از رشد نقدینگی و به تبع آن کنترل نرخ تورم بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در این موضوع تردیدی نیست که کنترل نرخ تورم به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم در طی سال‌های گذشته موضوع بسیار مهمی است چرا که اقشار ضعیف و آسیب پذیر همواره از افزایش نرخ تورم آسیب می‌بینند و دارندگان دارایی و سرمایه برندگان افزایش نرخ تورم هستند.

محمود بهمنی در این باره تصریح نمود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است توجه به اتخاذ سیاست‌های درستی است که ضمن کنترل ترازنامه بانک‌ها و کنترل و جلوگیری از رشد نقدینگی، مانع بزرگی در برابر تامین مالی تولید و نقدینگی در گردش تولید نگذارد.

رئیس اسبق بانک مرکزی در این باره تصریح نمود: برای جلوگیری از ایجاد ناترازی در نظام بانکی کشور توجه به نکاتی الزامی است چرا که بعضا نوع علکرد‌ها و مدیریت‌ها عاملی برای افزاسش ناترازی بانکی، خواسته یا ناخواسته می‌شود بنابراین این مهم است که شرایطی ایجاد نشود که نظام بانکی کشور ناتراز و بدهکار شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: با اجرای سیاست‌های درست پولی، مالی و ارزی با شیوه‌های معمول به سهولت می‌توان بخشی از ناترازی‌های ایجاد شده را رفع کند، به این معنا که رفع ناترازی ممکن است و نمی‌توان ادعا کرد نمی‌توان ناترازی‌های ایجاد شده را رفع کرد.

محمود بهمنی یادآور شد: کاهش رشد نقدینگی موضوع مهمی است، اما به گونه‌ای باید مدیریت شود که تولید تحت فشار قرار نگیرد و گردش مالی تولید تعطیل نشود. فشاری که از جانب بانک و سایر بخش‌ها بر تولید کننده و سرمایه گذار وارد می‌شود باعث کاهش تولید می‌شود.

وی دراین باره به موضوع ناترازی انرژی و قطعی برق تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی برق یک واحد تولیدی برق می‌شود و در ماه ۱۵ روز تولید دارد فشار وارد شده بعد از گذشت مدتی تولید کننده را خسته و وی را از ادامه راه تولید باز می‌دارد در حالی که سال هاست شعار سال با تاکید رهبر معظم انقلاب حول مساله رشد و جهش تولید است.

رئیس اسبق بانک مرکزی تصریح نمود: ناترازی بانک‌ها باید رفع شود و رشد نقدینگی کنترل شود، اما دراین مسیر نباید تولید از دست برود، چرا که فشار به تولید کننده و آسیب به تولید به معنای تحمیل صدمات جبران ناپذیری به کل اقتصاد است. منجر به اشتغالزدایی و از دست رفتن معیشت مردم و به تبع آن ایجاد نارضایتی و ناامیدی درجامعه می‌شود.

وی دراین باره گفت: با توجه به اینکه تولید کننده باید هزینه ۳۰ روز را پرداخت کند وقتی ناترازی‌های انرژی و عدم تامین مالی بنگاه تولیدی کار را سخت می‌کنند لذا تولید تضعیف می‌شود؛ بنابراینه انتظار می‌رود بانک مرکزی و دولت جدید با تامین و اصلاح زیرساخت‌ها سمت و سوی حمایت از تولید را تقویت کنند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: قطع به یقین نمی‌توان یک شبه اصلاحاتی اساسی ایجاد کرد، اما موارد مطرح شده گام به گام باید انجام شود تا بتوان ضمن کنترل رشد نقدینگی و به تبع آن کنترل نرخ تورم، زمینه‌های لازم برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی را فراهم کرد.