صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۲۴۴۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهمنی: با اجرای راهکار‌های رفع ناترازی بانک‌ها بخش‌های دیگر اقتصاد را می‌توان بیمه کرد

رئیس اسبق بانک مرکزی: تکالیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود باید با توجه به منابع بانک‌ها باشد، یعنی بیش از توان و قواعد استاندارد نباید به بانک‌ها تسهیلات تکلیفی تحمیل شود. دولت نباید برای تسهیلات تکلیفی نرخ‌گذاری کند که به این میزان وام بده با این نرخ
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با محمود بهمنی

به گزارش بصیرت، ناترازی بانک‌ها در سال‌های اخیر چالش زا شده است به گونه‌ای که کارشناسان اقتصادی بر این باورند ناترازی بانک‌ها بخشی از عامل ایجاد تورم در اقتصاد ایران است. رئیس اسبق بانک مرکزی و کارشناس بانکی در این باره با بصیرت گفتگو کرده است.

محمود بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی و کارشناس بانکی و اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص راهکار‌های رفع ناترازی بانکی که در دولت جدید باید در دستور کار قرار داده شود، گفت: رفع ناترازی بانک‌ها موضوع بسیار جدی است که خوشبختانه در دولت شهید رئیسی به جد دنبال شد و بانک مرکزی در این حوزه خوش درخشید.

وی در این باره گفت: ناترازی بانک‌ها اصولا توسط خود بانک‌ها یا تحمیل تسهیلات از سوی دولت و مجلس به بانک‌ها ایجاد می‌شود به این معنا که به عنوان مثال، وقتی بانک ۱۰۰ واحد منابع دارد، اما ۹۰ واحد آن را به عنوان تسهیلات ارائه دهد دچار ناترازی می‌شود بنابراین اعطای وام و تسهیلات بانکی باید با انضباط و براساس قاعده و اصول خاصی باشد نه به صورت دستوری.

وی در این باره با اشاره به برخی سیاست‌های مخربی که منجر به ناترازی می‌شود گفت: برخی سیاست‌های اشتباه یا اعمال سیاستی در زمان غلط نیز کار دست اقتصاد کشور می‌دهد. وقتی سیاست اشتباهی اعمال می‌شود اشتباهات بعدی دامنگیر جامعه می‌شود و جامعه از تبعات آن در امان نمی‌ماند به عنوان مثال هنگامی که اوراق مشارکت ۳۰ درصدی منتشر می‌شود تمام سپرده‌های سیستم بانکی به سمت خرید اوراق خزانه می‌رود و بانک‌ها منابعی ندارند؛ تسهیلات بانکی به بخش تولید نمی‌دهند و چون مصارف تغییر نکرده ناترازی ایجاد می‌شود.

محمود بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی و کارشناس بانکی و پولی در خصوص آنچه دولت جدید در این حوزه باید در دستور کار خود قرار دهد، گفت: یکی از مسائلی که رئیس جمهور باید مد نظر قرار دهد این است که سیاست‌های پولی و مالی باید هماهنگ با هم تنظیم و اجرا شوند چرا که اگر قرار باشد سیاست‌های پولی و مالی ساز خود را بزنند و متناقض از هم باشند منجر به خروج سرمایه‌ها از بورس و وارد شدن لطمات شدیدی به اقتصاد کشور می‌شود.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: دولت چهاردهم باید از ایجاد ناترازی‌های عجیب در اقتصاد جلوگیری کند. وقتی برای اوراق ۳۰ درصد سود داده می‌شود سرمایه‌ها از بانک و بورس که سود‌های کمتری می‌دهند خارج می‌شود و این روند بازار‌های دیگرا را دچار اخلال می‌کند و اقتصاد را درگیر مشکلات عدیده‌ای می‌کند که به نفع جامعه نیست.

وی یادآور شد: باید به قواعد ظروف مرتبط در اقتصاد توجه کنیم، وقتی نرخ‌ها با هم مرتبط و همگون باشند اتفاقات بدی رخ نمی‌دهد که اقتصاد را به صورت منفی از خود متاثر کند.

محمود بهمنی با اشاره به اینکه نباید بانک‌ها تحت فشار تکالیف تحمیلی قرار بگیرند، گفت: تکالیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود باید با توجه به منابع بانک‌ها باشد، یعنی بیش از توان و قواعد استاندارد نباید به بانک‌ها تسهیلات تکلیفی تحمیل شود. دولت نباید برای تسهیلات تکلیفی نرخ گذاری کند که به این میزان وام بده با این نرخ، در این زمان مشخص بگیر یا نگیر.

وی خاطر نشان کرد: برای بانک‌ها نباید تعهدی اضافه بر سازمان ایجاد کرد چرا که مجبور به استقراض از بانک مرکزی و پرداخت جریمه می‌شوند، پس مشخص شد بخشی از ناترازی بانک‌ها محصول سیاست گذاری‌های دولت هاست.

وی در خصوص راهکار رفع ناترازی بانکی گفت: رفع ناترازی بانکی راهکارساده‌ای دارد، به این معنا که با برنامه‌ریزی می‌توان تمام ناترازی‌ها را از بین برد و بانک‌ها را مجبور به تملک بنگاه‌ها و کارخانه‌های زیان‌ده نکرد.

محمود بهمنی گفت: دولت نباید تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها تحمیل کند، این موضوع خود منجر به ایجاد ناترازی می‌شود. بی‌تردید با اتخاذ تصمیمات درست و سیاست‌های پولی صحیح می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات ناترازی بانک‌ها را حل کرد در این صورت است که سایر عواملی که تاثیرات منفی بر اقتصاد می‌گذارند نیز به تدریج حل و فصل می‌شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات