صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۴۴۷
پایگاه بصیرت / گروه پرونده

ترور شهید هنیه  در تهران حائز اهمیت است؛ پس از خبر ترور، گزاره پاسخ ایران مطرح شد و هر لحظه جهان در انتظار این پاسخ است. روزنامه صهیونیستی «معاریو» گزارش داد: «در پی تشدید تنش‌ها در منطقه و از بیم واکنش گسترده ایران و احتمال هدف قرار گرفتن خطوط برق و ارتباطات، اسرائیل در وضعیت آماده‌باش کامل قرار دارد.». این روزنامه همچنین عنوان کرد: «بیمارستان‌های اسرائیل به تلفن‌های ماهواره‌ای تجهیز شده‌اند تا برای احتمال قطع خطوط ارتباطی آماده باشند.» معاریو در ادامه افزود: «ارتش اسرائیل تصمیم گرفته مرخصی‌ها در همه یگان‌های رزمی و آموزشی را لغو کند.»
رهبر فرزانه انقلاب با بیان اینکه ترور شهید هنیه در حریم ایران اتفاق افتاده و ایران خونخواهی خواهد کرد، به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای دفاع مشروع اشاره کرده‌اند. مطابق ماده ۵۱ منشور، ایران قصد خود برای دفاع مشروع از تجاوز رژیم صهیونیستی به خاکش را به اطلاع شورای امنیت رسانده است. حتی این اطلاع‌رسانی مطابق ماده ۵۱، نافی اقدامات ایران برای دفاع مشروع نبوده و نیست؛ چرا که ایران فارغ از اطلاع‌رسانی به شورای امنیت، قادر به دفاع مشروع از خود است؛ زیرا ماده ۵۱ اشعار می‌دارد: «در صورت حمله مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع انفرادی یا دسته‌جمعی اعضای لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضا باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند، فوری به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد، تأثیری نخواهد داشت.»
کارشناسان معتقدند در فضای پس از عملیات تاریخی وعده صادق، نوعی نظم جدید بر معادلات منطقه حاکم شد. وعده صادق تا حد قابل توجهی امکان پاسخ معتبر را از رژیم صهیونیستی سلب کرد و موجی از سردرگمی را برای رژیم موجب شد. پس از عملیات «وعده صادق» جرئت جبهه مقاومت در عملیات مستقیم به سرزمین‌های اشغالی چند برابر شد؛ به گونه‌ای که برای نخستین بار پرتابه‌ای از یمن، قلب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. در سطح جهان نیز هسته‌های معترض، با جرئت علیه سیاست‌های جریان سلطه حرکت کردند. عملیات همزمان رژیم در لبنان، عراق و ایران در این فضا بیشتر از آنکه ناشی از اقدام مبتکرانه و رقم زننده تحولات جدید در منطقه باشد، نوعی واکنش انفعالی و محدود به این شکست حیثیتی تاریخی بود. پاسخ به ترور اسماعیل هنیه با پیشنیه وعده صادق می‌تواند دقیق و در عین حال بسیار متفاوت باشد.  پاسخ به ترور اسماعیل هنیه هم می‌تواند مختص جمهوری اسلامی نباشد و محور مقاومت به صورت مستمر و هم‌افزا رژیم صهیونیستی را در وضعیت شکننده‌ای بعد از ترور اسماعیل هنیه قرار دهد و روند اضمحلال رژیم صهیونیستی در مسیر تند قرار گیرد. بنابراین، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نه تنها موفقیتی برای رژیم به شمار نمی‌آید؛ بلکه این اقدام، دست ایران و مقاومت را برای عملیات علیه رژیم باز کرد.