بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۳۲۹۵

واکنش جهانی به ترور هنیه

اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موجی از محکومیت ها را در سطح جهان به همراه داشته است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

در پی این اقدام بزدلانه، دولت ها، سران و مقامات، گروه های مقاومت، سازمان ها و نهادهای مدنی و شخصیت های مختلف سیاسی و دینی در سراسر جهان به این ترور واکنش نشان دادند.

سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره ترور اسماعیل هنیه گفت: مسئولیت ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک و اصلی‌ترین حامی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک نباید نادیده گرفته شود. این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

برونو رودریگز پاریلا وزیر امور خارجه کوبا در پیامی ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را محکوم کرد و حمله به وی در تهران را نقض آشکار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزارت خارجه برزیل ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را قویا محکوم و تاکید کرد که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل بوده و آن را رد می‌کنیم.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل آغاز و معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری و تلاش جامعه بین المللی برای جلوگیری از گسترش درگیری ها کرد.

«هاکان فیدان» وزیر امورخارجه ترکیه چهارشنبه شب در واکنش به ترور ناجوانمردانه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران گفت: عاملان قتل هنیه فراموش نکنند که با ترور وی، آنها صلح را کشتند و از میان برداشتند.

عبدالحافظ نوفل، سفیر فلسطین در روسیه گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که اخیراً به آمریکا سفر کرده است، به دنبال کشاندن ایران به جنگ است

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی حملات اسرائیل به بیروت و تهران و ترور فؤاد شکر از فرماندهان حزب الله و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس مدعی شد که واشنگتن نقشی در این حملات نداشته است ما اقدامات لازم را برای دفاع از نیروها و منافع خود در منطقه انجام خواهد داد.

«سید بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن با تسلیت نسبت به شهادت شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و "فواد علی شکر" (ابو محسن) فرمانده ارشد حزب الله اعلام کرد که اسرائیل هرگز نخواهد توانست مقاومت را درهم بشکند.

پایگاه خبری آکسیوس آمریکا چهارشنبه شب به نقل از مقامات این کشور فاش کرد که رژیم صهیونیستی مسوول ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه را به ملت بزرگ فلسطین و امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تسلیت گفت و افزود که رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است.

در بیانیه حماس آمده است: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران به شهادت رسید.

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که این ترور بزدلانه است و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سامی ابوزهری از رهبران حماس نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه گفت: در راه آزادی قدس حاضریم هر بهایی را بپردازیم.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

وی در گفت وگو با شبکه العربی افزود: ما وارد جنگی همه جانبه برای آزادسازی قدس شده‌ایم و آماده پرداخت هر بهایی در این راه هستیم.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بر تداوم مقاومت علیه رژیم اشغالگر تاکید کرد.

جنبش جهاد اسلامی افزود: شهادت رهبر ملی بزرگ اسماعیل هنیه را به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی تسلیت می گوییم، عملیات کوردلانه ای که دشمن جنایتکار علیه نمادی از نمادهای مقاومت انجام داد، هرگز ملت ما را از تداوم مقاومت برای متوقف کردن جنایات دشمن صهیونیستی که از حد خود گذشته است، متوقف نخواهد کرد.

محمد الهندی معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در اظهاراتی گفت که ترور اسماعیل هنیه ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین است.

وی افزود: حماس جنبش بزرگی است و هر جای خالی را مستقیما پر خواهد کرد و هنیه از دوران کودکی به دنبال شهادت بود.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملا به اشتباه رفته است.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم در اطلاعیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

در اطلاعیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین آمده است : این جنایت موجب پایبندی هرچه بیشتر ما به مقاومت و پایداری در برابر دشمن خواهد شد.

فواد عثمان یکی از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین هم در اظهاراتی تاکید کرد که ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران قطعا پاسخ و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و همه محور مقاومت راه هنیه و دیگر رهبرانی را که در راه آزادی فلسطین شهید شدند، ادامه خواهند داد.

وی در گفت وگو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی گفت: ترور هنیه ثابت کرد که مذاکرات با دشمن صهیونیستی از زمان امضای معاهده اسلو کاملا بی‌فایده بوده و باید به این معاهده پایان داد و همکاری امنیتی و روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به کلی قطع کرد.

وی افزود: تنها راه حل ممکن، وحدت ملی فلسطین و کنار گذاشتن همه اختلافات به احترام خون شهید اسماعیل هنیه و همه شهدا است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، این اقدام را بزدلانه و خطرناک توصیف کرد.

وی گفت: ما به شدت ترور رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را محکوم می کنیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: ما این ترور را اقدامی بزدلانه و تحرکی خطرناک می دانیم و از همه مردم مان می خواهیم در برابر اشغالگران اسرائیلی به وحدت، صبر و پایداری روی آورند.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان شهادت مظلومانه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به عالم اسلام و ملت فلسطین تسلیت گفت و تاکید کرد: نهضت آزادی بیت المقدس و مبارزه با دشمن صهیونیستی با خون شهید اسماعیل هنیه قدرتمندتر می شود.

وی با صدور بیانیه‌ای شهادت دکتر اسماعیل هنیه و محافظ وی را تسلیت گفت و با خانواده این شهدا ابراز همبستگی کرد.

مصطفی البرغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز تاکید کرد که ترور شهید اسماعیل هنیه جنایتی است که عزم و اراده ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود را جزم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: ملت فلسطین امروز فرمانده‌ای مجاهد و شجاع را از دست داد که همواره در وطن‌پرستی و پاکدستی متمایز بود.

کارل بیلدت سیاستمدار و نخست وزیر سابق سوئد در پیامی در شبکه ایکس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه نوشت: آتش بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی جویانه و تشدید تنش ها در کانون توجهات قرار می گیرد. فکر می کنم که باید کمربندها را محکم ببندیم.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند و گفت: این ترور منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

آندری نستاسین معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که کشورش ترور اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد که مسکو حمله اسرائیل را که به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس منجر شد، به شدت محکوم می‌کند.

وی افزود: این ترور تاثیر منفی بر مذاکرات اسرائیل و حماس و همچنین تلاش ها برای دستیابی به آتش‌بس می گذارد.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن تسلیت به ملت مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی عادلانه‌اش باز دارد.

حکیم، افزود که خون شهدا و فداکاری‌های آنها، توشه سفر شرافتمندانه و پر از افتخار آنها است.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

عبدالسلام هنیه پسر شهید «اسماعیل هنیه» نیز تاکید کرد: ما در خیزش و مبارزه‌ای مستمر علیه دشمن اشغالگر قرار داریم و مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه «پدرم به آنچه که آرزویش بود، رسید»، تاکید کرد که حماس تا آزادسازی فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» اعلام کرد که این اقدام در راستای گسترش ادامه جنگ است.

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد: شهادت رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در یک عملیات ترور حقیرانه در تهران را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر ثابت شد که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به دنبال تحقق صلح نیست. ترور هنیه در راستای گسترش دامنه جنگ نوار غزه به منطقه است.

جنبش مجاهدین فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دهد و مسئولیت کامل ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برعهده آمریکا است.

در این بیانیه آمده است: دشمن جنایتکار بداند که در یک جنگ گسترده با تمام امت اسلامی قرار دارد و باید بهای سنگینی بپردازد و انتفاضه فراگیری در راستای آزادی شکل خواهد گرفت.

انس حقانی یکی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان هم در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اعلام کرد که شهادت رزمندگان بزرگی همچون هنیه خبر از آزادی می‌دهد.

وی در حساب ایکس خود نوشت: «اگرچه شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ضایعه بزرگی است، اما رگه‌های خون چنین بزرگانی راه آزادی را ترسیم می‌کند».

حقانی در وصف رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: شهید هنیه بدهی خود را در برابر دین و آزادی، با زندان، تبعید، مبارزه سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده ادا کرد.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

حزب الله لبنان در بیانیه ای تاکید کرد که شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عزم رزمندگان مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی را راسخ تر می کند.

در بیانیه حزب الله آمده است: به مردم مبارز، مجاهد و مظلوم فلسطین و برادران شریفمان در جنبش حماس و همه گروه های عزیز مقاومت فلسطین و به ملتهای عربی و همه مبارزان آزاده و شریف، شهادت رهبر بزرگ و صادق و برادر عزیز استاد اسماعیل هنیه رحمت الله علیه را تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال صبر و پاداش دنیا و آخرت را برای ایشان مسالت می کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است: فرمانده شهید استاد اسماعیل هنیه از رهبران بزرگ مقاومت در برهه کنونی است که با شجاعت تمام در برابر پروژه هژمونی آمریکایی و اشغالگران صهیونیست ایستاده، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و آماده شهادت در راه آرمان فلسطین هستند.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را «جنایتی پلید و ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی و یک اقدام تنش زا و خطرناک» دانست و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: این جنایت ترور و رفتار بی پروایانه اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه منجر به گسترش هرج و مرج در منطقه و سوختن فرصت‌های صلح می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دولت قطر بر موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه از جمله ترورهای سیاسی با هر هدف و انگیزه‌ای که باشد، تاکید می کند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: صلح منطقه‌ای و بین المللی به شرکای جدی و موضع جامعه جهانی علیه افزایش تنش و بی توجهی به جان ملت های منطقه نیاز دارد.

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» افزود: ترورها و افزایش درگیری ها سوال هایی را در مورد چگونگی انجام مذاکراتی ایجاد می کند که در آن یکی از طرفین، طرف دیگری را که با او مذاکره می کند، به قتل می رساند.

وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم و بر موضع همیشگی‌اش برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: چین قاطعانه با ترور هنیه در ایران مخالف است و آن را محکوم می‌کند و این حادثه می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود.

نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم می کنیم و معتقدیم که این اقدام خطری جدی درخصوص گسترش دامنه نگرانی جهانی و خطر برای منطقه است.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم با صدور بیانیه ای به مناسبت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، شهادت اسماعیل هنیه را ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین و امت اسلامی دانست.

المشاط افزود: ما جنایت ترور هنیه توسط رژیم اسرائیل را که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) در همه سطوح متحمل شکست شده و در این شکست مفتضحانه خود دست و پا می زند، محکوم می کنیم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن اضافه کرد: دشمن صهیونیستی و آمریکا باید مسئولیت گسترش میدان جنگ و رویارویی و موج ترور فرماندهان مقاومت را بر عهده بگیرند.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

مجمع ملی «حمایت از مقاومت» و «حمایت از وطن» اردن نیز در بیانیه‌ ای «شهادت سردار اسماعیل هنیه را که زندگی خود را صبورانه، مقاومتی، فداکارانه در راه آزادی و مسیر مقاومت سپری کرد»، به جنبش حماس و مردم فلسطین تسلیت گفتند.

در این بیانیه آمده است: قیام رهبران مقاومت به عنوان شهدای راه آزادی تاکید می کند که این مردم که ده ها هزار از فرزندان شهید خود را تقدیم کرده اند تا زمانی که تمام سرزمین فلسطین از لوث اشغالگران صهیونیست آزاد نشود، در مسیر مقاومت متوقف نخواهند شد.

گردان‌های شهید عزالدین القسام هم در بیانیه ای تاکید کرد: عملیات جنایتکارانه ترور اسماعیل هنیه آن هم در قلب پایتخت ایران رویدادی متفاوت و مهم است که نبرد را وارد ابعاد جدیدی می‌کند.

القسام اعلام کرد: ترور فرمانده اسماعیل هنیه پیامدهای گسترده‌ای برای تمام منطقه به همراه خواهد داشت و دشمن با گسترش دامنه تجاوزگری در محاسبات خود اشتباه کرد.

در بیانیه القسام آمده است: شهید هنیه نقش مهمی در تقویت مقاومت و متحد کردن فرزندان امت و قرار دادن جهت قطب نما به سمت قدس داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مساله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.

وی تصریح کرد: هدف این حمله مانند حملات ناجوانمردانه‌ای است که پیش از این علیه شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و بسیاری دیگر از رهبران سیاسی در نوار غزه انجام شد؛ اما همانطور که تاکنون، وحشیگری صهیونیستی به اهداف خود نرسیده، این بار هم نخواهد رسید.

 

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

 

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم کرد و به خانواده وی و مردم فلسطین تسلیت گفت.

در این بیانیه با ابراز نگرانی جدی پاکستان نسبت به ماجراجویی های فزاینده رژیم اسرائیل در منطقه، آمده است: رویداد اخیر منجر به تشدید خطرناک اوضاع منطقه و تضعیف تلاش ها برای صلح می‌شود.

سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان هم با ابراز تاسف از شهادت دکتر هنیه نخست وزیر سابق فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت که این ترور یک اقدام شنیع و تهاجم شرم‌آور به شمار می‌رود.

حافظ نعیم الرحمان رهبر جماعت اسلامی پاکستان نیز با محکومیت حمله تروریستی رژیم اسرائیل در تهران، شهادت هنیه را به امت اسلامی، هواداران آزادی قدس در جهان و ملت فلسطین تسلیت گفت.

سناتور شیری رحمان نماینده مجلس سنای پاکستان نیز ترور هنیه را بیانگر افسارگسیخته تر شدن صهیونیست‌ها دانست و گفت: [رژیم] اسرائیل در پی گسترش جنگ در منطقه است تا جایی که مرتکب تروریسم فرا سرزمینی و تعرض به خاک جمهوری اسلامی ایران شده است.

سید خورشید شاه وزیر سابق امور مذهبی و نماینده حزب مردم در مجلس پاکستان نیز گفت: ترور هنیه نمونه بارزی از خوی تروریستی رژیم اسرائیل است و ما تعرض این رژیم به تمامیت ارضی ایران را نیز به شدت محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه مالزی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت ترور «اسماعیل هنیه» و هر اقدام خشونت‌آمیز تروریستی، تحقیق درباره مسئولان و مسببان آن را خواستار شد.

وزارت خارجه مالزی درخواست کرد که تحقیقات فوری و کاملی در مورد این ترور انجام شود و کسانی که مسئول آن هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت خارجه سلطنت عمان هم در بیانیه ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده که ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است و ضربه آشکار به تلاش‌ها برای تحقق صلح و ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی ضمن محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس این اقدام را نفرت‌انگیز خواند و گفت در سوگ دوست عزیزم، عزادار هستم.

نخست وزیر مالزی گفت که ترور اسماعیل هنیه، نخست وزیر سابق فلسطین، قتلی نفرت انگیز با هدف متوقف کردن مذاکرات آتش بس در غزه است که از سال گذشته تاکنون ادامه دارد.

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن محکومیت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، این جنایت را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه دانست.

وزارت امور خارجه عراق در بخشی از این بیانیه تاکید کرد: عراق در این لحظات دشوار با ملت و رهبری فلسطین اعلام همبستگی کامل می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود عمل کند و اقدامات لازم را در راستای توقف تجاوزها مکرر و نقض حاکمیت کشورها اتخاذ کند.

شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش «النُجَباء» عراق در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حمله بزدلانه رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این رژیم و متحد آمریکایی آن باید عواقب این اقدام را متحمل شوند.

الکعبی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که صهیونیست‌ها و آمریکا دروازه‌های جهنم را به‌روی خود گشودند و از عواقب این اقدام بزدلانه خلاصی نخواهند یافت.

وزارت امور خارجه سوریه با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی، هشدار داد که با تداوم نقض قوانین بین المللی از سوی این رژیم، تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.

سازمان الحشد الشعبی عراق با اشاره به اینکه شهید هنیه عمر خود را در راه جهاد، مبارزه و آزادسازی فلسطین سپری کرد، اظهار داشت که خون شهید هنیه هرگز هدر نخواهد رفت.

الحشد الشعبی افزود که جنایت ترور هنیه نه تنها مقاومت آزادگان را متوقف نخواهد کرد بلکه بر عزم و اصرار مقاومت به ادامه راه جهاد خواهد افزود.

دولت آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد. «سباستین فیشر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: اکنون باید خونسردی داشته باشیم و هر کاری که ممکن است برای کاهش تنش انجام دهیم و شانس توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه اکنون نباید از بین برود.

«اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی این جنبش در حمله رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این اقدام مانع از توقف مسیر جهاد و مقاومت برای آزادسازی فلسطین نخواهد شد.

حمدان تاکید کرد: جنبش حماس در هر برهه‌ای که رهبرانش به شهادت رسیده‌اند قدرت بیشتری به دست آورده است و جنایت ترور اسماعیل هنیه نیز مسیر جهاد و مقاومت و آزادسازی فلسطین را متوقف نخواهد کرد.

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

دفتر سیاسی جنبش «امل» لبنان نیز با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: مراتب تسلیت و تبریک را به مناسبت شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه را به جنبش حماس و مجاهدان آن و ملت فلسطین در این سرزمین و سراسر جهان اعلام می داریم و از پروردگار می خواهیم این شهید والامقام را رحمت و بهشت رضوان در کنار شهداء و صدیقین عنایت فرماید و به خانواده‌اش و برادرانش در جنبش حماس و سایر ملت فلسطین، صبر و شکیبایی ارزانی بدارد.

سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را اقدامی فراقانونی و مردود خواند و افزود که گزارش‌ها درباره این رویداد را از نزدیک دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حماس در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، اما تصریح کرد که این اتحادیه در زمینه «رد قتل‌های فراقانونی و حمایت از حاکمیت قانون، از جمله در زمینه عدالت کیفری بین المللی از یک موضع اصولی برخوردار است.»

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا افزود: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند.»

«طاهر النونو» مشاور سیاسی رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد دشمن صهیونیستی جنگی را آغاز کرده است و باید عواقب آن را هم بپذیرد.

مشاور شهید هنیه گفت: ملت فلسطین از همه انتظار عمل دارد نه سخن. ترور شهید هنیه موجب آغاز شیوه‌های جدیدی از مقاومت در برابر رژیم اشغالگر خواهد شد.

کتائب حزب‌الله عراق ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را بیانگر ناتوانی دشمن در رویارویی با مقاومت در میادین نبرد دانست.

این گروه مقاومت در عراق، ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با این کار عزم و اراده مقاومت در فلسطین شکسته خواهد شد، حال آنکه در رگ‌های آزادگان خون مردانگی و مقاومت جاری است.

«هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه را به محور مقاومت و ملت مبارز فلسطین تسلیت گفت و تأکید کرد که آمریکا مسئول این جنایت رژیم صهیونیستی و شریک مستقیم دیگر جنایت‌های این رژیم است.

کنگره ملی کردهای فیلی به عنوان نماینده سیاسی کردهای شیعه در عراق در بیانیه ای، ضمن محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه با اعلام حمایت از یکپارچه سازی گروه های جهادی تاکید کرد که پاسخ به جرائم ائتلاف صهیو- آمریکایی دردآور خواهد بود.

«أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را در تهران، «جنایتی فجیع» خواند.

دو طرف در این تماس تلفنی تشدید تنش‌های خطرناک در منطقه و انجام اقدامات مناسب برای توقف این تنش‌ها، حمایت از امنیت و ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ را بررسی کردند.

«خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی تاکید کرد که شهادت رئیس این دفتر نه تنها خللی در روند ادامه مقاومت مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد بلکه به اتحاد بیشتر میان حماس، محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.

واکنش جهانی به ترور هنیه / رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه را نشانه گرفت

«کنستانتین کاساچوف» نایب رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی با هدف ترور مقام‌های بلندپایه جریان مقاومت در بیروت و تهران گفت: این اقدامات، تحکیم مقاومت ضداسرائیلی در سراسر جهان را در پی دارد. وی در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ نتیجه حملات اسرائیل به اهداف حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران که رهبران بلندپایه این جنبش‌ها را هدف قرار داده است، از بین بردن تهدیدها (علیه این رژیم) نبود، بلکه این اقدامات به تقویت مقاومت منجر خواهد شد.

الازهر شریف با انتشار بیانیه ای، جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم و تأکید کرد که این ترورها، هرگز باعث تضعیف اراده ملت مبارز فلسطین نخواهد شد.

در «کراچی» پاکستان صدها نفر از حامیان جبهه مقاومت فلسطین در محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به خیابان‌ها آمدند و ضمن ابراز همبستگی با فلسطینیان، خواستار اقدام جهانی علیه رژیم تروریست اسرائیل شدند.

«تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، در پی تجاوز رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه در تهران، نسبت به تحولات منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و گفت: «به شدت نگران تحولات اخیر در خاورمیانه هستم که ممکن است پیامدهای گسترده‌ای برای منطقه داشته باشد. من خواهان خویشتن داری و اجتناب از اقداماتی که می‌تواند منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند، هستم.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل در پی حملات تروریستی اسرائیل به لبنان و ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس گفت: دبیر کل سازمان ملل معتقد است که حملاتی که در جنوب بیروت و تهران دیده‌ایم تشدید خطرناک تنش ها را نشان می‌دهد.

مقامات کنونی و سابق اندونزی ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، وی را یک مبارز خستگی‌ناپذیر و رهبری مقتدر دانستند و خواستار اقدام عملی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی شدند.

وزارت امور خارجه کویت در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، خواستار اقدام فوری و قاطعانه جامعه جهانی برای ممانعت از تشدید تنش نظامی در منطقه شد و بر ضرورت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی با هدف توقف جنایات تاکید کرد.

ملت یمن راهپیمایی گسترده‌ای را در پی ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در شهر صنعا برگزار کردند. ملت یمن با سرد دادن شعارهایی ترور اسماعیل هنیه در حمله رژیم صهیونیستی به تهران را محکوم کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات