سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۸۹۲
سابقه فعالیت‌های سیاسی وزیر پیشنهادی بهداشت حاکی از اقدامات مهم ضدامنیتی و هم جهت با ضدانقلاب است. در اقدامات وی هم حمایت از سران فتنه و هم تهمت مهندسی انتخابات و هم حمله به شورای نگهبان دیده می‌شود.

روز گذشته مسعود پزشکیان اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این اسامی در صحن علنی قرائت کرد.

یکی از افرادی که رئیس‌جمهور در لیست خود به مجلس پیشنهاد داده، محمدرضا ظفرقندی است، کسی که از ۲ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

ظفرقندی همچنین دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز هست؛ یک حزب سیاسی اصلاح طلب و همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که سی‌امین مجمع عمومی آن سال گذشته با حضور چهره‌هایی نظیر محمد جواد ظریف، سید محمد صدر، آذر منصوری، بهزاد نبوی، مصطفی معین، علی شکوری‌راد و جواد امام برگزار شد.

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت به واسطه فعالیت‌های سیاسی خود مواضع قابل توجهی دارد که به نظر می‌رسد چنین سوابقی حتی استعلامات امنیتی وی را نیز با چالش‌های جدی روبه رو کند.

حمایت از سران فتنه ۸۸

ظفرقندی در سوابق خود نشان داده است که حامی سران فتنه ۸۸ بوده است. در مورد اخیر انجمن اسلامی که دبیرکلی آن را ظفرقندی بر عهده دارد در نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی، حصر سران فتنه را غیرانسانى و تحمیلى دانسته و خواستار بررسى فورى شرایط جسمى و سلامت آنان توسط پزشکان مستقل و معتمد و درمان بیمارى هاى آنان در مراکز درمانى مناسب شد.

ظفرقندی توئیت انجمن را که درباره نامه منتشر شده است را هم در صفحه خود بازنشر کرده است.

سواستفاده از جایگاه انجمن اسلامی برای حمایت از فتنه گران

ظفرقندی بار‌ها از عناصر فتنه حمایت کرده است و در این راستا از جایگاه تشکیلاتی انجمن اسلامی دست آویزی ایجاد کرده تا به ارکان نظام فشار وارد کند و فتنه گرانی که حکم محکومیتی آن‌ها قطعی بوده و به دلیل جرائمی که به زندان محکوم شده اند حمایت کند.

حمایت از اغتشاشگران

در ایام اغتشاشات و زمانی که برخی دانشجونما‌ها تلاش داشتند فضای دانشگاه را ملتهب کنند، ظفرقندی در پیامی از اغتشاگران حمایت کرده و می‌نویسد: «سرکوب امنیتی اعتراض دانشجویان نتیجه‌ای جز تخریب سرمایه‌های اجتماعی و تباه کردن آینده علمی کشور و افزایش موج مهاجرت جوانان نخبه ندارد. بعنوان یک معلم نگران دانشجویان در بند و برخورد خشن با آن‌ها هستم.»

این پیام‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که رسانه‌های معاند و دشمنان تلاش دارند فضای دانشگاه را ملتهب کرده و از آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.

تهمت مهندسی شدن انتخابات

ظفرقندی همچنین در یکی از پیام‌های خود انتخابات را مهندسی شده و رد صلاحیت‌های فرمایشی می‌داند و تاکید می‌کند: «افسوس که مسئولین قدرناشناس و خودمحور به جای تکریم و توجه و استفاده از این فرصت‌های مغتنم و راهگشا، کماکان بر طبل تحدید و تهدید می‌کوبند و آنچنان که در تمهید اخیر انتخابات مهندسی شده و رد صلاحیت‌های فرمایشی شاهد هستیم، روزنه‌های امید را یکی پس از دیگری مسدود و سرمایه‌های اجتماعی را تخریب و کشور را در سراشیب سقوط قرار داده‌اند. امید است که با همت والای شما عزیزان و همیاری همه افراد و احزاب مصلح و خیرخواه این مرز و بوم و به مدد مردم عزیز ایران زمین راهی از این صخره ستبر به سوی آزادی و آینده روشن فرزندان این آب و خاک گشوده شود.»

نگرانی از سقوط ایران!

ظفرقندی همچنین در یکی از نامه‌هایی که به مناسبت ۲۹ امین مجمع انجمن جامعه پزشکی نوشته از احتمال سقوط ایران! می‌گوید و تاکید می‌کند «باید چشم‌ها را شست و جور دیگر دید، بدون امید، تغییرنگرش و جستجوی راه‌های نو برای اصلاحات، یا باید منفعلانه به سقوط ایران در ابعاد مختلف توسعه و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و تحدید آزادی‌ها بنگریم یا منتظر طغیان‌های بی‌سرانجام، همراه با ناامنی و به‌همریختگی، آینده‌ای مبهم و تاریک باشیم»

تزریق ناامیدی در جامعه 

ظفرقندی در یکی از پیام‌های خود از افزایش خودکشی و مهاجرت جامعه پزشکی می‌نویسد و می‌گوید که: «فشار و استرس روحی، جسمی و معیشتی بر پزشکان جوان، طرحی و دستیاران به مرز هشدار رسیده است. بی توجهی مسئولین به شرایط و مقررات تحمیلی و طاقت فرسای موجود، علت عمده افزایش ناامیدی، خودکشی و مهاجرت عزیزان جامعه پزشکی ایران است.

ایجاد التهاب در فضای دانشگاه

بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که ریاست آن را ظفرقندی به عهده دارد، به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هم از مواردی است که حاشیه‌های را بهمراه داشت. ظفرقندی در توئیتی یک بیانیه را بازنشر کرده و یک بخش آن را مورد تاکید قرار داده است که نوشته: «حذف اساتید منتقد و مستقل، تزریق نیرو‌های خودی به دانشگاه‌ها بعنوان عضو هیئت علمی، برخورد‌های شدید امنیتی و قضائی با دانشجویان، جلوگیرى ازتحصیل دانشجویان معترض و مهمتر: دادن بورسیه‌های غیرقانونی به وابستگان حاکمیت، تنها بخشی از رویکرد خطرناک به دانشگاه است.»

در این بیانیه گفته شده که سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در حالی آغاز می‌شود که عرصه آموزش عالی کشور دستخوش نابسامانی‌ها و مشکلات عدیده‌ای شده و افق تیره و تاری در برابر چشمان استادان، دانشجویان، اصحاب علم و معرفت و فضای نخبگانی کشور قرار داده‌است.

همچنین در ادامه گفته شده که «از پایان دوره اصلاحات متأسفانه فضای دانشگاه عرصه تاخت و تاز تفکری انحصارطلب، ایدئولوژیک و بیگانه با ساختار دانشگاه و در عین حال مأنوس با تفکر نظامی-امنیتی شد. از همان زمان با نگرشی تحت عنوان دانشگاه، یک «مسئله/مشکل»، تصمیماتی در کلان حاکمیت علیه این مراکز گرفته و اجرایی شد که اثرات سوء آن همچنان و تا امروز پا برجاست. حذف اساتید منتقد و مستقل، تزریق نیرو‌های خودی به دانشگاه‌ها بعنوان عضو هیات علمی، برخورد‌های شدید امنیتی و قضائی با دانشجویان سیاسی، جلوگیری از تحصیل دانشجویان منتقد و مخالف و در اوج خود، اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به وابستگان حاکمیت که از سوی رئیس‌جمهور بعدی برای هویدا کردن عمق این فاجعه آموزشی «و ما ادراک ما البورسیه» لقب گرفت، تنها بخشی از این رویکرد خطرناک بود. همه این اقدامات به دست رئیس دولتی صورت گرفت که علیرغم بحران مشروعیت بیسابقه، خود را مأذون از هسته مرکزی قدرت برای تغییر ماهوی بافت دانشگاه و حل کردن یکبار برای همیشۀ معضلی بنام دانشگاه می‌دانست.»

در بخش دیگری از این بیانیه هم گفته شده که «متاسفانه بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب که قاعدتا باید اداره امور مراکز آموزش عالی به نهاد‌های قانونی منتخب مردم و هیات امنای دانشگاه‌ها و افرادی از جنس علم و دانشگاه محول شده باشد، هنوز نقش شورایعالی انقلاب فرهنگی در کنترل و تسلط بر دانشگاه‌ها پررنگ بوده و برنامه‌های غیرکارشناسی و دخالت‌های غیر علمی در امور دانشگاهها، موجب نابسامانی‌های روزافزون و اعمال تصمیمات غیر فنی در امور آن شده است.»

جنبش زن زندگی آزادی یک جنبش پاک بود؟!

بیانیه دیگر انجمن اسلامی تحت مدیریت ظفرقندی که میتوان مورد توجه قرار داد یک بیانیه درباره جنبش زن زندگی آزادی است. در این بیانیه ضمن اشاره به نامه‌ای از سران فتنه، جنبش «زن، زندگی، آزادی» جنبشی پاک دانسته شده است. ظفرقندی نیز بخش‌هایی از این بیانه را بازنشر کرده که در آن گفته شده «در نزاع میان قدرت، ثروت، زندان، شلاق، تیغ، درفش، رانت و فساد از یک سو و واقعیت بیرونیِ ملموس از دیگر سو، این واقعیت است که پیروز می‌شود، اما و هزار، اما که ممکن است باهزینه هنگفت و نابودی سرمایه‌های عظیمی باشدکه طومار چند نسل را در هم بپیچد. ساختار فعلی، هم در ابعاد حقیقی و هم حقوقی درکنار رفتار غیر قابل قبول و نهاد‌های غیر پاسخگو درجریان حاکم، نیاز به تغییر و اصلاح بنیادین دارد و الا تاریخ سنّت خودرا در قبال ما تغییر نخواهد داد و عبرت آن خواهیم شد.»

اکنون ظفرقندی برای وزارت بهداشت معرفی شده است و نمایندگان مجلس باید سوابق وی و نگاه و عملکرد این فرد را با معیار‌های اصیل انقلاب اسلامی تطبیق دهند.