صبح صادق >>  پرونده >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۵۳

ائتلاف‌های استراتژیک

مروری بر اهمیت توسعه میدان دیپلماسی در دولت چهاردهم
پایگاه بصیرت / اشکان پیرزاده/ کارشناس سیاسی
مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب در روز یکشنبه، هفتم مرداد ماه با حضور مقامات کشوری، لشکری و میهمانان خارجی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و «مسعود پزشکیان» حکم ریاست جمهوری خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کردند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله) در قالب توصیه به دولت چهاردهم از تعامل میان قوا، توجه و اولویت قرار داشتن موضوع اقتصاد برای کشور، لزوم برخورد فعال کشور در موضوعات و حوادث بین‌المللی، ارتباط با کشورهایی که میدان دیپلماسی ایران را گسترش میدهند و توجه به همسایگان، صحبت فرمودند.
با توجه به شکل‌گیری نظم نوین جهانی در عرصه بین‌المللی، تحولات منطقه‌ای و همچنین توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب، ضرورت توسعه میدان دیپلماسی کشور در دولت چهاردهم برای تأمین منافع ملی یک توصیه منطقی و حتی ضروری است. توسعه دیپلماسی ایران با کشورهای آفریقایی و آسیایی فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را برای ایران فراهم خواهد کرد. این روابط موجب افزایش تجارت، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و دسترسی به منابع جدید مواد خام خواهد شد. همچنین جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربیات خود در زمینه‌هایی، مانند نفت وگاز، سدسازی، جاده‌سازی و حمل‌و‌نقل می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های کشورهای آفریقایی و آسیایی کمک کند وآفریقا با داشتن ذخایر عظیم مواد معدنی و منابع کشاورزی به مثابه شریک تجاری استراتژیک برای ایران عمل خواهد کرد. همچنین، با توجه به رشد اقتصادی در برخی از کشورهای آسیایی، ایران می‌تواند از طریق همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، به بازارهای جدیدی دست یابد. توجه به این کشورها میتواند به جمهوری اسلامی ایران کمک کند تا تحریم‌های ظالمانه و بی اساس غرب را دور بزند و به شبکه‌ای از روابط اقتصادی پایدار دست یابد. این امر می‌تواند به افزایش رفاه اقتصادی و امنیت ملی ایران نیز کمک قابل توجهی کند و در عین حال، به تقویت حضور ایران در عرصه‌های تجارت بین‌المللی منجر شود. بنابراین، توسعه دیپلماسی با کشورهای آفریقایی و آسیایی می‌تواند به منزله یک راهبرد مهم برای تقویت اقتصاد ایران ونیز مقابله و خنثی‌سازی تحریمها در نظر گرفته شود.
در حوزه سیاسی، تقویت روابط با کشورهای آفریقایی و آسیایی می‌تواند به افزایش نفوذ سیاسی ایران در مجامع بین‌المللی کمک کند. این کشورها، که بسیاری از آنها عضو جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ هستند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی نقش مهمی ایفا کنند و حمایت آنها به تقویت موقعیت ایران در برابر فشارهای بین‌المللی می‌انجامد. 
از منظر فرهنگی، تبادلات فرهنگی و علمی به افزایش درک متقابل و تقویت پیوندهای بین مردم کشورها منجر خواهد شد و به توسعه همکاری‌های بلندمدت و پایدار می‌انجامد و زمینه‌ساز تبادل دانش و تجربیات در زمینه‌های گوناگون خواهد شد.
از منظر علم و فناوری با تمرکز بر توسعه دیپلماسی علمی به منزله راهبردی منطقی، جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای آفریقایی و آسیایی به شریک مطمئنی تبدیل خواهد شد و توسعه روابط علمی برای طرفین دستاوردهای ملموس نیز خواهد داشت. این رویکرد می‌تواند به تبادل دانش و تجربیات، همکاری‌های تحقیقاتی مشترک و دسترسی به بازارهای جدید برای فناوری‌های نوین منجر شود. همچنین، ایجاد شبکه‌های علمی بین‌المللی موجب ارتقای سطح دانش و تخصص محققان طرفین می‌شود و زمینه‌ساز انتقال فناوری و حتی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تولیدات علمی نیز خواهد شد. دیپلماسی علمی می‌تواند در حل مشکلات مشترک منطقه‌ای و جهانی، مانند تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های همه‌گیر، نقش مهمی ایفا کند و از این طریق، ایران را به یک بازیگر فعال و مسئول در عرصه بین‌المللی بدل کند. افزون بر این، توسعه دیپلماسی علمی نفوذ فرهنگی و علمی ایران را در سطح بین‌المللی افزایش دهد و امکان مشارکت در پروژه‌های بزرگ علمی و فناورانه را فراهم آورد که این موضوع موجب توسعه پایدار و اقتصاد دانش‌بنیان کشور نیز می‌شود. مشارکت و همکاریهای علمی و فناوری فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی و آسیایی این امکان را دارد که به ایجاد ائتلاف‌های استراتژیک و همکاری‌های چندجانبه طرفین منجر شود. این امر نه تنها برای پیشبرد اهداف علمی و فناورانه، بلکه برای تقویت نقش اساسی ایران در حوزههای راهبردی با دیگر کشورها نیز مفید خواهد بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات