بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۰۴
کاهش سود شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی در نتیجه پویش تحریم حامیان رژیم صهیونیستی از سوی معترضان به جنگ غزه، به برکناری مدیر عامل این شرکت منجر شد.
گروه کافی شاپ‌های زنجیره‌ای چندملیتی آمریکایی استارباکس با توجه به آسیب‌های مالی و عملیاتی که به دلایل زیادی متحمل شده است، از انتصاب مدیرعامل جدید برای این شرکت خبر داد.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اعلام کرد یکی از دلایل آسیب‌های وارده به استارباکس تحریم محصولات این شرکت در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و اسلامی در نتیجه حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه است.شرکت استارباکس اعلام کرد، تصمیم گرفته شده تا برایان نیکول، مدیر عامل شرکت فست فود آمریکایی چیپتولی (Chipotle Mexican Grill) به جای لاکشمن نراسیمهان به عنوان مدیرعامل استارباکس منصوب شود.نراسیمهان تنها حدود 18 ماه است که در این شرکت حضور داشته است. او حدود 7 ماه قبل از وقوع عملیات طوفان الاقصی و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر 2023 ، جانشین «هاوارد شولتز» ششمین سهامدار بزرگ این شرکت شده بود. این در حالی است که استارباکس اسفند ماه پیش نیز از اخراج حدود 2 هزار نفر از کارمندان و کارگران خود (۱۰ درصد از کل نیروهای شرکت) پس از بایکوت شدن توسط فعالان حامی فلسطین خبر داده بود.
 
پس از اعلام انتصاب مدیرعامل جدید استارباکس، سهام این شرکت کافی شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی در معاملات پیش از افتتاح دیروز 11.15 درصد افزایش یافت و به 85.65 دلار رسید، در حالی که سهام Chipotle با 10 درصد کاهش به 50.29 دلار رسید.با توجه به نتایج کسب و کار اعلام شده درباره استارباکس در پایان ژوئیه گذشته. (تیر ماه) سود سه ماهه این شرکت در سه ماهه سوم مالی با 7.6 درصد کاهش به بیش از یک میلیارد دلار رسید که این دومین کاهش متوالی سه ماهه است، علیرغم اینکه در این مدت مشتریان شعب آن در ایالات متحده بیشتر شده بود تا به حمایت از درآمدهای آن کمک کند.به گزارش وال استریت ژورنال در پی گسترش پویش تحریم محصولات شرکت های حامی رژیم صهیونیستی طی مدتی که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، در ماه مه گذشته( اردیبهشت ماه)، این شرکت کاهش فروش و کاهش انتظارات سود را برای سال جاری اعلام کرد، مدیریت شرکت در آن زمان برنامه مشخصی در خصوص کنترل کاهش فروش ارائه نکرد که بر سهام شرکت تأثیر منفی گذاشت و در آن زمان حدود 31 درصد سقوط کرد. علاوه بر تحریم گسترده‌ای که استارباکس در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی شاهد بود، فروش آن در چین نیز به دلیل رقابت شدید و هزینه‌های بالا کاهش یافت. این در حالی است که . استارباکس چین را به عنوان بازار با بالاترین رشد خود توصیف کرده است، بنابراین این نتایج ناامید کننده هستند، به خصوص که استارباکس تنها چند فصل پیش شاهد رشد در تمام بازارهای اصلی بود.