سیاسی >>  مجلس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۱۶
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح نشست وزیر پیشنهادی امور خارجه با اعضای این کمیسیون گفت: عراقچی صراحتاً اعلام کرد؛ "ما هیچ‌گاه با آمریکا نمی‌توانیم رفع تخاصم کنیم، اما می‌توانیم این تخاصم را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم آسیب کم‌تری ببینند".

محسن فتحی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسات بعداز ظهر دومین روز از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس در نوبت عصر میزبان عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود، که در این جلسه برنامه‌ها و رویکردهای وی برای اداره این وزارتخانه تشریح شد.

وی ادامه داد: اهم سؤالات نمایندگان از عراقچی در این نشست درخصوص مذاکرات، برجام، تحریم‌ها، قانون اقدام راهبردی، دیپلماسی اقتصادی و نحوه ارتباط با سایر کشورها بود و برنامه‌های وی درباره چگونگی عبور دادن کشور از زنجیره فشارهای تحریمی، ارتقاء جایگاه گذرنامه و بهبود تصویر ایران در دنیا مورد سؤال قرار گرفت.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به پاسخ وزیر پیشنهادی امور خارجه به این سؤالات نمایندگان، گفت: عراقچی رویکرد اصلی خود در وزارت امور خارجه را سیاست خارجی فعال، فراگیر و اثرگذار با برداشت از سخنان مقام معظم رهبری معرفی کرد و اصول راهنمای وزارت امور خارجه را قانون اساسی، تدابیر و ارشادات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلان نظام و اسناد بالادستی مانند قانون برنامه هفتم توسعه دانست.

فتحی افزود: تأکید وزیر امور خارجه پیشنهادی بر این بود که وزارت امور خارجه مجری سیاست‌های خارجی است و بر همین اساس قانون اقدام راهبردی را یک اصل مهم در این وزارتخانه خواند. عراقچی سه مأموریت اصلی وزارت امور خارجه در دولت جدید را تأمین منافع ملی، تحکیم امنیت ملی و ارتقاء عزت ملی اعلام کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس راجع به اظهارات وزیر پیشنهادی امور خارجه در خصوص دیپلماسی اقتصادی در این کمیسیون، ابراز کرد: نگاه عراقچی بر این بود که سیاست خارجی ما باید در مدار پیشرفت و تأمین اقتصاد کشور قرار بگیرد و اساساً وظیفه دیپلماسی اقتصادی ایجاد گشایش، تسهیل، ریل‌گذاری و مانع‌زدایی فعالیت‌های اقتصادی کشور در دنیاست.

فتحی ادامه سیاست همسایگی با قدرت بیشتر از قبل را از جمله برنامه‌های بیان‌شده وزیر امور خارجه در کمیسیون اجتماعی مجلس خواند و گفت: عراقچی در پاسخ به نمایندگان کمیسیون درخصوص نگاه وی به آمریکا هم صراحتاً اعلام کرد؛ "ما هیچ‌گاه با آمریکا نمی‌توانیم رفع تخاصم کنیم، اما می‌توانیم این تخاصم را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم آسیب کم‌تری ببینند، راه آن بی‌اثر‌سازی و دور زدن تحریم‌ها و دیگری رفع تحریم‌ها است که وظیفه ذاتی است که مقام معظم رهبری برای وزارت امور خارجه تعیین کرده‌اند".

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال نمایندگان در خصوص برجام گفت؛ "برجام دیگر قابل احیا نیست، در دولت چهاردهم هدف ما برجام نیست بلکه رفع تحریم‌ها است و در این مسیر به وحدت دیپلماسی و میدان معتقد هستیم".