سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۲۰
یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به نقدهای مطرح در مورد کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: بدنه اصلی کابینه افرادی هستند که کاملا مناسب و همسو با دیدگاه‌های آقای پزشکیان هستند. بسیاری از انتقادهایی که پیش از شروع کار کابینه مطرح می‌شود، منصفانه نیست؛ باید منتظر بود و عملکرد این افراد را دید.

سید محمدعلی ابطحی به تشریح دیدگاه‌های خود در مورد ترکیب و فرآیند انتخاب کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم پرداخت.

ابطحی درخصوص ترکیب گزینه‌های کابینه و این سوال که این مجموعه تا چه حد می‌تواند شعارهای رئیس‌جمهور را محقق کند، گفت: من در مجموع کابینه را کابینه خوبی ارزیابی می‌کنم و معتقدم می‌تواند به شعارهایی که آقای پزشکیان در دوران انتخابات مطرح کرد کمک کند.

ابطحی با اشاره به نقدهای برخی از هواداران و افرادی که به دکتر پزشکیان رأی دادند نسبت به معرفی بعضی از گزینه‌ها برای وزارت، اظهار داشت: بالاخره آقای پزشکیان آمده برای این‌که بتواند یک فضای همکاری در کشور ایجاد کند و همه را زیر پرچم انقلاب نگه دارد، از این‌رو این طیف از هواداران ایشان باید به این امر توجه داشته باشند. از طرفی افرادی که در دوره انتخابات دیدگاه‌های خودشان را عرضه کردند و علی‌رغم تلاش‌هایی که کردند رأی نیاوردند نیز باید بپذیرند که این تفکر رأی نیاورد، بنابراین آن‌ها هم باید به نگاهی که آقای پزشکیان دارد تن بدهند.

وی تصریح کرد: از نقدهایی که مطرح است می‌توان فهمید در کابینه‌ نگاه منتقدان هم به میزان زیادی لحاظ شده و این وظیفه مجلس را بیشتر می‌کند که در شرایطی که هواداران پزشکیان او را مورد نقد قرار داده‌اند، با دادن رأی اعتماد به دولت کمک کنند تا سریع‌تر کار خودش را آغاز کند.

بیش از ۹۰ درصد افراد کابینه با نگاه تخصصی انتخاب شدند

این فعال سیاسی در مورد میزان لحاظ تخصص‌گرایی در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور و نیز این سوال که با این ترکیب تعامل دولت چهاردهم با بخش‌های دیگر نظام را چگونه ارزیابی می‌کند، ابراز داشت: به لحاظ تخصص‌گرایی می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد افراد با نگاه تخصصی انتخاب شده‌اند، چه آنهایی که در فرآیند شورای راهبری انتخاب شده‌اند، چه افرادی که خودِ آقای رئیس‌جمهور آن‌ها را انتخاب کرده است، در کل رنگ تخصص در فضای کابینه پررنگ است و اکثر افرادی که معرفی شدند تخصص مرتبط دارند. هم‌چنین با ترکیبی که انتخاب شده، و تقریبا همه افرادی که امکان داشته زیر چتر آقای پزشکیان -و نه رقبای ایشان- جمع شوند در این کابینه حضور دارند، می‌توان امید داشت تعامل خوبی در فضای کشور ایجاد شود.

چهره افراطی در کابینه نمی‌بینم

وی با بیان این‌که من چهره افراطی در کابینه نمی‌بینم، افزود: وقتی افراطی‌ها در کابینه نباشند می‌توان به تعامل بین دستگاه‌ها و آرامش فضای کشور امیدوار بود.

ابطحی در پاسخ به سؤالی درخصوص موجه بودن طرح نقدها پیش از شروع به کار کابینه، عنوان کرد: من هم با این حجم از انتقادها که انصافا بعضی از آن‌ها غیرمنصفانه هم هست موافق نیستم. من با این حجم از مخالفت‌ها در شرایطی که هنوز کار شروع نشده موافق نیستم. درواقع این نظریات بر اساس یکسری توهمات مطرح می شود، بایستی عملکرد افراد را دید بعد اظهارنظر کرد.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان این‌که اگر دلایل انتخاب هر کدام از افرادی که انتخاب شده و مورد نقد قرار گرفته‌اند بررسی شود و بحران ها و مشکلاتی را که این افراد می‌توانند حل و فصل کنند مورد توجه قرار گیرد معلوم می‌شود بسیاری از این انتقادها وارد نیست، خاطرنشان کرد: هم‌چنان که وزیر اطلاعات دولت سیزدهم زمانی که آقای رئیسی وی را انتخاب کرد از جانب افراطیون اصول‌گرا مورد نقد شدید قرار گرفت از نظر سیاسی برای جلوگیری از افراطی‌گری در داخل تلاش کرد، حضور وی در کابینه چهاردهم نیز می‌تواند شرایط امنیتی را پایدار نگه دارد.

وی در خاتمه تأکید کرد: در کل بدنه اصلی کابینه افرادی هستند که کاملا مناسب و همسو با دیدگاه‌های آقای پزشکیان هستند.

منبع: ایرنا