بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۳۰
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان امروز گزارش داد که فرانسه و انگلیس بعد از درخواست وزیر خارجه اسرائیل برای پیوستن به پاسخ این رژیم به حمله احتمالی ایران، بر نیاز به شکستن چرخه تلافی تاکید کردند.

«سکوت»، این پاسخی بود که اسرائیل در برابر تقاضا از بریتانیا و فرانسه برای همراهی در پاسخ به حمله احتمالی ایران به اراضی اشغالی دریافت کرد.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی خبر داد که فرانسه و بریتانیا، دو متحد تل‌آویو که در جریان عملیات وعده صادق در تلاش‌های پدافندی رژیم اسرائیل نقش داشتند، تقاضای وزیر خارجه این رژیم مبنی بر همراهی با پاسخ به حمله احتمالی ایران را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، کاتس در جلسه جمعه با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود گفته بود که این رژیم از شرکای خود مثل لندن و پاریس انتظار دارد که در پاسخ به حمله احتمالی ایران، «نه تنها در دفاع بلکه در حمله به اهداف مهم در ایران» به اسرائیل بپیوندند.

اظهاراتی که به تحلیل سی‌ان‌ان، موجب شگفت‌زدگی وزرای خارجه این دو کشور شد زیرا در زمانی مطرح شده که آمریکا و متحدانش بعد از ارائه طرح پیشنهادی جدید در مذاکرات دوحه، در تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه در مذاکرات این هفته قاهره هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان، هم فرانسه و هم انگلیس بر چشم‌انداز مطرح از سوی وزیر صهیونیست اهمیتی ندادند و وزیر خارجه فرانسه استفان سژورنه در کنفرانس خبری در قدس اشغالی بعد از این نشست گفت که «صحبت از تلافی یا آمادگی برای تلافی‌جویی اسرائیل در حالی که مذاکرات دیپلماتیک در حال انجام است، نادرست است».

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم در اظهارنظر درباره این سخنان کاتس گفت که «از همه طرف‌ها می‌خواهیم از تداوم چرخه مخرب فعلی خشونتِ تلافی‌جویانه خودداری کنند».

یک منبع آگاه از نشست جمعه بین وزرای خارجه اسرائیل، انگلیس و فرانسه به سی‌ان‌ان گفت که بحث پیوستن به ائتلافی برای حمله‌ به ایران مطرح نشد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم در پاسخ به این که آیا واشنگتن در هر حمله‌ای به ایران بعد از اظهارات کاتس شرکت خواهد کرد، گفت که وضعیت بسیار فرضی است.