صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۴۶

از ادعای انگلیس تا فروپاشی عربستان

1ـ آل سعود بدون حمایت آمریکا فرو می‌پاشد
«آرون دیوید میلر» تحلیلگر برجسته آمریکایی و مدیر برنامه غرب آسیای اندیشکده «ویلسون» به تهدید موشکی تهران از سوی یکی از مقامات سعودی واکنش نشان داد و در صفحه‌اش در توئیتر نوشت: «با داشتن سومین بودجه بزرگ نظامی دنیا، باز هم سعودی‌ها دلیلی برای رجز خواندن ندارند. اگر حمایت آمریکا نباشد، آنها مانند خانه پوشالی فرو می‌ریزند. ببینید که بدون مداخله آمریکا، بین صدام و کویت چه اتفاقی افتاد.» اشاره میلر به حمله دولت بعث عراق به کویت در سال 1369 است؛ در آن سال، صدام با بهانه بخشیده نشدن بدهی 30 میلیارد دلاری از سوی کویت، به این کشور حمله و آن را اشغال کرد. نه دیگر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در حمایت از کویت قدمی برداشتند و نه صدام گوشش به قطعنامه‌های شورای امنیت بدهکار بود. سرانجام آمریکا با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی، به ارتشی که هشت سال برای جنگ با ایران تجهیز شده بود، حمله کرد و صدام را از کویت بیرون راند.

2ـ مخالفت ایران با حضور فرانسه در نشست صلح سوریه

روزنامه «دیلی صباح» نوشت: یک مقام ترکیه‌ای که نخواست نامش فاش شود، مدعی شده است «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواستار حضور در نشست صلح سوریه بوده که بناست امروز (سه‌شنبه 14 فروردین) در آنکارا برگزار شود؛ ولی ایران با این درخواست مخالفت کرده است. رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه امروز در آنکارا گردهم می‌آیند تا روند ادامه کمک به حل سیاسی بحران سوریه را بررسی کنند. این دومین نشست سران سه کشور در این قالب است. اولین نشست اول آذر 96 در شهر ساحلی سوچی روسیه برگزار شد. گفتنی است، آخرین دیدار علنی مقامات بلندپایه ایران و فرانسه، در اواسط اسفند 96 برگزار شد؛ آن روزها «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر کرد. چند روز پس از این سفر، اروپایی‌ها گفتند که فضای حاکم بر دیدار لودریان با امیر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، چندان ملایم نبوده است.

3ـ ادعاهای واهی انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران

دولت انگلیس در سند بازبینی امنیت ملی این کشور که نهم فروردین رسانه‌ای شد، فعالیت‌های ایران در غرب آسیا را ثبات‌زدا توصیف و تهران را به مخاصمه‌جویی متهم کرد. به گزارش روزنامه «اکسپرس»، وزیر دفاع انگلیس اظهارات تازه‌ای مطرح و اتهام‌های حاضر در این سند علیه روسیه و ایران را تکرار کرد. وی در بخش مربوط به ایران مدعی شد: «حضور نظامی نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن و جاه‌طلبی‌های اتمی آن برای همگان شناخته شده است.» «گاوین ویلیامسون» درباره روسیه نیز با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور این کشور گفت: «پوتین در حال سرمایه‌گذاری روی موشک‌های برد بلند است و به سیستم‌های اتمی افتخار کرده و مشغول به عملیات سایبری مخرب است.» او همچنین با بیان اینکه «ما باید با تهدیدات دولت‌پایه مقابله کنیم و به بی‌ثباتی جهانی روزافزون واکنش نشان دهیم»، اتهام‌زنی‌های قبلی مقامات لندن علیه روسیه، چین، کره شمالی و ایران را تکرار کرد.

4ـ سکوت سازمان ‌ملل زمینه‌ساز کشتار مردم فلسطین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در نوار غزه، گفت: دیگر به سکوت سازمان بین‌الملل و نهادهای مدعی دفاع از حقوق بشر در بحث جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین عادت کرده‌ایم و نهادهای بین‌المللی سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها را به یک اصل برای خود تعریف کرده‌اند. سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه «سازمان ملل با سکوت در قبال جنایات صهیونیست‌ها زمینه را برای کشتار مردم فلسطین فراهم کرده است»، گفت: مجلس شورای اسلامی جنایات اخیر صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را بررسی خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات