صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۴۲
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد... دولت‌هایی که با ملت‌های بزرگ و کوچک امروز در مقابل خواسته‌های مستکبران تسلیم هستند، اگر به ملتها و توانایی‌های خود تکیه کنند و واقعیت توان دشمن را به دور از بزرگنمایی بشناسند، می‌توانند به خواسته‌های آنها «چَشم» نگویند. 24/5/1403 www.basirat.ir
حرف روز 
رژیمی که دیگر وجود نخواهدداشت

در حال حاضر این سؤال مطرح است که مبنای کنش رفتاری صهیونیست‌ها چیست؟ پاسخ این پرسش را ۲۵۰۰سال پیش «سان تزو» استراتژیست چینی مطرح کرده است: «جنگجویان پیروز، ابتدا پیروزی حتمی را کسب می‌کنند و سپس جنگ را آغاز می‌کنند، اما جنگجویان شکست خورده، ابتدا جنگ را آغاز می‌کنند و سپس برای پیروزی می‌کوشند.»

 از این رو این بازیگر شکست خورده پس از هفت اکتبر جنگی را برای پیروزی آغاز کرده که تا به امروز هیچ دستاورد استراتژیکی برای آن نداشته است. باید گفت پس از هفت اکتبر دکترین نظامی صهیونیست‌ها، یعنی بازدارندگی، هشدار استراتژیک و پیروزی قاطع و سریع به طور کامل فرو ریخته است. تا به امروز مقاومت اگرچه با پرداخت هزینه‌هایی، اما پیروز قاطع میدان است.

رژیم با ترور شهید هنیه در تهران و فواد شکر در بیروت که با فاصله کمی انجام شد، می‌خواست پیغامی مبنی بر داشتن قدرت به داخل  و بیرون مخابره کند، اما واقعیت میدانی چیز دیگری است. این عملیات نه از روی قدرت، بلکه از روی ضعف و از یک سو برای احیای اعتماد از دست رفته ساکنان سرزمین‌های اشغالی به دولت و ارتش بوده و از سوی دیگر یک نمایش برای بیرون بود که رژیم هنوز قوی است، اما مسلم است که امروزه صهیونیست‌ها تهدیدها را ملموس‌تر و جدی‌تر می‌دانند؛ به گونه‌ای که بقای رژیم با سؤال و ابهام مواجه شده است؛ زیرا رژیمی  که تا دیروز با ارتش‌های عربی می‌جنگید و پیروز میدان بود، امروز مغلوب گروه‌های مقاومت شده است و در طولانی‌ترین جنگ خود با آینده‌ای کدر سردرگم شده است. صهیونیسم مغلوب امروز دیگر هیچ خط قرمزی برای خود ندارد و به نوعی باید گفت رژیم صهیونیستی که قبل از هفت اکتبر می‌شناختیم، دیگر وجود ندارد.

هزاران نفر از ساکنان شمال و جنوب آن ماه‌هاست که آواره شده‌اند، ارتش رژیم فرسوده شده، اختلافات داخلی آن شدیدتر شده و اسرای آن هنوز در دست حماس هستند. از این رو صهیونیست‌ها دچار یک بحران باور عمومی شده‌اند و برای بقا مجبور به احیای بازدارندگی در شمال و جنوب هستند که این کار منوط به شکست کامل حماس و حزب‌الله است که تا به امروز نه تنها موفق نشده، بلکه از سوی دیگر حماس با انتخاب یحیی سنوار، مغز متفکر عملیات هفت اکتبر به عنوان جایگزین شهید هنیه  پیغام روشن و تحقیرآمیزی به صهیونیست‌ها داد و آن هم ظهور حماسی قوی‌تر از زیر خرابه‌های غزه و قدرت بازتولید اندیشه مقاومت است. (دکتر سجاد قیطاسی)

گزارش روز 

بازی نخ‌نما!

از همان  دقایق ابتدایی پس از پیام رهبر معظم انقلاب در پی ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، وحشت و اضطراب بر ارکان رژیم اشغالگر قدس حاکم شده است! سران تل‌آویو که در محاسبات خود فکر می‌کردند با توجه به شرایط منطقه و مراحل گذار تغییر دولت در ایران، با نپذیرفتن مسئولیت ترور و کتمان نقش خود در ترور یک دیپلمات در پایتخت ایران اسلامی از خشم ایران مصون خواهند ماند، با بیانیه و پیام فرمانده کل قوا همه محاسبات‌شان به‌هم ریخت و به ناچار وارد مرحله تازه‌ای از تلاش برای جلوگیری از آوار شدن تاوان این ترور جنایتکارانه بر سر خود شدند! البته صهیونیست‌ها در این مسیر نیز می‌دانند که مانند همه جبهه‌های دیگر به تنهایی کاری از پیش نخواهند برد و این سعایت نیز با همراهی حداکثری غرب، به ویژه دولت ایالات متحده آمریکا آغاز شد!

هدفی  که رژیم تروریستی صهیونیستی و حامیانش برای تحقق آن  ابزارهای متفاوتی را تا امروز آزمودند؛ از بیانیه عجله‌ای برای طرح موضوع آتش‌بس تا دندان و پنجه نشان دادن با  تسلیحات نظامی و صد البته پیام‌های التماس‌گونه پس پرده؛ اما آخرین و شاید مضحک‌ترین مسیری که غرب برای جلوگیری از تاوان پس دادن رژیم تروریستی در پیش گرفته‌ است، ایجاد اختلاف در داخل ایران و بازی نخ‌نمای رسانه‌ای است. موضوعی که این بار برعهده رسانه‌های انگلیسی گذاشته شده است؛ رسانه‌های کشوری که متخصص بازی‌های روانی و جنگ رسانه‌ای است. در این زمینه نشریه «تلگراف» پیشتاز این بازی شد و تقلا کرد تا اینگونه القا کند که میان مسئولان ایرانی برای پاسخ دادن به ترور در تهران اختلاف است. این در حالی است که اظهارات مقامات ارشد نظامی، رئیس جمهور، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، نمایندگان مجلس و... در رسانه‌‌ها موجود است. سخنانی که یک فصل مشترک دارد و آن، حق مسلم و غیر قابل تغییر و صرف نظر پاسخ به تعدی صهیونیست‌هاست! البته در پاسخ به این رسانه تردیدافکن انگلیسی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بیانیه‌ای منتشر کرد و ادعای تلگراف را بی‌اساس خواند و آن را فاقد هرگونه مدرک و دلیل دانست.

در بیانیه سفارت ایران آمده است: «ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، نقض قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود و جمهوری اسلامی ایران حق دارد از حاکمیت خود دفاع کند و حق هرگونه اقدام در پاسخ به این عمل را مطابق قوانین بین‌المللی دارد. در خصوص نحوه پاسخ به این اقدام تروریستی نه تنها مقامات عالی رتبه تصمیم‌گیرنده در جمهوری اسلامی ایران با هم متحد هستند، بلکه اجماع قوی در نیاز به یک پاسخ محکم نیز وجود دارد.»

 

خبر ویژه 

 ایران منصرف نشده است!

وبگاه «رادیو فردا» به نقل از محافل صهیونیستی نوشت: «شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خود خبر داد که با وجود برگزاری نشست مقامات ارشد اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر در دوحه برای بررسی آتش‌بس در جنگ غزه، اسرائیل همچنان ارزیابی می‌کند که حملات حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به سوی اسرائیل «قریب‌الوقوع» است. به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، مقامات تل‌آویو پس از برگزاری نشست دیگری از کابینه امنیتی خود در ستاد وزارت دفاع در تل‌آویو که شامگاه پنجشنبه، ۲۵ مرداد برگزار شد کماکان ارزیابی می‌کند که گروه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی قصد خود برای حمله وعده داده شده علیه اسرائیل را فراموش نکرده و این حملات «قریب‌الوقوع» است.» پیشتر یک مقام کاخ‌سفید هم اشاره کرده بود که جمهوری اسلامی از گرفتن «انتقام» اسماعیل هنیه منصرف نشده است.

اخبار

وحشت از نابودی اقتصاد اشغالگران!

مقامات صهیونیست همواره تأکید دارند که حزب‌الله لبنان باید به دلیل ضربات وارده به این رژیم تنبیه شود؛ ولی در عمل هنوز از ورود نبرد گسترده‌تر با حزب‌الله هراس دارند. تحلیلگران عمدتاً از منظر نظامی و سیاسی به این امر می‌نگرند و با اشاره به توان موشکی و توان رزم نیروی زمینی مقاومت تصریح دارند که رژیم صهیونیستی به دلیل تجربه جنگ 33 روزه در سال 2006 از نبرد جدید با حزب‌الله استنکاف می‌کند. با این حال، جنبه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی لبنان هم امری مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است؛ چراکه این منطقه قلب اقتصادی اشغالگران به شمار می‌آید و ارزش کارخانه‌ها و مراکز مهم اقتصادی رژیم در این منطقه بالغ بر 150 میلیارد دلار است. رژیم صهیونیستی طی 35 سال گذشته 130 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی در این منطقه به عمل آورده و 132 کارخانه را در این منطقه احداث کرده است.

ایران صهیونیست‌ها را به زانو در می‌آورد

«حجابی کرلانگیچ» سفیر ترکیه در ایران درباره شهادت اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس که در تهران انجام گرفت، گفت: «به نظرم اینکه ایران واکنش نشان دهد، معقول است. هر کشور دیگری هم باشد همین واکنش را نشان می‌دهد، در بعضی از شرایط که قدرت کشورها نمی‌رسد، ممکن است پاسخی ندهند، اما ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند و یک حکومت بزرگ است و پشتوانه بزرگی دارد.» وی ادامه داد: «ما در این زمینه نمی‌توانیم چیزی به ایران بگوییم که صبور باش، جواب سختی نده. ایران در این زمینه مصمم به نظر می‌رسد، اما این را که چطوری جواب خواهد داد، نمی‌توانیم حدس بزنیم. این را زمان نشان می‌دهد، ممکن است جوابی باشد که آنها انتظار نداشته باشند. آیا حتماً جواب نظامی است، این را هم نمی‌دانیم، اما بزرگ‌ترین جواب این است که طوری پاسخ داده شود که عقب‌نشینی کنند و به زانو در آیند که البته این فقط مسئولیتش با ایران نیست و تمام کشورهای منطقه مسئول آن هستند.»

هم مسئولیت داریم و هم اختیار

«محمدرضا عارف» گفت: «اینکه در مقطعی گفته می‌شد دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد، قابل پذیرش نیست؛ دولت هم اختیار دارد و هم اقتدار و طرح این‌گونه مباحث باعث سوءاستفاده عده‌ای می‌شود که احیاناً به دنبال موفقیت دولت نیستند.» معاون اول رئیس جمهور همچنین بر ضرورت به‌کارگیری جوانان و زنان در سطوح مدیریتی دولت تأکید کرد: «به همه وزرای پیشنهادی تکلیف کردم که معاونان وزرا باید از بین جوانان و زنان انتخاب شود و هزینه اشتباه و خطای احتمالی جوانان هم بر عهده ما قرار دارد.» وی با بیان اینکه باید برای جوانان هزینه کنیم، گفت: «شخصاً برای به‌کارگیری جوانان در دولت کوتاه نخواهم آمد. جوانان امروز به مراتب از زمانی که ما وارد سیستم مدیریتی شده بودیم، کارآزموده‌تر هستند؛ در انتخاب افراد مطمئناً غیر از موضوع جوان‌گرایی تخصص و کارآمدی هم مورد توجه قرار دارد.»

بیشتر از 40 هزار نفر!

در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه که در سیصد و شانزدهمین روز جنگ منتشر شده، آمده است: «ارتش رژیم صهیونیستی طی ۴۸ ساعت گذشته مرتکب پنج مورد جنایت در نوار غزه شد که در نتیجه آن، ۶۹ فلسطینی شهید و ۱۳۶ نفر دیگر زخمی شدند.» در این بیانیه آمده است: «با احتساب این شهدا و زخمی‌ها، از ابتدای آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، ۴۰ هزار و ۷۴ فلسطینی شهید و ۹۲ هزار و ۵۳۷ فلسطینی دیگر زخمی شدند.» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه همچنین اعلام کرد، به دلیل ادامه حملات، پیکر شماری از شهدا همچنان در زیر آوار باقی مانده و نهادهای امدادی قادر به کشف و انتقال آنها به مراکز بهداشتی نیستند.

 

اخبار کوتاه

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در مورد ذخایر دارویی کشور گفت: «بر اساس استانداردهای بین المللی باید ذخایر پایدار کشورها  بین ۳ تا ۶ ماه باشد، اما عمده اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ما موجودی بالای ۶ ماه را دارند.» «سیدحیدر محمدی» افزود: «ما صرفاً زیر ۱۰۰ قلم دارویی را کمبود داریم. اخباری مبنی بر وجود کمبود در ۳۰۰ قلم دارویی کذب است؛ چرا که اطلاعات مربوط به کمبودها در اختیار ماست.» وی ادامه داد: «برخی از اقلام کمبودی ما، اقلامی است که کمبود جهانی دارند.»

 

خانواده‌های اسرای صهیونیستی که به شدت معترض سیاست‌ها و وقت‌کشی‌های نتانیاهو و کابینه وی هستند، اعلام کردند: «مذاکرات درخصوص توافق آزادی گروگان‌ها، آخرین فرصت برای بازگرداندن فرزندان ماست.» این خانواده‌ها تصریح کردند: «اکثریت اسرائیلی‌ها، نهادهای امنیتی و آمریکایی‌ها با این توافق موافق هستند، اما یک اقلیت افراطی مانع از آن می‌شود. تاریخ از نتانیاهو به عنوان مسبب کشته شدن گروگان‌ها یاد خواهد کرد.»

 

«سردار احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص اجرای طرح نور در دولت جدید اظهار داشت: «در خصوص اجرای طرح نور باید به قانون مراجعه کنیم؛ زیرا هر چیزی که قانون باشد، پلیس مجری آن قانون بوده و باید طبق قانون آن را انجام دهد؛ مگر اینکه از همان مسیر قانونی یک تکلیف از پلیس برداشته شود. آن چیزی که من متوجه شدم، این است که ریاست محترم جمهوری به شدت به اجرای قانون علاقه‌مند هستند.»

 

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی با اشاره به عبور ایران از تحریم‌های تسلیحاتی و تبدیل شدن به صادرکننده بزرگ نوشت: «در حالی که دولت آمریکا مأیوسانه می‌کوشد حمله موشکی و پهپادی ایران را به اسرائیل متوقف یا محدود کند، باید توجه داشت که سراسر خاورمیانه مملو از موشک‌های ایرانی شده‌ است.»

 

«نیویورک تایمز» به نقل از مقامات ایرانی نوشت: «ایران تصمیم گرفته است پاسخ به اسرائیل را به تعویق بیندازد تا راه را برای گفت‌وگوهای آتش‌بس هموار کند.» این رسانه آمریکایی که مخاطبان بسیاری دارد افزود: «سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برآورد می‌کنند که ایران و حزب‌الله سطح آماده‌باش خود را کاهش داده‌اند.» نیویورک‌تایمز ادامه داد:  «اسرائیل اکنون معتقد است که پاسخ ایران در آینده اتفاق خواهد افتاد.» این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات مطلع نوشت: «حماس شرایط جدید اسرائیل را در پیشنهادی که در جریان مذاکرات دوحه به منظور تأمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در جنگ غزه مطرح شده است، نمی‌پذیرد.»