صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۶۳۵۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 16 مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir من بر «وحدت کلمه» تأکید میکنم. مردم عزیز، جوانان عزیز، فعّالان سیاسی، فعّالان اجتماعی، فعّالان رسانه‌ای! بدانید توفیق در توحید کلمه است، توفیق در وحدت کلمه‌ی ملّت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، امّا درگیری و یقه‌گیری و وحدت را شکستن و دودستگی‌ها و دو‌گروهی‌های جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شما است، به زیان دنیای شما است، به زیان قوّت شما است.22/1/403

دانلود PDF

دانلود WORD

▼ حرف روز

کابينه شايسته

فرصت چنداني تا آغاز به کار دولت جديد باقي نمانده است و رئيس جمهور منتخب مردم در حال تجميع کابينه خود است تا در اولين فرصت وزراي خود را به مجلس معرفي کرده و رسما مديريت اجرايي کشور را بر عهده گيرد. در اين ايام هر روز شايعات فراواني در مورد اعضاي کابينه احتمالي شنيده مي‌شود. اين گمانه‌زني‌ها هرچند تا حدودي طبيعي به نظر مي‌رسد و محصول اخبار به دست آمده و کنجکاوي‌هاي سياسي افراد است، اما بايد توجه داشت که:

الف. بخشي از اسامي مطرح شده براي آن است که برخي در تلاشند تا نامزدهاي مورد نظر خود را به کابينه نزديک کنند، لذا با اين هدف دست به انتشار اين اخبار و رسانه اي کردن نام‌ها مي‌زنند! ب. برخي رسانه‌ها نيز براي آنکه مشتريان خود را راضي نگه داشته يا حتي فالوورهاي جديد کسب کنند، هر روز فهرست کابينه دولت چهاردهم را منتشر مي‌کنند! در اين ميان، اين آرزو جاي يادآوري و افسوس دارد که کاش نظام انتخاباتي کشور به نحوي بود که نامزدهاي رياست جمهوري، نمايندگان گروه‌ها و تشکل‌هاي سياسي بودند تا رأي‌مان به جاي فرد، به يک تيم مشخص و حتي کابينه‌اي معين تعلق مي‌گرفت تا در روز انتخاب، اوضاع دولت آينده بيش از پيش براي رأي‌دهندگان آشکار باشد!

با اين احوالات از رئيس‌جمهور منتخب مردم انتظار است که در بستن کابينه به ملاحظات زير توجه کند:

1.طبيعي و حق قانوني رئيس جمهور منتخب مردم است که از آشنايان و معتمدان خود در کابينه استفاده کند. اما در همين انتخاب نيز ملاک و معيار بايد شايسته‌سالاري باشد. به واقع هيچ چيز نمي‌تواند بر شايسته‌سالاري حدي مشخص کند، بلکه تمامي معيارها و مؤلفه‌هاي ديگر بايد مکمل اين عنصر اساسي باشد. بدون شک، تخطي از اين شاخص و کنار گذاشتن آن، تخطي از عهد و پيماني است که بين رئيس جمهور و جمهور ملت در پاي صندوق‌هاي رأي بسته شده است!

2. شايسته‌سالاري حکم مي‌کند که منتخب مردم در بستن کابينه به دور از تعلقات جناحي عمل کرده و شايستگان را حتي از اردوگاه سياسي ديگر هم به خدمت گيرد. اين امر اتفاقا اعتبار ارزشمندي براي رئيس دولت است تا به جامعه اين پيام را برساند که دغدغه او کارآمدسازي دولت است، نه تعلقات جناحي! 3. البته فراموش نبايد کرد که فراجناحي بودن نه آن است که انسجام کابينه از بين رود و دولت در درون خود با شکاف و گسست مواجه شود! به واقع حفظ يکپارچگي دولت و هماهنگي دروني شاخصي است که منتخب مردم در بستن کابينه اش بايد به آن توجه کند.

مهدی سعیدی

▼ گزارش روز 

کدام خط تحلیلی درست است؟

پس از حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه، برخی خبرگزاری‌ها اخباری را منتشر کردند و برخی افراد نیز از فضای پیش آمده استفاده کرده و سعی در انحراف افکار عمومی داشتند. حال، در خصوص خوانش چگونگی این حادثه پر واضح است که بیانیه رسمی سپاه پاسداران مبنی بر اصابت پرتابه کوتاه‌برد با سر جنگی ۷ کیلوگرمی اصالت دارد و سایر خبرسازی‌ها ابطال می‌شود، اما در این شرایط چند نکته حائز اهمیت است: اول آنکه ترور شهید هنیه از مدت‌ها پیش در دستور کار رژیم تروریست صهیونیستی قرار داشت، اما با رقم زدن این اتفاق در ایران استکبار جهانی و صهیونیست‌ها و ایادی آنها اولا تلاش داشتند تفرق و چنددستگی در داخل کشور ایجاد کنند و نهایتاً ضعف سرشار نیروهای امنیتی را نتیجه بگیرند. لذا خبر «نیویورک تایمز» مبنی بر وجود بمب جاسازی شده هم در همین مدل کنشی تعریف می‌شود. این درحالی بود که خبر بمب‌گذاری کاملاً کذب بود و یکی از بالاترین سطح حفاظت از شهید هنیه صورت گرفته بود؛ با اینکه شهید هنیه چند ساعت قبل از ترور در نمایشگاه‌ سرزمین‌ تمدن‌ها شرکت کرده بود، اما سطح حفاظتی در حدی بود که دشمن می‌دانست در فضای فراخ و باز نمی‌تواند این ترور را انجام دهد. لذا مبدأ پرتابه اصلا در محیط پیرامون اقامتگاه شهید هنیه هم نبوده است و به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های خاصی اعمال شده تا بتواند از سطوح حفاظتی و امنیتی عبور کند و ترور به صورت موفق شکل بگیرد. دوم آنکه باید دانست در قوی‌ترین سطح حفاظت پدافندی و حفاظتی باز هم نمی‌توان احتمال شلیک هرگونه پرتابه در کشور یا ورود آن به آسمان کشور را صفر دانست، همانطور که کشورهای مختلف در دنیا با وجود سامانه‌های پدافندی قدرتمند از ورود پرتابه‌ها به داخل کشورشان مصون نیستند. به تازگی نمونه همین مسئله را در عملیات وعده صادق شاهد بودیم. لذا تضعیف نیروهای امنیتی ادامه خط خبری دشمن است. سومین نکته این است که رژیم صهیونیستی در نبرد کوتاه‌مدت و رودررو شانس موفقیتی بالایی ندارد. شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه لبنان و نیز نبردی که اخیراً در غزه شاهد آن بودیم، مؤید این مطلب است، لذا به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تلاش دارد صحنه نبرد را تغییر دهد. باند تروریستی رژیم صهیونیستی تلاش دارد نبرد را از صحنه جنگ نظامی به صحنه امنیتی و تروریستی تغییر دهد. اقدام اخیر این رژیم در ضاحیه جنوبی در بیروت، ترور شهید هنیه در تهران و حمله به مقر حشدالشعبی در عراق بیانگر همین مسئله است. لذا تلاش دارد افکار عمومی در جهان را به این سمت منحرف کند و بر شکست‌های پیشین خود سرپوش بگذارد، از این رو امیدواریم با پاسخ کوبنده ایران اسلامی و نیروهای مقاومت شکست مفتضحانه دیگری نصیب رژیم منحوس صهیونیستی شود. محمد حکیمی

▼ خبر ویژه

اگر می‌توانستیم همه ۲ میلیون را می‌کشتیم!

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ادعا کرد، اگر یک شهرک صهیونیستی در «گوش قطیف» وجود داشت، حادثه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ رخ نمی‌داد و حماس کنترل غزه را به دست نمی‌گرفت و آن را به «مکان تروریستی» تبدیل نمی‌کرد. این عضو تندرو کابینه رژیم صهیونیستی گفت: «ما اکنون کمک‌های (انسانی) را به غزه می‌آوریم؛ چرا که گزینه دیگری نداریم. هیچ کس به ما اجازه نخواهد داد باعث مرگ دو میلیون غیرنظامی از گرسنگی شویم، حتی اگر این امر توجیه‌پذیر و اخلاقی باشد تا ما گروگان‌های‌مان را بازگردانیم.» وزیر تندرو صهیونیست افزود: «انسانیت در ازای انسانیت امری موجه است، اما اکنون چه باید بکنیم؟ ما امروز با واقعیت مشخصی مواجه هستیم. ما به مشروعیت بین‌المللی برای این جنگ نیاز داریم و اسرائیل باید کنترل کامل آنچه را که وارد نوار غزه می‌شود، به دست گیرد.» پیشتر سازمان هلال احمر فلسطین با اشاره به شهادت شماری از فلسطینیان ساکن نوار غزه بر اثر قحطی و گرسنگی، هشدار داد، در نتیجه تداوم سیاست قحطی در نوار غزه، جان هزاران بیمار، کودک و غیرنظامی در این منطقه در خطر است.»

▼ اخبار

زورآزمایی در فهرست کابینه!

«محمد فاضلی» از مشاوران مسعود پزشکیان که پیشتر در یادداشتی نوشته بود: «آقای پزشکیان، مواظب مجاهدین شنبه باشید. مفهوم مجاهدین شنبه را دوست عزیزی در انتخابات سال ۱۳۹۲ به من یاد داد. گفت محمد، عده‌ای هستند که از شنبه بعد از جمعه انتخابات، سر و کله‌شان پیدا می‌شود. دنبال پست و مقام می‌گردند»، به تازگی در توئیتی غیرشفاف، نوشت: «نظر کمیته‌ها مشورتی بوده، اما بعید است بالا آوردن کسی که ته فهرست پیشنهادی کمیته مشورتی بوده و فشار آوردن برای معرفی او به عنوان وزیر درست باشد. مایه آبروریزی می‌شود و سرمایه اجتماعی دولت را به باد می‌دهد. یک روز سابقه کار مرتبط ندارد و مدرکش هم بی‌ربط است به جای خود.» این توئیت فاضلی به نوعی از ناکارآمدی کمیته‌های مشورتی خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که فشارها و سهم‌خواهی‌ها، زور بیشتری نسبت به نظرهای مشورتی داشته‌اند.

به زودی به محاسبه اشتباه  خود پی می‌برند!

فرمانده کل سپاه گفت: «حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ما در سوریه و شهادت شهید زاهدی، ما را به وعده صادق هدایت کرد که از استثنایی‌ترین و بی‌نظیرترین حوادث تاریخی بود. بعد از آن با حوادث دیگری، از جمله شهادت شهید هنیه روبه‌رو شدیم.» سرلشکر سلامی عنوان کرد: «رژیم صهیونیستی در گهواره ترور متولد شده است و هیچ‌کدام از عناصر تشکیل‌دهنده یک ملت را در اختیار ندارد. این رژیم گردابی از آتش را اطراف خود ایجاد کرده و فکر کرده می‌تواند با ترور یک رهبر انقلابی و مبارز و آزادی‌خواه که به دنبال احیای حق و بازپس گیری سرزمین‌های خود است، توفیقاتی برای بقای خود به دست ‌آورد.» وی افزود: «اما اینها گودال‌هایی است که برای خود حفر کردند و خود را به‌تدریج درون این گودال‌ها دفن خواهند کرد و وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند، می‌فهمند که در محاسبه اشتباه کرده‌اند.»

شناخت حزب‌الله کامل است

روزنامه انگلیسی «فایننشنال تایمز»، درباره مواضع احتمالی رژیم صهیونیستی که از سوی مقاومت هدف قرار خواهد گرفت، گزارش داد: «مراکز حیاتی اسرائیل در شهر حیفا بی صبرانه منتظر انتقام حزب‌الله است و حزب الله با یک حمله موشکی گسترده می‌تواند این مراکز را نابود کند.» این رسانه انگلیسی افزود: «پهپادهای حزب‌الله ماه‌ها در آسمان حیفا پرواز می‌کردند و توانسته‌اند تشکیلات دفاعی اسرائیل را دور بزنند. این پهپادها همچنین توانسته‌اند نقشه‌های مهمی از مواضع موجود در بزرگ‌ترین بندر اسرائیل و سامانه گنبد آهنین و حتی دفاتر فردی فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل تهیه کنند.» پیش از این یک رسانه عبری به سند ارتش اسرائیل درباره سناریوهای جنگ گسترده با حزب‌الله اشاره کرد که بیان‌کننده نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها از وقوع چنین جنگی است.

چه کسی هنیه را ترور کرده است؟

«عباس عبدی» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که با پیروزی دکتر پزشکیان، فعالیت‌های سیاسی خود را پررنگ‌تر کرده، در جدیدترین توئیت خود، «تندروها» را متهم کرده که با فشار روی دولت، می‌خواهند کشور را به سمت درگیری نظامی سوق دهن! اشاره عبدی به «مطالبه عمومی» مردم از نظام اسلامی است که باید به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه، پاسخ سخت و قاطعانه بدهد؛ اما او کوشیده است این مطالبه ملی را در حد یک گروه فشار تندرو موهوم تقلیل دهد. عبدی نوشته است: «با این فشاری که تندرو‌ها برای ورود به درگیری نظامی می‌آورند، آن هم به دولت، کم کم همه باید متوجه شوند که ماجرا چه بوده» «دکتر عبدالله گنجی»، فعال رسانه‌ای از عبدی پرسیده است، «این فشار ادعایی شما کجاست و چرا ما نمی‌بینیم و نمی‌فهمیم؟» او سپس ادامه داده است، از نوشتار عبدی این‌گونه برداشت می‌شود که «ترور هنیه توسط تندرو‌های داخلی! انجام شده که جنگی را شروع کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

سرپرست وزارت امور خارجه امروز در گفت‌وگو با وزیر خارجه بحرین تصریح کرد، ایران بر اساس قواعد و رویه‌های بین‌المللی انجام اقدام متقابل را حق خود می‌داند. «علی باقری» هر گونه سکوت در برابر گسترش شرارت‌های رژیم صهیونیستی را به ضرر ثبات منطقه دانست و افزود: «سکوت در برابر اقدامات اخیر این رژیم، به نوعی پاداش دادن به آنها تلقی می‌شود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد و رویه‌های بین‌المللی انجام اقدام متقابل را حق خود می‌داند.»

روزنامه «تایمز آو» رژیم صهیونیستی گزارش داد: «یک سند توسط ارتش اسرائیل در میان سران مقامات محلی در مناطق شمالی توزیع شده که شامل سناریوهای ترسناکی همچون قطعی برق به مدت سه روز در اغلب شهرها، قطعی آب که ممکن است تا چند روز طول بکشد است.»

نشریه «فارن افرز» با اشاره به شدت یافتن تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه و ترورهای پیاپی اعضای جبهه مقاومت نوشت: «موجودیت اسرائیل به خطر افتاده و اقدامات منطقه‌ای خشونت‌بار اسرائیل نه از سر قدرت، بلکه برای پوشاندن نقاط ضعفش است. اکنون اسرائیل می‌خواهد ریسک‌های بزرگ‌تری کرده و هزینه‌های بالاتری را بپردازد، بنابراین در تلاشی دیوانه‌وار برای احیای بازدارندگی‌اش، به دنبال بهره‌گیری از مزایای تاکتیکی خود برآمده است.»

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: «در طول ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران از قبیل ساخت، تولید داخل و ورود به شبکه ریلی انجام شد.» «سید میعاد صالحی» اظهارداشت: «در دولت سیزدهم در بحث لوکوموتیوهای باری موفق شدیم ۹۳ لوکوموتیو را با استفاده از توان داخل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی و بازسازی کنیم که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد.» وی خاطرنشان کرد: «همچنین تعداد واگن‌های باری به  چهار هزار و ۵۸ عدد رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی نشان می‌دهد.»

براساس نظرسنجی مرکز صهیونیستی «CJI»در حالی ۲۹ درصد از صهیونیست‌ها اشغالگر در فکر فرار از سرزمین‌های اشغالی هستند که ۲ درصد از آنها در حال انجام اقدامات عملی برای خروج از فلسطین هستند و روال فرار آن‌ها شروع شده است. براساس نتایج این نظرسنجی، ۵۰ درصد از صهیونیست‌ها در عملیات طوفان‌الاقصی آسیب دیده یا در اطراف خود شخصی را می‌شناسند که آسیب دیده است. ۵۵ درصد از صهیونیست‌های شرکت کننده در این نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که در همبستگی با اسیران صهیونیست و برای آزادی آنها تظاهرات کرده‌اند. این نظرسنجی نشان داد، ۸۴ درصد صهیونیست‌ها از دیپلماسی رژیم راضی نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات