بین الملل >>  اندیشکده ها >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۴۸
اندیشکده آمریکایی ادعا کرد:
«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به کاخ سفید مدعی شده است پهپادهای ایرانی بسیار فراتر از اوکراین و اسرائیل هم رفته اند و حداقل در دو قاره دیگر دیده شده اند؛ این موضوع دامنه استفاده از تسلیحات ایران را در درگیری‌های بین المللی نشان می‌دهد.

این اتاق فکر آمریکایی آورده است: درحالی که دولت بایدن به شدت تلاش می‌کند تا از حمله موشکی و پهپادی ایران و نیروهای نیابتی آن علیه اسرائیل جلوگیری یا آن‌را محدود کند، عاقلانه است که به یاد داشته باشیم خاورمیانه اکنون مملو از تسلیحات و پرتابه‌های ایران شده است.

این گزارش با اشاره به وجود برخی تسلیحات ایرانی در لبنان عنوان داشت که نخستین حمله تاریخی دوربرد هواپیمای بدون سرنشین از سوی گروه انصارالله یمن هم که علیه تل آویو انجام شد و یک کشته برجا گذاشت، به وسیله پهپاد ساخت ایران صورت گرفت که قادر شد مسیر پروازی ۲۶۰۰ کیلومتری را طی کند.

طبق تحلیل این اتاق فکر آمریکایی، این‌ها فقط موضوعات نگران کننده کنونی نیستند بلکه جمهوری اسلامی در حال بهره برداری از یک محیط بین المللی مساعد است تا به یک فروشنده اسلحه تبدیل شود. یکی از مزیت‌هایی که منافع ایران را تامین می‌کند کارکرد مناسب سامانه‌های کم‌هزینه تهران همچون پهپادها، در میدان نبرد است. نمونه مشخص آن پهپاد شاهد-۱۳۶ می‌باشد که در جنگ روسیه علیه اوکراین نقش مهمی داشته است، به طوری که مسکو در دو سال اول جنگ، ۴۶۰۰ عدد از این پهپاد را شلیک کرد. همین پهپاد بود که چندی قبل خود را به تل آویو رساند.

این گزارش تصریح دارد: پهپادهای ایرانی بسیار فراتر از اوکراین و اسرائیل هم رفته اند و حداقل در دو قاره دیگر دیده شده اند؛ این موضوع دامنه استفاده از تسلیحات ایران را در درگیری‌های بین المللی نشان می‌دهد. تهران به ونزوئلا در تولید پهپادهای بومی کمک می‌کند و نیروهای مسلح کشور آمریکای لاتین از پهپاد مهاجر-۲ ایران با نام ANSU-۱۰۰ و همچنین ANSU-۲۰۰ که شباهت زیادی به شاهد-۱۷۱ ایران دارد، استفاده می‌کنند. در اتیوپی هم ارتش این کشور از پهپاد مهاجر-۶ را بهره می‌برد. در جنگ داخلی سودان نیز همین پهپاد ایرانی به نیروهای مسلح سودان در ممانعت از پیشروی نیروهای پشتیبانی سریع و بازپس گیری برخی سرزمین‌ها کمک کرده است. بنابراین شگفت آور نیست که هواپیماهای بدون سرنشین در قرارداد تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان هم جایگاهی را داشته باشند.

این اتاق فکر ضدایرانی با استناد به گزارش یک خبرگزاری داخلی آورده است که «تهران قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ جایگاه ترکیه را در بازار جهانی پهپاد بگیرد و از اینرو تلاش می‌کند حداقل یک چهارم این سهم بازار معادل حدود ۶.۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد.»

کارشناسان این اندیشکده در بخش دیگر گزارش تصریح دارند: حضور پررنگ در نمایشگاه‌های دفاعی مسیر دیگری برای معرفی توانایی ایران به جهانیان بوده است. جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۴، سامانه‌های نظامی خود را در غرفه‌های نمایشگاه‌های دفاعی در مالزی، قطر و عراق به نمایش گذاشت و گروهی را هم برای شرکت در یک نمایشگاه به عربستان سعودی اعزام کرد. مسکو و بلگراد نیز دیگر نمایشگاه‌هایی بودند که سازندگان تسلیحات ایرانی در آن مشارکت داشتند.

این گزارش با بیان اینکه ایران به جز تحریم‌های آمریکا و اروپا، با هیچ محدودیت بین المللی درزمینه تجارت جهانی اسلحه مواجه نیست، عنوان داشت که تحریم‌های تسلیحاتی و آزمایش‌های موشکی ایران به ترتیب در اکتبر ۲۰۲۰ و اکتبر ۲۰۲۳ طبق قطعنامه شورای امنیت و توافق هسته ای ۲۰۱۵ منقضی شده اند.

گزارش این موسسه صدایرانی مدعب شده است: احیای بازدارندگی و مجازات ایران به دلیل گسترش روزافزون تسلیحات آن در سطح جهان ضروری است اما وقتی یکی از اعضای دائم شورای امنیت از پهپادهای ایرانی سود می‌برد و ممکن است به زودی موشک‌های بالستیک ایرانی را نیز دریافت کند، تصویب یک قطعنامه جدید علیه صادرات تسلیحات ایران در شورای امنیت بعید است.

نویسندگان این گزارش با اشاره به لزوم اقدام سختگیرانه و یکجانبه آمریکا علیه تهران توصیه می‌کنند: همچنین ایالات متحده و متحدانش باید از طریق اقدامات خرابکارانه علیه پهپادهای ایرانی یا سایر تأسیسات تولید و ذخیره تسلیحات، بخش عرضه ایران را مختل کنند.

منبع: ایرنا