صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۶۸
معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه فاینانس قرارداد چین عملیاتی شده است، گفت: انبوه‌سازی واگن‌ها در چین آغاز شد.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران امروز ٢٨ مرداد ١۴٠٣ در جمع خبرنگاران در خصوص خرید واگن از چین، گفت: قرارداد ٧٩١ دستگاه واگن از سال ٩۵ آغاز شد و در این دوره مدیریت شهری به نتیجه رسید.وی با بیان اینکه ١۵ درصد باید پیش پرداخت از سوی دولت داده می‌شد، گفت: اعتبار ال سی واگن‌ها تا آبان سال قبل اعتبار داشت در غیر اینصورت مسیر فاینانس مسدود می شد.وی گفت: شهرداری تسهیلات با ضمانت دولت، گرفت تا قرارداد از بین نرود و در حال حاضر کار آغاز شده است.وی با بیان اینکه بخشی از پول پیش پرداخت به خرید اتوبوس‌های اربعین اختصاص یافت، گفت: دیگر حواله نفتی کفاف نمی داد با رایزنی و دریافت تسهیلات کار پیش رفت و اگر شهرداری ریسک نمی‌کرد الان واگنی نداشتیم.به گفته هرمزی، در شهریور الباقی پیش پرداخت داده می‌شود. تاکید می‌کنم که طرف چینی پول را گرفته و پروسه تولید انبوه آغاز شده است، در بهمن اولین رام قطار وارد می‌شود و از سال آینده هر ماه، دو رام قطار وارد می‌شود و البته این را هم بگویم که فاینانس عملیاتی شده و بخشی از فاینانس هم حساب شرکت واگن‌سازی واریز شده است.
هرمزی بیان کرد:فرمانداری قرارداد چین را تایید کرده و مشکلی وجود ندارد.معاون شهردار در ادامه در خصوص توسعه اتوبوسرانی، گفت: ١٠۵٠ اتوبوس وارد شهر کرده‌ایم و همه می‌توانند شهادت دهند و هر روز یک اتوبوس در این مدیریت شهری وارد تهران شده است.وی در خصوص تاکسی‌های شهر تهران، گفت: به میزان دوره قبل ما نوسازی تاکسی کرده‌ایم. هرمزی تاکید کرد: ١٣ هزار تاکسی اصلا در تهران فعال نبودند و با راه‌اندازی سامانه تاکسی برخط ساماندهی صورت‌ می‌گیرد.وی در خصوص تراموا در تهران، گفت: تراموا مصوبه شورای عالی ترافیک را در اسفند سال گذشته گرفت و مسیر و کریدور مشخص شده است، بعد از تکمیل نوع انتخاب ناوگان، قرارداد عملیاتی می‌شود. معاون شهردار بیان کرد: ٢ رام تراموا چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها در ماه آینده وارد کشور می‌شود.وی در خصوص تغییر در طرح ترافیک، گفت: تا پایان سال جاری، طرح ترافیک جدید رونمایی می‌شود و از سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص قرارداد با خودروسازان داخلی برای ساخت اتوبوس‌ها، گفت: ما به همه خودروسازان پیش پرداخت داده‌ایم ، تسهیلات هم کارسازی شده است، اما به شرکت اسنا هر ملکی را که می‌دادیم، آنها نمی‌پذیرفتند، بالاخره هفته گذشته یک ملک نهایی شد، ما با همه تولید کنندگان داخلی همکاری کرده‌ایم.وی در خصوص خرابی دوربین‌ها، گفت: بخشی از دوربین‌ها خراب است و در حال رفع نقص هستیم. هرمزی در خصوص تغییرات مدیریتی در مترو گفت: اقای درستی زحمات زیادی کشیدند اما موضوعات کارکردی هم بود و احساس شد با تغییر مدیریتی ، مترو پرشتاب تر کار خواهد کرد و اصلا جابه‌جایی ربطی به افشاگری نداشت.
ورود اولین گروه تاکسی برقی‌های آیون تا ۵ روز دیگرمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تاکسی‌های برقی اشاره کرد و گفت: تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می شود. وی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی ها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها از محل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین می شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ شده و ضمانت های انجام شده و ادامه خواهد داشت. وی با تأکید بر اینکه فرمانداری تأییدیه داده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودروها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می رسد و این نشان می دهد که کار انجام شده است.  در ادامه جلسه شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تنوع سیستم های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر در جهت است و ظرفیت ال آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت.
وی ادامه داد: شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد.وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.