تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۲۲۴
وبگاه خبری بریتانیایی میدل ایست آی با انتشار تحقیقی تاکید کرد از زمان صدور دستور دیوان بین المللی دادگستری درباره توقف نسل کشی در غزه در ژانویه گذشته نیز دو میلیون تُن نفت به اسرائیل صادر شده است.

«نیمی از نفت صادراتی به اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه مربوط به چند ماهی است که دیوان بین المللی دادگستری هم نسل‌کُشی اسرائیل در غزه را تایید کرد»، این را میدل ایست آی گزارش داده است.

بر اساس گزارش این وبگاه خبری بریتانیایی یک مطالعه تحقیقاتی جدید از تداوم و گسترش صادرات نفت به اسرائیل خبر می‌دهد که به نسل کشی مداوم در غزه دامن می‌زند.

بر اساس این گزارش تعداد کشورهایی که از اکتبر گذشته محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده را به اسرائیل عرضه کردند بیشتر شده است.

کارشناسان حقوقی هشدار داده‌اند که کشورهای مسئول تامین نفت و محموله‌های سوخت به اسرائیل و امضاکنندگان کنوانسیون نسل کشی و کنوانسیون ژنو احتمالا در جنایات جنگی که در غزه مرتکب شدند، شریک باشند.

بر اساس گزارش این رسانه بریتانیایی، رژیم صهیونیستی به شدت به این محموله‌ها برای تأمین انرژی هواپیماهای جنگنده، تانک‌ها و خودروهای نظامی خود در حمله به غزه و همچنین سوخت بولدوزرهایی که برای تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری استفاده می شود، متکی است.

این مطالعه تحقیقاتی به سفارش سازمان غیرانتفاعی Oil Change International که 65 محموله نفت و سوخت به اسرائیل را بین 21 اکتبر تا 12 ژوئیه(29 مهر تا 22 تیر ماه) ردیابی کرد، نشان داد که اسرائیل از زمان شروع جنگ خود علیه غزه، 4.1 میلیون تن نفت خام از کشورهای صادر کننده به آن دریافت کرده است.

تقریباً نیمی از این صادرات از زمان حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در ژانویه(دی ماه 1402) صادر شده است که به اسرائیل دستور داد اقدامات نسل‌کشی خود در غزه را متوقف کند و هشدار داد که متحدانش در صورت ادامه حمایت از آن با اتهام «همدستی در نسل‌کشی» مواجه خواهند شد.

در حکم مشورتی دیوان در ماه ژوئیه گذشته(تیر ماه) هم آمده است همه کشورها ملزم هستند به اسرائیل کمکی ارائه نکنند و از آن حمایت نکنند.

این مطالعه تحقیقاتی حاکی است که نزدیک به 80 درصد از صادرات سوخت جت، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی پالایش شده آمریکا به اسرائیل پس از حکم دیوان بین المللی دادگستری ارسال شده است.

در حالی که جمهوری آذربایجان همچنان تامین کننده اصلی نفت خام اسرائیل است، ایتالیا، آلبانی و یونان نیز به دنبال حکم دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل نفت تصفیه نشده عرضه کرده اند.

این مطالعه تحقیقاتی همچنین به افزایش صادرات نفت کشورهای آفریقایی به اسرائیل اشاره کرد. گابن همچنان تامین کننده اصلی نفت خام به اسرائیل است، اما اکنون محموله‌ها از نیجریه و کنگو نیز وارد می‌شود، در همین حال، برزیل از 7 اکتبر 9 درصد از محموله‌های نفت خام را به اسرائیل عرضه کرده است و همچنین در ماه آوریل یک تانکر سوخت به اسرائیل ارسال کرده است.

این مطالعه تحقیقاتی نشان داد که ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، که از منتقدان شدید اقدامات اسرائیل در غزه بوده است، ممکن است با اعمال تحریم نفتی برای برقراری آتش‌بس تلاش کند.

فهرست گنجانده شده در این تحقیق به کشورها محدود نمی‌شود، بلکه شامل شرکت‌هایی می‌شود که از زمان صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل سوخت می دهند. شرکت‌های شورون(آمریکا)، انی(ایتالیا)، اکسون موبیل(آمریکا)، شل(انگلیس) و توتال انرژی(فرانسه)، مسئول تامین 35 درصد نفت خام اسرائیل از اکتبر گذشته هستند.