صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۰۶
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به وسیله‌ِی شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است؛ در همه‌ِی احوال هست.4/5/403 www.basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

 وفاق تزئینی نیست!

در روزهای گذشته، عبارت «وفاق ملی» از سوی رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی و به ویژه رئیس‌جمهور و اعضای دولت به عبارت پر تکرار سپهر سیاسی ایران تبدیل شده و هیچ بعید نیست که دولت دکتر پزشکیان مانند نام‌گذاری دولت سازندگی، دولت اصلاحات، دولت عدالت، دولت تدبیر و امید و دولت مردمی، دولت «وفاق ملی‌» نام بیابد و همین عنوان برای این دولت در تاریخ بماند. در این‌جا مسئله اساسی آن است که الزامات دولت وفاق ملی که دولت چهاردهم بر آن اصرار دارد، چیست؟  در پاسخ به این پرسش بر دو نکته اساسی تکیه می‌شود: نخست تجلی وفاق در ترکیب کابینه و مدیران و دوم وفاق حول و حوش اصول با اغماض در سلایق.

رئیس‌جمهور محترم در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها تأکید کرد که خود را موظف به اجرای برنامه هفتم، سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز می‌داند. دکتر پزشکیان در آن روزها اعلام کرد نباید کشور با یک جریان اداره شود؛ دعوای ما بر سر قدرت است؛ من اصولگرای اصلاح‌طلب هستم؛ با باند مخالفم و تعابیری از این دست. از این منظر ترکیب خاص و متمایز کابینه او با ادوار گذشته چندان عجیب و غریب نمی‌نمایاند. او به آنچه پیشتر گفته بود عمل کرد. ابقای سه وزیر، یک سرپرست وزارت‌خانه و یک معاون رئیس جمهور از دولت پیشین برای نخستین‌بار در دولت پزشکیان به وقوع پیوست. هر چند افراد دیگری نیز با سابقه اصولگرایی در کابینه دولت چهاردهم قرار گرفتند که در دولت‌های گذشته مسئولیت نداشتند.رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۸ آذرماه ۱۴۰۲، بیان داشتند: «از دوقطبی‌های کاذب بپرهیزید. در کشور مدام دوقطبی درست می‌کنند؛ طرفدار زید، طرفدار عمرو؛ طرفدار فلان فکر، طرفدار [فلان]؛ این حرف‌ها چیست! آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌سلیقه‌ای هم با شما داشته باشند.» با این بیان رهبر حکیم انقلاب اسلامی یکی از الزامات اصلی و تعیین‌کننده وفاق ملی، وفاق و اصرار بر سر اصول و اغماض در سلایق است. وفاق ملی علی‌القاعده از منظر دولت چهاردهم یک امر تبلیغاتی و تزئینی نیست و بدون شاخص و مبنا نیز راه به جایی نخواهد برد. از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر فرد و گروهی بر سر اصول با شما تفاهم داشت، او برادر شماست. دکتر پزشکیان در گام نخستِ وفاق ملی که ترکیب و تشکیل کابینه بود، به شایستگی از پس کار برآمد؛ امید می‌رود در ادامه راه و گام دومِ وفاق ملی که تمرکز و صیانت از اصول و اغماض در سلایق است، مسیر پیش‌روی کشور توأم با ثبات، نشاط سیاسی و پیشرفت همه‌جانبه طی شود. (عزیز غضنفری)

 

گزارش روز 

  چهار الزام برای دولت چهاردهم!

اصلی‌ترین مطالبه مردم و وکلای مردم بهبود وضعیت اقتصادی،حل مشکلات معیشتی و ارتقای رفاه کشور است، از قضا مهم‌ترین وعده رئیس جمهور نیز همین بوده، و اکنون پس از اخذ رأی اعتماد کم سابقه کابینه چهاردهم از مجلس دوازدهم، فارغ از اینکه دال مرکزی دولت و تیم اقتصادی او از کدام تئوری فکری ریشه می‌گیرد و در چه مسیری جریان می‌یابد، رعایت برخی الزامات، ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد و در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت:

۱ـ در گام اول بازگشت به عقب و تلاش برای اجرای نسخه‌هایی که در دوره های قبل امتحان خود را پس دادند، اما نتوانستند گره‌ای از مشکلات اقتصاد را باز کنند، به صلاح کشور نیست و منجر به معطل‌سازی ظرفیت‌های درونی و شرطی‌سازی اقتصاد خواهد شد. منظور این است که راه حل مشکلات اقتصادی از تهران و ذیل اجرای کامل برنامه‌های بالادستی شروع می‌شود؛ نه از لندن، پاریس و برلین. در واقع انتظار این است که دال مرکزی و نقطه ثقل اقتصاد دولت چهاردهم، درون‌گرایی و برون‌نگری در چارچوب اقتصاد مقاومتی  باشد.

 ۲ـ دولت چهاردهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که متأسفانه شعار سال  ذیل تحولات سیاسی و جابه‌جایی دولت کم‌رنگ شده و در تلاش برای تحقق آن غفلت شده است.  شعار سال از این جهت مهم است که مردمی‌سازی اقتصاد یکی از نکات کلیدی و مبادی اصلی رونق تولید کشور بوده و نقطه ‌آغازین حل‌و‌فصل بسیاری از معضلات اقتصادی است. متأسفانه، پنج ماه از سال گذشته است، ولی به دلایل متعدد و البته ناخواسته، آنگونه که باید در مسیر تحقق شعار سال حرکت می‌کردیم، تحرکی نداشتیم. لذا دولت چهاردهم در این هفت ماه آینده باید شعار سال را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد و  تدابیر فوری و عملیاتی برای اجرای این نیاز مهم اقتصاد و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه، تدبیر کند.

۳ـ الزام بعدی هماهنگی میان اجزای تیم اقتصاد در بدنه و فرماندهی آن است. تودرتوی نهادی کشور، جزیره‌ای عمل کردن، اتخاذ مواضع و تصویب قوانین متعارض، منابع زیادی از کشور را به تحلیل برده، استهلاک را افزایش داده و ضریب امنیت اقتصادی را‌ کاهش داده است. بنابراین، یکی از الزامات اقتصادی دولت ایجاد هماهنگی کامل در ستاد و بدنه تیم اقتصادی است.

۴ـ ضرورت چهارم که خوشبختانه در اظهارات رئیس دولت نیز بیان شده است، رعایت اولویت‌بندی برای حل معضلات اقتصادی و تخصیص منابع برای رفع این معضلات است. بدیهی است که مهار تورم، حل ناترازی‌های اقتصاد، ارتقای ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم از مهم‌ترین این اولویت‌هاست. (علی محمدی)

 

خبر ویژه 

   دیدار بسیار مهم در تهران!

امروز پنج شهریور، «شیخ محمدبن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به تهران خواهد آمد و دیدار مهمی در تهران خواهد داشت! این در حالی است که منابع آگاه اعلام کردند افزون بر روابط دوجانبه، قطر در پرونده غزه و هسته‌ای نقش ایفا می‌کند. در این زمینه «حمید دهقانی» سفیر سابق ایران در قطر درباره این سفر و تأثیر آن بر معادلات منطقه اظهار داشت: «باید دید آمریکایی‌ها، چقدر حاضرند با مهار رژیم صهیونیستی، منطقه را از پرتگاه جنگ دور کنند.» این در حالی است که «نور نیوز» از رسانه‌‌های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز درباره این سفر می‌نویسد: «سفر نخست‌وزیر قطر به تهران در میانه تحولات مهمی چون استقرار دولت جدید در ایران عملیات کم‌سابقه حزب‌الله علیه رژیم اسرائیل، تهدید سیدحسن نصرالله به استفاده از موشک‌های راهبردی علیه اسرائیل و احتمال فعال شدن مجدد گفت‌و‌گو‌های رفع تحریمها بسیار مهم ارزیابی می‌شود.» 

اخبار

مجلس ثابت کرد پیام رهبری را دریافت کرده است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(ارگان سیاسی اصولگرایان)در واکنش به کابینه معرفی مسعود پزشکسان به مجلس و رأی اعتماد کم نظیر خانه ملت  گفت: «این اتفاق تازه می‌تواند در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی ایران پدیده مبارکی باشد، به شرط آنکه دولت و مجلس و جریانات سیاسی و اصحاب رسانه از آن همچون نوزادی تازه‌متولدشده نگهداری و پرستاری کنند و اجازه ندهند افرادی از هر دو جناح که این وفاق و همدلی را خوش نمی‌دارند، آن را عقیم و ابتر سازند.» «حداد عادل» اضافه می‌کند، مجلس ثابت کرد که پیام رهبر معظم انقلاب را در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم به‌خوبی دریافت کرده است، آنجا که رهبری از آنان خواستند به‌ رئیس‌جمهور در تشکیل دولت کمک کنند و پیروزی رئیس‌جمهور را پیروزی خودشان و پیروزی ملت محسوب کنند. اظهاراتی که نشان می‌دهد، همگرایی مبارکی برای حل مشکلات و حرکت رو به جلوی ایران اسلامی شکل گرفته است.

 

شکاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان!

«عباس عبدی» در یادداشتی با اشاره به فشارها و سهم‌خواهی‌های برخی اصلاح‌طلبان در ماجرای کابینه تصریح کرد: «طرف چند روز در ستاد تبلیغاتی فعالیت کرده، انتظار دارد که رئیس‌جمهور در تعیین کابینه ملاحظات او را مدنظر قرار دهد، البته چنین خواسته‌ای در حد متعارف ایرادی هم ندارد، خوب هم هست، ولی یک لحظه از خودش نمی‌پرسد که پس چرا رئیس‌جمهور در تعیین کابینه نباید با عناصر اصلی ساختار قدرت هماهنگی کند؟» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با نابخردانه خواندن برخی اظهارات مبنی بر مسلوب‌الاختیار خواندن رئیس جمهور تأکید کرد: «اینکه گفته شود رئیس‌جمهور مسلوب‌الاختیار است، باید گفت قطعاً خیر و این برداشت نابخردانه است. چگونه ممکن است که رئیس‌جمهور مسلوب‌الاختیار باشد و ظفرقندی و میدری و افراد مشابه دیگر را معرفی کند. این برداشت‌ها ساده‌لوحانه است.» گفتنی است، این اظهارات عباس عبدی نشان می‌دهد شکاف میان طیف اصلاح‌طلبان رادیکال و اصلاح‌طلبان میانهرو و عملگرا روز به روز در حال شدت گرفتن است.

 

شکست 120 میلیون دلاری

رسانه عبری گزارش داد، اسرائیل در حملاتی که سحرگاه امروز به جنوب لبنان انجام داد تا جلوی حملات حزب‌الله را بگیرد، ۱۲۰ میلیون دلار هزینه کرد؛ اما حزب‌الله صدها موشک و پهپاد شلیک کرد. وبگاه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز» به نقل از یک مقام ارشد در صنایع دفاعی اسرائیل نوشت: «در این عملیات حدود چهار هزار بمب JDAM برای هدف‌گیری سکوهای پرتاب موشک استفاده شد که هر یک 25 هزار دلار قیمت داشت، اما حزب‌الله کار خودش را کرد.» این مقام مسئول هزینه عملیاتی به‌کارگیری حدود 100 فروند هواپیمای جنگی به مدت 6 ساعت را 18 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: «بهره‌برداری از پهپادها به مدت 12 ساعت نیز حدود 1.08 میلیون دلار هزینه دارد؛ اما حزب‌الله لبنان اعلام کرد مرحله نخست پاسخ به ترور «فواد شکر» فرمانده جهادی خود را با موفقیت به پایان رساند.»

 

نقطه امنی وجود ندارد!

به اعتراف یک رسانه عبری‌زبان، حزب‌الله موشک‌‌هایی در اختیار دارد که قادر است نقطه به نقطه عمق اسرائیل را هدف قرار دهد. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی در این باره اعلام کرد، حزب‌الله لبنان که از 7 اکتبر گذشته تا به امروز مشغول درگیری با اسرائیل است، علاوه بر زرادخانه عظیم موشکی که اکنون از طریق آنها مشغول هدف قرار دادن شهرک‌های شمال (فلسطین اشغالی) است، ظرفیت رسیدن به هر نقطه از عمق (فلسطین اشغالی) را هم دارد و می‌تواند نقطه به نقطه آن را هدف قرار دهد. موشک‌های فاتح 110 را باید مورد توجه قرار داد که برد آن بین 300 تا 500 کیلومتر است و قادر است از بندر بیروت، بندر ایلات را هدف قرار بدهد و در صورت اصابت 30 متر اطراف خود را منهدم کند.

 

اخبار کوتاه

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله بزرگ و شجاعانه مقاومت اسلامی لبنان علیه دشمن اسرائیلی را به حزب‌الله و دبیرکل آن تبریک می‌گوییم.» دفتر سیاسی انصارالله یمن در ادامه اضافه کرد: «دستان و بازوان دلاوران مقاومت اسلامی لبنان را می‌فشاریم و از همه گزینه‌ها و عملیات‌ها برای پاسخ به دشمن صهیونیستی حمایت می‌کنیم.» جنبش انصارالله در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: «ما مجدداً تأکید می‌کنیم که پاسخ به حمله به الحدیده قطعاً در راه است.»

«سامه حمدان» از رهبران حماس با بیان اینکه توقف تجاوزات اولویت مقاومت است، خاطر نشان کرد: «اسرائیل همچنان به وقت‌کشی و کارشکنی ادامه می‌دهد.» حمدان خاطرنشان کرد: «دولت آمریکا با سخن گفتن از توافق قریب‌الوقوع در راستای اهداف انتخاباتی خود، امیدهای دروغ را انتقال می‌دهد.» این عضو مطرح حماس تصریح کرد: «هرگز شروط جدید را نخواهیم پذیرفت و موضع خود را تغییر نخواهیم داد.»

«سیدعباس عراقچی» وزیر خارجه کشورمان گفت: «آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا برای تبریک تماس گرفت. بحث مفصلی در مورد منطقه داشتیم. به ایشان گفتم واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است. این واکنش دقیق و حساب‌شده خواهد بود.» وی خاطر نشان کرد: «برخلاف رژیم صهیونیستی ایران به دنبال گسترش تنش نیست، اگرچه از آن هراسی ندارد.»

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه درباره عادی‌سازی روابط با ترکیه گفت: «ازسرگیری روابط در ابتدا نیازمند از بین بردن عواملی است که به نابودی روابط منجر شدند و ما هرگز از هیچ یک از حقوق خود دست نخواهیم کشید و هر گونه مذاکره‌ای برای اینکه به نتیجه برسد، نیازمند اصولی است که به آن استناد شود.» رئیس جمهور سوریه افزود: «سوریه بر لزوم عقب‌نشینی ترکیه از اراضی که اشغال کرده و توقف حمایت‌هایش از تروریسم تأکید دارد.»

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره خطرهای گشوده شدن جبهه جدید در لبنان هشدار داد. رئیس جمهور مصر همچنین بر ضرورت تشریک مساعی بین‌المللی برای به راه افتادن یک مسیر سیاسی که منجر به تشکیل دولت مستقل فلسطین در چارچوب آنچه راه حل دو کشوری خوانده می‌شود، تأکید کرد.

تارنمای نشریه آمریکایی «هیل» با استناد به نظرسنجی دانشگاه «فرلی دیکسون» نوشت: «هریس با اختلاف ۵۰ در مقابل ۴۳ درصد در نظرسنجی ملی از ترامپ پیشی گرفته است.» بر پایه این گزارش، نظرسنجی اخیر حاوی اخبار خوبی برای هریس است، هر چند برخی از کارشناسان علوم راهبردی معتقدند هنوز برای نتیجه‌گیری در این زمینه در انتخابات ماه نوامبر (آبان) زود است. ترامپ هفته گذشته دستاوردهای هریس در نظرسنجی‌ها را تکذیب کرد.