صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۵۸
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جوانی‌تان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. ان‌شاءالله شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامه‌ریزی کنید؛ برای اینکه برنامه‌ریزی‌تان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند، یاد بگیرید. (1403/6/5) www.basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز 

دو ضلع یک تمدن!

بالاخره روزشمار پاسخ مقاومت به رژیم صهیونیستی به عدد صفر رسید و  روز یکشنبه و مصادف با روز اربعین سید و سالار شهیدان، مقاومت لبنان در مرحله اول پاسخ به ترور «فؤاد شکر»، از فرماندهان حزب‌الله در حمله تروریستی در ضاحیه بیروت  دست به ماشه شد و به جنایات رژیم پاسخ داد. پاسخ مقاومت از چند جهت قابل تأمل و تعمق است. اولاً پاسخ در زمانی بود که جبهه آمریکایی _ صهیونیستی در آمادگی کامل وجود داشت. جبهه مقابل پس از ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر ادعا داشت آمادگی کامل برای پاسخ به مقاومت را دارد. پس نکته اول را باید در مقهور شدن اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها دانست. نکته دوم مقهور شدن سیستماتیک و فنی رژیم صهیونیستی بود. همه سامانه‌های پدافندی رژیم از پاسخ به مقاومت عاجز ماندند. حرف دیروز مقاومت این بود که این آغاز کار است و مقاومت هر جا و هر لحظه مصلحت بداند، دست به ماشه می‌شود.

دیروز  و کمی آن سوتر از سرزمین‌های اشغالی، کربلا شاهد میلیون‌ها نفر بود. میلیون‌ها نفری که یک مانور تمدنی بزرگ را پیش روی دنیا گذاشته‌اند. عملیات نظامی در کنار گوش رژیم و مانور مردمی اربعین در جوار سیدالشهداء(ع)، هر دو اضلاعی از یک تمدن بزرگ است.

تمدن اربعینی دو ضلع دارد: ضلع اول با توان بالای فنی و تکنولوژیک ساخته می‌شود که جبهه یزیدی را با توان بالای فنی خود مقهور می‌کند. ضلع دوم وجود مردم است؛ اگر عاشورای ۶۱ با نبود مردم در جبهه حق شکل گرفت و سر اصحاب حق بر نیزه رفت؛ ولی در صفر ۱۴۴۶ ه.ق میلیون‌ها نفر با تنی کوفته و پایی تاول زده، ولی دلی سراسر از شور و عشق کیلومترها ره می‌پیماید تا خودش را به معشوق برساند. لذا این حرف صادقی است که نزاع امروز نزاع دو جبهه جنگی نیست؛ بلکه نزاع دو تمدن است. باید به این عبارات حکیم انقلاب باور داشت که «قبل از دوران امام حسین (ع) هم این دو جبهه‌ وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همه‌ اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم»؛ با هر کسی که در جبهه‌ شما است، من خوبم؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم‏»، با هر کسی که با جبهه‌ شما می‌جنگد، می‌جنگم. ... «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم» این‌جوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر کردیم، این‌جور شناسایی کردیم، این‌جور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا می‌کند، زندگی هدف پیدا می‌کند.» (محمد یعقوبی)

گزارش روز 

 رؤیایی که تعبیر نمی‌شود

بسیاری رایزنی‌های جاری برای برقراری آتش‌بس در غزه را آخرین شانس برای حصول توافق آتش‌بس دانسته‌اند؛ اما جنبش حماس اعلام کرده است، نه صهیونیست‌ها عزمی جدی و مثبت را برای برقراری آتش‌بس در قالب جنگ غزه از خود نشان می‌دهند و نه اساساً آمریکا در مقام یک میانجی‌گرِ بی‌طرف ظاهر می‌شود.

در آنچه بر دیدگاه حماس صحه می‌گذارد، نوشته  «دنیس راس» چهره شناخته شده سیاست خارجیِ خاورمیانه‌ای آمریکاست که به تازگی در مقاله‌ای برای نشریه «فارِن افرز»، دیدگاه‌های خاصی را درباره چشم‌اندازهای آتی در قالب معادلات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا مطرح کرده و سعی داشته است به زعم خود از این رهگذر، ایران و کلیت محور مقاومت را در محدودیت و فشار قرار دهد؛ اما حیرت‌انگیز اینکه دنیس راس در تشریح ایده خود در نشریه فارن افرز، گزاره‌ای عجیب را مطرح می‌کند و تأکید دارد تشکیلات خودگردان به عنوان مسئول اصلی جریان حکمرانی فلسطینی باید علیه چهره‌هایی که به هر نحو ممکن علیه تل‌آویو فعالیت داشته‌اند، اقدام کند.

 به بیان ساده‌تر، تشکیلات خودگردان باید ایده مقاومت فلسطینی را به مثابه یک ایده رد شده و مذموم در نظر بگیرد و با رزمندگان و مجاهدان فلسطینی و خانواده‌های آنها شبیه تروریست‌ها برخورد کند. این جنس از موضع‌گیری دنیس راس نیز کاملاً عجیب و غیرواقعی است. اساساً عملیات طوفان‌الاقصی نمودی از خروش ملت فلسطین و مقاومت آنها در برابر تجاوزگری‌های صهیونیست‌ها بود.

ملت فلسطین سال‌هاست که به این نتیجه رسیده‌اند که جز با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قادر به تأمین اهداف و منافع خود نیستند. حتی خودِ محافل نظامی و اطلاعاتی صهیونیستی نیز اعتراف می‌کنند که ایده مقاومت را نمی‌توان از جامعه فلسطینی حذف کرد. مگر می‌شود یک ملت که سرزمین‌شان اشغال شده، در برابر اشغالگر مقاومت نکنند و به آن رضایت بدهند؟ دنیس راس فراموش کرده است که منزوی شدن تشکیلات خودگردان فلسطینی از چشم افکار عمومی فلسطینی تا حد زیادی نتیجه رویکردهای سازشکارانه آن است و امروز اگر می‌بینیم نوار غزه و کرانه باختری و حتی عمق اراضی اشغالی، شاهد اوج‌گیری ایده مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی است، همه و همه در درس‌هایی ریشه دارند که ملت فلسطین آنها را طی بیش از هفت دهه اخیر به خوبی یاد گرفته و مرور کرده‌اند. از این رو، آنچه در جامعه فلسطینی ارزش دارد و مسئله‌ای محوری به شمار می‌آید، «مقاومت» است و آنچه منزوی است، «سازشکاری» است.(محمد پناهی)

خبر ویژه

مزدورهای آمریکایی هم اضافه شدند!

مجله نظامی «میلتیری واچ» فاش کرد یک گروه از مزدوران وابسته به شرکت نظامی آمریکایی در نوار غزه در کنار نیروهای رژیم اسرائیل می‌جنگند. این مجله نوشت، این شرکت نظامی آمریکایی بخشی از مزدوران خود را در اواخر سال 2023 به سرزمینهای اشغالی منتقل کرده بود. این در حالی است که حالا روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» گزارش تازه‌ای از حمایت‌های تسلیحاتی عجیب و غریب آمریکا به رژیم صهیونیستی منتشر کرده است. طبق این گزارش، آمریکایی‌ها از 7 اکتبر سال گذشته میلادی (15 مهر 1402) تاکنون، با استفاده از 500 فروند هواپیمای غول‌پیکر و 107 فروند کشتی باری چیزی بالغ بر 50هزار تُن اسلحه، بمب، موشک و... برای ارتش رژیم صهیونیستی ارسال کرده است. جالب اینجاست که همین آمریکا، لحظه‌ای جمله «لزوم آتش‌بس در منطقه» از دهانش نمی‌افتد! این کشور طی روزهای گذشته نیز از آنجایی که خوب می‌داند ایران انتقام اسماعیل هنیه را خواهد گرفت، مدام از آتش‌بس و حل مسئله با گفت‌و‌گو می‌گوید!

 

اخبار

پاسخ ایران قطعی است!

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آغاز به کار دولت چهاردهم در برهه زمانی خاصی است و این دولت پس از شهادت رئیس‌جمهور کشور در شرایطی بر سر کار آمد که مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در حال تغییر و تحول بودند و در کنار این شرایط تهدید، توطئه و تحریم‌های دشمن نیز وجود داشت، تصریح کرد: «این شرایط در هر جامعه‌ای می‌توانست بحرانی بسیار بزرگ ایجاد کند، اما در ایران به برکت حضور فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای و پشتوانه مردمی نظام، انتخابات برگزار و دولت جدید انتخاب شد.» «سرلشکر باقری» با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس گفت: «این اتفاق فراموش‌شدنی نیست و انتقام خون شهید اسماعیل هنیه به دست محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران قطعی است.» وی با بیان اینکه ایران در دام بازی و تحریکات رسانه‌ای دشمن نمی‌افتد، افزود: «ایران خودش برای انتقام تصمیم می‌گیرد و محور مقاومت نیز در این راستا همان‌طور که در روز گذشته دیدیم، به‌صورت جداگانه و مستقل عمل خواهد کرد.»

 

گرفتار مبارزه بی‌حاصل شدید؟

«عباس عبدی» فعال سیاسی رسانه‌ای اصلاح‌طلب در نامه‌ای سرگشاده به «سیدمحمد خاتمی» در مورد تندروی‌های جبهه اصلاحات نوشته است: «اولین نقدی كه بنده به جریان رسمی اصلاح‌طلبی دارم، ادبیات سیاسی غالب نزد آنان است و این را بارها در مطالب خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم ذكر كرده‌ام. صدای كسانی به عنوان صدای اصلی اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود كه زبانی رادیكال و مبارزه‌جویانه دارند، زبانی كه بنا به تحلیل من تناسبی با مشی و راهبرد اصلاح‌طلبانه ندارد. در اینجا قصد تخطئه یا رد مشی مبارزه را ندارم، ولی ادبیات آن چه درست و چه نادرست باشد، متناسب با اصلاح‌طلبی نیست. این رویكرد بیش از اینكه در پی اصلاح باشد، دنبال شكست دادن طرف مقابل و جایگزین شدن آن است، در دوگانه خیر و شر گرفتار است و در نتیجه، قادر به ایجاد همدلی و فهم مشترک نیست.»

 

سانسور بی‌فایده است

دستگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اقدام به سانسور سنگین اخبار اصابت موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله در عمق سرزمین‌های اشغالی کرده است، ولی موفقیت مقاومت در فضای مجازی و رسانه‌های اسرائیلی این گزاره مورد تصدیق قرار گرفت که حزب‌الله یکی از مقرهای مهم و کلیدی موساد را در نزدیکی تل آویو هدف قرار داده است. در همین راستا «یدیعوت آحارونوت» به نقل از تحلیلگران این نشریه اذعان کرده بود، به نظر می‌رسد ضربات امروز حزب‌الله به زیرساخت‌های اسرائیل به شدت موفقیت‌آمیز بوده است. این ارزیابی که در واقع اعتراف ضمنی به موفقیت‌آمیز بودن حملات بود، با سخنان ساعاتی قبل دبیرکل حزب الله لبنان تکمیل شد. ایشان در این باره اظهار داشتند: «ما پایگاه «گلیلوت» در مجاورت بزرگراه شمال تل‌آویو در فاصله 110 کیلومتری مرز لبنان را انتخاب کردیم. هدف دوم نیز پایگاه هوایی بود که در فاصله 75 کیلومتری مرز لبنان و 40 کیلومتری تل‌آویو قرار داشت.»

 

قرارگاه در کنار دولت ایستاده است

«سردار سرلشکر غلامعلی رشید» در پیامی به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کسب بالاترین رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران را پشتوانه‌ای گران‌قیمت برای دولت چهاردهم در تحقق برنامه‌ها و تأمین مصالح و منافع ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در سطوح مختلف دانست و بر آمادگی این قرارگاه برای همکاری با دولت تأکید کرد. فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) تأکید کرد: «قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) که با فرمان مبارک فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) به عنوانِ سازمان مسئول و اداره‌کننده اصلی شرایط احتمالی بحران و جنگ در کشور انجام وظیفه می‌کند، در چارچوب تدابیر معظم‌له و مأموریت مصوب، هرگونه همکاری و هم‌اندیشی با جناب‌عالی و اعضای محترم هیئت وزیران، در جهت اهداف و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران را وظیفه خود می‌داند.»

 

اخبار کوتاه

یک منبع امنیتی بلندپایه مصری در سخنانی اعلام کرد، مصر تمام تلاش خود را برای حصول حدی از توافق میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به خرج می‌دهد و اقدامات خود را در هماهنگی با قطر و آمریکا انجام می‌دهد. این منبع امنیتی بلندپایه تصریح کرد: «مصر میانجی‌گری میان دو طرف درگیری در غزه را بر اساس امنیت ملی مصر و حفظ حقوق ملت دوست و برادر خود، یعنی فلسطین انجام می‌دهد.» وی تأکید کرد: «هرگونه حضور رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح یا محور فیلادلفیا را نمی‌پذیرد.»

«آیت‌الله سبحانی» با انتقاد از طرح مجدد تعطیلی شنبه‌ها در مجلس در نامهای به به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن را مغایر مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته‌اند، چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد؟»

رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید حاضر به مناظره با رقیب دموکرات خود در شبکه حامی دموکرات‌ها نیست. به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نسبت به برگزاری مناظره تلویزیونی با رقیب دموکراتش در شبکه «ای بی سی نیوز» ابراز تردید کرد. ترامپ گفته پس از تماشای مصاحبه جانبدارانه سناتور «تام کاتن» نماینده ایالت آرکانزاس در شبکه ای‌بی‌سی نیوز، درباره برگزاری مناظره با «کاملا هریس» در این شبکه دچار تردید شده است.

یک منبع وابسته به نیروی دریایی یمن اعلام کرد، یک کشتی جنگی اروپایی پیش از فرار تلاش کرده است مانع از حمله به کشتی یونانی «SOUNION» در دریای سرخ بشود. این منبع تأکید کرد: «این کشتی جنگی اروپایی شهپاد هجومی نخست را هدف قرار داد، بنابراین هدف حمله به سمت این کشتی جنگی تغییر کرد و با شهپاد دوم به آن حمله شد.» وی افزود: «هنگامی که خدمه کشتی جنگی متوجه شدند هدف حمله به سوی آنان تغییر کرده، تصمیم گرفتند فرار کنند و خدمه کشتی سونیون را همراه خود از منطقه دور کردند.»

روزنامه «شرق» در سرمقاله خود با عنوان «سخنان پزشکیان دردسرآفرین است؟» نوشت: «یکی از مشکلات جدی رؤسای جمهوری ایران این است که درک درستی از مفهوم «جایگاه سخن» ندارند. آنان گاه سخنانی در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، در دیدار با مردم و مقامات به کار می‌برند که موجب سوء قرائت در اذهان می‌شود. این ناشی از اعتمادبه‌نفس بیش از اندازه است که به سهل‌انگاری می‌انجامد.» این روزنامه اصلاح‌طلب اضافه میکند: «ناچار است پیش از هر مراسمی درباره آنچه می‌خواهد بر زبان بیاورد، بیندیشد و در صورت امکان آن را به متن بازگرداند.»