صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۵۹

نشریه اخبار و تحلیل ها یکشنبه 21 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از حرف‌ها در مورد سیاست خارجی این است که ما در ارتباطات خارجی اولویّت‌هایی داریم؛ یکی از اولویّت‌های ما همسایگان ما هستند. ما جزء کشورهای دارای همسایگان متعدّد هستیم؛ این از جمله امتیازات یک کشور است. تقریباً چهارده همسایه در اطراف ما هست؛ این یک امتیاز برای ماست. بایستی ما بر روی روابط با همسایگان کار کنیم، تلاش کنیم؛ این از اولویّت‌های ماست. (1403/5/7) www.basirat.ir

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز

مغلطه نکنیم!

فهرست نهایی وزرای دولت چهاردهم در حال جمع‌بندی و نهایی شدن است. قرار است این افراد امروز به مجلس معرفی شوند و مجلس شورای اسلامی نظر مثبت یا منفی خود را نسبت به تک تک افراد این فهرست ارائه کند. دکتر پزشکیان که راهبرد خود را استفاده از همه ظرفیت‌ها و جریان‌ها و جناح‌ها در پیشبرد اهداف دولت و نظام قرار داده است، طی این مدت بار‌ها از سوی برخی از همفکران خود مورد فشار قرار گرفته است. برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند، پزشکیان به هیچ وجه نباید از سایر گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی در فهرست پیشنهادی خود داشته باشد؛ چرا که پزشکیان نماد تغییر است و تغییر به معنای صرفا حضور و استفاده از یک جریان و جناح در دولت است. این اولین مغلطه آشکار این افراد است؛ زیرا اولاً تغییر با حضور و به‌کارگیری صرفاً یک جناح تحقق‌ناپذیر است و ثانیاً پزشکیان نه نماد تغییر، بلکه نماینده همه ملت ایران است و باید از طرف همه گروه‌ها و سلایق سیاسی و اجتماعی نمایندگی کند و این مهم ضرورت استفاده از سلایق سیاسی متنوع را گوشزد می‌کند. همچنان که رئیس جمهور پزشکیان در انتخاب هیئت دولت و معرفی آن به مجلس کاملاً آزاد و مختار است، نباید اجازه داد که برخی با هدف سهم‌خواهی از دولت به دنبال مغلطه‌گرایی رفته و برخی مطالبات واهی را اصالت بخشیده و دکتر پزشکیان را مورد خطاب و عتاب قرار دهند.

حقیقتاً چه اشکالی دارد اگر مسئولی در دولت قبل عملکرد رضایت‌بخش و مناسبی داشته است و هم اکنون نیز توانسته است نظر مساعد رئیس جمهور جدید را کسب کند، بار دیگر در کابینه جدید دولت استفاده شود؟!

اما مغلطه بعدی که در این اثنا عنوان شده است، مربوط می‌شود به پیشنهادی برای دور زدن قانون پس از معرفی برخی افراد دارای مسئله است.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی عنوان کرده است که «رئیس جمهور شخص دوم مملکت است و استعلام از نهادهای امنیتی برای تأیید صلاحیت وزرا نباید برایش الزام‌آور باشد. نظر نهادهای امنیتی، وحی منزل نیست.» در همین رابطه دو مغلطه موجود است؛ اول اینکه چرا اصلاً باید رئیس جمهور افراد مسئله‌دار را به مجلس معرفی کند که با پاسخ منفی مجلس و نهاد‌های ذی‌صلاح مواجه شود، دوم هم اینکه شخص دوم کشور بودن آیا دلیل بر نقض قانون مصوب مجلس می‌شود؟ با توجه به اینکه قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که در تاریخ 7 آبان 1401 در مجلس تصویب شده، به صراحت اعلام کرده است که نظر مراجع استعلام‌شونده برای انتصاب‌کنندگان لازم‌الاتباع است. (رامین نصیری)

 

▼ گزارش روز

سیاست‌های متناقض آمریکا در جنگ غزه

دستگاه سیاست خارجی آمریکا یکی از متناقض‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین پرونده‌های امنیتی تاریخ این کشور را در منطقه غرب آسیا پی‌ریزی می‌کند. از عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون آمریکایی‌ها با حضور مستقیم و غیر‌مستقیم در عملیات‌های نظامی و تروریستی مانند حمله به یمن و مواضع حشدالشعبی، ترور شهید اسماعیل هنیه و فواد شکر نشان دادند ضلع اصلی میدان نبرد هستند و نقشی فراتر از پشتیبانی وتدارکات‌رسانی به رژیم صهیونیستی دارند.

در حالی که روز جمعه 19مرداد سران کشورهای آمریکا، قطر و مصر پیشنهاد دادند از 25مرداد مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه حماس که با واسطه‌گری دوحه و قاهره به شکل غیر‌مستقیم انجام می‌شد، بار دیگر از سر گرفته شود، اما رژیم اشغالگر با چراغ سبز آمریکا بامداد شنبه با استفاده از بمب‌های حرارتی 7000 درجه‌ای ساخت آمریکا به کشتار جدید در مرکز شهر غزه دست زد وبا بمباران مدرسه تابعین 100 نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها نفر را مجروح کرد.

انتشار بیانیه سران سه کشور به سرکردگی آمریکا برای تحقق آتش‌بس در وضعیت کنونی گویای اهداف از پیش تعیین شده برای خنثی‌سازی و ایجاد اختلال در محاسبات ایران در پاسخ به خونخواهی شهید اسماعیل هنیه دارد: 1ـ آمریکا با آغاز مذاکرات آتش‌بس به دنبال تأخیر انداختن و منصرف کردن ایران از پاسخ قطعی به ترور فرماندهان ارشد محور مقاومت است و امید آن دارد با خرید زمان مدیریت صحنه نبرد را در دست گرفته و توان مقابله با حملات محور مقاومت را داشته باشد. 2ـ افزودن موضوع آتش‌بس به صحنه نبرد مد‌نظر مقامات غربی است و پذیرفتن آن از طرف رژیم صهیونیستی می‌تواند افکار عمومی را به سمت فشار برای قبول شرایط تحمیلی توافق به حماس و محور مقاومت ترغیب کرده و قبول نکردن آتش‌بس، انگشت اتهام برای جنگ‌طلبی و مقصر آغاز جنگ منطقه‌ای را به سمت محور مقاومت ببرد. 3ـ آمریکا درصدد است که اگر محور مقاومت در صورت  قبول آتش‌بس از حمله منصرف نشود تا حد امکان زمان حمله را به تأخیر انداخته و از شدت حملات بکاهد وبازدارندگی رژیم صهیونیستی را حفظ کرده و بتواند از زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی رژیم محافظت کند.4ـ با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، دستیابی به آتش‌بس به سرکردگی آمریکا می‌تواند دستاورد بزرگی برای حزب دموکرات داشته و انحصار مدیریت صحنه نبرد در غرب آسیا و کنترل محور مقاومت را از آن خود کند. با گذشت بیش از10ماه از عملیات طوفان‌الاقصی، تل‌آویو در تحقق اهداف اعلام شده دچار شکست‌های راهبردی شده  و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا به دنبال قدرت‌نمایی پوشالی با حربه ترور و جنایات جنگی علیه زنان و کودکان با هدف کسب قدرت میدانی در منطقه است. در این کارزار، واشنگتن با سیاست‌های متناقض در مقام شعار و اظهارات دیپلماتیک حامی حقوق مردم فلسطین شده است، اما درعمل با حضور میدانی و ارسال تسلیحات پیشرفته به ارتش رژیم صهیونیستی سهم پر رنگی در روند نسل‌کشی غزه دارد.(وحید هاشم‌پور)

خبر ویژه 

از هیجان المپیک تا هراس ‌هایپرسونیک

در حالی که ملت بزرگ ایران، این روزها پیگیر رقابت‌های کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در المپیک پاریس هستند و از طلا و نقره و برنز بودن مدال‌های ورزشکاران عزیزشان حرف می‌زنند، سایه دلهره و وحشتی پایان‌ناپذیر در مناطق صهیونیست‌نشین سرزمین‌های اشغالی حاکم است.

صهیونیست‌های جنایتکار از حیفا و تل‌آویو گرفته تا هرتزلیا، نهاریا، بئر سبع، طبریا و... منتظر هستند که ایران و متحدانش، انتقام ترورها در تهران و بیروت و حدیده و دمشق و غزه را روز می‌گیرند یا شب؟ با پهپادها می‌زنند یا با موشک‌های خیبرشکن و ‌هایپرسونیک فتاح و یا با روشی کاملاً متفاوت و غافلگیرانه‌تر؟ مراکز امنیتی و پایگاه‌های نظامی را در هم می‌کوبند یا مجتمع‌های صنعتی و بنادر صهیونیستی را؟ از جبهه شمالی می‌زنند، یا جنوب و شرق و غرب (مدیترانه)؟ فقط در داخل سرزمین‌های اشغالی یا ضمناً خارج از آن؟ آنها بیش از یک هفته است که خواب و خوراک راحت ندارند.

اخبار

مجامع بین‌المللی شریک جرم جنایت رژیم صهیونیستی

صهیونیست‌ها روز قبل، پس از اینکه دست‌کم 100 آواره فلسطینیِ پناه گرفته در مدرسه «تابعین» غزه را با یک بمب پیشرفته به شهادت رساندند، طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «مأموریت با دقت انجام شد.» موضوعی که باعث شد خشم مسلمانان جهان برانگیخته شود. در همین زمینه، «محمدرضا عارف» معاون ‌اول رئیس‌جمهور طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فاجعه بزرگ انسانی که در غزه شکل گرفته، جلوه‌ای دیگر از تضییع تاریخی حقوق ملت مظلوم فلسطین و اعمال صریح زور علیه صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغال شده به دست رژیم غاصب صهیونیستی است. در این بین مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر زبان در کام گرفته‌اند و شریک جرم این جنایت هستند. شرم بر شما.»

حماس سخنان وزیر خارجه انگلیس را محکوم کرد

 جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای سخنان «دیوید لامی» وزیر خارجه انگلیس را که تحت تأثیر فضاسازی صهیونیست‌ها درباره جنایت مدرسه تابعین مطرح شده است، محکوم کرد. در بیانیه جنبش حماس آمده است، درخواست وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه حماس «از قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطر دست بردارد»، بر پایه روایت جعلی بی‌شرمانه و دروغ اشغالگران صورت گرفته است. روایت ارتش اشغالگران درباره جنایت مدرسه التابعین در محله الدرج در نوار غزه مبنی بر اینکه عناصری از نظامیان حماس و جنبش جهاد اسلامی در این مدرسه حضور داشتند، گمراه‌کننده و دروغ است. اشغالگران در واکنش به موج گسترده انتقادات جامعه جهانی درصدد توجیه جنایت شنیع خود علیه غیرنظامیان در غزه هستند. تأکید می‌کنیم که در میان شهدای جنایت مدرسه التابعین یک فرد مسلح نیز وجود نداشته و همه افرادی که برای اقامه نماز صبح در این مدرسه به فیض شهادت نائل شدند، غیرنظامی هستند.

تعیین معاونان رئیس‌جمهور

روز گذشته رئیس‌جمهور با صدور احکامی تکلیف چهار معاونت را مشخص کرد. در این احکام «محمد اسلامی» در سازمان انرژی اتمی ابقا و «سعید اوحدی» که سابقه ریاست سازمان حج و زیارت را دارد، به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد. «زهرا بهروزآذر» نیز به عنوان یک چهره جوان و اصلاح‌طلب و مدیرکل سابق زنان شهرداری تهران در دوره پیروز حناچی، حکم معاونت زنان و خانواده را گرفت. «حسین افشین» استاد دانشگاه شریف که در سابقه او ریاست پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف، معاونت زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود، به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور منصوب شد.

فهرست غیررسمی وزرا

قرار است امروز فهرست نهایی کابینه از سوی هیئت دولت به مجلس معرفی شوند. «شهرام دبیری» معاون پارلمانی دولت گفته بود که یکشنبه این هفته اعضای نهایی کابینه به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد معرفی ارجاع داده خواهند شد. البته شنیده‌ها حاکی از این است که ممکن است تا سه‌شنبه (پایان مهلت قانونی ۱۴ روزه مصرح در قانون) نیز این مهم به تعویق بیفتد. در فهرست غیررسمی منتشرشده از کابینه نام دو زن، یک چهره اهل سنت و چندین نفر از مدیران اصلاح‌طلب و میانه‌رو دیده می‌شود. بر اساس شنیده‌ها و فهرست غیر رسمی ارائه شده افراد معرفی شده به کابینه به این شرح است: علی‌اکبر صالحی (وزارت علوم)، سیدعباس عراقچی (وزارت امورخارجه)، عبدالناصر همتی (وزارت اقتصاد)، محمدرضا ظفرقندی (وزارت بهداشت)، سیدعباس صالحی (وزارت ارشاد)، فاطمه مهاجرانی (وزارت آموزش و پرورش)، سیدعماد حسینی (وزارت نفت)، احمد میدری (وزارت کار)، غلامرضا نوری‌قزلجه (وزارت جهادکشاورزی)، فرزانه صادق مالواجرد (وزارت راه و شهرسازی)، سیدرضا صالحی‌امیری (وزارت میراث فرهنگی)، محمد اتابک (وزارت صمت)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری (وزارت دفاع)، احمد دنیامالی (وزارت ورزش و جوانان)، امین‌حسین رحیمی (وزارت دادگستری).

 

▼ اخبار کوتاه

  صبح امروز انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم برگزار شد. «حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی» به عنوان رئیس، سیدعلی یزدی‌خواه به عنوان نایب رئیس اول، امیرحسین بانکی‌پور به عنوان نایب رئیس دوم، علی شیرین‌زاد به عنوان دبیر اول، اسماعیل سیاوشی به عنوان دبیر دوم و احمد راستینه به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

 

 ایران ادعاها درباره نقش داشتن در هک کارزار انتخاباتی ترامپ را رد کرد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل ادعاها درباره نقش تهران در هک کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را رد و تأکید کرد: «دولت ایران هیچ هدف و انگیزه ای برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد.»

خبرگزاری «رویترز» بامداد یکشنبه گزارش داد، «کامالا هریس»  نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنانی با اذعان به نقش رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنایت اخیر در مرکز غزه مدعی شد: «اسرائیل به مسئولیت خود در جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان در غزه پایبند باشد.»

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی «خلیل الحیه» معاون دفتر سیاسی جنبش حماس درباره اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و حمله جنایتکارانه دیروز به آوارگان فلسطینی در مدرسه تابعین در غزه گفت: «ایران به جد در تلاش برای محکومیت جنایت تازه صهیونیست‌ها در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

«قاسم العبودی» کارشناس عراقی گفت: «پس از شهادت اسماعیل هنیه میدان های مقاومت از صنعا تا تهران، بغداد، دمشق، نوار غزه و جنوب لبنان متحدتر شدند و صفوف خود را برای مقابله با دشمن صهیونیستی، منسجم تر و پرشکوه‌تر خواهند کرد.»

محمدباقر قالیباف گفت: «اسرائیل منتظر مجازات سخت ایران باشد. صهیونیست‌ها لکه ننگ بشریت هستند و هیچ زبانی را جز زبان زور نمی‌فهمند. ما خونخواهی شهادت شهید اسماعیل هنیه در خاک کشورمان را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم. رژیم صهیونیستی باید منتظر مجازات سخت توسط ملت ایران باشد.»

«نوعام امیر» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۴ عبری در واکنش به نفوذ انبوهی از پهپادهای انتحاری حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی (شنبه شب) اذعان کرد، نیروی هوایی ارتش عاجز از شناسایی پهپادهای مهاجم حزب‌الله است.

پس از هدف قرار گرفتن بالن جاسوسی آمریکا در سوریه به دست مقاومت، حالا رسانه‌های محلی اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها بالن جدیدی را از پایگاه میدان نفتی العمر به پرواز در آورده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات