صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۷۵۰
چرا پاول دوروف در فرانسه دستگیر شد؟
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی

اول هفته گذشته خبر دستگیری مالک تلگرام، به یکی از داغ‌ترین اخبار فضای مجازی تبدیل شده بود. تلویزیون فرانسه از بازداشت «پاول دوروف» بنیانگذار و مدیرعامل «تلگرام» در فرودگاه «لوبورژه» در حومه پاریس خبر داد. پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام از جمهوری آذربایجان به فرانسه سفر کرده بود که در فرودگاه لوبورژه هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی‌اش بازداشت شد.

گفته می‌شود حکم بازداشت دوروف به دلیل همکاری نکردن با نیرو‌های امنیتی فرانسه صادر شده است که وی را در قاچاق مواد مخدر و جرایم سنگین دیگر شریک می‌کند. رسانه‌های فرانسه اذعان کرده‌اند انتشار پیام‌های رمزگذاری در «تلگرام» علل اصلی شکایت مقامات اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

اما آیا واقعاً فرانسه و مدعیان آزادی غربی، نگران جرایمی، نظیر قاچاق مواد مخدر در بستر تلگرام شده‌اند؟ آیا واقعاً فرانسوی‌ها از ترس جرایمی، مانند کودک‌آزاری و محتوای مجرمانه در تلگرام، صاحب آن را دستگیر کرده‌اند؟
یکی از کاربران پلتفرم ایکس به نام DaiWW (@BeijingDai) مدعی شده است، دستگیری دوروف به دلیل پیروی نکردن او از خواسته‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره دسترسی به اطلاعات کاربران بوده است.

او در این باره نوشته است: «دوروف در فرانسه به اتهام استفاده از پلتفرم برای پشتیبانی از فعالیت‌های تروریستی و کودک‌آزاری و پس از سرباز زدن از ارائه اطلاعات کاربران به آمریکا و رژیم صهیونیستی دستگیر شد و اکنون ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.»

از سوی دیگر، «جکسون هینکل» فعال آمریکایی فضای مجازی نیز در ایکس نوشت: «هکر‌های ضد اسرائیلی که چند گیگابایت اطلاعات حساس این رژیم را سرقت کرده بودند، آنها را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کردند. تلگرام از درخواست اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده بود. اکنون پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام در فرانسه دستگیر شده و ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.»

همچنین هینکل در توئیتی دیگر نوشته بود: «چند روز قبل از دستگیری پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام در فرانسه، او به طور مستقیم مشغول مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود تا پس از سال‌ها تبعید خودخواسته به کشورش بازگردد. دستگیری پاول حمله به روسیه است.»

پیش از این نیز نشریه «ژورالسیم پست» از وجود کانال‌های تلگرامی خبر داده بود که محتوای حمایت از فلسطین را منتشر می‌کردند. گمانه‌زنی‌ها درباره آنکه دلیل دستگیری دوروف امتناع وی از سانسور محتوای حمایت از فلسطین است، میان حامیان آزادی بیان و آزادی آنلاین موجی از خشم ایجاد کرده است.

البته این‎ها شاید همه ماجرا نباشد! ماجرای دستگیری مالک تلگرام هنوز زوایای پنهان بسیاری دارد، حتی برخی این حرکت را تلاش سرویس‌های مخفی آمریکا برای سفید کردن بیشتر تلگرام نزد کاربران می‌دانند. آنها معتقدند، تلگرام مدت‌هاست به سرویس‌های جاسوسی غربی به داده‌های کاربران دسترسی داده است و چنین اقداماتی، فقط برای جلب نظر افراد در استفاده از این پلتفرم به مثابه یک ابزار ضدجاسوسی است.

اما باید گفت، آنچه مسلم است، اثبات دروغ بودن ادعا‌های غربی‌ها در آزادی رسانه است! اثبات اینکه اربابان صهیونیست خط قرمز بردگان اروپایی و آمریکایی خود هستند و تلگرام به دلیل نقض قوانین حکومتی کشور‌های بسیاری، بار‌ها با تهدید فیلترینگ مواجه بوده و حتی در برخی کشور‌ها هم فیلتر شده است، اما به محض اینکه پای صهیونیست‌ها به میان آمد، نوچه‌های آنها مالک تلگرام را دستگیر کردند!

آقای دوروف اگر خود این بازی را به قصد خاصی نچیده باشد، بالاخره فهمیده است آزادی که برای به دست آوردن آن سال‌ها پیش تابعیت فرانسوی گرفته بوده است، خیالی بیش نیست و اگر به دلیل آزادی نداشتن از روسیه رفتی، حال در زندان فرانسوی‌ها در جست‌وجوی آن هستی!