صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۳۱۵
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است، صفحه‌ی مصاحبِ بد جلوی چشمش است، همه چیز در آن هست. این مخاطب را بشناسید. اگر چنانچه ما موادّ تبلیغی‌مان و شیوه‌ی تبلیغمان متناسب با این وضعیّت مخاطب نباشد، ناموفّق خواهیم بود. 21/4/1402 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

 یک پرتاب و مخالفانش

در آستانه فرا رسیدن چهل‌وچهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس شنیدن اخبار مسرت‌بخش و امیدآفرین در میان ده‌ها «خبر حال بد کن» بسیار دلچسب و روح‌افزاست. یکی از این «اخبار خوب» پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» بود که دو روز پیش انجام شد. این ماهواره ۶۰ کیلوگرمی ساخت سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، به وسیله ماهواره‌بر قائم۱۰۰ پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و نخستین سیگنال‌های خود به منظور آمادگی برای انجام مأموریت «تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز» را هم ارسال کرد. ورای مختصات افتخارآمیز فناورانه و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که این ماهواره دارد و لازم است ابعاد و آثار آن برای جامعه، به ویژه نسل نوجوان و جوان کشور تبیین شود، بازتاب‌ اخبار پرتاب و فعال‌شدن موفقیت‌آمیز سیگنال‌های آن، که به صورت بسیار گسترده در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته شد، ارزش جداگانه‌ای برای بررسی تحلیلی دارد. برای خبرگزاری‌هایی، همانند رویترز و آسوشیتدپرس  پرتاب «دومین ماهواره در سال جاری به مدار زمین» آن هم به وسیله «موشک ساخته شده از سوی سپاه پاسداران» مهم بود. شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان هم ضمن اینکه نتوانست از این موضوع برجسته و مهم غافل شود، اما با شیطنت آنچه را که هشدار آمریکا و متحدانش نسبت به امکان استفاده از فناوری این ماهواره برای پرتاب موشک‌‌های بالستیک و حامل کلاهک هسته‌ای می‌نامید، بازتاب داد. بررسی سایر بازتاب‌های رسانه‌ای اگرچه واجد نکات تحلیلی و تبیینی روشنگرانه‌ای است، در این مختصر مجال پردازش و بررسی کامل همه آنها نیست، اما هدف از اشاره به این نمونه‌ها، این است که به نسل جوان عزیزمان که امروز بیشترین آماج و هدف جنگ شناختی دشمنان هستند، یادآوری شود که این همه جیغ زرد و بنفش از دست جمهوری اسلامی اولاً واقعی است و همه آنها با زبان بی‌زبانی یا بهتر بگوییم با زبان دشمنی می‌خواهند به این حقیقت اعتراف کنند که «جمهوری اسلامی در مدار توسعه و پیشرفت همه‌جانبه و البته با اتکا به خود قرار گرفته است» و ثانیاً به دنبال مانع‌تراشی برای ادامه این مسیرند. البته این تلاش‌های بی‌فرجام و این دشمنی‌های بی‌ثمر 45 سال است که لاینقطع تداوم داشته و دارد؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی بر سر پیمانی که با مردم خود بسته است، به پیمودن مسیر خدمت بی‌منّت به مردم عزیز ایران و تأمین عزت و اقتدار آنها با حکمت و مصلحت ادامه خواهد داد و در این راه پرفراز و فرود «از سرزنش خار مغیلان هم غمی به خود» راه نخواهد داد. ان‌شاءالله (فتح‌الله پریشان)

  گزارش روز

  تغییر موازنه

 یمن یک هدف نظامی در منطقه «یافا»(تل‌آویو) را در فلسطین اشغالی با موشک مافوق صوت هدف قرار داد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن ناکام ماندند. این عملیات را یگان موشکیِ یمن با یک موشک جدید انجام داد که با طی‌کردن مسافت ۲۰۴۰ کیلومتر در ۱۱ دقیقه از تمام سامانه‌های پدافندیِ صهیونیست‌ها عبور کرد. سامانه های تاد عربستان، سامانه‌های پدافندی پاتریوت مصر و اردن، سه ناوشکن آمریکایی، سامانه‌های ضد بالستیک آرو ۲ و ۳ به همراه انواع سامانه‌های پیشرفته پدافندی و ضدموشکی رژیم صهیونیستی در رهگیری و انهدام تک موشک بالستیک مجاهدان یمنی ناتوان بودند. این موشک در حالی از رینگ‌های پدافندی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان او با موفقیت عبور کرد که رژیم در شرایط جنگی و آماده‌باش کامل قرار داشت. یمن کشوری بود که قبل از تهاجم ده سال‌ اخیر ائتلاف بین‌المللی علیه خود نیز به مثابه کشوری ضعیف و عقب‌افتاده در منطقه غرب آسیا شناخته می‌شد، اما مجاهدان یمنی پس از شکست ائتلاف غربی ـ عربی، امروز پیشرفت و توان نظامی خود را در مقابل بالاترین فناوری غربی به رخ جهانیان کشیدند. این پیشرفت در سایه ایمان،‌ وحدت، مقاومت و تلاش جهادی مردم و رزمندگان یمنی در کنار جبهه مقاومت حاصل شده است. امروز دشمنان دریافته‌اند زمانی که در مقابل موشک یمنی عاجز هستند، پس در مقابل سبد موشکی متنوع و قدرتمند ایران چه سرنوشتی شومی خواهند داشت. تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت مهم‌ترین دستاورد این حمله موشکی بود و در روزهای آینده باید منتظر تشدید حملات موشکی یمنی‌ها باشیم. «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در پیامی حمله موشکی نیروهای مسلح یمن به هدفی نظامی در نزدیکی تل آویو را تبریک گفت و اظهار داشت: «حمایت ملت عزیز یمن از برادران خود در فلسطین و آمادگی آنها برای جانفشانی در این راه را ارج می‌نهیم.» ابوعبیده تأکید کرد: «نوع سلاح به کار گرفته شده در این عملیات و ماهیت هدف مورد حمله قرار گرفته شده و جزئیات دیگری که برادران‌مان در یمن، ما را در جریان آن قرار دادند، بیان‌کننده تحولی بزرگ است که تأثیرات مهمی در روند و آینده نبرد طوفان‌الاقصی بر جای خواهد گذاشت.» وی بیان کرد: «رژیم صهیونیستی همچنان در باتلاق غزه غرق است و امروز این رژیم که به همراه متحدانش در رهگیری و ساقط کردن یک موشک ناکام ماند، عاجزتر از آن است که جنگ را در جبهه‌های دیگری گسترش دهد؛ به نحوی که هزاران موشک و اقدامات غافلگیر کننده را دریافت خواهد کرد. چنین اقدام احمقانه‌ای (گسترش جنگ) نشان خواهد داد که نتانیاهو رژیم پوسیده خود را به سمت فاجعه‌ای حتمی پیش می‌برد.» در مجموع، این حمله آمادگی، اعتماد به نفس، هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق در محور مقاومت و توانایی بالای رزمندگان اسلام را در هدف قراردادن مراکز مهم و حیاتی، مانند اماکن اتمی، نظامی، اقتصادی و زیرساخت‌ها در فلسطین اشغالی به خوبی نشان داد. (مصطفی علیجان زاده)

خبر ویژه  

  رژیم صهیونیستی به تنهایی نمی‌تواند کاری کند!

یک عامل سابق موساد با اشاره به اینکه نتانیاهو کسی بود که در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ را به خروج از توافق هسته‌ای تشویق کرد، می‌گوید: «درست است که توافق هسته‌ای به هیچ عنوان ایدهآل نبود، اما نتانیاهو می‌توانست با ارائه یک جایگزین و درخواست اینکه اسرائیل به صورت نظامی و دیپلماتیک مابه‌ازایی دریافت کند، بر مذاکرات تأثیر بگذارد، اما نتانیاهو در عوض با توافق مخالفت کرد و گفت توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.» «یوسی ملمان» می‌افزاید، سایت‌های هسته‌ای ایران پراکنده‌اند و برخی از آنها در زیر زمین به خوبی تحت حفاظت قرار دارند «اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی عمل کند... تنها یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که فشار‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی اعمال نماید، می‌تواند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.» وی مدعی می‌شود: «ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دارد و هیچ کس مانع این کشور نخواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان نتانیاهو را «پدر بمب (هسته‌ای) ایران» لقب داد.»

اخبار

منافع و عزت خود را برای رفع تحریم‌ها زیرپا نمی‌گذاریم!

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم بیان کرد: «اول باید پایه مناسبی برای مذاکرات ایجاد شود. برجام درست است که برخی از قسمت‌هایش برای ما دیگر انتفاع سابق را ندارد و برخی از قسمت‌هایش تاریخش گذشته، ولی به اعتقاد من چارچوبی است که می‌تواند به توافق رهنمون کند. این گونه نیست نیازمند رفع تحریم‌ها باشیم که منافع کلان و عزت خود را زیر پا بگذاریم. آماده‌ایم وارد گفت‌وگوهای عزتمندانه با اروپا شویم و از ابزارهای شرافتمندانه استفاده کنیم. نگاه ما به گذشته است؛ از گذشته درس می‌گیریم، ولی در گذشته متوقف نمی‌شویم. مذاکرات هسته‌ای از ابتدا در معاونت بین‌الملل بوده و الآن هم مثل گذشته معاونت بین‌الملل و سیاسی ما هر دو درگیر مذاکرات خواهند بود. مذاکرات در قالب 1+4 یا 1+5 یا با آژانس از طریق این دو صورت می‌گیرد. تیم همدلی هستند و بحث‌های حاشیه‌ای نخواهیم داشت و با همدلی و همفکری کار را جلو خواهیم برد.

تل‌آویو را تخلیه کنید

نیروهای مسلح یمن از شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن تل‌آویو درخواست کردند تا به دلیل نبود امنیت و در خطر بودن جان‌شان برابر حملات مقاومت، این شهر را در سریع‌ترین زمان ممکن تخلیه کنند و راهی مناطق امن در صحرای نقب، واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی شوند. همچنین وزیر اطلاع‌رسانی دولت تغییر و سازندگی یمن با بیان اینکه رژیم صهیونیستی باید بداند که یمن در کمک به فلسطین جدی است، تصریح کرد: «پاسخ به تجاوزات اسرائیل جدی خواهد بود. ما وعده می‌دهیم که حملات بیشتری در راه است. امروز ما رساترین صدا در برابر امپریالیسم هستیم.» «هاشم شرف‌الدین» افزود: «سلاح مهم دیگری وجود دارد که در زمان مناسب از آن استفاده خواهد شد.»

بازسازی نوار غزه بیش از 80 میلیارد دلار هزینه دارد

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی که با فرا رسیدن فصل سرما دو میلیون آواره فلسطینی در مناطق مختلف نوار غزه  با آن مواجه می‌شوند، هشدار داده است. این اداره گفته است، 74 درصد چادرهای آوارگان غیرقابل استفاده شده است و 100 هزار چادر از 135 هزار چادر به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارند. به گفته دفتر اطلاع رسانی دولتی غزه با بسته شدن گذرگاه‌ها به دست رژیم صهیونیستی از ورود 250 هزار چادر به نوار غزه ممانعت به عمل آمده است. گفتنی است، مطالعه مؤسسه پژوهشی «رند» که دفتر آن در کالیفرنیاست، نشان داده است بازسازی نوار غزه بیش از 80 میلیارد دلار هزینه دارد و تنها آواربرداری بیش از 700 میلیون دلار هزینه دارد. بر اساس گزارش این مؤسسه، جنگ غزه 42 میلیون تن آوار بر جای گذاشته که برای پُر کردن بیش از 1.3 میلیون کامیون کافی است. هزینه برچیدن آوارها نیز بیش از 700 میلیون دلار است و چندین سال طول می‌کشد.

سوء قصد در زمین گلف

به دنبال انتشار خبر تیراندازی در محل نزدیک اقامت «دونالد ترامپ» نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا و گزارش‌های اولیه مبنی بر تیراندازی دو نفر به همدیگر، رسانه‌ها یکشنبه شب به وقت تهران گزارش دادند که هدف شخص ترامپ بود. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش کرد، این تیراندازی با تفنگ «ای کی-47»، یک کوله پشتی  و یک دوربین پیشرفته «گو پرو» ویژه تصویربرداری از زمین‌های ورزشی به سمت ترامپ بود. مقامات معتقدند، فرد تیرانداز قصد داشت ترامپ را هدف قرار دهد. کارزار انتخاباتی ترامپ خبر داد که او در حال حاضر در شهر «پالم بیچ» در ایالت فلوریدا حضور داشته و سالم است. رسانه‌های آمریکایی پیشتر خبر دادند که ترامپ در حال بازی گلف در باشگاه شخصی خود در پالم بیچ بود که دو نفر در خارج باشگاه به‌سوی یکدیگر تیراندازی کردند. رسانه‌ها خبر دادند که سازمان‌های امنیتی فوراً در محل حادثه حضور یافتند.

محکومان امنیتی فاشیست هستند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نامه انتقادی «فائزه هاشمی» در خصوص دیکتاتوری محکومان امنیتی را اقدامی علیه کسانی دانست که فعالیت سیاسی در جهت آمریکایی‌ها را قداست بخشیده و از سوی دیگر ذیل این اقدام، مدیریت فاشیستی را دنبال می کنند. «حمیدرضا جلائی‌پور» با بیان اینکه نامه فائزه هاشمی ارزش مطالعه دارد و وی تجربه مهمی را قلمی کرده است، تأکید می‌کند، «انتقاد او از خود و هم‌سلولی‌ها درخور توجه است و ذکر آن در حوزه عمومی شجاعت می‌خواهد.» به باور جلائی‌پور، این آکسیون انتقادی از این لحاظ ارزشمند است که در برابر مدیریت فاشیستی «زیر عنوان قداست مبارزه» است. به نظر می‌رسد، این آکسیون در میان زندانیان زن سیاسی سابقه نداشته باشد.

اخبار کوتاه

«سردار غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه قرارگرفتن ماهواره چمران ۱ با موشک قائم ۱۰۰ سپاه بر مدار زمین نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: «این فناوری در دنیا تنها در اختیار چهار کشور است که این اتفاق منجر به تحیر استکبار شده و دشمنان باید بدانند که این تازه اول راه است.» وی با بیان اینکه جبهه مقاومت با اقتدار در حال به انزوا کشیدن رژیم صهیونیستی است، گفت: «ارتش یمن امروز پایتخت و مرکز فساد رژیم صهیونیستی و موساد را با موشک مافوق صوت هدف قرار داد که این اقدام نشان‌دهنده انزوا و نابودی رژیم صهیونیستی است.»

رئیس مجلس گفت: «تأکید می‌کنم که نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب‌های قانونی وظیفه خود تعریف می‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد.» «محمدباقر قالیباف»  افزود: «حمایت رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ارزنده دانستن اقدام مجلس حاکی از صحیح بودن تصمیم مجلس بود. در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس ضروری است انتصابات رده‌های میانی هیئت دولت نیز در چارچوب اصولی که رئیس‌جمهور محترم تحت عنوان وفاق کرده‌اند، صورت گیرد.»

وزیر علوم از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی شکایات دانشجویان و استادان تعلیقی یا اخراجی در وزارت علوم خبر داد و گفت: «من بازگشت یا عدم بازگشت آنها به دانشگاه را تأیید نمی کنم؛ بلکه باید پرونده مورد بازنگری قرار بگیرد و موضوع بر اساس اصل وفاق، موازین قانونی و رأفت اسلامی مورد تصمیم گیری قرار بگیرد.»

«رحمت‌الله نوروزی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مصوبه تعطیلی آخر هفته‌ها و کاهش ساعات اداری گفت: «در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی طرح تعطیلی آخر هفته‌ها و کاهش ساعات اداری مطرح شد.» وی ادامه داد: «قرار شد در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون اجتماعی این طرح به رأی‌گیری گذاشته شود و نتیجه آن در ادامه اعلام خواهد شد.»

«غلامعلی شهرکی» نماینده مردم زابل در مجلس اظهار کرد: «در حال حاضر افغانستان در حال ساخت بخش آباد با حوضچه آبی با ظرفیت یک میلیون مترمکعب است که در صورت ساخت، آورده حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون به صفر خواهد رسید؛ برای سیستان هیچ برنامه‌ای پیش از حقابه قابل قبول نیست، چراکه این منطقه بدون حقابه قابل زیست نخواهد بود.»

مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای از حمله جدید خود به سرزمین‌های اشغالی خبر داد. مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد که رزمندگان عراقی هدفی را در «حیفا» واقع در سرزمین‌های اشغالی مورد حمله قرار داده‌اند. بر اساس این بیانیه، این حمله مقاومت اسلامی عراق به وسیله پهپاد انجام شده است.