تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۰۲
کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا چرایی اقدامات تروریستی در لبنان توسط رژیم صهیونیستی تشریح کرد.
عصر سه‌شنبه هفته گذشته بود که تعدادی از پیجرها در لبنان منفجر شد. ساعتی بعد مشخص شد که این اقدام تروریستی توسط رژیم صهیونیستی اقدام به هک و انفجار هم‌زمان دستگاه‌های ارتباطی در لبنان کرد که این اقدام تروریستی به کشته چندین نفر و زخمی شدن هزاران نفر شده است. البته این اقدام یک روز بعد یعنی روز چهارشنبه نیز تکرار شد. منابع لبنانی اذعان کردند که انفجارهای روز چهارشنبه شدیدتر بوده است. رویترز در این باره نوشته که دستگاه‌های منفجر شده در روز چهارشنبه پیجر نیستند و بعضی تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، رادیو و حتی رایانه‌ها هم منفجر شده‌اند.این اقدام تروریستی تلفات و زخمی‌هایی داشته است که در میان آن‌ها کودکان نیز حضور داشته‌اند.در این باره با آقای سید هادی سید افقهی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا ابعاد این اقدامات تشریح شود.متن این گفت‌وگو را در ادامه مطالعه کنید.

بار سنگین شهرک‌نشینان و آوارگان صهیونیست بر دوش نتانیاهو

سید هادی سید افقهی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: همانگونه که نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ او، هدف این عملیات را بازگرداندن شهرک‌نشینان به مناطق شمالی فلسطین عنوان کرده‌اند و عقب راندن نیروهای حزب‌الله به شمال رودخانه لیطانی با طول ۹ کیلومتر در نقطه صفر مرزی لبنان با فلسطین اشغالی قرار دارد.وی افزود: اکنون شهرک‌نشینان و آوارگان صهیونیست بار سنگینی را بر دوش نتانیاهو و حکومتش ایجاد می‌کنند. این بار به لحاظ امنیتی، اقتصادی، روانی و رکود منطقه شمال دارد ضربات جدی اقتصادی و امنیتی وارد می‌کند.کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مطلب دیگر این که مشخص نیست اقدامات فعلی چه استفاده از خلأ امنیتی در تشکیلات حزب‌الله لبنان یا در امکانات سایبری که خود رژیم صهیونیستی با کمک دولت‌های غربی مخصوصاً آمریکا از آن برخوردار است فعلاً در حال ایجاد مقدمات یک جنگ گسترده نه به‌صورت فراگیر بلکه به معنای توسعه جنگ و توسعه افقی و عمودی درگیری را تجربه می‌کنند.وی افزود: این کار برای آن صورت می‌گیرند تا مشاهده کنند که اولاً، پاسخ حزب‌الله چگونه خواهد بود و عکس‌العمل مردم حامی حزب‌الله اعم از شیعیان، دروزی‌ها، سنی‌ها و مسیحی‌ها چگونه خواهد بود و متناسب با عکس‌العمل مردم و حزب‌الله نسبت به عملیات سایبرفیزیک و عملیات ترور و حمله به مناطق مسکونی و به‌شهادت‌رساندن فرماندهان عالی نیروهای نخبه تیپ الرضوان، باید شاهد باشیم که پس از سخنرانی سید حسن نصرالله چگونه منطقه درگیر و روند تصعیدی به خود خواهد گرفت.

ایران ضرب شست خود را نشان خواهد داد

سیدافقهی گفت: مسئله عکس‌العمل محور مقاومت مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران و اظهارات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مهمانان اجلاس وحدت اسلامی و اشاره معنی‌دار حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر رهبر انقلاب و اشاره تکمیلی سردار سلامی درباره اینکه به‌زودی انتقام گرفته خواهد شد. وی افزود: این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که گویی ایران خود را آماده می‌کند که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامات خود را ادامه دهد قطعاً ایران ضرب شست خود را نشان خواهد داد منتها این ضرب شست قطعاً مانند عملیات «وعده صادق ۱» نخواهد بود. کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: به این علت که هم ضربه شهید هنیه و هم جسارت به تمامیت ارضی ما ارزشش به‌مراتب بالاتر است از مسئله کنسولگری ما در سوریه علی‌رغم تقدیم شهدای بزرگواری مانند شهید زاهدی و سایر مستشاران نظامی ما در دمشق ولی این دفعه جسارت‌ها و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی مضاعف شده است.

رژیم صهیونیستی با اجرای عملیات به دنبال عصبانی‌کردن حزب‌الله لبنان است

سیدافقهی اظهار کرد: تحلیل دیگر این است که عملیات انجام‌گرفته رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله علاوه بر تضعیف قدرت‌های امنیتی و نظامی حزب‌الله می‌خواهد حزب‌الله را عصبانی کند و یک حمله وسیع و شاید حمله قریب آسیب رساننده برای تأسیسات امنیتی و شاید اقتصادی مانند مخازن گاز آمونیاک یا انبارهای بندر حیفا توسط حزب‌الله مورد هدف قرار بگیرند. آن‌گاه رژیم صهیونیستی حمله گسترده خود را مانند سال ۲۰۰۶ میلادی معروف به جنگ ۳۳ روزه توجیه کند که این حزب‌الله بود که درحالی‌که رژیم صهیونیستی عملیات تاکتیکی انجام داده ولی حزب‌الله بود که درگیری را عمودی یا عمق‌دار کرد.وی افزود: تاکنون حداکثر عمق ضربات عمودی آن‌ها تا ۱۰ کیلومتر است که بیشتر افقی ارزیابی می‌شود. یعنی نوار مرزی توسط حزب‌الله لبنان هدف قرار می‌گیرد ولی وقتی حزب‌الله پس از شهادت فؤاد شکر طی یک ضربه عمودی تا ۱۱۰ کیلومتری عمق تل‌آویو رفت. ممکن است حزب‌الله لبنان این حرکت را تکرار کند ولی این بار نه به‌صورت یک ضربه بلکه به‌صورت متوالی و مداوم انجام دهد و ضربات را به اهداف خود را وارد کند.

نحوه ترور شهید ابراهیم عقیل در لبنان

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اکنون حزب‌الله در حال ارزیابی است، تصریح کرد: صهیونیست‌ها ضربه اخیر را این چنین توجیه کردند که آقای ابراهیم عقیل و دوستانش در تیپ رضوان در حال طراحی عملیاتی در منطقه الجلیل در شمال فلسطین بودند که عملیاتی را مانند عملیات غافلگیرکننده طوفان الاقصی تکرار کنند.وی ادامه داد: لذا؛ یوآو گالانت حدود ساعت ۷ صبح در منطقه شمال حضور داشته و به‌محض اینکه اطلاعاتی به او رسید که آن‌ها در ساختمانی جمع شدند و خوب است که به آن‌ها حمله کنیم، گالانت پس از مشورت با نتانیاهو بلافاصله دستور حمله دو هواپیمای F-16 و F-35 را به ساختمان محل جلسه ابراهیم عقیل و همرزمانش صادر کرده و این جنایت را مرتکب شدند.

جنایات صهیونیست‌ها در جلسات شورای امنیت محکوم شد

سید افقهی، جنایت‌های صهیونیست‌ها را دارای ابعاد بین‌المللی دانست که با محکومیت جهانی نیز همراه بوده است، ‌تصریح کرد: به‌نحوی‌که این جنایات در جلسات شورای امنیت با اجماع این اتفاقات و جنایات محکوم شد به جز آمریکا که آن را وتو کرد. وی افزود: در خود صحن سازمان ملل هم آقای گوترش و همدیگر سخنرانان معاون امور امنیتی و انسانی سازمان ملل نیز اظهاراتی در محکومیت اقدامات تروریستی اسرائیل داشته‌اند که این اقدامات بر خلاف قوانین مقررات جهانی است و می‌توان آن را در شماره جنایت‌های جنگی به‌حساب آورد. کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: بنابراین اوضاع بسیار پیچیده شده و نتانیاهو نیز خواهان این وضعیت است. او هم میز مذاکره را بر هم می‌زند و هم عملیات تصعیدی انجام می‌دهد تا به قدری زمان بخرد تا به انتخابات داخل آمریکا در ۴۰ یا ۴۵ روز آینده برسد آن هم به امید اینکه اگر ترامپ بر سر کار بیاید آن‌گاه کار یکسره می‌کند‌، هم به قول خودشان هم حماس را نابود و غزه را کاملا قبضه می‌کنند و هم حزب‌الله را با عملیات حمایتی آمریکا به شمال رودخانه لیتانی می‌خواهند بازگردانند.

اراده و تصمیم عزم جزم حزب‌الله در مقابله با صهیونیست‌ها تغییر نمی‌کند

وی گفت:‌ الان نفس‌ها در سینه حبس است که اقدام بعدی اسرائیل چه خواهد بود، آیا اقدامات بعدی رژیم صهیونیستی امنیتی خواهد بود و اینکه اقدامات امنیتی می‌تواند معادله بازدارندگی را تغییر دهد و ابتکار عمل به دست رژیم صهیونیستی بیفتد و یا نه. این ضربه‌های تاکتیکی نه اراده و تصمیم عزم جزم حزب‌الله را تغییر می‌دهد و نه حزب‌الله با این ضربات تضعیف می‌شود. سید افقهی در پایان خاطرنشان کرد: این ضربات امنیتی است و از سال ۱۹۸۲ تاکنون بسیاری از فرماندهان و حتی دبیرکل حزب‌الله لبنان سید عباس موسوی به همراه خانواده خود با ترور به شهادت رسیده‌اند. حتی بسیاری از فرماندهان مانند آقایان عماد مقنیه، ذوالفقار، فؤاد شکر به شهادت رسیده‌اند ولیکن مسیر درگیری و رویارویی را تغییر نمی‌دهد، آن اراده و تصمیم در ادامه مبارزه را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه همان‌گونه که سید حسن نصرالله بارها اشاره کرده مگر آنکه جنگ غزه متوقف شود آن‌ها نیز اقدامات خود را متوقف می‌کنند.