صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۲۰

انفجار پیجرها؛ هشدار جدی به کاربران تجهیزات آمریکایی، به‌ویژه آیفون!

واقعه اخیر انفجار همزمان پیجر‌های حزب‌الله لبنان که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد قابل توجهی از کاربران این دستگاه شده است به‌خوبی نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات ارتباطی غربی حتی در ساده‌ترین و به ظاهر امن‌ترین شکل آنها می‌تواند تبعات امنیتی گسترده‌ای به‌همراه داشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ نوید کمالی

واقعه اخیر انفجار همزمان پیجر‌های حزب‌الله لبنان که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد قابل توجهی از کاربران این دستگاه شده است به‌خوبی نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات ارتباطی غربی حتی در ساده‌ترین و به ظاهر امن‌ترین شکل آنها می‌تواند تبعات امنیتی گسترده‌ای به‌همراه داشته باشد. این تجهیزات ارتباطی و به‌طور خاص دستگاه‌های مخابراتی آمریکایی مانند آیفون و دیگر ابزار‌های ارتباطی محبوب، بستر‌هایی را فراهم می‌کنند که دشمنان به واسطه آنها و به‌راحتی می‌توانند اقدام به جمع‌آوری اطلاعات حساس کرده و حتی در مواقع خاص عملیات تروریستی و انفجار از راه دور انجام دهند.

به طور مثال آیفون، که به عنوان یکی از محبوب‌ترین تلفن‌های همراه هوشمند در جهان شناخته می‌شود، با وجود امکانات فراوان و امنیت ظاهری مورد علاقه نه تنها نسل جوان بلکه بسیاری از کاربران با مسئولیت‌های حساس است، با آن حال این تلفن همراه مانند سایر محصولات مخابراتی غربی در معرض دسترسی‌های ناخواسته و نفوذ‌های امنیتی قرار دارد، اما با وجود هشدار‌های مختلف بسیاری از افراد حتی بسیاری از مسئولان به ظن امنیت بالای این نوع دستگاه مخابراتی از آن به شکل روزمره بهره می‌برند! متاسفانه این غفلت حفاظتی موجب می‌شود که دشمنان با تحلیل داده‌ها و سیگنال‌های این تجهیزات اطلاعات حیاتی مانند موقعیت مکانی، شبکه ارتباطی و فعالیت‌های حساس افراد را کشف کنند و حتی مانند آنچه در لبنان شاهدش بودیم در صورت نیاز از آنها به عنوان عامل انفجاری بهره ببرند!

با عنایت به آنچه بیان شد ماجرای انفجار پیجر‌های حزب الله لبنان که به‌صورت خاص اعضای این سازمان را هدف قرار داد، نشان‌دهنده نوع جدیدی از جنگ اطلاعاتی و عبور مجدد دشمن از خط قرمز‌های اخلاقی و انسانی است. باید دقت کرد که در این نوع نبرد، هدف دشمن صرفاً از بین بردن فیزیکی افراد نیست چرا که شدت انفجار پیجر به حدی نیست که با ضریب بالا منجر به تلفات‌گیری شود، لذا به نظر می‌رسد دشمن صهیونیستی با این اقدام در پی شناسایی اعضا و رده‌های فرماندهی حزب الله از طریق شناسایی مجروحان این حادثه می‌باشد.

همچنین این حادثه به ما یادآور می‌شود که استفاده از ابزار‌های ارتباطی غربی، به‌ویژه در محیط‌های حساس و جنگی، می‌تواند تهدیدات امنیتی قابل‌توجهی به همراه داشته باشد، از این رو افزایش سطح آگاهی و احتیاط در استفاده از این دست تجهیزات، یک ضرورت راهبردی برای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز هرگونه آسیب و خسارت احتمالی است.

در پایان به تمام مسئولان و کاربران تجهیزات ارتباطی غربی خصوصا آیفون توصیه می‌شود که با استفاده از تجهیزات ارتباطی داخلی یا اتخاذ تدابیر حفاظتی مناسب ریسک‌های امنیتی مرتبط با تکنولوژی‌های خارجی را مدیریت کرده و کاهش دهند تا در آینده شاهد تکرار حوادثی مانند رخداد اخیر لبنان نباشیم.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات