صبح صادق >>  راهبرد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۷۳
پایگاه بصیرت / رامین نصیری/ کارشناس سیاسی

ادامه یافتن درگیری و جنگ میان روسیه و اوکراین تا این لحظه نشان‌دهنده نبودن عزم راسخ از سوی غرب و «زلنسکی» برای پایان دادن به این جنگ است، «آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن به صراحت اعلام کرده است، آمریکایی‌ها آمادگی لازم را برای ارائه هرگونه طرح صلح یا مذاکره برای صلح در اوکراین ندارند.

این شرایط محصول روابط میان اوکراین و غرب (ناتو) در این‎ روزهاست، روابطی که با مسائل و مشکلات متعددی رو‌به‌رو شده است. هم اکنون اصلی‌ترین دال دیپلماتیک میان اوکراین و غرب، از دست رفتن اعتماد میان طرفین است. همچنین عملاً استمرار جنگ به بازی دو سر باخت هم برای اوکراین و هم برای آمریکا تبدیل شده است.

اوکراین و زلنسکی با چندین بار تمرد و بی‌تفاوتی نسبت به توصیه‌های غربی‌ها و همچنین با تکیه بر این تجربه تاریخی که نهایتاً غربی‌ها غیرقابل اعتماد هستند و ممکن است روزی پروژه عبور از زلنسکی و اوکراین را اجرایی کنند، کاملاً دست به عصا با غرب و ناتو مذاکره می‌کند و همچنین شروع جنگ و ادامه یافتن جنگ را مستقیماً زیر سر غرب و آمریکا تحلیل و ارزیابی می‌کند. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد، زلنسکی هیچ گاه نمی‌تواند نه ارتباطات خود با غرب و ناتو را بهبود ببخشد و نه توانایی مقابله با عملیات ویژه نیرو‌های نظامی روسی را داشته باشد. یک پرده کوتاه از حمله زمینی به بخش‌هایی از خاک روسیه که بدون اطلاع آمریکا و غرب انجام شد هم نتوانست مانع پیشروی‌های نیرو‌های روسی به شرق اوکراین شده یا باعث دست برتر داشتن اوکراین و زلنسکی در مذاکرات صلح باشد؛ اتفاقاً نیرو‌های روسی با استفاده از این فرصت توانستند شهر «اوکراینسک» را کاملاً تصرف کنند و آماده تصرف «پوکروفسک» و منطقه «دونباس» شوند.

آخرین اخبار از اعطای بسته‌های کمکی جدید آمریکا و اتحادیه اروپا برای اوکراین چنین ارزیابی می‌شود که مانند دفعات قبل تأثیر بسزایی در نتیجه این نزاع نداشته باشد. باید توجه داشت که هم اکنون ماهیت درگیری روسیه و اوکراین تغییر یافته است و از انجام عملیات ویژه نیرو‌های روسی علیه اوکراین به تقابل دو جبهه شرق و غرب تبدیل شده است. به همین دلیل استفاده از تجهیزات و ادوات نظامی ناتو و همچنین استفاده از موشک‌های دوربرد ناتو از سوی اوکراین برای حمله به خاک روسیه به معنای مشارکت مستقیم کشور‌های عضو ناتو در جنگ علیه روسیه به شمار می‌آید. هر چند البته «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در اظهاراتی با رد کردن این موضوع اشاره کرد: «ناتو به طرف درگیری اوکراین تبدیل نخواهد شد.»