صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۳۰۴
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصره‌ی فلج‌کننده‌ی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود می‌آید سراغ این نقطه‌ی بعدی. ما مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت غفلت کرده‌ایم، نتایجش را هم دیده‌ایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد. (13/7/1403)

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

 حماسه ۱۳ مهرماه از چند زاویه

فرامتنی مهم‌تر از متن

اگر بپذیریم طی یک سال اخیر که جنگ در منطقه غرب آسیا جریان دارد و وعده صادق ۲ ویرانگرترین حمله به رژیم صهیونیستی بوده است، باید بپذیریم که به موازات آن یک عملیات روانی گسترده نیز دنبال می‌شود. در همین چارچوب نماز جمعه ۱۳ مهر‌ماه دردناک‌ترین ضربه روحی و روانی به جریان رسانه‌ای وابسته به رژیم موقتی به حساب می‌آید. هر چند خطبه‌های فارسی و عربی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حرکت آینده جبهه‌ مقاومت تعیین‌کننده بود، اما فرامتن این رخداد از متن و ماهیت آن تأثیرات بیشتری به همراه خواهد داشت. مناسب است این نکته مهم و تعیین‌کننده را در نظر بیاوریم که هیچ پروژه‌ای در عرصه سیاست‌خارجی و خاصه در شرایط سرنوشت‌ساز کنونی بدون انسجام ملی و پیوند امام و امت قرین با موفقیت نخواهد بود.

هماهنگی مردم، میدان و دیپلماسی

آنچه بسته فکری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب جنگ نرم علیه دشمن کامل کرد و به نوعی تکمیل کننده حماسه ۱۳ مهر‌ماه تهران بود، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای لبنان و عراق در روز جمعه بود. اگر چه سفر چند روز پیش رئیس‌جمهور به قطر نیز، آن ‌هم درست در میانه اوج گرفتن تهدیدات منطقه‌ای، از صلابت و اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران حکایت می‌کند. در قضايای اخیر هماهنگی مردم، میدان و دیپلماسی در بهترین شکل آن به تصویر کشیده شد. خوب است در جریان باشیم که دشمن پس از شهادت آیت‌الله رئيسی بر شکاف بین این بخش‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌ و لذا شرط موفقیت‌های بیشتر تداوم این هماهنگی‌هاست.

تأیید منطق اقدام مسئولان

بحث بر سر مطالبه‌گری نیست که این در کلیت امر رویکردی صحیح و سودمند به حساب می‌آید. اتفاقاً نمایان شدن مطالبات حقیقی مردم، به انجام یک حرکت مشروعیت می‌بخشد و آن را معتبر می‌کند. درباره موضوع پاسخ دادن ایران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی مطالبه‌گری یک امر پذیرفته شده است. این در حقيقت سوخت موشک‌های کشور برای تنبیه متجاوز به شمار می‌آید؛ اما این با بی‌اعتبار کردن بخش نظامی کشور و وارد کردن اتهام انفعال و ترس و بر زمین گذاشتن فرمان رهبری به فرماندهان نیروهای مسلح متفاوت است؛ این با متهم کردن دولت و رئیس‌جمهور به کارشکنی در مسیر انتقام فرق دارد. دیدید و ديديم که رهبر حکیم انقلاب اسلامی هم منطق عملیات وعده صادق ۲ را تأیید کردند و هم نقش سازنده مسؤلان نظامی و سیاسی کشور را. (عزیز غضنفری)

گزارش روز

  ایران بازیگری عقلانی و با صبر استراتژیک

«ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل می‌کنیم، نه شتاب‌زده می‌شویم؛ تعلّل نمی‌کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام می‌گیرد؛ کما اینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»

این سخنان بخشی از بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه دیروز است. آنچه از رصد فضای افکار عمومی کشور از ترور شهید هنیه تا پیش از عملیات وعده صادق 2 نمایان است، نشان میدهد عده‌ای با متأثر شدن از جنگ شناختی حاضر و با تحلیل‌های نادرست و مبتنی بر هیجانات، نیروهای نظامی کشور را به محافظه‌کاری و زمین گذاشتن امر رهبری متهم می‌کردند. عده‌ای نیز با وجود همراهی و پای کار بودن کامل دولت، آن را مسبب تأخیر در خونخواهی از فرماندهان و رهبران مقاومت معرفی می‌کردند؛ اما عملیات وعده صادق 2 و این بیانات رهبری نشان داد که آنچه این افراد بر زبان و قلم جاری می داشتند، کاملاً نادرست بوده است. از این منظر توجه به چند نکته لازم  است:

ـ جمهوری اسلامی ایران بازیگری عقلانی و دارای صبر استراتژیک است. مقهور احساسات و هیجانات پیرامون رخدادها نمی‌شود و برای تحقق آنچه در نظر دارد، رویداد محور نیست؛ بلکه راهبردی و روند محور عمل می‎‌کند. از قضا همین صبر استراتژیک نظام است که از یک سو جغرافیای منازعه را از مرزهای کشور به قلب تل‌آویو منتقل کرده و از سوی دیگر با مقاومت فعالانه، رژیم خبیث را مجبور کرده است تا راهبرد نیل تا فراتش را  به حفظ موجودیت و بقای خود تقلیل دهد و او را به ۷۰سال قبل برگرداند و همزمان کلان روایت فلسطین را که زمانی در تهران و چند پایتخت اسلامی بود، به موضوع اول افکار عمومی پايتخت‌های غربی تبدیل کند.

ـ بازخوانی تاریخ دفاع مقدس و تحولات پس از آن تاکنون  نشان داده است، فرماندهان نظامی کشور نه از تهدید دشمن ترسیده‌اند و نه در حفظ حقوق ملت و دفاع از مرزهای این سرزمین عقب نشسته‌اند و از قضا تا پای جان در تحقق امر ولایت کوشیده‌اند. بنابراین، باید به نیروهای نظامی کشور اعتماد داشت و دانست که آنها منافع کشور را با در نظر داشتن اقتضائات میدان و دیپلماسی تحقق می‌بخشند.

ـ عبور از تحولات سیاسی و نظامی منطقه ممکن نیست مگر با وحدت و اتحاد بین ملت و دولت. باید از دولت حمایت کرد. اختلاف نظرها در بین احزاب و جریان‌ها نباید موجب سوء‌تفاهم‌ها و متهم کردن  دولت شود که در این صورت ماحصل آن ایحاد یأس و ناامیدی است.

ـ جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود و هم پیمانانش و مظلومان منطقه و محور مقاومت، مطابق شریعت، قانون اساسی و قواعد بین‌الملل و بر اساس منطق و عقلانیت عمل می‌کند و مقهور فضاسازی‌های داخلی و خارجی نخواهد شد. (علی محمدی)

 

خبر ویژه

 رژیم بند انگشتی، ایران بزرگ را تهدید نکند!

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به به سران رژیم اشغالگر قدس درباره هرگونه تعرض به خاک ایران هشدار داد: «اگر رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباهی شود، وجود خود را در معرض نابودی قرار می‌دهد.» «سردار علی فدوی» به شبکه «المیادین» گفت: «اگر رژیم اشغالگر مرتکب اشتباهی شود، تمام منابع انرژی، نیروگاه‌های انرژی و تمام پالایشگاه‌ها و میادین گازی این رژیم را هدف قرار می‌دهیم.» سردار فدوی گفت: «ایران کشور بزرگ و وسیعی است و مراکز اقتصادی زیادی دارد، در حالی که اسرائیل سه نیروگاه و چند پالایشگاه دارد. ما می‌توانیم به یکباره همه اینها را هدف قرار دهیم.» در همین راستا، «عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در مصاحبه با «المیادین» گفت: «ما قبلاً خویشتن‌داری و صبر کردیم؛ اما برای انجام یک حمله کوبنده در زمان مناسب آماده هستیم. در صورتی که دشمنان مرتکب اشتباهی در هرگونه سطحی شوند، ما پاسخی قوی و در سطحی بالاتر خواهیم داد.»

 

اخبار

سد محکم مقاومت

«محمود قماطی» نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله به شبکه «المنار» گفت: «رزمندگان مقاومت تمامی تلاش‌های اشغالگران برای نفوذ به خاک لبنان را ناکام گذاشته‌اند.» او افزود: «آماده هرگونه تلاشی از جانب دشمن برای پیشروی هستیم، ما در این بخش بر دشمن برتری داریم و نیروهای دشمن به هر عمقی از خاک لبنان وارد شوند، همان‌جا به گورستان آنها و تانک‌های‌شان تبدیل خواهد شد.» محمود قماطی همچنین گفت: «موشک‌های حزب‌الله تا 150 کیلومتر برد دارند و  حزب‌الله توانسته است سرعت و حجم شلیک‌ها را حفظ کند.» در این راستا شبکه «المیادین» خبر داد، رزمندگان حزب‌الله پنج تلاش نظامیان اشغالگر اسرائیل برای نفوذ به مناطق مرزی را ناکام گذاشته‌اند. طبق گزارش‌ها حزب‌الله لبنان طی سه روز اخیر ضربات سهمگینی بر پیکره ارتش اشغالگر صهیونیستی در نقاط مرزی وارد کرده، تا جایی که ارتش صهیونیستی به بخشی از تلفات خود اذعان کرده است.

حمله ایران متعهدانه و مایه سرور بود

رهبر انصارالله یمن با اشاره به عملیات «وعده صادق ۲» جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین حمله موشکی به دشمن اسرائیلی از ابتدای اشغال فلسطین را انجام داد. در پی عملیات ایران، قلب ملت فلسطین و لبنان و ملت ما سرشار از شادی بود و همزمان قلب صهیونیست‌ها مملو از وحشت و ترس شد.» «عبدالملک بدرالدین الحوثی» گفت: «طبق اطلاعات موجود، موشک‌های ایران به ۹۹ درصد اهداف رسید و صحنه‌های ویدئوهای مستندی از ورود آنها هنگام انهدام پایگاه‌های اسرائیل منتشر شد. علاوه بر این، میلیون‌ها یهودی صهیونیست با وحشت شدید و وحشت آشکار به پناهگاه‌ها گریختند و همچنین سران جنایتکار صهیونیست‌ها فرار کردند و سربازان یهودی صهیونیست در مناطق مختلف فلسطین در وحشت زندگی کردند.» وی افزود: «عملیات وعده صادق ۲، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه توسط دشمن اسرائیلی و جنایت هدف قرار دادن سید حسن نصرالله و فرمانده سپاه پاسداران بود. این عملیات با موفقیت، قوی و ضربتی انجام شد و با وجود اینکه آمریکا بارها اعلام کرده بود برای حفاظت از دشمن اسرائیلی تلاش خواهد کرد، اما پایگاه‌های آمریکایی نتوانست مانع از آن شود.»

این عملیات غیر ممکن است!

«فایننشال تایمز» نوشت: «به گفته تحلیلگران، بدون حمایت ایالات متحده، حمله هوایی انفرادی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار پرخطر خواهد بود.» این رسانه در ادامه به دلایل این موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اولین دلیل، فاصله است. فاصله بین اسرائیل و تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران بیش از هزار مایل است و برای رسیدن به آنها، هواپیماهای اسرائیلی باید از حریم هوایی کشورهای اردن، عراق، سوریه، عربستان سعودی و احتمالاً ترکیه عبور کنند. دومین دلیل، سوخت است. بر اساس گزارشی از سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، پرواز به سمت تأسیسات اتمی ایران و بازگشت، به تمام توانایی‌های سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نیاز دارد و فرصت اشتباه به اسرائیل تقریباً اصلا نمی‌دهد.» سومین دلیل، دفاع هوایی ایران است. تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران به شدت محافظت می‌شوند و بمب‌افکن‌های اسرائیلی نیاز به حفاظت توسط جنگنده‌ها خواهند داشت. این کار نیاز به یک پکیج شامل حدود ۱۰۰ هواپیما دارد،  که معادل تقریباً یک‌سوم از ۳۴۰ هواپیمای جنگی نیروی هوایی اسرائیل است.»

شجاعت رهبر معظم انقلاب زمین بازی را تغییر می‌دهد

«محمدعلی وکیلی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حضور رهبر فرزانه انقلاب در نماز جمعه این هفته تهران، گفت: «تاریخ در لحظات حساس شکل می‌گیرد و تصمیمات رهبران در این لحظات تعیین‌کننده است.» نماینده اسبق مجلس به برخی مقاطع تاریخی اشاره کرد و گفت: «بخش زیادی از مشکلات ایران ناشی از بزدلی برخی رهبران در گذشته بوده است.» وکیلی به وقایع پس از انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: «انقلاب اسلامی، خود محصول شجاعت میدان‌داران بود و تمامی اتفاقات مثبت پس از آن نیز به برکت همین شجاعت بوده است.» وی با اشاره به وضعیت کنونی کشورمان بیان داشت: «امروز ما در یک چهارراه تاریخی قرار داریم که سرنوشت‌ساز است و شجاعت میدان‌دارانی همچون رهبر انقلاب اسلامی می‌تواند زمین بازی را به نفع ایران تغییر دهد.»

اخبار کوتاه

رئیس جمهور آمریکا با اعلام این خبر که «تحریم‌ها علیه ایران در حال بررسی است» در اظهاراتی گفت: «اگر جای اسرائیلی‌ها بودم، برای حمله به ایران به دنبال گزینه‌های دیگری می‌گشتم.» بایدن با اعتراف به اینکه هیچ دولت آمریکایی به اندازه دولت من به اسرائیل کمک نکرده است، افزود: «ما به طور مداوم و شبانه‌روز با اسرائیلی‌ها در ارتباط هستیم.» رئیس جمهور آمریکا افزود: «اسرائیلی‌ها فوراً در مورد پاسخ (به حمله) تصمیم نخواهند گرفت.» همچنین وی با تاکید بر اینکه «بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم بقیه جهان و متحدان‌مان را برای خاموش کردن این بحران بسیج کنیم» گفت: «وجود نیروهای نیابتی خارج از کنترل مانند حزب‌الله و حوثی‌ها، حل و فصل تنش‌ها را دشوارتر می‌کند.»

شبکه «الجزیره» به نقل از یک منبع آگاه ایرانی نوشت: «کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی و ایران بر سر لزوم کاهش تنش اتفاق نظر دارند؛ اما اسرائیل خواهان آن نیست. مسیرهای کاهش تنش و جلوگیری از جنگ منطقه‌ای به جنون اسرائیلی که بر خونریزی اصرار دارد، برخورد می‌کند. ما به طور دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگ منطقه‌ای در حال تلاش هستیم؛ اما برای ضربه با قدرت و بدون تردید به اسرائیل آماده‌ایم.» این منبع آگاه اضافه کرده است: «واشنگتن نه علاقه‌مند است و نه جدیتی در اعمال فشار بر اسرائیل برای توقف تشدید خونین خود دارد.»

  بازپرس پرونده‌ حادثه معدن جوی طبس گفت: «تحقیقات میدانی و با دقت در حال انجام است و کارشناسانی از مشهد و تهران در حال کارشناسی هستند. کارشناسی دارای دو جنبه است که یک جنبه آن اعلام شده و قصور در زمینه نبود ایمنی در معدن را متوجه مسئولان معدن دانستند؛ جنبه بعدی این است که این قصور، درصد دارد و باید مشخص شود که متوجه کدام فرد یا افراد است که در این مورد در حال تحقیق هستند و نظرشان را به صورت مکتوب به قاضی پرونده اعلام می‌کنند.»

«واشنگتن‌پست» با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حمله ایران به اسرائیل نوشت: «ایران با موفقیت از پدافند هوایی اسرائیل عبور کرد و به سه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل حمله کرد. بر این اساس، ۲۰ موشک ایرانی به پایگاه هوایی «نواتیم» در صحرای نقب، ۳ موشک به پایگاه «تل نوف» و  حداقل دو موشک دیگر به نزدیکی «مقر موساد» اصابت کرد.»

«سعید حبیبا» رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری تأکید کرد: «امکان ثبت نام دانشجویان محروم از تحصیل که حکم آنها در حال اجراست (بدون ایجاد محدویت در اخذ واحد)، در مهلت حذف و اضافه فراهم شود و به دانشجویان ذی‌نفع اطلاع‌رسانی شود.»