صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۵۷۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام کشور‌های منطقه و کشور‌های جهان باید به این موضوع واقف شوند تداوم روندی که نتانیاهو در پیش گرفته منجر به جنگ فراگیری می‌شود و اتفاقاتی را در سطح منطقه و جهان رقم می‌زند که شاید باور ناپذیر باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند

به گزارش بصیرت، در طی هفته‌های گذشته که آتش درگیری منطقه‌ای بالا گرفته و روند ترور‌ها و کشتار غیر نظامیان توسط اسرائیل بالا گرفته است بسیاری معتقدند آمریکا و اروپا نمی‌توانند اسرائیل را وادار به پذیرش آتش‌بس کنند؛ حال این سوال مطرح می‌شود جایگاه سایر کشور‌های منطقه و قدرت‌های بزرگ جهانی مثل روسیه و چین در تغییر معادلات به نفع مردم مظلوم غزه و لبنان چیست؟ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره به ما پاسخ داده است.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اثرگذاری اروپا و آمریکا بر نتانیاهو به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: در طی روز‌های گذشته بعد از ایراد سخنانی توسط رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر عدم فروش سلاح به اسرائیل توسط دولت‌های غربی و اروپایی شاهد حمله سخت و شدید نتانیاهو به امانوئل مکرون و بی‌عملی دولت و حاکمیت فرانسه در برابر نتانیاهو بودیم؛ این موضوع نشان می‌دهد عملا از اروپا نمی‌توان انتظار داشت اسرائیل را برای توقف جنگ و پذیرش آتش‌بس تحت فشار قرار دهد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: از اروپا که بگذریم با توجه به اینکه اروپا به صورت مستقل نمی‌تواند اسرائیل را تحت فشار قرار دهد نوبت به آمریکا می‌رسد، قطعا آمریکا تا حد قابل توجهی می‌تواند اسرائیل و شخص نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد، اما آمریکا اینک در شرایط دشواری به سر می‌برد.

نماینده مجلس شورای اسلامی و کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: آمریکا در آخرین هفته‌های منتهی به برگزاری انتخابات است؛ به نظر می‌رسد نتانیاهو ضمن اینکه ظاهرا تلاش می‌کند تا دو طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را همچنان به عنوان شریک راهبردی و حامی خود حفظ کند، اما شواهد حاکی از آن است که وی تلاش می‌کند به نوعی دامنه جنگ را به سمت و سویی بکشاند که در نهایت منجر به پیروزی ترامپ شود.

وی با اشاره به اینکه دنیا نباید منتظر فشار آمریکا بر اسرائیل باشد و باید میانجی‌های بزرگ و تاثیرگذار دیگری برای توقف جنایت‌های اسرائیل در لبنان و غزه به صورت عملی وارد صحنه شوند گفت: روند حمایت از مردم غزه و لبنان و بیان جنایت‌های متعدد و نسل‌کشی و کشتار بیرحمانه زنان و کودکان توسط اسرائیل موضوعی نیست که از دید افکار عمومی پنهان بماند؛ در چنین شرایط خطیری نباید دست روی دست گذاشت و منتظر فشار آمریکا بر اسرائیل بود چرا که آمریکا و اسرائیل در بسیاری از مواضع هدف یکسانی دارند.

ظهره‌وند در این باره تصریح نمود و گفت: به نظر می‌رسد اینک زمان ورود جدی و موثر دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه اقتصادی، سیاسی و نظامی چین و روسیه است. روسیه و چین به عنوان بازیگران مطرح و تاثیرگذار در معادلات جهانی نباید تماشاگر باشند بلکه برای تغییر معادلات کنونی نیازمند ورود چین و روسیه و اعتراض به جنایت‌های اسرائیل هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روسیه و چین به عنوان اعضای ثابت و دائم شورای امنیت و دو کشور قدرتمند در معادلات بین‌المللی باید خواهان برخورد جدی سازمان ملل و همه نهاد‌های بین‌المللی با اسرائیل شوند؛ به این معنا که باید ابزار‌هایی تعریف شود تا به وسیله آنها اسرائیل تحت فشار قرار بگیرد تا آتش جنگی که شبانه‌روز بر سر مردم غزه و لبنان می‌بارد را متوقف کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: روسیه و چین نباید اجازه دهند روند حملات وحشیانه نتانیاهو به لبنان و غزه ادامه بیابد چرا که تاکنون بخش قابل توجهی از زیر ساخت‌های اصلی غزه نابود شده و نتانیاهو بر آن است تا زیر ساخت‌های اصلی لبنان را نیز ویران کند.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: تمام کشور‌های منطقه و کشور‌های جهان باید به این موضوع واقف شوند تداوم روندی که نتانیاهو در پیش گرفته منجر به جنگ فراگیری می‌شود و اتفاقاتی را در سطح منطقه و جهان رقم می‌زند که شاید باور ناپذیر باشد، بنابراین در کنار همه کشور‌های تاثیرگذار منطقه بخصوص چین و روسیه باید تعلل را کنار بگذارند و برای آتش‌بس در منطقه اقدامات و رایزنی‌های اساسی را در دستور کار قرار دهند.