صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۱۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: نگرانی صهیونیست‌ها از سفر وزیر خارجه عربستان به ایران نشان‌دهنده درستی راهیست که طی می‌شود

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: در حال حاضر صهیونیست‌ها بسیار نگران دستاورد‌های سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران هستند؛ به بیان بهتر نفس نگرانی آمریکا و صهیونیست‌ها گویای صحت مسیری است که بین ما و عربستان در حال طی شدن است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص ابعاد سفر وزیر خارجه عربستان به ایران گفت: بعد از انتشار اخبار عادی‌سازی ارتباط بین ایران و عربستان و نشان دادن چراغ سبز‌هایی از سوی سران دو کشور مبنی بر از سرگیری ارتباط با تاکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ها و حوزه‌های گوناگون بین دو کشور ایران و عربستان، قابل پیش‌بینی بود که وزیر امور خارجه عربستان به ایران سفر خواهد کرد، یعنی سفر غیرمترقبه‌ای نبود.

* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین سفر وزیر خارجه عربستان به تهران نشان می‌دهد خوشبختانه سردی روابط بین ایران و عربستان کاملاً از بین رفته و سران دو کشور به شدت مایل به حرکت به سمت عادی‌سازی روابط و گسترش روابط در همکاری‌های سیاست خارجی و اقتصادی هستند، همکاری‌هایی که به تامین منافع منطقه می‌انجامد.

* کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل معتقد است: یکی از پیامد‌های سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران فعال‌سازی سفارت عربستان سعودی در تهران خواهد بود، ضمن اینکه در دیدار‌هایی که بین سران ایران و وزیر امور خارجه عربستان و هیئت‌های همراه رقم می‌خورد قطعاً گسترش مناسبات مختلف از اهم موضوعات مورد بحث خواهد بود.

* ابوالفضل ظهره‌وند در خصوص تامین امنیت منطقه با توجه به مسائل مرتبط با یمن از دید جمهوری اسلامی ایران گفت: با اینکه ایران و عربستان در تلاش هستند تا روابط خود را تعمیق دهند و عادی‌سازی به نفع منطقه تمام شود؛ اما مساله تولید امنیت در حوزه خلیج‌فارس که موضوع مهمی است مورد بحث قرار می‌گیرد ناظر به حل بحران یمن.

* وی در این‌باره تصریح کرد: عادی‌سازی ارتباط ایران و عربستان به این معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران از موضع حق یمنی‌ها کوتاه بیاید و موجب نگرانی در طرف انصارالله شود بلکه جمهوری اسلامی بر آن است تا با زبان مذاکره دیپلماسی را جایگزین زبان گلوله کند تا ضمن حفظ منافع یمنی‌ها منطقه را به سمت افزایش صلح و ثبات هدایت کند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه تاکید کرد: قطع به یقین این موضوع برای مردم یمن و برای منطقه به مصلحت نزدیکتر است که مسیر چالش نظامی را دنبال نکنند، بنابراین تصور می‌کنم دور جدیدی از روابط بدون اثرگذاری آمریکا را در منطقه به زودی شاهد خواهیم بود.

* ابوالفضل ظهره‌وند در خصوص نگرانی رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران توضیحی داد و گفت: در حال حاضر صهیونیست‌ها بسیار نگران دستاورد‌های سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران هستند؛ به بیان بهتر نفس نگرانی آمریکا و صهیونیست‌ها گویای صحت مسیری است که بین ما و عربستان در حال طی شدن است.

* وی معتقد است: به نظر نمی‌رسد قرار بر تغییر ماهیت عربستان بعد از روابط با ایران باشد، بلکه جهت‌گیری‌های راهبردی این کشور به دلیل تغییر در فضایی بین‌المللی تغییر می‌کند. نباید این موضوع را فراموش کنیم که آمریکا بسیار افول کرده است چرا که آمریکا حتی در تامین امنیت متحدین منطقه‌ای خود بسیار ضعیف است و بحران اوکراین نقطه عطفی در این تحولات است. قطعاً سفر وزیر خارجه عربستان به تهران تاییدی است بر تغییر راهبردی در سمت کشور‌های منطقه در راس آن عربستان سعودی که از جهات مختلف به نفع منافع منطقه و به زیان صهیونیست‌ها و آمریکا تمام می‌شود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات