صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۷۲۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: یکایک ما باید مانع از آن شویم که تنش‌های سیاسی و تلاطم‌های موجود روی بازار ارز تاثیر بگذارد؛همه ما باید به تاب‌آوری اقتصاد کشور کمک کنیم تا اقتصاد حتی با وجود چنین شوک‌هایی از حالت تعادل خارج نشود و تکانه‌ها نتواند اقتصاد کشور را دچار چالش‌های اساسی کنند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با جعفر قادری

به گزارش بصیرت؛ اصولا در هنگامه بالا گرفتن تنش‌های نظامی در سطح منطقه‌ای یا بین‌المللی موضوعاتی مثل بالا رفتن نرخ ارز و بعضا تورم‌هایی که از این ناحیه به صورت موقتی ایجاد می‌شود طبیعی است، اما آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است عدم دامن زدن به بالا رفتن قیمت‌ها بخصوص در بخش ارزی است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره با بصیرت گفتگو کرده است.

جعفر قادری اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص افزایش نرخ ارز طی روز‌های اخیر با توجه به حوادث و تنش‌های منطقه‌ای به چند نکته مهم در راستای عدم تحقق توطئه‌های اقتصادی دشمن در بازار‌های مختلف کشور از جمله بازار ارز اشاره کرد و گفت: در طی هفته‌های گذشته به دلیل مسائل امنیتی و تنش‌های نظامی شاهد فراز و فرود‌هایی در نرخ ارز بوده‌ایم، نکته قابل تامل این است که هر یک از ما به عنوان یک ایرانی که خواهان تامین منافع ملی است نباید فریب دشمن را بخوریم و حتی در اقتصاد و بازار ارز در پازل دشمن بازی کنیم.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بی‌شک در تمام دنیا در هنگامه تنش‌های نظامی و سیاسی نرخ ارز افزایش می‌یابد و حتی اقتصاد‌های قوی نیز دچار تکانه‌هایی می‌شوند؛ پس این موضوع فقط خاص اقتصاد ایران نیست.

کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: در شرایطی که منطقه مالامال از تنش‌های نظامی است و دشمن مترصد سوء استفاده‌هایی چه در زمینه نظامی است و اقتصادی انتظار می‌رود مردم با عدم تحمیل تقاضای غیر ضروری به بازار ارز مانع گسترش تلاطمات در بازار ارز شوند؛ چرا که تنش‌های سیاسی و نظامی خود مولفه مهمی در بالا بردن هیجانی نرخ ارز به شمار می‌رود.

وی در این خصوص تاکید کرد: به این دلیل توصیه می‌شود مردم با خرید وتقاضای غیر ضروری، بازار ارز کشور را تحت فشار قرار ندهند چرا که افزایش تقاضا در هر بازار و در هر کالایی منجر به افزایش نرخ آن کالا می‌شود.

جعفر قادری معتقد است: با توجه به اثرگذاری متقابل نرخ ارز و تورم بر یکدیگر، هر زمان نرخ ارز بالا برود به منزله بالا رفتن نرخ تورم است پس با توجه به این معادله بسیار روشن و شفاف باید اجازه دهیم تقاضا‌های واقعی وارد بازار ارز شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی انتظارات و تقاضای غیر واقعی بر بازار ارز تحمیل شود به تبع آن نرخ تورم افزایش می‌یابد و این یعنی کاهش ارزش پول ملی، در حالی که مردم خواهان کاهش نرخ تورم و عدم افزایش قیمت‌ها هستند؛ به این خاطر توصیه می‌شود در شرایطی که بازار به صورت هیجانی دچار نوسان شده نباید وارد بازار شد و خرید و تقاضای غیر ضروری داشت.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مردم شریف ایران بدین موضوع واقف هستند وقتی دشمن صهیونیستی میهمان را در خانه ما به شهادت رسانده و تنش‌آفرینی می‌کند جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ کوبنده و محکمی به اسرائیل می‌داد؛ این موضوع و سایر تنش‌های منطقه‌ای قطعا به افزایش نرخ ارز دامن زد، اما با توجه به اینکه بانک مرکزی تلاش دارد تا بنیان ها، پایه‌ها و ذخایر ارزی کشور را تقویت کند قطع به یقین به زودی از شوک‌های وارده خارج می‌شویم و با ثبات منطقه‌ای بازار نیز رنگ و روی ثبات به خود می‌بیند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: یکایک ما باید مانع از آن شویم که تنش‌های سیاسی و تلاطم‌های موجود روی بازار ارز تاثیر بگذارد؛ بنابراین همه ما باید به تاب‌آوری اقتصاد کشور کمک کنیم تا اقتصاد حتی با وجود چنین شوک‌هایی از حالت تعادل خارج نشود و تکانه‌ها نتواند اقتصاد کشور را دچار چالش‌های اساسی کنند.