صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۸۳

شناخت دقیق مشکلات و ظرفیت‌ها

پایگاه بصیرت / جعفر قادری/ کارشناس اقتصادی
انتخاب وزرا از جمله موضوعات مهمی است که طی روزهای گذشته خبرساز شده و نظرهای گوناگونی درباره این موضوع ارائه شده است تا رئیس جمهور در انتخاب و معرفی وزرا ملاحظات لازم را مد نظر قرار دهد.
آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، انتخاب افرادی کاردان و وظیفه‌شناس، متعهد و متخصص در اموری است که برعهده آنها گذاشته می‌شود. 
چالش‌های اقتصادی کشور محصول تجمیع سوء مدیریت‌ها و تحریم‌هاست. حل مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه امروز ضرورتی انکارناپذیر است و بخش قابل توجهی از خواسته و مطالبه مردم به شمار می‌آید.  مشکلات و معضلات اقتصادی به خودی خود حل نمی‌شوند، بلکه با تدبیر، اتخاذ و اعمال راهکارهای درست و سیاست‌گذاری‌های مناسب مرتفع می‌شوند. آقای پزشکیان به ویژه در حوزه وزرای اقتصادی باید نسبت به این موضوع دقت نظر لازم را داشته باشد تا پاسخ درخور و درستی به خواسته‌های مردم ـ که بخش اعظم آنها خواهان کاهش نرخ تورم هستند ـ داده شود.
با اینکه مسئله استفاده از جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور امری خوب است، اما باید به این نکته توجه کرد که نباید برخی مسائل به دولت تحمیل شود. 
گفتنی است، در سطوح کلان مدیریتی برای رتق و فتق امور و فائق آمدن بر چالش‌هایی که متأسفانه کهنه شده و بخش‌های گوناگون اقتصادی را از خود متأثر کرده‌اند، باید راهکارها و انتخاب‌هایی درست، مانند مدیرانی مجرب و متخصص و آشنا به امور کشور داشت. آشنایی مدیران مجرب و کاردان با اولویت‌های کشور، به ویژه در بخش اقتصادی موضوع بسیار مهمی است که نباید از دید رئیس جمهور مغفول بماند. وزرایی که با ظرفیت‌های کشور، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی از نزدیک آشنا باشند، ضمن اینکه برای آزمون و خطا راهی وزارتخانه‌ها نشده باشند و با توجه به تجارب درست و غلطی که طی سال‌های گذشته داشته‌ایم، راه درست را از بیراهه تشخیص دهند، بی‌تردید این نوع انتخاب می‌تواند امیدواری نسبت به حل مشکلات را افزایش دهد. در غیر این صورت ناامیدی نسبت به حل مشکلات جامعه، به ویژه در بخش اقتصادی معضل‌آفرین می‌شود.
مدیرانی باید راهی وزارتخانه‌ها و نهادهای اقتصادی و صنعتی کشور شوند که برای کارکردن و رشد اقتصادی مسئولیت را پذیرفته باشند. این مدیران باید بدانند مشکلات اساسی مانند تورم، رشد نقدینگی، حمایت از تولید و جهش تولید و زمینه‌سازی برای رشد اقتصادی باید اولویت کاری باشد. ضمن اینکه حل تورم موضوع بسیار مهمی است. رئیس جمهور در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود به این موضوع اشاره کردند و شاهد بودند که سایر نامزدهای انتخاباتی نیز مشکل تورم در اقتصاد ایران را معضلی بزرگ یا اساسی‌ترین چالش کشور می‌دانند که افزون بر تحت‌الشعاع قرار دادن معیشت مردم، تولید را تضعیف کرده است. حل تورم یک اولویت مهم است، چرا که با رفع تورم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و زمینه‌های رشد اقتصادی، رفاه خانوار با ایجاد اشتغال در بخش‌های مولد کشور فراهم می‌شود.  آنچه در این خصوص حائز اهمیت است، انتخاب وزرا و مدیرانی است که با مسائل کشور آشنا باشند و دردمند و دغدغه‌مند. در این صورت مردم نسبت به رفع مشکلات در میان‌مدت مطمئن می‌شوند ضمن اینکه در هنگامه امیدواری در حل مشکلات دوشادوش دولت همکاری‌های لازم را خواهند داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات