صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۹۰۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل: قطعا سر و صدایی که اروپایی‌ها در واکنش به هدف قرار دادن یونیفل از خود نشان دادند به زودی فروکش می‌کند، یعنی آنها به جای اینکه اسرائیل را متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی و عدم حمله به نیرو‌های سازمان ملل کنند فقط در حد اعتراض موضع خود را اعلام کردند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با مرتضی مکی

به گزارش بصیرت، حمله به نیرو‌های امدادی و نیرو‌های حافظ حقوق و صلح بین‌المللی توسط ارتش رژیم اشغالگر قدس موضوع تازه‌ای نیست که دولتمردان غربی نسبت بدان ناآشنا باشند با این حال آنها در حمله اسرائیل به نیرو‌های یونیفل اعتراض کردند. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار داده که آیا این حمله می‌تواند موجب فشار دولت‌های غربی بر اسرائیل شود؟

مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین‌الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های حافظ صلح (یونیفل) و عدم فشار بازدارنده توسط کشور‌های اروپایی و غربی به اسرائیل گفت: افکار عمومی جهان شاهد هستند در طول یک سالی که از حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و اینک لبنان می‌گذرد این رژیم غاصب و جنایتکار عملا قوانین حقوق بشری و موازین جامعه بین‌الملل را زیر پا گذاشته و با بی‌توجهی به خواست کشور‌ها و ملت‌ها خواستار تداوم حملات بیرحمانه و بیشرمانه حتی به بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد بوده است.

وی در این باره تاکید کرد: در یکسال گذشته تقریبا دولت‌های اروپایی به غیر از ابراز ندامت، تاثر و تاسف و درخواست برای توقف جنگ و آتش‌بس آن هم به صورت زبانی نه به صورت واقعی برای بازدارندگی اسرائیل و جلوگیری از تجاوزات و آدمکشی‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهد کاری انجام نداده‌اند؛ مشخص است در چنین وضعیتی اسرائیل جرات و جسارت به گروه‌های امدادی و حافظان صلح را پیدا می‌کند.

مرتضی مکی یادآور شد: آنچه اسرائیل در لبنان برعلیه نیرو‌های حافظ صلح انجام داده بی‌سابقه نبوده است، یعنی مقامات غربی بار‌ها شاهد وقوع چنین صحنه‌هایی توسط اسرائیل بوده‌اند بنابراین نباید برای آنها تعجب‌آور باشد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل تصریح نمود: همانگونه که طی یک سال اخیرصهیونیست‌ها در غزه هیچ خط قرمزی نگذاشته‌اند و از تمام موازین انسانی و حقوق بشری به شکل بی‌رحمانه‌ای عبور کرده‌اند این بار نیز در لبنان دست به چنین اقدامی زدند آن هم با اتکا به پشتوانه حمایت دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی.

وی در این باره تصریح کرد: ماشین جنگی که اسرائیل بر علیه مردم بیگناه و غیر نظامی غزه و لبنان، بیماران و کودکان و خبرنگاران و نیرو‌های امدادی که واقعیت صحنه را به گوش مردم جهان می‌رسانند به راه انداخته هر چه در توان دارد برای تخریب و آسیب‌رسانی به لبنان با اتکا به غرب بخصوص آمریکا در دستور کار قرار داده و از آن استفاده می‌کند.

مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل یادآور شد: اینکه دولت‌های اروپایی نسبت به هدف قرار گرفتن یونیفل واکنشی از خود نشان داده‌اند ناشی از آن است که اکثریت اعضای یونیفل از کشور‌های اروپایی هستند و اتباع اروپا به شمار می‌روند با توجه به اینکه اصولا اروپایی‌ها نسبت به جان شهروندان خود حساس هستند به این موضوع واکنشی نشان داده‌اند.

مرتضی مکی در ادامه بحث تاکید کرد: به همین دلیل است که این بار اروپایی‌ها نسبت به این موضوع واکنش جدی‌تری نسبت به حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و چادر‌های مردم مظلوم غزه نشان دادند.

وی در این باره تاکید کرد: اینکه تصور کنید این واکنش‌ها درخواست‌ها و محکومیت‌ها اسرائیل را متوقف نمی‌کند و زمینه‌ساز آتش‌بس و توقف جنگ و عدم حمله به غیر نظامیان می‌شود اشتباه است چرا که دولت‌های اروپایی چنین اراده‌ای ندارند که بخواهند جلوی اسرائیل را بگیرند و هیچ ابتکار عملی در سطح جهانی و منطقه‌ای برای توقف حملات و تجاوز صهیونیست‌ها به جنوب لبنان تاکنون از خود نشان نداده و ارائه نداده‌اند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل با اتکا به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب منطقه را دچار بحران کرده است. از سوی دیگر وقتی عملا هیچ ابتکار عملی در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای برای جلوگیری از تجاوزات اسرائیل وجود ندارد و دولت‌های عربی و غربی کاری نمی‌کنند اسرائیل می‌دانند غربی‌ها برای حمله به غزه و لبنان به آنها چراغ سبز نشان داده‌اند بنابراین برای دست‌یابی به اهداف خود در جنوب لبنان دست به هر اقدام جنایتکارانه‌ای می‌زند.

 مرتضی مکی کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: قطعا سرو صدایی که اروپایی‌ها در واکنش به هدف قرار دادن یونیفل از خود نشان دادند به زودی فروکش می‌کند، یعنی آنها به جای اینکه اسرائیل را متعهد به رعایت قوانین بین المللی و عدم حمله به نیرو‌های سازمان ملل کنند فقط در حد اعتراض موضع خود را اعلام کردند؛ از آن سمت مردم شاهد بودند اسرائیل خواستار خروج نیرو‌های یونیفل از لبنان شد، یعنی غربی‌ها به تدریج بستر را رابرای ادامه تجاوزات و ویرانگری‌های اسرائیل در لبنان بسان غزه باز می‌کنند.