صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۱۱۸
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): طوفان اقصیٰ و مقاومت یک‌ساله‌ غزّه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رسانده که مهم‌ترین دغدغه‌اش، حفظ موجودیّت خود ‌است؛ یعنی همان دغدغه‌ای که این رژیم در سال‌های اوّل ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز ‌فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند. (1403/7/13)

فایل word

فایل pdf

حرف روز        

معجزه خون

«یحیی سنوار» مسئول دفتر سیاسی حماس با مرگی الهام‌بخش و ستودنی این دنیای فانی را وداع کرد. تأمل در نحوه شهادت شهید سنوار که با تصویری ماندگار و ثبت شده به دست دشمن عنود صهیونیستی از مقاومت و ایثار برای آزادی وطن و آرمان فلسطین تا پای فدا کردن جان عزیزش پایمردی از خود را نشان داد، نکاتی دارد که از ارزش تأمل و مروری چند باره برخوردار است؛ به ویژه برای نسل نوجوان و جوانی که باید پا جای پای او و دیگر قهرمانان آزادی فلسطین بگذارند. البته حقیقتاً این نسل جدید که با پیچیدگی‌های زمانی و مکانی و تأثیرگرفته از ولنگاری فرهنگ غربی پرورش یافته، کار را کمی سخت کرده است. اما اصلاً نباید ناامید بود؛ چرا که از دل همین نسل، قهرمانان فردا تربیت خواهند شد. باید متوجه مختصات و ابعاد جنگ شناختی و پیچیده دشمن بود و با سلاح جهاد تبیین به سراغ خنثی‌سازی بافته‌های دشمن رفت و نقاب از طراحی‌ها و حقه‌ها و اغواگری‌ها برگرفت؛ به راستی امثال سنوار و شهادت مظلومانه‌شان از این ظرفیت برخوردارند. برخلاف بوق‌های تبلیغی غربی و صهیونیستی که از مدت‌ها قبل به دلیل شکست‌های مستمر در میدان از قهرمانان گذشته با تله رسانه و فرهنگ مبتذل غربی ـ عبری خواسته‌اند در فرآیند تربیت‌پذیری نسل حاضر کشورهای اسلامی اخلال ایجاد کنند و نسلی بی‌تفاوت را بپرورانند، باید مقابل موج تحریف و تخریب ارزش‌ها، آدم‌ها، ایستارها و انگاره‌های ملت‌های مسلمان ایستاد. همان کاری که سنوار کرد. «هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، رهبر حماس تا آخرین لحظه زندگیش با این رژیم جنگید و تا آخرین لحظه از خواسته‌هایش دست نکشید و به خاطر آنها با هر آنچه به دستش می‌رسید، حتی یک تکه چوب مبارزه کرد. این تصویر از اقتدار و ایستادگی را بگذارید کنار تصاویر ذلیلانه اسرای غربی و صهیونیستی که به هنگام اسارت برای آزادی و حفظ جان‌شان التماس می‌کنند. چقدر استوار و زیباست این صحنه‌ها. اگرچه ترور آخرین تلاش از سر استیصال دشمن غدار است و ارزش نظامی ندارد، اما به خوبی ترجمان خلق و خوی تروریستی این رژیم شده و حتی دیرباوران امروز دنیای رسانه‌زده را نیز به واقعیت بدون روتوش «تروریسم دولتی» در سرزمین‌های اشغالی متوجه کرده است. تا زمانی که سرزمین مساعد اسلامی در اقصی‌نقاط عالم چنین بذرها و گوهرهای نابی را در دامن خود به دنیا آورد و بزرگ کند و به آنها رقص مرگ در میانه میدان به خاطر باور، وطن و دفاع از سرزمین و اعتقادات را یاد دهد، از ترور کاری ساخته نیست و به تعبیر امام(ره) این کشتن‌ها ما را بیدارتر می‌کند و این معجزه خون است.(فتح‌الله پریشان)


گزارش روز      

 پشت پرده یک بیانیه

اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی که با اعضای شورای همکاری خلیج‌ فارس صادر کرد، به صراحت جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی را متعلق به امارات دانست و از ایران خواست تا به اشغال این جزایر پایان دهد. این صریح‌ترین و خطرناک‌ترین موضع‌گیری از جانب کشورهای خارجی و به خصوص اتحادیه اروپا علیه تمامیت ارضی ایران بوده که میزان مداخله در امور داخلی ایران را به سطح بسیار بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. امارات در سال‌های اخیر تلاش کرده توجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا، چین و روسیه و کشورهایی، مانند کره جنوبی و ژاپن را به موضوع جزایر سه‌گانه جلب کند. این بیانیه مشترک با اتحادیه اروپا سطح جدیدی از همراهی کشورها با ادعاهای نادرست امارات را نشان داد؛ زیرا برای اولین‌بار و کاملاً مداخله‌جویانه ایران را اشغالگر خطاب کردند. امارات در سال‌های اخیر با استفاده از بحران اوکراین و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و افزایش درگیری بین ایران و رژیم، سطح حمایت از مواضع غیرقانونی خود را افزایش داده است. انگیزه اصلی اروپا برای صدور این بیانیه مداخله‌آمیز و همچنین تحریم خطوط هوایی ایران، نوعی انتقام و تحت‌فشار قرار دادن ایران به بهانه حمایت از روسیه در جنگ اوکراین است. ادعایی که بارها از سوی ایران تکذیب شده و حتی آمریکا هم اعلام کرده است شواهد متقنی در رابطه با کمک تسلیحاتی ایران به روسیه وجود ندارد. این بیانیه نشان می‌دهد،‌ اروپا سطح تقابل با ایران را از سطوح هنجاری و تحریم‌ها بالاتر برده و از خط قرمز امنیت ملی ایران عبور کرده است. در واکنش به این اقدام، «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران نوشت: «دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما روشن است که مسیر همکاریِ با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای تقابل پاسخ داده شده است از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.» موضع اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه فاقد هرگونه ارزش حقوقی است و صرفاً موضعی سیاسی برای جذب کمک‌ها و منابع مالی کشورهای ثروتمند خلیج فارس به‌ویژه امارات، برای جبران هزینه‌های سنگین مشارکت آنها در جنگ اوکراین است. اسناد و مدارک تعلق جزایر سه‌گانه به ایران به قدری محکم و گویاست که چنین بیانیه‌هایی که صرفاً به دنبال مشروعیت‌بخشی به ادعای غیرواقعی امارات درباره جزایر ایرانی است، هیچ خللی در موضع قاطع ایران مبنی بر حاکمیت بر این جزایر و مصمم بودن نیروهای مسلح ایران در دفاع از تمامیت ارضی خود ایجاد نمی‌کند. (مصطفی علیجان‌زاده)

خبر ویژه

   دست ایران روی ماشه است

یک منبع نظامی با اشاره به اینکه دست ایران ‌روی ماشه است، اعلام کرد: «در صورتی که اقدام احتمالی صهیونیست‌ها علیه ایران  مواضع نظامی را هدف بگیرد، پاسخ ایران هم «قطعی» و «بالاتر از تخمین صهیونیست‌ها» خواهد بود. در صورتی که اقدام احتمالی صهیونیست‌ها، مواضع هسته‌ای را هدف بگیرد، ایران ضمن پاسخ، سیاست‌های هسته‌ای را هم مد نظر قرار خواهد داد و در صورتی که اقدام احتمالی صهیونیست‌ها، تأسیسات و زیرساخت‌ها را به انحای مختلف تحت تأثیر قرار دهد، قطعاً ایران هیچ تعهدی نداده است که گستره‌ و نوع و شدت اقدامات خود را در وضعیت پیشین حفظ کند.» این منابع نظامی ادامه داد: «این نکته‌ روشنی به صهیونیست‌هاست و آنها حتماً معنای آن را خواهند فهمید!» وی خاطرنشان کرد:  «ایران نه تعلل می‌کند و نه شتابزده می‌شود؛ ولی «تنبیه» دیوانه‌ها را به نحوی که هر بار غافلگیری بیشتری به سراغ‌شان بیاید، بایگانی نمی‌کند.»

 

اخبار

معادلات خلاف میل نتانیاهو پیش می‌رود

«نیویورک‌تایمز» نوشت: «قبل از عملیات 7 اکتبر، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن اسرائیل در چهارچوب یک معامله عادی‌سازی بود که به شکلی بنیادین نظم موجود در خاورمیانه را تغییر می‌داد و در عین حالی که هیچ کمکی به تشکیل یک دولت فلسطینی نمی‌کرد، ایران و متحدانش را منزوی‌تر می‌ساخت. اکنون و با وجود کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس که همواره بسیاری از آن به عنوان یکی از مقدمات احتمالی برای انعقاد یک توافق صلح یاد می‌کردند، چنین معامله‌ای بیش از هر زمانی دور از دسترس به نظر می‌رسد. در عوض، عربستان در حال تقویت روابط خود با دشمن سنتی‌اش ایران و در عین حال تأکید بر این نکته است که هر پیمان دیپلماتیکی بستگی به این دارد که اسرائیل تشکیل یک دولت فلسطینی را بپذیرد و این یک تغییر نگرش قابل توجه برای حکومت سعودی به شمار می‌رود. یک تنش‌زدایی دیپلماتیک در خاورمیانه در جریان است، اما نه تنش‌زدایی‌ای که بنیامین نتانیاهو انتظار آن را می‌کشید. در ماه جاری میلادی وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای اولین بار به صورت گروهی با همتای ایرانی خود دیدار کردند.»

کاسبان جنگ!

«احمد زیدآبادی» کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب برای مخالفت با اجرایی شدن حکم دو فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب، پای وضعیت جنگی منطقه را وسط کشیده و به نظر می‌رسد همان چیزی را القا می‌کند که حتی فرد تندرویی همچون احمد شیرزاد هم آن را شرط گذاشتن در مسائل امنیتی و گروکشی دانسته بود. جنگ‌طلبی رژیم صهیوینستی در منطقه چه دخلی به شرایط داخلی ایران یا احکام قضایی ایران دارد؟ مگر اینکه بگوییم برخی می‌خواهند با سوءاستفاده از وضعیت منطقه از آن کاسبی کرده و امتیازات خود را بگیرند؛ لذا باید همان جملات شیرزاد را یادآور شد که با اشاره به گزاره مورد تأکید برخی از دوستان اصلاح‌طلب خود که اشاره دارند برای مقابله با دشمن داخلی باید به فوریت مسئله فیلترینگ و قانون حجاب حل شود، این نوع مواجهه را خلط موضوعات امنیتی با مسائل فرهنگی دانست و تأکید کرد: «در موضوعاتی که به مسئله امنیت ملی و مصالح عمومی کشور ارتباط دارد، نمی‌توان اهمال ورزید و گروکشی کرد.»

هزینه‌هایی که کمر اقتصاد را می‌شکند!

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام ارشد اقتصادی اسرائیل آورده است: «تحمل یک جنگ طولانی در شمال و جنوب برای اقتصاد اسرائیل دشوار است و گسترش جنگ در شمال از ابتدای سپتامبر گذشته(۱۱ شهریور ۱۴۰۳) تاکنون ۶.۷ میلیارد دلار هزینه داشته است.» این مقام صهیونیست با بیان اینکه هزینه یک روز جنگ در لبنان حدود ۱۳۴ میلیون دلار است و ممکن است به زودی افزایش یابد، تأکید کرد: «هزینه مهمات مورد استفاده در لبنان بسیار زیاد است.» این مقام صهیونیستی تأکید کرد: «با توجه به نبود منابع مالی، گسترش جنگ مستلزم افزایش بودجه است.» وبگاه روزنامه اسرائیل «Ynet» اطلاعاتی را ارائه کرد که نشان می‌دهد هزینه مهمات ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان بسیار زیاد است. در همین زمینه، یکی از مقامات رسمی ارتش رژیم صهیونیستی به وبگاه مذکور گفته است، هزینه مهمات مورداستفاده در حمله به ضاحیه در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ که به شهادت دبیرکل حزب‌الله منجر شد، ۲۵ میلیون شکل بوده است.

هرگونه حمله‌ای عبور از قرمز ایران است

«سیدعباس عراقچی» در مصاحبه با «ان‌تی‌وی» ترکیه گفت: «شهادت رهبر حماس یحیی سنوار، فعالیت‌های این جنبش را متوقف نخواهد کرد و تنها عزم آن را تقویت خواهد کرد و به جوانان فلسطینی انگیزه خواهد داد.» به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او همچنین تأکید کرد: «خطر درگیری در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله سوریه وجود دارد.» وزیر امور خارجه در خصوص احتمال حمله رژیم صهیونیستی علیه ایران هم تأکید کرد: «هر حمله‌ای علیه ایران، به معنای عبور از خط ‌قرمز برای ماست. چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. پاسخ لازم به هر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا هر حمله مشابه داده خواهد شد. اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد.»

اخبار کوتاه

پایگاه خبری «واللا نیوز» در گزارشی اعلام کرد، ارتش اسرائیل به دنبال آن است تا از پیکر یحیی السنوار به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی استفاده کند. «امیر بوحبوط» خبرنگار مسائل نظامی در این رابطه اعلام کرد: «براساس گفته منابع امنیتی کابینه امنیتی اسرائیل هنوز تصمیم نهایی خود را در رابطه با نوع تعامل با پیکر یحیی السنوار نگرفته است.» منابع دیگری هم که در این زمینه دخیل هستند اعلام کردند، ‌‌ایده‌های مختلفی در این رابطه مطرح شده است؛ اما هیچ یک از آنها نهایی و رسمی نشده است.

«علی لاریجانی» گفت: «کشورهای عربی که به دنبال بیانیه‌نویسی علیه ایران درباره جزایر سه‌گانه هستند، به موقع به حساب آنها باید رسید.» مشاور رهبر فرزانه انقلاب در آیین نکوداشت «آیت‌الله مهدوی‌کنی» افزود: «ایران در مقطع کنونی راهی جز مقاومت و وحدت داخلی ندارد.» وی افزود:‌ «کشورهای عربی با خوشحالی در مقابل شهادت نصرالله و هنیه بی‌حیثیت شدند.»

نشریه آمریکایی «فارن‌افرز» نوشت: «ایران امروز در اوج نفوذ بین‌المللی خود قرار دارد. این کشور و شبکه متحدان آن، ترس و احترام تازه‌‌ای را در خاورمیانه به ارمغان آورده‌اند. مخالفت شدید تهران با اسرائیل در حال جلب حمایت سیاسی در سراسر منطقه است. برنامه هسته‌ای در گسترده‌ترین نقطه خود قرار دارد و دولت در حال ایجاد اتحاد با چین و روسیه برای مقابله با غرب است.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از سه مقام آمریکایی که نام‌شان را ذکر نکرده، می‌گوید: «آمریکا در حال بررسی این موضوع است که چگونه دو سند محرمانه مربوط به ارزیابی واشنگتن از برنامه اسرائیل برای حمله به ایران، به بیرون درز کرده است.» به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام آمریکایی دیگر هم گفته است: «این اسناد واقعی به نظر می‌رسند.»

«ناصر همتی» وزیر اقتصاد و دارایی با وجود همه خبرسازی‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای درباره فیلترینگ گفت: «نظر شخصی‌ام این است که فیلترینگ اصلاً هیچ اثری بر روی فعالیت‌های اقتصادی نگذاشته است، فقط یک مقداری فعالیت‌ها را در فضای مجازی محدود و کند کرده است. بنابراین طبیعی است که حل این مسئله در اولویت است.»

یک عضو کنست رژیم صهیونیستی نسبت به افشای اسناد مرتبط با برنامه تل‌آویو برای حمله به تهران، واکنش نشان داد. «تالی گوتلیب» عضو کنست از حزب لیکود گفت: «امکان ندارد که یک مقام کوچک به تنهایی اسناد حمله به ایران را افشا کرده باشد، افشای اسناد عمدی بوده تا از حمله اسرائیل به ایران جلوگیری شود.»

«عراقچی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر گفت‌وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: «هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد، طبیعی است پیام‌هایی از طریق برخی کانال‌های ارتباطی رد و بدل می‌شود، اما این پیام‌ها به معنای مذاکره نیست.»