صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۲۲۶
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در این منطقه‌ی غرب آسیا هم یک نقطه هست که از همه مهم‌تر است و آن ایران است. ایران از همه‌ی این کشورها و نقاطی که در این منطقه‌اند، مهم‌تر است؛ به خاطر اینکه هم ثروتش - نفت، گاز، معادن طبیعی -بیشتر از همه‌ی این کشورها است، هم نقطه‌ی وقوع این کشور حسّاس‌ترین نقطه است، چهارراه است؛ چهارراه شرق و غرب، چهارراه شمال و جنوب. از قدیم هم میگفتند چهارراه مهمّ این منطقه ایران است. روی ایران – انگلیس، آمریکا - بیشتر از همه حسّاس بودند، لذا روی ایران سرمایه‌گذاری کردند. (5/9/1401)

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

  جنگ شناختی مقدم بر عملیات نظامی

عملیات نظامی در همه ادوار با عملیات روانی و جنگ شناختی همراه بوده است؛ اما در دو دهه اخیر با شکلی بسیار متفاوت و مقدم بر عملیات‌ها‌ی نظامی عمل می‌کند. شاید بتوان علت آن را در شکسته شدن انحصار اطلاعات و سرعت دسترسی به اطلاعات دانست؛ ولی هرچه هست امروز مدیریت افکار عمومی جایگاه بسیار مهمی در هر نوع عملیات نظامی دارد. البته مدیریت افکار عمومی تنها مربوط به افکار عمومی خودی نیست و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه هدف، یعنی دشمن، نوع جدیدی از جنگ‌ها را ایجاد کرده است که ما از آن به «جنگ شناختی» یاد می‌کنیم.

تقابل رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران نیز از این جنگ شناختی مستثنی نیست. رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود به دنبال ایجاد موازنه وحشت در ایران و سایر اضلاع محور مقاومت بوده است؛ وگرنه همانطور که بسیاری از کارشناسان نظامی و رسانه‌ای خودشان نیز تحلیل کرده‌اند، حذف چهره‌های مختلف از فرماندهان عالی گرفته تا مبارزان میدانی، در یک بازه زمانی نه چندان طولانی اثر خود را از دست می‌دهد و محور مقاومت با شهادت فرماندهان خود نه تنها حرکت خود را متوقف نمی‌کند؛ بلکه مستحکم‌تر و با اراده قوی‌تر و متکی بر چهره‌های جوان‌تر، جهاد فی سبیل‌الله را پیش خواهد برد. در حقیقت، رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد یک جنگ شناختی بزرگ در منطقه است. مهم این است که مردم لبنان و سوریه و عراق و ایران،‌ در تصویرسازی از جنایات رژیم صهیونیستی، توقف جنگ به هر قیمتی را از مسئولان خود مطالبه کنند.

دفاع مؤثر در مقابل این جنگ شناختی، نیازمند مدیریت صحیح افکار عمومی است. افکار عمومی باید بتواند آرامش خود را حفظ کرده و با اعتماد کامل به فرماندهان نظامی، نگاه امیدوارانه به آینده داشته باشد. بررسی برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد، ما در این جنگ شناختی نتوانسته‌ایم به اهداف مورد انتظار برسیم و البته تلاش آشکار و مؤثری برای مدیریت افکار عمومی و این جنگ شناختی نیز مشاهده نمی‌شود. به گفته فرماندهان نظامی و بررسی استدلال‌های منطقی آنها، می‌توان به این نتیجه رسید که دشمن صهیونیستی در میدان نظامی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرگونه تجاوزی با پاسخی سخت از سوی ایران مواجه خواهد شد؛ ولی در عرصه عملیات روانی و جنگ شناختی آسیب‌پذیری زیادی داریم که حتی می‌تواند عملیات نظامی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، در یک جمله می‌توان گفت در شرایط امروز کشور ما و در پاسخ دندان‌شکن به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی، اقدام فوری در راستای جهاد تبیین و جنگ شناختی مقدم بر عملیات نظامی است.(علی کارگر)

 


گزارش روز  
  لبنان متحد

در حالی که «عاموس هوکشتاین» مشاور ویژه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از بمباران وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در بیروت، به لبنان سفر کرد و همزمان با سفر او، صهیونیست‌ها به تجاوزات شدید علیه مراکز غیرنظامی در بیروت ادامه می‌دادند، برخی منابع آگاه جزئیات برنامه هوکشتاین در لبنان و پیشنهادهایی را که برای ایجاد تغییر در قطعنامه 1701 با خود آورده بود، فاش کردند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی به این منظور به نقل از منابع دیپلماتیک عربی اعلام کرد، هوکشتاین قبل از آمدن به بیروت تماس‌های گسترده‌ای با طرف اسرائیلی داشته و مقامات این رژیم به او اطلاع دادند که وارد هیچ توافقی که شروط آنها را برآورده نکند، نمی‌شوند و هیچ آتش‌بسی قبل از توافق کامل وجود نخواهد داشت. این منابع گفتند، هوکشتاین با تیم خود روی تهیه یک پیش‌نویس به زبان دیپلماتیک کار کرد؛ اما نتوانست فرمولی را پیدا کند که هم خواسته‌های اسرائیل را محقق سازد و هم لبنان آن را تأیید کند. او قبل از سفرش به بیروت از طریق محافل دیپلماتیک و به ویژه از طریق تیم سفارت آمریکا در بیروت، به رهبری «لیزا جانسون» سفیر ایالات متحده در لبنان، برای چندین طرف لبنانی پیغام فرستاد، با این مضمون که لبنان در موقعیتی نیست که بتواند گفت‌وگوی زیادی انجام دهد و اگر پیشنهاد را نپذیرد، این به معنای ادامه جنگ بوده و حملات اسرائیل خشونت‌آمیزتر خواهد شد. به گفته منابع مذکور، رژیم صهیونیستی یک شب قبل از سفر هوکشتاین به بیروت، بمباران وحشیانه‌ای در این شهر انجام داد تا به نماینده آمریکا در رساندن پیام خود به لبنانی‌ها کمک کند، اما این نمایش هم  تأثیری نداشت! بر اساس اطلاعات الاخبار، فرستاده آمریکا سعی کرد این پیشنهادهای کاملاً غیرمنطقی و یک جانبه را به گونه‌ای ارائه کند که انگار این پیشنهاد، لبنانی‌ها را جذب خواهد کرد و موافقت اولیه میقاتی و نبیه بری را کسب می‌کند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که او پاسخ مثبتی از مقامات لبنانی دریافت نکرد و این نشان می‌دهد هوکشتاین به سرعت به لبنان برنمی‌گردد؛ مگر اینکه تحولاتی رخ دهد که او را مجبور به اصلاح ایده‌های خود کند. منابع لبنانی گزارش دادند نجیب میقاتی به نماینده آمریکا گفته است، پیشنهادی که او می‌دهد مورد قبول هیچ کس در لبنان نخواهد بود. همچنین هوکشتاین در لبنان برخی جملات را شنید مبنی بر اینکه حزب‌الله معتقد است، اسرائیل در وضعیتی نیست که بتواند شروط خود را به لبنان تحمیل کند. آنچه در این سفر و گفت‌وگوها بیش از همه قابل مشاهده است اینکه لبنان در برابر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها موضع واحد دارد و دولت و مجلس هم همین حرف مقاومت را تکرار می‌کنند.

 

خبر ویژه  

  وقتی نقاب‌ها می‌افتد

وضعیت عملکرد اپوزیسیون به جایی رسیده است که حتی صدای روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» نیز درآمده است. این روزنامه در گزارشی با بیان اینکه عده‌ای از تندروترین اپوزیسیون خواهان شروع جنگ ایران و رژیم صهیونیستی هستند، نوشت: «آنها در توجیه حمایت تلویحی یا صریح خود از حمله خارجی به کشور، به مواردی از مسائل سیاست داخلی و خارجی کشور اشاره و انتقاد کرده‌اند، بدون آنکه پاسخ دهند پیامدهای حمله خارجی به کشور چیست و آیا با بمباران و زیرساخت‌های آن توسط نتانیاهو و حامیان آن چیزی از کشور باقی می‌ماند که آنها بخواهند بعدها دموکراسی و توسعه را برای آن به ارمغان بیاورند.» این رسانه اصلاح‌طلب از «سلطنت‌طلب‌ها»، «سازمان مجاهدین خلق»، «حزب کومله» و ... به عنوان طیف‌هایی از اپوزیسیون نام برد که خواهان حمله نظامی به ایران هستند. بنا بر تأکید هم‌میهن، این طیف‌ها پیروزی خودشان و بازگشت‌شان به ایران یا تصرف ایران را به قیمت آسیب به مردم، زندگی، سلامت و سرمایه‌های آنها میدانند.

 

اخبار

دست صهیونیست‌ها به ایران نخواهد رسید

فرمانده قرارگاه فرهنگی ـ اجتماعی بقیه‌الله گفت: «اشتباه ما در این است که فکر می‌کنیم دفاع مقدس تمام شده است؛ در صورتی‌ که جنگ ۳۳ روزه، جنگ غزه و همه اینها ادامه دفاع مقدس است و ان‌شاءالله به فتح قدس خواهند رسید و همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال دارد.» «سرلشکر جعفری» با ابراز تعجب از برخی تحلیل‌هایی که از توان رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران سخن به میان می‌آورند، تأکید کرد: «اسرائیل دستش به ایران نخواهد رسید؛ به برکت دفاع مقدس ما موشک‌هایی داریم که می‌توانیم هر هدفی را در سرزمین‌های اشغالی و در فاصله 2 هزارکیلومتری هدف قرار دهیم.» وی با اشاره به اقدامات صهیونیست‌ها پس از عملیات وعده صادق 1 تصریح کرد: «صهیونیست‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند آنچه در لبنان و غزه و سوریه انجام می‌دهند، در ایران انجام دهند؛ توان انجام این کار را ندارند.» سرلشکر جعفری در پایان تأکید کرد: «پیروزی‌های ما در حال اثرگذاری پنهان در کشورهای اسلامی و در دل آزادگان عالم است.»

فناوری نمی‌تواند ما را نجات دهد!

«آوی شیلون» در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «یکی از درس‌هایی که جامعه اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر آموختند، این است که شکست ارتش اسرائیل ناشی از اتکای بیش از حد آن به فناوری بوده است و برای جلوگیری از تکرار این حوادث، باید نیروی زمینی آن تقویت شود. این روند، نیازمند افزایش تعداد تیم‌های نظامی و امنیتی، طولانی‌شدن مدت خدمت سربازی و توقف تکیه مطلق بر فناوری‌های با دقت بالا است. لزوم تقویت ارتش و درس گرفتن از شکست اطلاعاتی ۷ اکتبر را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما موضوعاتی که برخی از فرماندهان اسبق ارتش اسرائیل درباره آن صحبت می‌کنند مانند نادیده گرفتن تسلیحات زمینی و تکیه مطلق بر فناوری، حاوی نکات منفی است که باید به طور دقیق بررسی شود. اسرائیل باید طی یک روند سیاسی، عربستان سعودی را متقاعد کند که در کنار تل‌آویو بایستد. اسرائیل باید به یک توافق صلح دست یابد که قدرت کشورهای میانه‌رو در مقابله با ایران را تقویت کند؛ این هدف بزرگ تل‌آویو است و فناوری با همه دستاوردهایش، تنها ابزار در راه رسیدن به این هدف است.»

رکورد تازه وطن‌فروشی

حمایت اخیر «رضا پهلوی» از حمله رژیم‌صهیونیستی به ایران پیش از هر چیز نمود دیگری از رویکردهای ضدمردمی وی و حامیانش است؛ موضعی که مسبوق به سابقه بوده و با انتقادهای گسترده‌ای در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و حتی اپوزیسیون جمهوری ‌اسلامی مواجه شده ‌است. رضا پهلوی که این روزها فعال‌تر از گذشته در جست‌وجوی رؤیاهای متوهمانه خویش است، حساب ویژه‌ای روی حمله رژیم ‌صهیونیستی به ایران باز کرده و از شبکه‌ای به شبکه دیگر، در حال عادی‌سازی حمله نظامی به سرزمین و مردم ایران است و می‌کوشد خود را به‌عنوان «آلترناتیو» جمهوری‌اسلامی مطرح کند. طی هفته‌های اخیر، رکوردهای تازه‌ای در ایران‌ستیزی ازسوی پهلوی و حامیانش به ثبت رسیده‌ است. او نه‌تنها صهیونیست‌ها را برای حمله به ایران تشویق می‌کند، بلکه به آنها اطمینان‌ خاطر می‌دهد که «نمی‌گذاریم پس از سقوط رژیم، خلأ قدرت به‌وجود آید.»

به زودی غرور نتانیاهو را درهم می‌شکنیم

دبیرکل نُجَباء اظهار داشت: «در حالی که ارتش‌های بی‌خاصیت عربی، تماشاچی کشتار مردم فلسطین و لبنان و تعرض به مقدسات اسلامی هستند، محور مقاومت از فلسطین تا یمن، از لبنان تا عراق و ایران، ضربات دقیق و تاریخی به رژیم صهیونیستی وارد می‌کند. بیش از پنجاه کشور اسلامی با موشک‌های زنگ‌زده و غیرت‌های خشکیده، نه‌تنها از هدف‌گیری دشمن با تسلیحات‌شان خودداری می‌کنند، بلکه حتی با زبان هم از برادران مسلمان حمایت نمی‌کنند! حاکمان خودفروخته، فرومایه و سست‌عنصری که از ترس آمریکا و انگلیس به سازش با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند، در توهم به ‌سر می‌برند و شر این شیاطین روزی دامن‌شان را خواهد گرفت.» «اکرم الکعبی» همچنین افزود: «صهیونیست‌ها باید بدانند که در صورت هرگونه حماقت اسرائیل در عراق، خودشان و هیچ‌یک از منافع و وابستگان‌شان در امان نخواهند بود. ما با سلاح ایمان، ایثارگری و تکیه بر خداوند، در جنگی نابرابر مقابل جهان وحشی که به امکانات پیشرفته تکنولوژیک و بمب‌های اتمی مجهز است، ایستادگی می‌کنیم و در تاریخ ثبت می‌شود که مؤمنان به‌زودی غرور نتانیاهو را متلاشی خواهند کرد.»

 

اخبار کوتاه

«سردار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید عباس نیلفروشان که در حسینیه فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران بزرگ برگزار شد، گفت: «بارها گفته‌ایم که جزایر سه‌گانه جزایر ایرانی و به نام ایران است و اماراتی‌ها نباید بگذارند دشمنان این سخنان را مطرح کنند.» وی افزود: «البته غربی‌ها دنبال این هستند که فرافکنی کنند و اکنون که مسلمانان در غزه و لبنان به شهادت می‌رسند، غربی‌ها برای توجیه حضور خودشان در منطقه جزایر را دستاویز می‌کنند.»

ارتش رژیم غاصب صهیونیستی بار دیگر مدعی شد: «در حمله سه هفته پیش در بیروت سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله را به شهادت رسانده است.» «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه دو هفته پیش هم مدعی شده بود، سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله اسرائیل در ضاحیه بیروت به شهادت رسیده است. با وجود این، بعد از آن تردیدهایی درباره صحت اظهارات او مطرح شده بود. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل چندی پیش گزارش داده بود، با وجود اعلام نتانیاهو در ترور سیدهاشم صفی‌الدین دستگاه‌های امنیتی اسرائیل این خبر را تأیید نمی‌کنند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از جنایات رژیم صهیونی گفت: «گزارش‌ها درباره شمال غزه وحشتناک است. گرسنگی و کوچ اجباری را نمی‌توان توجیه کرد و بمباران تأسیسات آنروا محکوم است.» وی اضافه کرد: «من از درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس جهت تأمین کمک‌های انسانی و فراهم کردن گذرگاه امن برای آواره‌ها در نوار غزه حمایت می‌کنم.»

«محمدرضا عارف» معاون اول رئیس جمهور در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید نیلفروشان درباره ادعای امارات در مورد مالکیت بر جزایر سه‌گانه اظهار کرد: «همه می‌دانند که این جزایر متعلق به ایران است و ما درباره این جزایر به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم.»

چندین منبع امنیتی صهیونیستی و آمریکایی در روزهای اخیر به «المانیتور» گفته‌اند که تفاهمی بی‌سر و صدا میان ایالات متحده و اسرائیل شکل گرفته است که در ازای خودداری اسرائیل از هدف قرار دادن صنعت نفت و زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، پاداش‌هایی به اسرائیل وعده داده شده تا خطر جنگ تمام‌عیار یک یا دو هفته پیش از انتخابات ایالات متحده کاهش یابد.

روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: «آرین طباطبایی، مدیری در وزارت دفاع ایالات متحده، مظنون به افشای برنامه‌های حمله اسرائیل به ایران است. طبق گزارشی که شبکه اسکای‌نیوز ادعا می‌کند که از چندین منبع در پنتاگون آمده است، طباطبایی، شهروند ایالات متحده با اصالت ایرانی، در دفتر وزیر دفاع لوید آستین به اسناد طبقه‌بندی شده‌ای درباره اسرائیل و ایران دسترسی گسترده‌ای داشته است.»