صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۳۸۳
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اکنون یک سال است که[پس از عملیات طوفان‌الاقصی] ‌دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با ‌چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران ‌خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است! امروز به تدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به ‌این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌الله هرگز پیروز نخواهند شد.(1403/7/13)

فایل word

فایل pdf

حرف روز     

شکست بزرگ‌تر

اگر می‌خواهید به ابتذال فرهنگ و تمدن و سیاست در غرب پی ببرید، جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت غزه و لبنان را که با پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا صورت می‌گیرد، در نظر بیاورید. حالا نه فقط در فلسطین، ایران، جبهه مقاومت و دنیای اسلام، بلکه مردم در شرق آسیا، آفریقا، غرب و آمریکا نیز رژیم صهیونیستی را رژیمی نسل‌کش می‌دانند که در نهایت سنگدلی ماه‌هاست مردم غزه و اکنون لبنان را به خاک و خون می‌کشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را موجب تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند.

 دیگر این رژیم جعلی چه باید بکند تا شورای امنیت و دیگر نهادهای مدعی صلح و حقوق بشر و دول غربی به خود آیند و اقدامی را ترتیب دهند؟ این اتفاقات نشان داد آزادی و حقوق بشر و مدعیان آن، مضحک‌ترین مفاهیم هستند. حتی مردم اروپا و آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای در حمایت از ملت فلسطین و در مخالفت با سکوت و حمایت دولت‌های خودشان اعتراضات و راهپیمایی برگزار کرده‌اند، اما باز خبری از مقامات غربی نیست که نیست. این نحوه مواجهه دولت‌های غربی با موضوع فلسطین در آینده نیز تغییر نخواهد کرد؛ در لیبرال دموکراسی غرب، منافع سیاسی و استکباری تعیین‌کننده رفتارهای جهانی است. اخلاق و انسانیت مادامی ‌که منافع آن دولت‌ها چیز دیگری را اقتضا می‌کند، در سیاست‌های آنها جایگاهی ندارد.

در این زمینه، باید با غرب‌گرایان در ایران که به دروغ، غرب و شعارهای مضحک آنان را در برابر دیدگان و افکار عمومی می‌آرایند، مواجهه فکری و قانونی داشت. این مقابله و رویارویی لازم و ضروری است و هرگز نباید مخاطرات آرایشگران غرب در ایران را دست‌کم گرفت. جدا از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشور، دانشگاه‌ها و مراکز فکری و فرهنگی کشور هرگز نباید این عمل خباثت‌آلود دولت‌های غربی را نادیده بگیرند. باید در دانشگاه‌ها حقایق لیبرال دموکراسی غرب انعکاس یابد. عرصه هنر نیز نباید از مسئولیت تاریخی و انسانی خود در معرفی چهره حقیقی غرب شانه خالی کند. تاریخ معاصر ایران گویای آن است که آراستگان افکار و اندیشه‌های غرب در جامعه ایرانی، ایران را بارها به لبه پرتگاه برده‌اند و نیز همین‌ها نقطه اتکا و امید قدرت‌های بزرگ برای زمین‌گیر کردن ایران به حساب می‌آیند. (عزیز غضنفری)


گزارش روز    

   نگاه راهبردی به بودجه ۱۴۰۴

هر چالش مهمی که در اقتصاد ایران مطرح می‌شود، بدون لحاظ جنبه‌های بودجه‌ای آن قابل تبیین نیست؛ زیرا ساختار و ماهیت بودجه هم در سلسله علل قرار دارد و هم خود معلول است. بنابراین، بسته به رویکرد دولت و مجلس، بودجه می‌تواند توسعه ایجاد کند یا ام‌المسائل باشد.

 در هفته‌ای که گذشت، کلیات بودجه با حضور رئیس دولت به نمایندگان ملت تحویل داده شد. سند دخل و خرج دولت برای سال آینده حاوی نکات فنی بسیاری است که پرداختن به آنها وجیزه‌ای گسترده‌تر می‌خواهد، در عین حال از نگاه راهبردی لازم است مواردی در رأس جهت‌گیری قوای مقننه و مجریه قرار گیرد:

وضعیت نهادی تصویب، اجرا و نظارت بودجه به گونه‌ای است که هم دولت و هم مجلس و هم مسئولان اجرایی و هم مردم از آن گله‌مندند. دولت به دلیل دخالت بیش از حد مجلس در مرحله تصویب و اجرا، کفایت نکردن منابع، ایجاد وظیفه برای دولت بدون پذیرش مسئولیت گله‌مند است. نارضایتی مجلس متأثر از مبهم بودن خدمات عمومی در بودجه، نداشتن توازن در توزیع منابع عمومی، نامعلوم بودن سیاست‌های کلان دولت و ارتباط نداشتن بودجه با برنامه‌های توسعه است. از دید مسئولان اجرایی نیز مشکلات بودجه عبارتند از: حجم زیاد قوانین و مقررات مالی و سازگار نبودن آنها با واقعیت‌های اجرایی و نداشتن شفافیت. از این منظر لازم است این دغدغه‌ها مدنظر قرار گیرد و چنین آسیب‌هایی مرتفع شوند.

همگرایی دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و شنیدن نقدها و نظرات، بستری مناسب برای منطبق کردن مصوبات بودجه بر نگاه ملی است. نگاهی که به نظر می‌رسد در بودجه کم‌رنگ است. نمایندگان اگر چه در حوزه‌های انتخابی با فشارهایی روبه‌رو هستند و تلاش‌شان برای تحقق منافع منطقه‌ای خود است، اما این مسائل نباید نگاه ملی و منافع کلی کشور را به حاشیه ببرد. بنابراین، تأکید می‌شود نگاه ملی و کشوری باید بر روند تصویب بودجه در مجلس حاکم باشد، نه نگاه شهری و حوزه انتخابی.

 نگاه مجلس به بودجه مبتنی بر توسعه رفاه مردم ستودنی است، اما اگر قرار باشد از طریق افزایش خدمات دولت، چه یارانه‌ها و چه حقوق‌ها، کسری بودجه بر دولت تحمیل شود، علناً آنچه در نهایت نصیب مردم می‌شود، ازدیاد تورم است نه رفاه. بنابراین، نمایندگان تلاش کنند با مشورت دولت و شنیدن نظرات آنها، کسری بودجه را به حداقل ممکن برسانند. در وضعیت فعلی تأکید بر افزایش صرفه‌جویی در منابع از اولویت‌ها باشد.

مجلس باید نقش نظارتی خود و ملاحظات کلی کشور را تقویت کند و دولت را در مسیر بهره‌وری و بهینه‌سازی بودجه قرار دهد. گزارش‌های نهاد متولی نظارت بر بودجه نشان می‌دهد، نشتی منابع و جابه‌جایی اعتبارات تا حد قابل توجهی مانع از تحقق اهداف بودجه است. بنابراین، نظارت، کنترل و هدایت درست منابع در چارچوب نهاد قانونگذار و خود بودجه، به شکل حداکثری تدوین شود. (علی محمدی)

خبر ویژه

    جنگ روانی پس از شکست نظامی

یک منبع مطلع گفت، اخباری که می‌گوید ۱۰۰ هواپیمای نظامی رژیم صهیونیستی در حمله به ایران نقش داشتند، کاملاً دروغ است و این رژیم به دنبال بزرگنمایی حمله ضعیف خود است. یک منبع مطلع به خبرنگار سیاسی خبرگزاری «تسنیم» گفت، ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن 20 نقطه در کشور غیرواقعی است و تعداد اهداف دشمن با فاصله، کمتر از این میزان است.

این منبع همچنین گفت، اقدام صهیونیست‌ها از بیرون از مرزهای کشور صورت گرفته و آسیب‌های محدودی وارد کرده است. وی با تأیید خبر پیشین تسنیم، تأکید کرد، هیچ مرکز نظامی سپاه در تهران مورد هدف قرار نگرفته است.

 

اخبار

زلنسکی با گوترش قهر کرد!

سرویس جهانی «بی‌بی‌سی» به نقل از یک منبع در دفتر زلنسکی گفته است، «گوترش» پس از سفر به شهر کازان در روسیه خواستار سفر به اوکراین شده بود، اما «زلنسکی» این سفر را نپذیرفته است. منابع خبری همچنین گزارش داده‌ا‌ند انتشار تصاویری از دست دادن گوترش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و دیدار او با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس خشم اوکراین را به همراه داشته است. یک مقام اوکراین که اشاره‌ای به نام او نشده، به پایگاه «پولیتیکو» گفت: «گوترش با او (پوتین) دست داد. (گوترش) لبخند به لب داشت. از او خواسته بودند برای ارتقای نشست بریکس به آنجا برود. از او استفاده کردند و ظاهراْ او هم بدش نمی‌آمد.» زلنسکی هم در اظهاراتی روز پنجشنبه که به مناسبت روز سازمان ملل ایراد کرد، از گوترش انتقاد کرد. او گفت: «حتی اگر بعضی از مقام‌ها تطمیع کازان را به جوهر منشور سازمان ملل ترجیح بدهند، دنیا به گونه‌ای سازمان‌دهی شده که حقوق ملت‌ها و قوانین بین‌المللی همچنان اهمیت دارند و در آینده نیز اهمیت خواهند داشت.»

آخرین وضعیت انسداد مرزها

«سردار احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور درباره آخرین وضعیت اجرای طرح انسداد مرزها اظهار داشت: «موضوع انسداد مرز در حقیقت در مسیرهای مختلف از سوی یگان‌ها و شرکت‌های مختلف به سرعت در حال انجام است.» وی افزود: «بخشی از این کار را نیروی زمینی ارتش، قسمتی را سپاه پاسداران و بخشی دیگر را فرماندهی انتظامی بر عهده دارد که خوشبختانه سرعت کار بعد از تجهیز کارگاه‌ها نسبتاً قابل قبول است.» فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه هزینه در مرز عین درآمد است، تصريح کرد: «هرچقدر کار در این زمینه اطمینان‌بخش‌تر باشد، در نتیجه امنیت و آرامش مردم هم بیشتر میشود و حوزه‌های امنیتی که درگیر می‌شوند مثل قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا، شرارت و تجاوز مرزی از نوع ترددها، کمتر میشود و این یعنی درآمد.» سردار رادان اظهار امیدواری کرد: «اجرای طرح انسداد مرزها سرعت بیشتری بگیرد.»

سطل زباله جهان شدیم!

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنانی در آریزونا به دولت «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا حمله کرد و گفت: «سیاست های مرزی کامالا هریسريال معاون رئیس جمهور به گونه‌ای بوده است که او «حتی نباید فکر رئیس جمهور شدن» را در سر داشته باشد.» ترامپ به حامیانش گفت: «ما محل تخلیه هستیم. ما مثل سطل زباله برای دنیا هستیم. چنین اتفاقی افتاده است. ما مانند یک سطل زباله هستیم. هربار که درباره کارهایی که آنها با کشور ما کرده‌اند صحبت می‌کنم، عصبانی‌تر می‌شوم. اولین بار است که می‌گویم «سطل زباله». توصیف بسیار دقیقی است.» ترامپ بارها از کلمات تحقیرآمیز برای توصیف مهاجران استفاده کرده و مدعی شده است، شهرها «تسخیر شده‌اند»، مهاجران در حال «ویران کردن» شیوه زندگی در شهرهای آمریکا هستند و کسانی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می شوند، خون کشور را «مسموم می‌کنند».

ترور سنوار آغاز بحران صهیونیستهاست

نماینده‌ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، در دیدار فرزندان رهبر فرزانه انقلاب که برای ابلاغ سلام و تسلیت از طرف ایشان در دفتر حماس حضور یافته بودند، با تشریح وضعیّت رهبری مقاومت فلسطین پس از شهادت شهید سنوار، اظهار داشت: «ایشان، در دوران حیات و پیش از شهادتش، سازکاری را برای رهبری مقاومت طرّاحی کرده بود تا در صورت نبودنش، کار گره نخورد. الآن هم کار طبق همان روال در حال انجام است.» «آقای خالد قدومی» در ادامه افزود: «اکنون هرچند رهبران شناخته‌شده‌ مقاومت در لبنان و فلسطین به شهادت رسیده‌اند، امّا کار به وسیله لایه دیگری از مسئولان و فرماندهان جلو می‌‌رود که اتّفاقاً برای رژیم صهیونی هم شناخته‌شده نیستند و همین برای رژیم به یک بحران تبدیل شده است.» قدومی همچنین با اشاره به اخباری که درباره‌ مذاکرات آتش‌بس از سوی مقامات آمریکایی عنوان شده است، گفت: «وزیر امور خارجه‌ آمریکا، با خرسندی از شهادت شهید سنوار، گفته است تا وقتی سنوار بود امکان توافق نبود و الآن می‌توانیم توافق کنیم. او نمی‌داند که سنوار زنده بود و هنوز هم زنده است.»

 

اخبار کوتاه

همزمان با ادعای حمله ارتش رژیم صهیونیستی به اهدافی در ایران، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلفنی صبحت کرد و رسانه‌های آمریکایی از قول مقامات رسمی این کشور مدعی شدند، واشنگتن در حمله ادعایی امشب هیچ گونه مشارکتی نداشته است. خبرگزاری «رویترز» انگلیس مدعی شد، آمریکا در حمله ادعایی امشب رژیم اسرائیل به اهدافی در ایران، هیچ گونه مشارکتی نداشته است. یک مسئول آمریکایی به شبکه «الجزیره» نیز گفت: «آمریکا در حملات امشب اسرائیل به ایران نقشی نداشته است.»

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، یک هیئت بلندپایه روسیه برای گفت‌وگو درباره امکان دستیابی به توافق در زمینه اسرا بین تل‌آویو و حماس وارد سرزمین‌های اشغالی شده است. این رسانه‌ها افزودند، هیئت روسی حامل پیامی از ولادیمیر پوتین برای بنیامین نتانیاهو است که در آن از او خواسته است به جنگ غزه و لبنان پایان دهد. سفر هیئت روسی به سرزمین‌های اشغالی در حالی است که هیئتی از جنبش حماس نیز با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار کرد.

«حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طائب» مشاور فرمانده کل سپاه درباره اقدامات ایران علیه رژیم صهیونی گفت: «وعده صادق ۱ یک اثبات اراده بود که از خاک‌مان می‌توانیم اسرائیل را بزنیم. وعده صادق ۲ چه بود؟ ابراز توانمندی بود، اینکه ما اهداف حساس را می‌شناسیم و این اهداف را می‌زنیم.»

«سردار سلیمانی» فرمانده بسیج با اشاره به حمایت‌ غربی‌ها از ادعای واهی و پوچ اماراتی‌ها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس، گفت: «در گذشته اصلاً امارات وجود نداشت؛ طبق اسناد تاریخی بخش‌هایی از امارات امروزی در گذشته متعلق به ایران بود و بخش‌هایی نیز به عنوان سواحل دزدان دریایی در نقشه‌های جغرافیایی شناخته می‌شد. این یک زنگ خطر است که اگر ما از مقاومت دست برداریم، دشمن جری‌تر و گستاخ‌تر خواهد شد.»

سفارت روسیه در تهران خبر داد: «سفارتخانه و نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در ایران به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.» در پی اقدام تجاوزکارانه و ناموفق رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه، سفارت روسیه در تهران بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «طبق بیانیه‌های ایران، اسرائیل اهدافی را در استان‌های تهران، ایلام و خوزستان هدف قرار داد و پدافند هوایی ایران هم فعال بود.»

«آیت‌الله مکارم شیرازی» حجاب را از مسلمات دین اسلام برشمرد و بیان داشت: «برخی قصد تخریب حجاب بانوان از طریق کتاب و دیگر برنامه‌ها را دارند که باید ضمن آموزش صحیح حجاب به بانوان، جلوی این تخریب‌ها گرفته شود؛ البته باید توجه شود که برخورد قهری و خشونت‌آمیز در این زمینه نتیجه معکوس دارد.»