صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۶۸۲۹

نشریه اخبار و تحلیل ها سه شنبه 24 مهر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اکنون یک سال است که[پس از عملیات طوفان‌الاقصی] ‌دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با ‌چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران ‌خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است! 1403/7/13

فایل word

فایل pdf

حرف روز 

مکتب مقاومت

هشت سال دفاع مقدس، دفتر گرانقدری است که درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای امروز ما دارد و تورق برگ‌های آن می‌تواند چراغ راه امروز و آینده ما باشد. در نیمه راه جنگ هشت ساله، پس از عملیات‌های والفجر مقدماتی و خیبر و بدر که تعداد زیادی از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس یکی پس از دیگری به شهادت رسیده بودند و سپاه اسلام دیگر بزرگانی، چون مصطفی چمران، حسن باقری، محمد بروجردی، احمد متوسلیان، محمدابراهیم همت، مهدی باکری، حمید باکری، مهدی زینالدین، عباس کریمی، محمد جهان‌آرا، کاظم نجفی رستگار، علیرضا موحد دانش و ... را در میان خود نداشت. فقدان این عزیزان که هر یک کوه‌های استوار و قوام‌بخش یک لشکر بودند، ناامیدی نسبت به آینده جنگ را در دل بخشی از رزمندگان ایجاد کرده بود و این سؤال مطرح بود که آینده دفاع چه خواهد شد و چگونه می‌توان جالی خالی بزرگان سپاه اسلام را پر کرد؟

در لابه‌لای این فضای غبارآلود، فرماندهان جدید سپاه اسلام و طراحان جوان و خوش فکری که جایگزین بزرگان شده بودند، خود را آماده می‌کردند تا پیچیده‌ترین عملیات هشت سال دفاع مقدس را طراحی کنند که حاصل آن عملیات ظفرآفرین والفجر 8 و کربلای 5 بود!

حقیقت آن بود که در ورای نام‌ها، مکتبی انسان‌ساز خلق شده بود که هر روز در حال رویش بود و از هر گوشه این سرزمین جوانانی در حال جوانه زدن و قدکشیدن بودند که پرچم جهاد و مقاومت را در دست گرفتند و راه قهرمانان وطن را ادامه دادند و خالق والفجر 8 و کربلای 5 شدند.

امروز نیز در داستان جبهه مقاومت و عرصه ایستادگی جریان حق در برابر جریان باطل، با روندهایی مشابه همان ایام مواجه هستیم و در روزگاری که داغ فقدان بزرگانی، چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس، اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله، عباس نیلفروشان و دیگر فرماندهان جبهه مقاومت بر سینه‌های ما سنگینی می‌کند، امیدها به آینده‌ای بهتر از امروز، در قلب‌ها در حال جوشیدن است.  بدون شک، شجره طیبه مقاومت اسلامی روز به روز در حال ثمر دادن است و فردا متعلق به جوانان مؤمن انقلابی است که در مکتب سیدحسن نصرالله تربیت یافته‌اند. رهبر حکیم انقلاب به خوبی فرموده‌اند: «سید مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.» (مهدی سعیدی) 

گزارش روز 

  دست برتر ایران ثبات‌آفرین بر آمریکای بحران زیست

یکی از روندهای اصلی در پیکربندی مجدد مدرن جهان، افزایش تعداد کشورهای مستقل است که در چارچوب هویت خود عمل میکنند و سعی دارند از منافع ژئوپلیتیک خود در یک محیط بین‌المللی در حال تغییر دفاع کنند. به منزله بخشی از این روند، آشفتگی ژئوپلیتیک در صحنه جهانی به طور خودکار افزایش می‌یابد که با پیچیدگی روابط بین‌الملل و افزایش رقابت بین قدرت‌ها در مبارزه برای رهبری همراه است. این روند به ویژه در خاورمیانه خطرناک است که به گفته «ریچارد هاس»، بالاترین «سطح خشونت» را دارد و چالشی قدرتمند برای «توسعه‌‌دهندگان و پدیدآورندگان» سیاست جهانی است. با این مقدمه شاید بهتر بتوان حضور مقامات آمریکایی، به ویژه در منطقه غرب آسیا را درک کرد. در واقع، در نظم نوین جهانی، آمریکا سعی دارد همچنان حوزه تأثیر خود را در مناطق گوناگون جهان تعبیر کند؛ اما حقایق چیز دیگری می گویند. از جمله تغییرات محسوسی که در نظم نوین جهانی قابل مشاهده است، انزجار از حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه، خروج نظامیان آمریکا از عراق، موردحمله قرارگرفتن پایگاه‌ها و کاروان‌های آمریکایی همگی ناشی از نمود تغییرات جهانی در منطقه خاورمیانه است.

اما به هر حال باید خاطرنشان کرد که هر یک از قدرت‌های بزرگ که به دنبال پرده برنده هستند، نقش مرکز را در شکل‌گیری یک زیر سیستم منطقهای تثبیت می‌کنند. یک قدرت بزرگ به عنوان دولتی معرفی می‌شود که در پیگیری سیاست خارجی خود بسیار مستقل است و تأثیر مستقیم بر سیاست منطقه‌ای و جهانی دارد. از این رو جمهوری اسلامی ایران به منزله یک قدرت مستقل به دنبال آن است که نه تنها ارزش‌ها، تجربه‌ها و سنت‌های خود را در حوزه‌های داخلی و خارجی تثبیت کند؛ بلکه ثبات را برای منطقه وجهان نیز به ارمغان بیاورد؛ چرا که  یک کشور قدرتمند و مستقل در بستر یک منطقه امن و مستقل شکل می‌گیرد. شاید همین را بتوان تفاوت ماهوی برای ایران و آمریکا به شمار آورد. آمریکا برای ابراز قدرت خود در جهان به هر جنایتی دست زده است؛ اما ایران بدون قصد دخالت و تنها با نیت ثبات‌آفرینی در منطقه و جهان نقش‌آفرینی می کند. لذا حضور مقامات ایرانی در نقاط مختلف منطقه و جهان ثبات‌آفرین بوده است. حضور سردار سلیمانی در کردستان عراق نمونه‌ای از این حضور ثبات‌آفرین است. اکنون نیز سفرهای متعدد رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس در نقاط گوناگون با هدف اهتزاز گفتمان انقلاب اسلامی در جهان قابل تعبیر است. استقبال گرم مردم بیروت از آقای قالیباف و نیز استقبال گرم مقامات لبنان از آقای عراقچی، همین ادعا را اثبات می‌کند که باور مردم منطقه نیز بر همین نقش ثبات‌آفرین ایران اسلامی شکل گرفته است. (محمد حکیمی)

خبر ویژه       

     آرزویی که برآورده شد!

«سردار یدالله جوانی» در اظهاراتی شخصیت شهید نیلفروشان را توصیف کرد و اظهار داشت: «عبارت‌های سیدحسن نصرالله در وصف شهید نیلفروشان و او را رفیق، شریک و تکیه‌گاه خود دانستن، از قوت عقلی و قوت روحی و توان مدیریتی و دیگر فضیلت‌های این شهید حکایت می‌کند.» معاون سیاسی سپاه افزود: «اما نکته بسیار مهم، برآورده شدن مهم‌ترین آرزوی شهید نیلفروشان از دوران کودکی و سن شش سالگی اوست. نابودی رژیم صهیونیستی و شهادت در راه نابودی این رژیم. سردار نیلفروشان در مصاحبه‌ای می‌گوید: «نابودی اسرائیل بزرگ‌ترین آرزوی من از کودکی بوده است؛ استراتژی انقلاب اسلامی هم محو نابودی رژیم جعلی صهیونیستی است که ان‌شاءالله در این راه به شهادت برسیم.» به طور قطع، همانطور که آرزوی سردار نیلفروشان مبنی بر شهادت در مسیر مبارزه و نابودی رژیم صهیونیستی، به نیکی رقم خورد، به زودی جهانیان شاهد نابودی این رژیم جنایتکار و گرگ خون‌آشام خواهند بود و این آرزوی بزرگ سردار شهید هم به اراده الهی تحقق خواهد یافت.»

 

اخبار

ادعای واشنگتن‌پست درباره تصمیم رژیم صهیونیستی!

«واشنگتن‌پست» گزارش داده است، « نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن اطلاع داده است که اسرائیل تأسیسات نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد، نه تأسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی را. این خبر پس از روز‌ها کش و قوس درباره احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات موشکی ایران علیه این رژیم در دهم مهرماه منتشر شده است. واشنگتنپست ادعا کرده است، حمله اسرائیل به ایران قبل از انتخابات آمریکا در ۵ نوامبر [۱۵ آبان] انجام خواهد شد. این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از یک مقام صهیونیستی نوشت: «نتانیاهو منتظر چراغ سبز واشنگتن درباره پاسخ به ایران نخواهد ماند و او [تنها]کسی است که درباره پاسخ اسرائیل به ایران تصمیم می‌گیرد.» واشنگتن‌پست همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «نتانیاهو در تماس هفته گذشته خود با بایدن معتدل‌تر بود و ملایم‌تر شدن موضع او به تصمیم بایدن برای ارسال سامانه دفاع موشکی به اسرائیل کمک کرد.»

دلیلی برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها وجود ندارد!

«سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگویی با بیان اینکه عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا هم همواره سعی داشته نقش مثبتی را در انتقال پیام‌ها یا ایجاد کردن زمینه برای مذاکرات ایفا کند، اظهار داشت: «این روند الان متوقف است، به دلیل شرایط خاص منطقه. الان ما زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم، تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم. آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که چگونه وارد کار مجدد آیا بشویم یا نشویم و چگونه بشویم.» رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: «در این سفر تماسی نبوده است. اینکه پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه. موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.» وزیر امور خارجه گفت: «ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد.»

در دیدار پزشکیان و رهبر معظم انقلاب چه گذشت؟

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور عصر دیروز(دوشنبه) پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: «بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به مشکلات اقتصادی کشور و راه برون‌رفت از آنها بود.» رئیس‌جمهور افزود: «موضوعی که از اولویت‌های دولت است و در این جلسه بر آن تأکید شد، بحث مربوط به گسترش روابط با همسایگان از جمله در بخش راه‌های ترانزیتی، شبکه گازی، شبکه ریلی و افزایش تجارت دوجانبه بود.» پزشکیان خاطرنشان کرد: «همچنین گسترش همکاری‌ها با چین و کشورهایی که به همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران تمایل دارند، از مسائلی است که مد نظر دولت قرار دارد.» رئیس‌جمهور گفت: «دولت برنامه‌های خوبی را برای گسترش روابط با همسایگان و کشورهای دیگر طراحی کرده است و رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که این برنامه‌های خوب هرچه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شوند.» پزشکیان تأکید کرد: «اگر این توافق‌ها اجرایی شوند بخش زیادی از فشار تحریم‌ها که بر دوش مردم است، کاسته خواهد شد.»

هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد

«یاعوز سیبر» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای تأکید کرد: «طوفان‌الاقصی وضعیتی از هرج و مرج، ترس و ناامیدی را در جامعه اسرائیل به همراه داشت که همزمان با تشدید تنش‌های داخلی و بدتر شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی، علامت سؤال‌های زیادی درباره آینده اسرائیل به وجود آورد.» این نویسنده صهیونیست افزود: «اسرائیل بیش از یک سال است که روزانه متحمل ضرر و خسارات می‌شود و بیش از 1500 شهرک‌نشین اسرائیلی کشته شده‌اند. همه اینها در حالی است که حملات روزانه به اسرائیل با هزاران موشک و پهپاد از غزه، یمن، لبنان، سوریه و عراق ادامه دارد و اخیراً هم ایران وارد تقابل مستقیم با اسرائیل شده است.» وی تصریح کرد: «نیروهای ارتش اسرائیل هم دچار خستگی و فرسودگی شدید شده‌اند و هیچ کس چشم‌اندازی برای پایان این وضعیت نمی‌بیند و امیدی به آینده نیست.»

 

اخبار کوتاه

رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2024 در اظهاراتی تأکید کرد: «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک ژنرال بسیار بزرگ ایرانی بود که دستور ترور آن را دادم.» دونالد ترامپ در ادامه با اشاره به وضعیت رو به نزول آمریکا در سطح جهان، تأکید کرد: «ما ملت شکست خورده‌ای هستیم و اگرچه از گفتن این حرف بدم می‌آید، اما ما ملتی در حال انحطاط شدید هستیم و رئیس جمهوری داریم که در انحطاط کامل به سر می‌برد.»

«نیکلاس مادورو» در بیانیه‌ای درباره جنایات صهیونیست‌ها در غرب آسیا گفت: «نتانیاهو علیه فلسطین و لبنان نسل‌کشی می‌کند و آنچه در حال وقوع است، جنگ نیست.» شبکه «المیادین» به نقل از وی گزارش داد: «نتانیاهو هنوز این جسارت را دارد که به سازمان ملل دستور دهد نیروهای حافظ صلح را که به دستور شورای امنیت در جنوب لبنان هستند، خارج کند.» رئیس جمهور ونزوئلا همچنین افزود: «هیتلر هم جرئت انجام کارهایی را که این هیولای ساخته‌شده توسط اتحادیه اروپا و امپراتوری آمریکا انجام می‌دهد، نداشت.»

«مجید کریمی» رئیس پلیس بین‌الملل فراجا ضمن تشریح جزئیات پرونده استرداد «محمودرضا خاوری» گفت: «برای استرداد این فرد از طریق سازمان جهانی اینترپل اقدام شده و همه اسناد و مدارک قضایی پرونده به این سازمان ارائه شده است. همچنین آرای دادگاه نیز در اختیار پلیس اینترپل و کانادا قرار داده شده است.» او گفت: «پرونده از مجرای اینترپل عبور کرده و اکنون نیازمند همکاری کانادا هستیم.»

وزیر خارجه چین چند ساعت پس از تماس با «عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران در مسقط، با وزیر خارجه رژیم صهیونی گفت‌وگو کرد. «وانگ» از تل‌آویو خواست تا امنیت نیروهای یونیفیل (نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان) را تضمین کند. او همچنین بار دیگر موضع پکن درباره درگیری‌های غزه را تکرار کرد و خواستار یک آتش‌بس فوری، کامل و دائمی شد.

«همتی» وزیر اقتصاد گفت: «با رئیس محترم بانک مرکزی و رئیس محترم بورس جداگانه در خصوص مسائل بازار پول و سرمایه صحبت کردم.» وی تأکید کرد: «در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم انجام گرفت. البته تأثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازارها را نمیتوان نادیده گرفت که البته گذراست.»

ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به FATF چیست؟ اول اینکه آیا مشکلات روابط بانکی واقعاً ناشی از این موضوعات است و با حل آنها، مشکلات بانکی رفع می‌شود یا خیر؟ ابهام بعدی این بود که مسئله ایران در تعامل با FATF که قرار داشتن در لیست سیاه است با تصویب این دو معاهده رفع می‌شود یا خیر؟

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات