صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۴۴۴
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این را مکرّر عرض کرده‌ایم که مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را ــ چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور ــ تحقّق ببخشد، و این فرصتِ خیلی بزرگی است برای کشور. 13/4/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز  

 شکست مفتضحانه رژیم صهیونی

شش ماه گذشته را بار دیگر مرور کنیم. رژیم صهیونی به کنسولگری ایران در دمشق حمله می‌کند. رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید فطر در مصلای تهران می‌فرمایند: «وقتی صهیونیست‌ها به کنسولگری ما حمله کردند؛ یعنی به خاک ما حمله کردند. رژیم صهیونیستی در ماجرای حمله به کنسولگری باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.» کمی پس از این سخنرانی «کاتز» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ایکس به زبان فارسی می‌نویسد: «اگر ایران از خاک خود حمله کند، اسرائیل واکنش نشان داده و به ایران حمله خواهد کرد.» چند روز بعد عملیات «وعده صادق 1» با رمز «یارسول الله» انجام می‌شود. وحشت سراسر سرزمین‌های اشغالی را فرا می‌گیرد. غرش پهپادهای ایران به همراه بخش کوچک و محدودی از قدرت موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهان را متحیر کرده و فیلم تاریخی پرواز ابابیل‌های سپاه از روی مسجد قدس را به یادگار می‌گذارد. در مقابل پاسخ رژیم با وجود گزافه‌گویی‌های زیاد، به اقدامی محدود و مضحک خلاصه شد.

چند ماه بعد رژیم صهیونی در اقدامی جنایتکارانه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را در تهران ترور می‌کند. رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مناسبت شهادت ایشان اشاره می‌کنند که رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهٔ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهٔ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم کرد. مقدمات عملیات «وعده صادق 2» انجام می‌گیرد.

این بار اما هوشیارتر و با حجم بیشتری از توان موشکی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات «وعده صادق 2» را با رمز «یا رسول الله» و با هدف تنبیه رژیم صهیونی انجام می‌دهد. این عملیات با ثبت اصابت موفق ۹۰ درصدی موشک‌ها به اهداف تعیین شده، ضربه مهلک و محکمی را بر قدرت پوشالی نظامی رژیم صهیونیستی در جهان وارد کرده و بخشی از قدرت موشکی ایران را نمایان می‌کند. این بار هم وحشت سراسر سرزمین‌های اشغالی را فرامی‌گیرد و شهرک‌نشینان مجبور می‌شوند ساعات بسیاری را در پناهگاه‌ها به سر ببرند. در مقابل، رژیم صهیونیستی پس از سه هفته رجزخوانی درباره حمله بی‌رحمانه و ویرانگر به زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی ایران به منظور آسیب زدن به اقتصاد و معیشت مردم، با به پرواز درآوردن چندین جنگنده با مانع فولادی پدافند هوایی ایران روبه‌رو می‌شود. عواملی مانند خودکفایی و نوآوری داخلی، تربیت نیروی انسانی متخصص، تجربه دفاع مقدس، پیشرفت در حوزه رادار و سامانه‌های کشف و توسعه سامانه‌های یکپارچه پدافندی دست برتر ایران را در زمینه پدافند نشان می‌دهد و از شکست مفتضحانه نظامی رژیم صهیونی خبر می‌دهد.

(رامین نصیری)

گزارش روز
  این کجا و آن کجا!

رژیم صهیونیستی به دنبال دستاوردسازی و فرار از فشار افکار عمومی داخلی سرزمین‌های اشغالی بامداد دیروز، شنبه 5 آبان ماه از شروع حمله به اهداف نظامی در ایران، در واکنش به عملیات وعده صادق 2 خبر داد. این اقدام تنش‌زا پس از چند هفته جنگ روانی و تهدید به حمله مرگبار، غافلگیرانه و همه‌جانبه (هسته‌ای، نفتی، نظامی، ترور مقامات)، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داد که با رهگیری و مقابله موفق سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور مواجه شد. اگر وعده صادق ۲ نمایانگر قدرت آفند ایران بود، دفاع جانانه بامداد دیروز پدافند ایران فراتر از محاسبات دشمن و بسیار پرقدرت ظاهر شد. بی دلیل نیست که «رویترز»، ایران را سیاهچاله پدافندها و دنیا را متحیر قدرت پدافند ایران می‌داند. این رسانه بین‌المللی به این نکته اشاره می‌کند که به راستی «گنبد آهنی» لقبی است که شایسته پدافند ایران است. وقتی دنیا فروریختن پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی و فرودآمدن یکی پس از دیگری موشک‌ها از سوی ایران را در تل‌آویو دیده است، ناگزیر سطح عملیات دیروز صهیونیست‌ها را با سطح عملیات وعده صادق ۲ قابل مقایسه نمی‌داند.

وبگاه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» در نظرسنجی‌ای که در کانال رسمی خود قرار داد، از صهیونیست‌ها این سؤال را مطرح کرد که نظرشان نسبت به حمله اخیر به ایران چه بود؟ در این نظرسنجی، کانال اسرائیل هیوم به ترتیب سه گزینه ۱ـ پاسخ مناسبی بود، ۲ـ پاسخ ضعیفی بود و ۳ـ نمی‌دانم را برای پاسخ به این پرسش عنوان کرد که در نتیجه، ۷۵ درصد صهیونیست‌ها گزینه دوم را انتخاب کردند. در کانال صهیونیستی «اخبار آنلاین و بدون سانسور» نیز طی یک نظرسنجی، عنوان شد که نظر شما درباره پاسخ اسرائیل به حمله ایران چیست؟ گزینه اول، پاسخ سست و ضعیف، گزینه دوم، پاسخ قوی، گزینه سوم، پاسخ سنجیده و گزینه چهارم، پاسخ ناامیدکننده. در این نظرسنجی نیز ۴۱ درصد گزینه اول، یعنی پاسخ سست و ضعیف و ۴۰ درصد گزینه چهارم، یعنی پاسخ ناامیدکننده را انتخاب کرده‌اند که در مجموع نارضایتی ۸۱ درصدی از نوع واکنش ارتش رژیم صهیونیستی از سوی صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد. عده‌ای بر تار شیطان می‌تنند چون عنکبوت/ عده‌ای بر حق و جاویدند اما این کجا و آن کجا؟

نکته پایانی اینکه با وجود عدم موفقیت مورد انتظار رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف این حمله، همچون همیشه نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی‌های لازم براساس اصل حکمت، عزت و مصلحت، اتفاقات را رصد و بدون شتابزدگی حکیمانه تدبیر می‌کند. در وضعیت کنونی، باید تمرکز بر تثبیت اعتماد به تدبیر و تصمیم نظام، ارتقای اعتماد به نفس ملی با برجسته‌سازی قدرت دفاعی کشور و همچنین یادآوری ادعاها و جا زدن رژیم از لاف‌های قبلی‌اش باشد. (حسین عباسیان)

خبر ویژه   

 تفرقه‌افکنی مدعیان وفاق!

«مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم»، طی بیانیه‌ای خواستار بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای 1967 شد. از آنجایی که این بیانیه بر موضع آمریکایی‌ها در موضوع فلسطین تأکید داشت، انتقادات زیادی را روانه خود کرد. پس از آن روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حمایت از موضع آمریکایی این بیانیه برآمدند و به منتقدان آن تاختند. روزنامه «هم‌میهن» هم تا الان قضیه را رها نکرده و در شماره امروز خود نوشت: «واقعیت اما این است که از روحانیت شیعه یک صدا شنیده نمی‌شود و تکثر و تنوع از ویژگی‌‌های آن است و اگر دو صدا پیشتر در قالب نوع نگاه به مقوله سیاست شنیده می‌شد، اکنون درون روحانیت سیاسی وفادار به ساختار هم یک صدا شنیده نمی‌شود.» این موضع تفرقه‌افکنانه هم‌میهن سعی دارد چندگانگی را در بین روحانیت و حوزه‌های علمیه در موضوع فلسطین القا کند. برجسته کردن این تشکل ناآشنا و بیانیه عجیب و غریب، با هدف مشروعیت بخشیدن به موضع غربی‌ها در مورد فلسطین است.

اخبار

بساط تمسخر ما را فراهم کردید!

بازتاب حمله رژیم صهیونیستی در محافل رسانه‌ای این رژیم با تمسخر همراه بود. پلتفرم عبری «حدشوت بزمان» گفت: «چیزی برای گفتن نداریم، برای همین ساکتیم، درحالی که دنیای عرب به ما می‌خندد و این واقعیت را روزهای آینده ثابت خواهد کرد.» نظرسنجی صورت گرفته در این پلتفرم از شهرک‌نشینان درباره اینکه «آیا شما امروز اظهارات نتانیاهو و گالانت درباره انجام حمله دردناک و قدرتمند به ایران را باور می‌کنید یا خیر؟» نشان می‌دهد، 86 درصد پاسخ‌ها «خیر» بوده است. «آموس هارئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه عبری «هاآرتص» نیز نوشت: «بیش از این هم از نتانیاهو انتظار نمی‌رود. فرار رو به جلو و بزرگ‌نمایی آنچه در تهران رخ داد تا نگاه‌ها و بحث و مناقشه را از شکست‌های اسرائیل در لبنان و غزه به حمله به ایران منحرف کند.»

وعده صادق موتور پیشران دیپلماسی ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ثابت کردیم که هیچ حد و مرزی در عزم ما برای دفاع از خودمان وجود ندارد؛ این را، هم در جنگ هشت‌ساله با رژیم صدّام ثابت کردیم، هم در مقابله با دشمنی‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته. در مقابله با تحریم‌های آمریکا و در هر حادثه‌ای که پیش آمده، ما ثابت کردیم که هیچ حد و مرزی برای دفاع از مردم خودمان قائل نیستیم. از وجب به وجب که هیچ، از سانت به سانت این خاک و وطن خودمان دفاع خواهیم کرد؛ از آرمان‌های جمهوری اسلامی دفاع خواهیم کرد و پای همه‌ این آرمان‌ها ایستاده‌ایم؛ این را فکر می‌کنم که همه‌ دنیا دیده؛ نمونه‌ اخیرش هم عملیّات وعده‌ صادق ۱ و ۲ که با قاطعیّت اجرا شد.» «سیدعباس عراقچی» با بیان اینکه دیپلماسی متّکی به مؤلّفه‌های قدرت داخلی است، گفت: «عملیّات وعده‌ صادق ۱ و ۲ که دیگر جلوه‌ کامل قدرت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خودش بود، به نظر من یک موتور پیشرانِ پیش‌برنده‌ سیاست خارجه‌ ماست و خواهد بود.»

پاسخ تجاوزگری رژیم صهیونی قطعی است

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس در نطق پیش از دستور، بر موفقیت و هوشیاری مجاهدان فداکار پدافند ارتش و سپاه تأکید کرد و گفت: «این موفقیت نشان می‌دهد رژیم آپارتاید صهیونیستی همواره در مواجهه با ملت سربلند ایران در هر معرکه‌ای به مضحکه‌ای در سطح جهان تبدیل شده است.» وی با مقایسه عملیات «وعده صادق 2» با اقدام اخیر نظامی این رژیم، به توان بازدارندگی نیروی دفاعی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی جز نسل‌کشی و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌پناه در غزه و لبنان ندارد. این رژیم امروز از آبرو و اعتباری هم در سطح جهان برخوردار نیست.» رئیس مجلس ادامه داد: «اگرچه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران از روی انفعال بود و به شکست دیگری برای این رژیم تبدیل شد، اما جمهوری اسلامی ایران خود را محق به دفاع از خود می‌داند و پاسخ به این تجاوزگری قطعی خواهد بود.» قالیباف به آمریکا که پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی است، هشدار داد که باید برای توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه و لبنان اقدام کند و افزود: «اجازه ندهد این رژیم با بی‌تدبیری و جنگ‌افروزی سرنوشت شومی را برای خود و هم‌پیمانان خود رقم بزند.»

طرف کشورتان هستید یا طرف غرب؟

در حالی که اتحادیه اروپا با زیر سؤال بردن تمامیت ارضی ایران درباره جزایر سه‌گانه و اشغالگر خواندن ایران، بار دیگر خباثت خود را نشان داد، روزنامه زنجیره‌ای «هم‌میهن» ادعا کرد: «علت تعمیق شکاف میان ایران و اروپا را باید در ایران جست‌وجو کرد!» این روزنامه غربگرا با ادبیات رسانه‌های مغرض غربی و بدون اشاره به شیطنت و بدعهدی اروپا در برجام (و قبل از آن میزبانی گروه‌های تروریستی، همراهی با تحریم‌های آمریکا، حمایت از رژیم صدام در جنگ تحمیلی و...) نوشت: «نزدیک به سه ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم در ایران، در شرایطی که رئیس‌جمهور جدید ایران برنامه سیاست خارجی خود را ایجاد توازن در روابط خارجی و بهبود روابط با غرب اعلام کرده ‌بود، شاهد این هستیم که شرایط روابط ایران و اروپا روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود.»

 

اخبار کوتاه

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گفت، انتظار دارد جنگ چندجانبه اسرائیل تا اوایل سال آینده ادامه داشته باشد، اما تا حدود یک ماه دیگر از شدت آن کم خواهد شد. «یارون» تغییرات ساختاری در اسرائیل را ضروری خواند و گفت: «از جمله این تغییرات، لزوم استخدام تعداد بیشتری از مردان یهودی ارتدوکس در ارتش اسرائیل است.» او گفت: «ما به نیروهای ذخیره و سرباز بیشتری نیاز خواهیم داشت و وادارکردن اسرائیلی‌های غیرمذهبی به خدمت طولانی‌تر، حدود ۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه یا تقریباً ۲.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد هزینه خواهد داشت.»

جزئیات مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در هفت ماه امسال از سوی گمرک ایران منتشر شد. در هفت ماهه سال جاری، ۵۰.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی صادر شده است. بر اساس این گزارش، این میزان صادرات به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در هفت ماهه سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱۵ درصد و از حیث ارزش ۲۲ افزایش را نشان می‌دهد.

روزنامه «کیهان» در سرمقاله خود با اشاره به حمله شکست خورده رژیم صهیونی به ایران، نوشت: «اگرچه حمله رژیم صهیونیستی آنگونه که لاف می‌زد و رجز می‌خواند به نتیجه نرسید، ولی تجاوز این رژیم وحشی و جعلی به ایران اسلامی نه فقط نباید بی‌پاسخ بماند، بلکه همان‌گونه که بار‌ها از سوی مسئولان بلندپایه کشورمان تأکید شده است، پاسخ ایران به این تجاوز باید بسیار سهمگین‌تر از عملیات ویرانگر و مقتدرانه وعده صادق‌۲ باشد و برای تحقق و عملیاتی کردن این مقصود که اقدامی حیاتی است، از توان و آمادگی لازم نیز برخورداریم.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از فضای عراق و حدود ۷۰ مایلی مرز با ایران به سمت چند سایت نظامی و راداری ایران حمله کردند. آسمان عراق در اشغال و تحت فرماندهی و کنترل ارتش آمریکاست. نتیجه: هم‌دستی آمریکا در این جنایت قطعی است.»

یک مقام بلندپایه آمریکایی بعد از پایان حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به اهداف نظامی ادعایی گفت: «پاسخ اسرائیل به ایران به پایان رسیده است و از تهران می‌خواهیم پاسخی به این حمله ندهد یا اقدام تشدیدآمیز نکند.» بنا به گزارش شبکه «الجزیره»، این مقام آمریکایی تأکید کرد: «این باید پایان تبادل حملات مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد.» این مقام بلندپایه آمریکایی ادعایی که نامی از وی برده نشده است، در ادامه گفت: «آمریکا برای دفاع از اسرائیل آماده‌ است.»