صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۴۹۴
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید قوی شد. ملّت باید روز‌به‌روز خودش را بیشتر تقویت کند. ایرانِ قوی است که میتواند از خودش دفاع کند، میتواند امنیّت خودش را، پیشرفت خودش را تأمین کند، میتواند به دیگران هم از تفضّلات این پیشرفت و این قوّت کمک برساند. [برای] ایران قوی، قوّت لازم است. البتّه قوّت فقط ساخت تسلیحات نیست؛ قوّت علمی، توانایی‌های سیاسی، توانایی‌های مدیریّتی، همه‌ی اینها جزو چیزهایی است که ایمن‌ساز است، جامعه را به ایمنی میرساند. 6/8/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

جنگ دیوانه و حکیم

برای فهم امروز به 1962 برگردیم. در سال 1962، حاکمان زیدی یمن بر اثر کودتای سلال کنار گذاشته و جامعه زیدی به علت نبود یک گفتمان قوی به وهابیت گرایش پیدا کرده بودند. در خاطرات «عصام العماد» که از شیعیان وهابی شده یمن است، می‌خوانیم که بخش قابل توجهی از جامعه یمن وهابی شدند. در کمی آن سوتر اعرابی، مانند جمال عبدالناصر، باسل اسد و .... با شکست خفت‌باری مواجه شدند و سادات دستش را به سمت بگین دراز کرد تا به حساب خودش، بر منطقه صلح حاکم شود. در آن برهه، لبنان به زیر اشغال می‌رود، فلسطینی‌ها سنگ به دست و چفیه بر پیشانی به جنگ با اسلحه صهیونیستی می‌آیند و ... .

نگارنده و بسیاری از خوانندگان، صحنه‌های نوستالژیکی از سه دهه گذشته در ذهن داریم که یک سویش فلسطینی‌های سنگ به دست هستند و آن  سو سربازان تا بن دندان مسلح صهیون قرار دارند. برای کسی که این خاطرات را در ذهن دارد، خبر مجهز شدن مقاومت یمن به زیردریایی انتحاری القارعه بهت‌آور، عجیب و غرورآفرین است. کسی که تاریخ لبنان را مطالعه کرده است، وقتی می‌بیند که آنها امروز با جدیدترین و به‌روزترین پهپاد و موشک دوش پرتاب هدایت‌شونده می‌جنگند، مایه مباهات است.

آنچه  مرور شد، برای آن بود که بدانیم مقاومت از دل هزاران مشکل و مصائب بیرون آمده است تا امروز به بلوغ خودش برسد؛ بلوغی که در زمان نبود هنیه، سنوار، نصرالله، صفی‌الدین و ... می‌تواند روی پای خود بایستد و دشمن را به نابودی هدایت کند. همین امر است که رهبر معظم و حکیم انقلاب در کوران حوادث و در زمانی که دوست و دشمن از شهادت فرد بزرگی، مانند شهید نصرالله در بهت و حیرتند، پیام می دهند و می‌فرمایند: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.»

نبرد امروز نبرد دیوانه و حکیم است. دیوانه‌ای که خیال می‌کند با ریختن بمب‌های سنگرشکن، مقاومت از بین خواهد رفت؛ در حالی که درخت مقاومت ریشه‌ای عمیق پیدا کرده است. در آن سوی نبرد، حکیمی قرار گرفته که با درایت و حکمت طراحی می‌کند. حکیمی که در پاسخ به دشمن نه تعلل می‌کند، نه شتاب‌زده عمل می‌کند، نه کوچک می انگارد که غره شود و نه بزرگ‌نمایی می‌کند که مأیوس شود. حکیمی که به صلابت و طراحی سربازانش اعتماد دارد، سربازانی که نظم نوین منطقه‌ای را بیش از 40 سال است که درانداخته‌اند.

(یعقوب ربیعی)


گزارش روز  
      ضرورت ایران قوی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های معزز شهیدان امنیت فرمودند: «بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگون تصور می‌کنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، بایستی سراغ ابزارهای حساس‌کننده قدرت‌ها نرویم؛ مثلاً چه لزومی دارد حالا ما موشک با فلان برد را داشته باشیم که حساس بشوند، خیال می‌کنند این‌جوری، این شکلی می‌توانند امنیّت کشور را تأمین کنند؛ یعنی در واقع اگر می‌خواهید کشور امن باشد، ضعیف باشید، ابزارهای قدرت را برای خودتان فراهم نکنید، بعضی این‌جور فکر می‌کنند، این‌جور قضاوت می‌کنند، این غلط است.» رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت داشتن ایران قوی تأکید ویژه دارند و تحقق آن را نسخه نجات‌بخش کشور می‌دانند. بر این اساس، کلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیر دولتی و فعالان اقتصادی، هر یک به نسبت خود، برای عملیاتی کردن و عینیت‌بخشی به این مطالبه وظیفه و مسئولیتی بر عهده دارند. فرماندهان نظامی بعد از دوران دفاع مقدس در صنایع نظامی با آسیب‌شناسی و احصای نقاط ضعف و درک صحیح از نیازمندی‌های آتی خود و با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و متعهد با کمترین هزینه‌ها، بیشترین و بالاترین موفقیت‌ها و مزیت‌ها را برای کشور فراهم کردند. این توانمندی به ایجاد بازدارندگی دفاعی در کشور منجر شد؛ به گونه‌ای که امروز در بسیاری از صنایع دفاعی در قله جهانی و جایگاه صادرکننده قرار گرفته‌ایم. «ژنرال فرانک مکنزی» فرمانده پیشین نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید: «من شخصاً احترام زیادی برای برنامه پهپادی، موشک‌های کروز و بالستیک ایران قائلم. در یک دهه گذشته آنها فداکاری بزرگی برای سرپا کردن این سامانه‌ها انجام دادند. به نظرم اهمیت این توانمندی‌ها کمتر از برنامه هسته‌ای ایران نیست.» امروز به پشتوانه همین قدرت نظامی بومی و رسیدن به بازدارندگی دفاعی، جمهوری اسلامی در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ را با اقتدار انجام داده و در مقابل شرارت این رژیم خبیث در تعدی به خاک ایران، نیروهای فداکار پدافند، واکنش موفقی را در دفاع از کشور به نمایش گذاشته که موجب تمجید دوست و دشمن از این توانمندی دفاعی شده است. در زمینه اقتصادی نیز با آسیب‌شناسی دقیق، طرح‌ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم به کارآمدی اقتصادی و عبور از مشکلات برسیم. قطعاً میزان تحریم‌ها، کمبودها و عقب‌ماندگی ما در زمینه نظامی قابل قیاس با عرصه اقتصادی نیست، لذا با دغدغه‌مندی و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت برسانیم و پاشنه آشیل کشور را ترمیم کنیم. ظرفیت‌های مغفولی که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند: «ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده‌نشده طبیعی و انسانی در رتبه اوّل جهان است.» نامگذاری سال‌های اخیر با عناوین اقتصادی از سوی رهبری نیز نقشه راه عبور از چالش‌های اقتصادی است. امروز قوی بودن در زمینه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی یک ضرورت خدشه‌ناپذیر است و این مسیر با تکیه بر جوانان متعهد، متخصص و دانش‌بنیان امکان‌پذیر خواهد بود.

(مصطفی علیجان زاده)

خبر ویژه 

     دستگیری عاملان عملیات تروریستی تفتان

قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه در اطلاعیه‌ای از دستگیری چهار تروریست مرتبط با حادثه تروریستی گوهرکوه تفتان خبر داد و اعلام کرد: ‌»در پی حادثه تروریستی تفتان که به شهادت 10 نفر از نیروهای فراجا در منطقه گوهرکوه شهرستان تفتان منجر شد، یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان و رزمندگان فراجای استان، در یک عملیات پهپادی، چهار نفر از اعضای گروهک‌های تروریستی را به هلاکت رساندند.» نیروی زمینی سپاه تأکید کرد: «عملیات تعقیب و گریز تا دستگیری تمام افراد متواری گروهک ادامه خواهد داشت و خبرهای تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.» «حجت‌الاسلام خطیب» وزیر اطلاعات نیز در این باره گفت: «گروهی که دست به این اقدام زدند، تعدادی از آنها امروز صبح به هلاکت رسیدند و یکی از آنها هم دستگیر شده است. مابقی هم ان‌شاءالله به جزای اعمال‌شان می‌رسند. تروریست‌هایی هستند که معمولاً توسط رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها تغذیه می‌شوند.»

 

اخبار

در خدمت دشمن!

شبکه صهیونیستی و ضد ایرانی «اینترنشنال» که به زبان فارسی برنامه‌سازی می‌کند، در مطلبی نوشت: «روزنامه هم‌میهن از افزایش قیمت‌ها در روزهای آتی خبر داد. به نوشته این روزنامه باید از این قیمت‌ها تعجب کرد و منتظر تغییر قیمت‌ها بود.» اینکه یک رسانه صهیونیستی، درباره افزایش قیمت‌ ها در داخل ایران به فضاسازی اقدام کرده و امنیت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهد، اصلاً تعجب‌برانگیز نیست. چرا که یکی از کارویژه‌های اصلی رسانه‌های دشمن، بر هم زدن امنیت روانی جامعه است. سؤال اینجاست که چرا رسانه‌های داخلی باید آب به آسیاب دشمن بریزند و در بر هم زدن امنیت روانی جامعه سهیم باشند؟! رهبر معظم انقلاب روز گذشته در این باره فرمودند: «کسانی که مردم را از جمله در فضای مجازی با برخی مطالب، شایعات یا تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط دچار تشویق و اضطراب و ترس و تردید می‌کنند، در تعبیر قرآنی «مُرجِفون» نامیده می‌شوند که پروردگار به پیامبر دستور می‌دهد اگر از این کار دست برنداشتند، آنها را مجازات کن.»

شروط غیر قابل اغماض

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، رئیس موساد به دوحه رفته است تا رایزنی‌های جدیدی را درباره توافق تبادل اسرا پس از ترور رئیس‌دفتر سیاسی حماس، یحیی السنوار انجام دهد. «بارنیا» در این سفر با رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا ویلیام برنز، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر محمدبن‌عبدالرحمن آل ثانی گفت‌وگو خواهد کرد. یکی از رهبران حماس نیز در گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفت، این جنبش همچنان طرح‌ها و پیشنهادهای آتش‌بس در غزه را که از طریق میانجیگران مصری یا قطری ارائه می‌شود، بررسی می‌کند. وی گفت، حماس خط‌قرمزهایی دارد که در طول دوره گذشته به همه میانجیگران ابلاغ شده است. خطوطی که به عقب‌نشینی کامل از نوار غزه، واردکردن مایحتاج مردم ما و بازگشت همه آوارگان به محل سکونت‌شان بدون هیچ تمایزی در شمال و جنوب نوار غزه مربوط است.

هیچ راهی وجود ندارد!

پس از حمله مرگباری که حزب‌الله به وسیله پهپادهای خود به پایگاه تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب حیفا طی هفته‌های گذشته انجام داد و سپس حمله پهپادی به محل اقامت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در منطقه قیصریه بین حیفا و تل‌آویو، پهپادهای حزب‌الله که از ابتدای جنگ یک معضل بزرگ برای ارتش صهیونیستی بودند، اکنون به کابوسی واقعی برای این رژیم تبدیل شده‌اند. محافل صهیونیستی می‌گویند که هیچ گزینه عملیاتی برای مقابله با تهدید پهپادهای حزب‌الله وجود ندارد؛ مگر اینکه ارتش اسرائیل بتواند محل استقرار این پهپادها را پیدا کرده و آنها را نابود کند. «ایهود هیمو» تحلیلگر امور عربی در تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: «پهپادها پاشنه آشیل ارتش اسرائیل و ضعف مهلک نیروی هوایی آن را که اسرائیلی‌ها به شدت به آن افتخار می‌کنند، فاش کرد.»

اشغالگران منتظر پیامد تلخ شرارت‌شان باشند

«سرلشکر پاسدار حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیامی خطاب به «امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران شهادت پرافتخار پنج نفر از رزمندگان غیور قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در اقدام شرورانه و تجاوزکارانه اخیر هواپیماهای دشمن صهیونی را تبریک و تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آماده است: «اقدام نامشروع و غیرقانونی رژیم کودک‌کش صهیونیستی که با آمادگی پدافند هوایی کشور در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام ماند، نشان از خطای محاسباتی و نیز درماندگی این رژیم در میدان جنگ با رزمندگان جبهه بزرگ مقاومت اسلامی به ویژه در غزه و لبنان می‌باشد که به یقین پیامدهای تلخ آن برای اشغالگران غیر قابل تصور خواهد بود. به ارواح پر فتوح شهیدان گرانقدری که در راه دفع تجاوز و شرارت رژیم صهیونیستی، سلحشورانه به معراج رفتند و نام خود را آگاهانه در دفتر نورانی مجاهدان و شهیدان راه آزادی قدس شریف و دفاع از کیان انقلاب، نظام و میهن اسلامی ثبت کردند؛ درود می‌فرستم.»

اخبار کوتاه

«سردار رادان» فرمانده کل انتظامی کشور در پیامی شهادت سرافرازان انتظامی کشور را به خانواده جان‌باختگان تبریک و تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: «دشمنِ حقیر و زبون پس از شکست‌های متعدد به مزدوران خود دستور ترور و جنایت داد و عزيزانِ ما که در حال ‌خدمت‌رسانی به مردم بودند، در این حادثه جانکاه به شهادت رسیدند. رذالت و شناعت تروریست‌ها واضح و آشکار بوده و قسم یاد می‌کنم که به دست شرافتمند و باغیرت پلیس جمهوری اسلامی ایران به سزای اعمال‌شان خواهند رسید.»

«عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پیامی در صفحه شخصی خود نوشت: «ما حمله جنایتکارانه به مراکز نظامی ایران را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل قویاً محکوم می‌کنیم. چهار تن از قهرمانان ارتش ما جان خود را در مقابله با این تهاجم ناجوانمردانه و بزدلانه فدا کردند. ما کاملاً حق خود را برای پاسخ مقتضی به این تجاوز، که نمی‌توان آن را از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و خونریزی در لبنان جدا کرد، محفوظ می‌داریم. جهان باید در مقابل این تهدید مشترک علیه صلح و امنیت بین‌المللی متحد شود.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، با ارسال متنی در شبکه ایکس، با کنایه نوشت: «در صورتی که بخواهیم موضع‌گیری دولت بریتانیا در قبال حمله رژیم اسرائیل به ایران را بر اساس منشور ملل متحد، قواعد و هنجارهای بین‌الملی، تصحیح کنیم؛ موضع‌گیری این کشور باید این گونه نوشته شود: «ما این حمله را که نقض حاکمیت ملی ایران این را به شدت محکوم می‌کنیم؛ بریتانیا خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت این اقدام است؛ ایران حق دارد که به نقض حاکمیت خود پاسخ دهد؛ اما ما از ایران‌ می‌خواهیم همچنان که اعلام کرده پیگیری آتش‌بس در غزه و لبنان و تلاش برای توقف نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم اسرائیل را همچنان اولویت خود بداند؛ رژیم اسرائیل هم باید به زودی پاسخگو ‌باشد.»

مادر «شهید علی‌وردی» می‌گوید: «بعد از شهادت آرمان، آیت‌الله رئیسی به منزل‌مان آمدند و در برنامه‌های مختلفی با شهید رئیسی دیدار داشتیم؛ هر وقت هم شهید رئیسی ما را می‌دید، با تواضع به دیدن‌مان می‌آمد و جویای احوال‌مان بود.» وی ادامه می‌دهد: «در مراسم دختران آرمانی در ورزشگاه آزادی شرکت کرده بودیم، شهید رئیسی به‌ طرف ما آمد و گفت: آرمان جاودانه شد، دعا کنید ما هم در این مسیر بمانیم و جاودانه بشویم. وقتی آیت‌الله رئیسی این درخواست را از من کرد، اشک در چشمانش حلقه زده بود. انگار همان جا دعایش مستجاب شد و حدود دو هفته بعد رئیس‌جمهور محبوب‌مان به شهادت رسید.»