صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۸۶۵۶
تحریم‌ها علیه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ شدت گرفته و با وجود تحریم‌ها، تجارت دریابرد ایران رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌است.
اولین بار در سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ ای انتقال موشک‌های بالستیک و پهپادهای ساخت ایران به روسیه را تهدیدی علیه امنیت اروپا خواند و آن را به شدت محکوم کرد. بر این اساس، روز گذشته شورای اروپا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل دخالت تجهیزات نظامی ایران در جنگ روسیه و اوکراین مورد تحریم قرار داد. همچنین چند ساعت پس از اعلام رسمی این تحریم، انگلیس که چند سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شده است، تحریم هایی را علیه کشتیرانی و حمل و نقل هوایی وضع کرد.اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز با رد مجدد ادعاهای مطرح شده توسط اتحادیه اروپا و انگلیس مبنی بر انتقال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه گفت: در حالی‌که رئیس جمهور اوکراین خود اذعان کرده است که هیچ موشک بالستیک ایرانی به روسیه صادر نشده، اقدام اتحادیه اروپا و انگلیس در اعمال تحریم علیه ایران به این بهانه به هیچ عنوان قابل توجیه نبوده و فاقد هر نوع مشروعیت یا مبنای قانونی یا منطقی است.همچنین بقایی تاکید کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس علیه ایران، به ویژه تحریم‌های وضع شده علیه هواپیمایی کشوری و تحریم‌های اخیر علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که منافع و حقوق بنیادین ایرانیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مصداق بارز نقض نظام‌مند حقوق بشر بوده و مسئولیت بین‌المللی وضع کنندگان این تحریم‌ها را خدشه دار خواهد کرد.
به گزارش فارس، از سال ۲۰۰۵ تاکنون، به تدریج تحریم‌ها علیه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته است؛ در این راستا، مهدی باقری، کارشناس ترانزیت به خبرنگار فارس گفت: غربی‌ها بیشتر به دنبال فشارهای روانی علیه مردم و ملت جمهوری اسلامی ایران هستند، این تحریم‌ها از دو دهه گذشته نه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را متوقف نکرد، بلکه با عملکرد مثبت حمل‌ونقل دریایی مواجه شد.بر اساس آمار ارائه شده وزارت راه‌وشهرسازی، تجارت دریابرد کشور فقط در یک سال از ۲۱۵‌ میلیون تن به ۲۳۷‌ میلیون تن افزایش یافته که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.مطابق اظهارات کارشناسان می‌توان از تجربه تحریم‌های گذشته، این برداشت را کرد که گرچه ممکن است تحریم‌ها فشارهایی را وارد کنند اما این فشارها صرفا مانع رشد و پیشرفت حوزه کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی نیست. راهبردهایی نظیر استفاده از ظرفیت کشورهای توسعه‌یافته در بهره‌برداری از ظرفیت حمل‌ونقل دریایی و هوایی کشور می‌تواند گام موثری در راستای بی‌اثرسازی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس ایفا کند.