کارشناس ارزی و اقتصادی گفت: در صادرات فروشنده برای فروش حداکثر قیمت، چون در آن کالا تخصص دارد تلاش میکند، اما در روشهای کنونی صادر کننده قلابی دنبال سود نیست لذا کالا را با هر قیمتی به فروش میرساند تا خودرو وارد کند خودرویی که در داخل به دو برابر نرخ در چین میفروشد و از آن سود میبرد.
احمد صالحی کارشناس ارزی و اقتصادی در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اهمیت صادرات با توجه به ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی بیشتر برای کشور به این موضوع پرداخت که سیاستهای تکمیلی در این حوزه از هر جهت به نفع اقتصاد کشور است، وی در اینباره معتقد است: حمایت از صادرات آن هم صادراتی که به ارزآوری در نتیجه تولید کالای نهایی کمک کند بسیار حائز اهمیت است. باید بدین مساله بسیار توجه کنیم که نباید صرف صادرات مواد خام و بالا بردن آمارهای این موضوع گمان کنیم تبدیل به صادر کننده شدهایم، زیرا صادراتی ارزش دارد که ارزش آفرین باشد و بهرهوری قابل توجهی به اقتصاد وارد کند.
وی در این باره تاکید کرد و گفت: متاسفانه به دلیل بیتوجهی به این موضوع مهم طی سالهای اخیر شاهد شکلگیری روند و چرخه منفی در حوزه صادراتی کشور هستیم، بنحوی که برخی برای واردات بیشتر و استفاده از ارز دولتی به صورت نامناسب و غیر واقعی در جایگاه صادر کننده نشستهاند، در حالی که بین صادر کننده و وارد کننده واقعی باید تفاوتهای وجود داشته باشد.
صالحی با مثالی توضیح بیشتری داد و گفت: به عنوان مثال وارد کنندگانی که جای صادر کنندگان اصلی را گرفتهاند خشکبار ایران را بدون برندسازی صادر میکنند و به جای آن تلفن همراه و کالاهای دیگری که درآمدزایی دارد وارد میکنند، زیرا آنها، چون به ارزهای حاصل از صادرات نیاز دارند متاسفانه وسط افتادهاند و به نوعی رقبای اصلی صادر کنندگان واقعی کشور شدهاند و از این محل صدمات بسیار زیادی به روند معمول صادرات کشور وارد میکنند.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: این دسته برای کسب ارز حاصل از صادرات دست به هر اقدامی حتی تخریب بازار صادراتی ایران زدهاند. به عنوان مثال با تخفیف ویژهای که به خریداران میدهند بازار پسته و خشکبار ایران را خراب کردهاند. وضعیت به گونهای تاسف بار شده که اینک یکی از بزرگترین صادر کنندههای کشور تبدیل به وارد کننده خودروی چینی شده است.
احمد صالحی کارشناس ارزی و اقتصادی درباره تبعات عدم تفکیک صادر کننده از وارد کننده گفت: وقتی کسی زنجیره صادرات واردات را با هم دست میگیرد میگوید نیازی نیست در یکی از این بازارها سود حداکثری داشته باشم لذا، چون واردات درآمد زایی بیشتر دارد به صادرات آنچنان توجه نمیکند. بنابراین کالا را با تخفیفهای بیشتر از کشور خارج میکند بدون توجه به مارکتینگ و بازاریابی کالا.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی یادآور شد: در چنین وضعیتی مولفههای مهم صادراتی اعمال نمیشود. لذا صادر کننده با هر قیمت و کیفیتی کالای ایرانی را صادر و در هر بازاری میفروشد تا به نوعی ارز مورد نیاز خود را برای واردات مثلا موبایل یا خودروی چینی تامین کند.
وی در اینباره توضیح بیشتری داد و گفت: مساله حائز اهمیت آن است که صادر کنندهای که در اصل وارد کننده است اگر در صادرات مثلا ۱۵ درصد تخفیف میدهد که در اصل خروج کالا جهت تامین ارز است نه صادرات، چون میداند در واردات سود میکند صادرات را قربانی واردات میکند.
وی معتقد است: اسم این روند دیگر صادرات نیست، چون در صادرات مارکتینگ و بازار جدید کشف میشود. در صادرات فروشنده برای فروش حداکثر قیمت، چون در آن کالا تخصص دارد تلاش میکند، اما در روشهای کنونی صادر کننده قلابی دنبال سود نیست لذا کالا را با هر قیمتی به فروش میرساند تا خودرو وارد کند خودرویی که در داخل به دو برابر نرخ در چین میفروشد و از آن سود میبرد یا تلفن همراه را دو برابر در ایران به فروش میرساند عملا این روند باعث شده صادر کنندهای نداشته باشیم، یعنی صادر کننده کلاسیک که کارش صادرات است نابود میشود.
کارشناس ارزی و اقتصادی تاکید کرد: دولت باید جلوی این روند که فقط تامینکننده سود وارد کننده است را بگیرد، زیرا منجر به خروج کالا از کشور بدون بهره وری برای تولید و صادرات میشود. متاسفانه با نظام ارزی کنونی کشور بلاهای متعددی بر سر صادرات آمده بنحوی که صادرات تحتالشعاع خواستههای منفعتجویانه وارد کنندگان تلفن همراه و خودرو شده است. متاسفانه در این وضعیت هر کسی کل چرخه صادرات و واردات را در اختیار دارد سود میکند، اما به زیان صادرات واقعی کشور تمام میشود.