تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۰۱۹۶۶
واکنش اساتید و دانشجویان به گزارش خبری کیهان

دولت اسامی رؤسا و اساتید غیرقانونی دانشگاه‌ها را منتشر کند


سرویس علمی ـ آموزشی
اساتید، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برخی از دانشگاه‌های کشور خواستار انتشار اسامی افرادی شدند که از طریق زد و بندهای جناحی و کسب بورسیه‌های غیرقانونی به عنوان رئیس و یا استاد دانشگاه مستخدم وزارت علوم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار کیهان دانشجویان در تماس با دفتر روزنامه و ارسال بیانیه‌های جداگانه، در واکنش به گزارش خبری روز شنبه کیهان که در آن به زد و بندهای سیاسی و تخلفات وزارت علوم در سال‌های اخیر در زمینه اعطای بورسیه و گزینش اساتید اشاره شده بود، خواستار اقدام فوری هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه شدند.
بنابراین گزارش، تا لحظه تنظیم خبر، نامه‌ها و بیانیه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران، علامه طباطبایی، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، بوعلی سینای همدان، ارومیه، رازی کرمانشاه، لرستان، شیراز، هرمزگان، بندرعباس، ملایر، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی یزد و جامعه اسلامی دانشگاه‌های بوعلی سینای همدان، ایلام، صنعت نفت اهواز، شهید رجایی تهران، صنعتی اصفهان، تهران، فردوسی مشهد، ارومیه، تبریز، جنبش عدالتخواه دانشجویی، مجمع حزب‌الله دانشجویان، جنبش عدالت و تحول، مجمع دانشجویان شمال، شمال غرب و غرب کشور، جمعی از دانشجویان دانشگاه چابهار، جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز، جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کاشان و قم به دفتر روزنامه ارسال شده است.
در بخشی از بیانیه مجمع بسیج دانشجویان شمال، غرب و شمال‌غرب کشور آمده است: در حالی که صدای اعتراض برخی از تشکل‌های تندرو و مسئولان سابق دولتی نسبت به انتصاب مسئولان اصولگرا به سمت ریاست دانشگاه، گوش فلک را کر کرده، امروز آمار و اسناد نشان می‌دهد که در دوران مسئولیت همین افراد، گزینش‌ها و انتصاب‌ها و بذل بودجه‌های کلان دولتی به نور چشمی ها به طور فله‌ای انجام می‌شده است.
این بیانیه می‌افزاید: ظاهراً دلیل سر و صداها و مخالفت‌های غیرمنطقی با انتصاب‌های جدید نیز به همین دلیل و به سبب افشا نشدن این جنایت مسئولان سابق در حق آموزش عالی کشور بوده است.
در این بیانیه ضمن تقدیر از افشاگری کیهان در این زمینه آمده، توجه و تأمل ویژه به این پرونده به سبب ابعاد این قضیه و محدود نبودن آن به سال‌های گذشته می‌شود.
بیانیه می‌افزاید: در سال‌های آتی دانشگاه‌های دولتی کشور ما باید منتظر موجی از اساتید جدید دانشگاه باشد که بسیاری از این عده فاقد حداقل‌های آموزشی و علمی هستند، ضمن آن که دیدگاه‌های شکست خورده سیاسی و فکری آنان نیز بر همه مشخص است.
در پایان این بیانیه آمده: از دستگاه‌های دولتی و قضایی می‌خواهیم ضمن پیگیری این مورد، لیست کسانی را که به طور غیرقانونی و با استفاده از رانت‌های سیاسی در خیل رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها نفوذ کرده‌اند و یا در سال‌های دیگر اجباراً به سیستم دولت وارد خواهند شد، منتشر و به جامعه دانشگاهی معرفی کنند.
در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت تهران نیز ضمن تأکید بر ضرورت برخورد با متخلفان زد و بند در گزینش استاد و بورس دانشجویان، آمده: در طی سال‌های پیش بسیاری از افراد که به سبب درجات علمی مستحق استفاده از تسهیلات بورس دولتی بوده‌اند، فقط به علت وابسته نبودن به احزاب سیاسی حامی دولت از این حقوق محروم شده‌اند و در عوض بسیاری از افراد خاص که حتی بعضی از داشتن شرایط عادی آموزشی هم محروم بوده‌اند به راحتی از بهترین تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.
این بیانیه با اشاره به وجود این تخلفات در دانشگاه علم و صنعت تهران در مدیریت گذشته دانشگاه، آورده: این روزها پای درد دل اساتید و بعضی از اعضای هیئت علمی دانشگاه که می‌نشینیم می‌بینیم که موارد بیشماری را از حق‌کشی و رانت‌بازی در دانشگاه و گزینش اساتید به خاطر دارند.
این بیانیه می‌افزاید: تنها در یکی از دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت ظرف دو سال، 15 نفر از خواص به جمع اعضای هیئت علمی آن افزوده شده‌اند اما برخی دانشکده‌ها که به شدت نیازمند استاد جدید هم بوده‌اند، هم چنان بدون هرگونه تغییری باقی مانده‌اند.
این بیانیه می‌افزاید: ما دانشجویان ضمن تأکید بر لزوم حفظ شأن اساتید و جامعه دانشگاهی، از دولت و مجلس می‌خواهیم تا با اعلام اسامی این افراد و انتشار موارد فراوان تخلف در آموزش عالی کشور، اولاً فساد و آلودگی مدیران سابقی را که این روزها نیز با شعارهای دروغینی مانند شایسته‌سالاری و قانون‌مداری به جنگ با خدمتگزاران مردم مشغولند را برای جامعه آشکار سازند و ثانیاً طیف سالم و متعهد و متخصص اساتید را از چنین اتهامی مبرا کنند.
همچنین جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بوعلی سینای همدان، دانشگاه لرستان و دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز در تماس با خبرنگار کیهان، ضمن تشکر و قدردانی از طرح این موضوع که سال‌ها به عنوان اصلی‌ترین معضل سیستم آموزش عالی ما حضور و نفوذ داشته، خواستار اصلاح زیربنایی این رویه و احقاق حقوق افرادی شدند که به سبب این باندبازی‌ها ضربه‌های فراوانی را متحمل شده‌اند.
تعدادی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه اسنادی به کیهان، این مسئله را به دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم محدود ندانسته و وجود یک سنت فاسد و غلط و گسترش یافته در سراسر دانشگاه‌های کشور را گوشزد کردند.
در نامه جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آمده: در سال‌های گذشته تخلفاتی در دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی رخ داده که اگر برملا شود، تعجب همگان را برخواهد انگیخت.
در نامه اساتید دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی نیز با تأکید بر لزوم تحقیق و تفحص از عملکرد هیئت ممیزه وزارت علوم، آمده: گزینش اساتید در برخی دانشگاه‌ها به عهده رئیس دانشگاه و در بسیاری از دانشگاه‌ها به عهده هیئت ممیزه وزارت علوم است که به دلیل فساد در این هیئت و نبود معیارهای علمی و منطقی در تصمیم‌گیری‌های این هیئت، دانشگاه‌ها از عواقب آن برخوردار شده‌اند.
در این نامه آمده: ما اساتید با توجه به روند مثبت و جهت‌گیری، اصولگرایانه مسئولان آموزش عالی در دولت جدید نسبت به مسائل مختلف اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها، خواستار اصلاح عمقی بحث گزینش استاد و برخورداری افراد از تسهیلات ویژه دولتی هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات